Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Värnpliktsnytt
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Luckan
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Polar
På långa tråkiga tråkig håltimmar i skolan hände det att man läste Värnpliktsnytt. Med några få undantag var det en riktigt dålig läsupplevelse. Väldigt konstiga rykten och åsikter ventileras i det magasinet och bara allmänt tråkiga reportage. Hade jag läst tidningen fler gånger innan jag mönstade vette fan om jag varit så positivt inställd till värnplikten Helt klart demoraliserande.

När man ligger inne kanske man kan läsa vad som helst va vet jag?

Någon annan som röstar för nedläggning?
nossid
Med deras konstanta och synnerligen obefogade hackande på K3 kan jag inte annat än hålla med. Skitblaska som borde läggas ner, använd pengarna till något vettigt istället.
Fu Johanson
Även känd som Motståndsnytt...

Lägg ner! Från mig också.

Problemet är att så fort någon föreslår det börjar chefredaktören gorma om högerkonspirationer och allt möjligt.

Vill föreslå detta istället:
Dra in anslagen till tidningen men låt den vara kvar.
De får ta betalt av värnpliktiga helt enkelt, då ska vi se hur många som köper den...
HvPrsk
Ja, det är definitivt trågigt att kvalitén på reportagen är så varierande. Det inte ofta man springer på något som känns inspirerande eller tillfredställande i den…
Nu var det i och för sig bra länge sedan jag läste den. Men något måste göras åt tidningens anseende och/eller kvalité.
Jonas
Värnpliktsnytt hade väldigt dålig koll på vad som hände på regementena när jag låg inne 90-91. Artiklarna och reportagen berörde inte mig det minsta eller gav en felaktig bild av verkligheten. Numera händer det att jag läser tidningen och jag tycker fortfarande att tidningen håller samma låga kvalite.

Lägg ned skiten!
71-1022514937
Hmm...Vplnytt var på Livgardet häromdagen, men KB-eleverna var visst ute på övning, så de intervjuade de som sitter i vakten istället (de kom alltså inte in på området)...undrar vad de drar till med för rövarhistorier den här gången..
Carl
Nåt om grå arbetskraft, högerkonspiration eller kollektiv bestraffning, kanske?
Foxtrot Lima
Ja, ni som har hängt med sedan det "gamla" forumet känner redan till min ståndpunkt i den här frågan, och jag kan inget annat än hålla med er.

Värnpliktsnytt borde snarare försöka visa upp de ljusare sidorna av lumpen och uppmuntra värnpliktiga till att göra en bra insats, än att smutskasta diverse förband eller förstora upp misstag som kan ha skett på olika håll. Det räcker gott och väl med att kvällsblaskorna mer än gärna förvränger och förstorar allt de kan komma över.

Det är alltid lättare att kritisera och hitta fel, än att ge beröm och finna positiva sidor av en sak... :notify Men vill Värnpliktsnytt göra det enkelt för sig så...

Hälsningar, Foxtrot Lima smile.gif
Ing
Bjud in dem till forumet.. så de får kommentera den här tråden. Hade varit lite roligt om det fanns någon där som kunde försvara sig mot det här. smile.gif

Sedan om SoldF.com kom med.. mycke folk som läser tidningen ändå..
Mattias
Det måste dock finnas viss kritik, annars kan FM aldrig förbättra sig. Det förekommer grå arbetskraft, i bland i sjuka proportioner, det förekommer pennalism- både från befäl och beväringar-, det förekommer otillåten bestraffning som kan vara direkt kränkande för individen. Det är viktigt att sådant lyfts fram annars fortsätter det!
 Med det sagt så tycker jag ändå att Vpl.nytt har en lite väl negativ tongång med lite väl mycket kritik mot FM i allmänhet och jägarförbanden i synnerhet men det är väl delvis därför tiningen finns till?!
103-1022441490
Det skrivs helt oseriösa skräpartiklar i sann aftonblads-anda. Som att gå på gay-club och sminka sig osv. Alltså vad är det här för dadda-journalistik? Jag efterlyser djupgrävande
och givande journalistik. Blaskan är ju som vilken damtidning som helst.

