Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Tält
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
flying_c
Jag fick bl.a. ett tält i studentpresent och har en liten fråga om det.
Det står att duken har x mm vattentålighet. I butiken där det köptes mumlade försäljaren något om att man testade genom att ta en x mm hög vattenpelare för att belasta duken med ett tryck.

Frågan är nu, kan nån berätta närmare vad han menar och hur kan ett tryck vara ett bra sätt att ange tåligheten?
Varje droppe som faller på mitt tält utövar ju ett visst tryck. Nästa droppe på samma ställe utövar ju samma tryck den också. Hur fungerar det?
mace
Det funkar enligt den här modellen:
1. Ett horisontellt väl uppspänt tyg, t. ex. tältduk.
2. Ett mm-graderat genomskinligt rör som placeras vinkelrätt (vertikalt) mot tyget med tryck så det ej läcker vid sidorna.
3. En massa vatten i röret.

När vattnet börjar sippra igenom tyget på undersidan så läser man av vattenhöjden på röret.
Alltså vet man hur många mm vatten tyget håller tätt för.

Har aldrigt riktigt förstått vad det har för praktisk tillämpning, är ju inte det värdet som är intressant. Skulle väl vara bättre att dom prickade tältet med en brandslang och kollade om det höll tätt. 7.gif
Lindeberg
Värdet är ju inte intressant i sig, men när man börjar jämföra olika tält får man ju en susning om vilket tält som är vattentåligast, eller hur? smile.gif
Fågel Fenix
Akta er för tejapde sömmar och aluminiumbeklädda saker bara! och sån där äcklig presenningsbotten.

Nä Hilleberg skall det vara! Finns säkert många andra bra tillverkare men det är hilleberg jag har mest erfarenhet av.
flying_c
McKinley Seward 3 har jag fått. Här kommer lite info.

2000 mm vattentålighet i yttertältet.
3000 mm v. i golvet.

3 pers. + abside.
3.9 kg tungt.
Materialen är polyester och nylon.
Fågel Fenix
QUOTE (flying_c @ Jun 10 2003, 00:25