Jag undrar om det inte vore bättre att låta pennan gå runt bland lumparna istället.

Brukade använda den som toalettlektyr när jag tröttnat på soldmtr och när logementets porrtidning var försvunnen, och jag lovar det var ofta jag önskade att toapappret vore slut.
71-1022514937
getN:

LOL!! där var det inget snack om saken..!! biggrin.gif

Ja jösses...det kanske vore bättre om Vplnytt tog in folk som redan har gjort GU, och folk från olika förband, inte bara Aftonpravda-wannabe's från "lökförband" :7
70-1027683849
Oavsett vad man anser om kvalitén på reportagen (som jag anser är väldigt växlande), så är vplnytt viktig, eftersom det är den enda oberoende tidningen med någorlunda insyn i försvarsmakten.
Polar
Definera "oberoende" och "med insyn". TACK.
Fö strv 122
JASSÅ! Har fänriken Folin hittat hit?!? Så trevligt. Då får jag väl gratulera till muck, såg bilderna från grillfesten. Nästan lite synd att man inte var där. Ooops, off-topic.

Håller för övrigt med dig. Arménytt m fl är visserligen intressanta men mestadels en stor reklam för FM. Det är nästan uteslutande på de få debattsidorna man talar om brister, i övrigt är det mycket överoptimism. Inget fel med det vill jag poängtera, dock krävs det att en tidning som vplnytt finns som motpol. Förslag: dela ut FMs tidningar till värnpliktiga under GU så får de läsa den sidan också.
70-1020763829
Värnpliktsnytt görs ju av värnpliktiga ungdomar som har gjort  3 mån GU på något regemente.
Hanfot
Jag tycker att det borde anställas en YO/RO som ser till att en god kvalitet upprätthålls på Vplnytt.

Tidningen behövs för genom den så kan vpl få reda på vad som händer på andra regementen och de får ett media att uttrycka sig i.

Men dessvärre så är den inte i närheten idag av vad den kunde/borde vara. Det mesta handlar om hur dåliga alla officerare är, maten är dålig och allt är olagligt.

Hallå!!!!
Finns det inga dåliga vpl? Inga bra officerar? Finns det inga unika/spec övn/utb som kan vara intressanta? Då menar jag inte en massa hemligtj och annat pyssel. Utan ngt ordentligt. Vplnytt är nog lite wannabes allihop. Det handlar ju alltid om grymma/häftiga och coola förband. Vad hände med den större delen av FM?

Jag har skrivit och sagt min mening en och annan gång till Vplnytt. Verkar inte som det hänt ngt.

Dessutom så tycker jag att det borde stå lite reklam i den ang frivillig org och Hv.
Nifelhel
Tycker att dem kan stänga ner den tidningen nu!!!!
Eller rättare sagt det borde dem ha gjort för länge sedan!!

Är bara trött på dem idioterna som sitter där och skriver en massa skit... angry.gif
82-1022678472
haha lol
rörande att alla kan vara så överäns om nått smile.gif
nää det är lite undergångs-känsla över tidningen måste jag säga... på jägarbasens gästbok diskuterades detta för nått halvår sen vilket ledde till att vi gick ihop och skickade ett klagobrev per person, vet inte hur många som skickade men det blev nog ett par.. kanske kan det vara dags igen..?..
på deras hemsida (vpl-nytts) kan man skicka veckans ros/stövel varför inte skicka till vpl-nytt ???
Lt.E
I princip så är det en ganska underhållande tidning, , passar bra att läsa på kontoret (WC).

Sedan är det alltid kul att bläddra fram till kängan&medaljen och se om någon på kompaniet har utmärkt sig... Minus för medalj och pluspoäng för känga.

De värnpliktiga och fd värnpliktiga med lite insyn kan snabbt läsa igenom materialet och bilda sig en egen uppfattning, speciellt om det rör en händelse på det egna förbandet. Men problemet är när Svensson läser tidningen som inte gör reklam för saklighet och objektivitet.

Bagateller förstoras lätt upp. Det hade varit bättre med en tidning som verkligen gjorde reportage från förbanden istället för att förstora upp när en värnpliktig stukat foten.

Min erfarenhet från senare tiden är att det tas mycket allvarligt på skadorna, och arbetas intensivt för att förhindra att de skall upprepas, tyvärr så finns det vissa rötägg inom kåren, men det är synd att en hel yrkeskår skall dras över en kam som man gör i värnpliktsnytt.

Och att det skall vara för hårt under inrycket som de försöker framstå i tidningen, håller de flesta värnpliktiga inte med om. Islutet av utbildningen så brukar det tycka att tiden räcker hur långt som helst bara för att de vandes vid ett högt tempo ibörjan.

Krigets krav sjunker tyvärr inte.
Darkwand
http://www.varnpliktsnytt.se/skrivut.php?id=1716

Jag fattar inte ett jota av den här sidan menar dom att Grimskärs minstation kontrollerade Gräsgårdsmineringen eller är det någon helt ny fartygskatastrof dom pratar om ?
KD803
QUOTE (Darkwand @ May 14 2007, 00:38 ) *
Jag fattar inte ett jota av den här sidan menar dom att Grimskärs minstation kontrollerade Gräsgårdsmineringen eller är det någon helt ny fartygskatastrof dom pratar om ?

Det är ett fall av dålig faktakoll. Den minering som de tyska fartygen gick in i var inte kontrollerad.
Kingecho1
Meningen "Fartygen sprängs i luften" säger väl allt!! tongue.gif

Fanns ju en del intressanta objekt på listan men inget jag hinner med att besöka.
DaRaven
Extremt rörigt skriven..
LaSofiore
Sen är den ju tre år gammal också...
Skoog
QUOTE (LaSofiore @ May 15 2007, 09:29 ) *

Du menar att Värnpliktsnytts journalister inte fick lära sig skriva ordentligt då?
Dexter
QUOTE (Skoog @ May 15 2007, 12:11 ) *
Du menar att Värnpliktsnytts journalister inte fick lära sig skriva ordentligt då?

Nu var ju inte allt man själv gjorde under värnplikten så värst lyckat heller, men vi slapp i alla fall ha andra som tittade på/läste det vi gjorde. ;)

De värnpliktiga på värnpliktsnytt är ju journalister under utbildning, bättre att vi ger konstruktiv kritik..

/Dexter (som gärna hade sett en infosoldat i sitt hemvärnskompani agerande som propagandaorgan ;) )
LaSofiore
QUOTE (Skoog @ May 15 2007, 12:11 ) *
QUOTE (LaSofiore @ May 15 2007, 09:29 ) *

Ja, vad menade jag egentligen? Var trött när jag skrev det där... Men vi får väl hoppas att Värnpliktsnytt, som den utbildning det är, utvecklas och blir bättre och bättre för varje år som går...
Dr. T-68
Tja, om man kikar lite på andra journalistiska mästerverk (kvällspressen) så verkar det som kvaliteten inte ökar med åren.
Efter att korrekturläsarna försvann från redaktionena så blev det ju inte bättre.
g3space
QUOTE (Dr. T-68 @ May 24 2007, 18:36 ) *
Tja, om man kikar lite på andra journalistiska mästerverk (kvällspressen) så verkar det som kvaliteten inte ökar med åren.

Någonstans skall ju Värnpliktsnytts folk hamna när de är klara... wink.gif
LaSofiore
QUOTE (g3space @ May 25 2007, 10:43 ) *

Vad ska det betyda?
Anders
QUOTE (g3space @ May 25 2007, 10:43 ) *

Elakt påhopp?

Har du någon grund för påståendet eller är du bara dryg?

Jag har haft en del kontakt med de värnpliktiga på VPL-Nytt och de är inte Satans förljugna lärjungar förklädda i gröna kläder (eller civila kläder för den delen). Nog finns det och har funnits en del som kanske tar i litet i sina reportage, men du kan inte klandra den som är under utbildning för att den gör lite fel ibland, det finns ju en ansvarig chef som skall se till att det som trycks är korrekt.

Killarna och tjejerna på VPL-Nytt gör så gott de kan och självklart vill de flesta ha ett jobb inom media när de muckar, men tro inte att det är de som för in sensationslystnad och hafsig research i kvällsblaskorna.
Dobberman
*HOST*

Blå/Gul harklar sig och låter sin närvaro bli påmind.

Fortsätt gärna men innan ni postar kunde en snabb titt i regelverket vara på sin plats.
Detta så ni vet var gränser går.
g3space
Japp, jag är bara elak och dryg. Eller var det en skämtsam kommentar till meningen jag citerar. Om det är någon jag hoppar på så är det kvällstidningarna, inte Värnpliktsnytt. Men jag förstår att det kan ha tolkats annorlunda och ber således samtliga inblandade, med undantag för kvällstidningarnas redaktörer och rubriksättare, om ursäkt.
Skalman
Jag måste säga att jag fick ett enbart positivt intryck av vpl-nytts reporter och fotograf som var här på FömedC och såg sig omkring. De var trevliga, elokventa och kunniga, inte bara om media men även om försvarsmakten. Dessutom gav de mig skjuts in till stan. Själv har jag blivit positivt överraskad av mycket i vpl-nytt (jag hade tyvärr hört en del negativa saker om den innan jag fick tillfälle att själv läsa ett ex.) Visst, allt kanske inte håller högsta journalistiska kvalitet, men om man jämför med den genomsnittliga lokaltidningen, så håller den definitivt samma klass. De som har Mariestadstidningen eller liknande förstår nog vad jag menar... (Själv har man ju Nerikes Allehanda, som trots ett visst kvalitativt fall de senaste åren fortfarande håller mycket hög klass för att vara en lokaltidning).

Nej, gnäll inte på informationssoldaterna, de är inte sämre på sina uppgifter än vad andra värnpliktiga är på sina. Snarare bättre, är det intryck jag har fått.
dieseltrollet
Den stora frågan är varför vi låter informationssoldaterna utföra ett arbete under sin grundutbildning. Jag tycker det luktar grå arbetskraft och ser gärna att värnpliktsrådet agerar. saint.gif
LaSofiore
Tack för de positiva kommentarerna smile.gif

Och hej på dig Skalman, läget?

Angående grå arbetskraft: Under vår värnplikt får vi (förutom GSU:n och tidningsmakandet) 20 högskolepoäng i journalistik, en sex eller sju veckors informatörsutbildning, samt en överlevnadsutbildning. Så enbart arbetar gör vi inte, men visst, största delen är så klart arbete...
Kimster
För att ställa mig som en svensk Svensson i debatten

Det som är intressant i just detta är ju varför skattemedel ska finansiera högskoleutbildning som inte leder till krigsplacering eller gynnar en sådan. Vad får jag som skattebetalare ut av det?
Vidare vill tydligen vplnytt (chefredaktören) att all utbildning ska bedrivas på universitet, alltså ännu mer "civil" utbildning.

Vplnytt granskar många, men jag skulle vilja att någon granskade vplnytt.
Kingecho1
QUOTE (Kimster @ May 29 2007, 23:01 ) *
För att ställa mig som en svensk Svensson i debatten

Det som är intressant i just detta är ju varför skattemedel ska finansiera högskoleutbildning som inte leder till krigsplacering eller gynnar en sådan. Vad får jag som skattebetalare ut av det?
Vidare vill tydligen vplnytt (chefredaktören) att all utbildning ska bedrivas på universitet, alltså ännu mer "civil" utbildning.

Troligtvis blir det billigare än att du/vi som skattebetalare skulle betala full lön till utbildade journalister, då man får gissa att det inte är en verksamhet som skulle försvinna helt och hållet. Men nog trodde jag iaf att det ledde till en krigsplacering men där ser man! Ser nu fram emot en artikel i just värnpliktsnytt om varför denna gråa arbetskraft finns kvar medan annan har tvingats bort av just den anledningen!!

Kan iofs se alt. lösningar. Som att göra om det till ett T3 alternativ efter att man gjort T1/2 nån annanstans? Ett nationellt alternativ istället för den internationella biten.
dxl
Borde det inte gå att göra T3 utomlands även så man gjort de andra terminerna som reporter? Combatcamera behöver väl också rekrytera?
dieseltrollet
QUOTE (Kingecho1 @ May 29 2007, 23:29 ) *
Troligtvis blir det billigare än att du/vi som skattebetalare skulle betala full lön till utbildade journalister, då man får gissa att det inte är en verksamhet som skulle försvinna helt och hållet.

Ja, men det gäller väl allt som nu klassas som "grå arbetskraft"? Dagens anställda som klargör flygplan instället för gårdagens klargöringssoldater är ju knappast gratis de heller. Osv osv. Just Vplnytt verkar däremot ha klarat sig undan "gråarbetskraftgranskningen" från Värnpliktsrådets sida av någon lustig anledning...
Kimster
@Dxl
utbildningen på vplnytt är inte tillräcklig för att du idag ska kunna rekyteras till Combat Camera (som läget är idag iaf), den brister även i vissa bitar för att de ska kunna få en ärlig chans att komma med på utlandtjänst. I båda fallen rör det sig om grön utbildning. Förhoppningsvis försöker man ändra detta lite, så att de kan åka ut som informatörer motsv. Men då kräver det förmodligen att de går FMs informatörsassistenutbildning och inte något civilt. Det är iaf min tro.

@kingecho
Är det? Men då utnyttjas våra vplnytt-soldater till något som en civil kunnat göra, alltså samma princip som vakt-tjänsten på regementet. Det var även det billigare att använda vpl, som man dessutom kunde be göra massa andra grejer.

..sen kan jag fråga då, varför ska vi ha civila journalister i FM? vad ska dom göra? varför kan vi inte bara outsource:a funktionen om det måste finnas en tidning? är inte det billigast isåfall?
Kingecho1
Klart att det skulle gå att outsourca. Jag menade mest att jag trodde att FM ville ha kvar värnpliktsnytts funktionen. Men med avseende på antalet minskade värnpliktiga så har väl behovet av en värnpliktstidning minskat? Jag vet faktiskt inte om den fyller så stor funktion? (Inte menat som kritik utan mera som ett faktum att jag inte läst den sen jag gjorde lumpen).

Att det nu är civila vakter runt om hade jag faktiskt inte en tanke på, men det talar ju ännu mera för att just värnpliktsnytt kanske är det grååaste arbetskraftigaste som finns kvar i FM? Kanske är just för att de själva inte vill se det som ett problem? Men faktum kvarstår att det borde tas upp.

FN1.gif

Ps. Mycket intressant diskussion kanske att blågul ska ändra rubrik på tråden eller skapa oss en ny tråd om värnpliktsnytts vara eller inte vara? För just nu är detta väääldigt OT vissel.gif
Kimster
De är just det att de måste få informatörsutbildningen (försvarets egna så man kan prata krig osv) för annars kan de inte krigsplaceras inom info-organisationen, vilket är lite ironiskt med tanke på vad vplnytt skrivit om de senaste 10åren.

Detta är ett ganska nytt beslut och order direkt från ÖB att "lösa sitiationen" Kan de inte krigsplaceras hotas nämligen hela vplnytts existens.
g3space
Ingen krigsplacering?! Jag tog liksom, dumt nog, för givet att Värnpliktsnytts reportrar utbildades för att i krigstid arbeta med FM:s information utåt, psyops, motsv.

Vad beträffar själva tidningen kommer jag mest ihåg att den var lite rolig innan man ryckte in. Spännande att läsa om lumpen. Men väl inryckt kan jag inte dra mig till minnes att man någonsin såg blaskan.
DaRaven
QUOTE (Kimster @ May 29 2007, 23:01 ) *

Det är ju där SoldF kommer in i bilden smile.gif
tango.
Fördelen med att outsorca är ju att kvaliteten har en god chans att förbättras, då färdigutbildade journalister/redigerare/fotografer med erfarenhet kommer syssla med tidningen istället för halvutbildade.

Edit: Ligger lågt.
g3space
QUOTE (tango. @ May 30 2007, 10:30 ) *
Till min (och många av mina f.d lumparkamrater) stora förskräckelse såg vi gång på gång hur glasstest, pulkarace och dataspelsrecensioner tog onödig plats i tidningen, istället för artiklar och reportage med syfte att informera om och granska försvarsmakten. Detta kombinerat med usel faktakontroll, medveten felcitering m.m gör att mitt förtroende för Värnpliktsnytt, så som den ser ut idag, är lika med noll.

Fast om kvaliteten på Värnpliktsnytts personal är så låg som du säger är det kanske bra att de ägnar sig åt glasstest och inte försöker sig på grävande journalistik?
Skalman
QUOTE (LaSofiore @ May 29 2007, 15:09 ) *
Tack för de positiva kommentarerna smile.gif

Och hej på dig Skalman, läget?

Angående grå arbetskraft: Under vår värnplikt får vi (förutom GSU:n och tidningsmakandet) 20 högskolepoäng i journalistik, en sex eller sju veckors informatörsutbildning, samt en överlevnadsutbildning. Så enbart arbetar gör vi inte, men visst, största delen är så klart arbete...

Jorå, har precis blivit av med en tvåochenhalvveckorsförkylning, så kondisen är inte helt på topp för tillfället, men det fungerar bra här nere ändå. Var du möjligtvis en av de trevliga journalistiskorna som gav mig skjuts i Göteborg?

20 hp är inte att förakta, är det enligt gamla eller nya systemet? (1 gammalt poäng =1,5 hp)
LaSofiore
Är egentligen för trött för att formulera mig just nu (är nere i Skåne på Combined Challenge och har jagat pansarfordon hela kvällen), men kunde inte låta bli.

Det är väldigt intressant att läsa era åsikter om Värnpliktsnytt och jag hoppas att ni fortsätter att diskutera, för det är en väldigt viktig diskussion. Jag håller med om att någon borde granska oss. Vi får hoppas att det händer!

Jag håller också med om att vi borde få en krigsplacering, utan tvekan. Detta har redan uppmärksammats och resulterade i att ÖB tillsatte en utredning, som sa att man skulle pröva att ge oss FM:s informatörsutbildning, men än så länge kan vi fortfarande inte bli krigsplacerade. Jag fattar inte varför och jag har försökt fråga. Svaret har blivit att man testar detta just nu... så kanske om nåt år eller så? Hoppas det!

Jag har även tagit upp frågan om grå arbetskraft och har fått till svar att enligt regeringen är vi inte det, därför att vi ses som en del i medinflytandearbetet för de värnpliktiga. Vad säger ni, låter det rimligt? Jag vet inte.

En sak till: Om ni läst tidningen vet ni att vi gör både glasstest, grävande journalistik, vapenporr, reportage från övningar och mycket mera. Tanken är att tidningen både ska underhålla lumparna samt granska Försvarsmakten på samma gång.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.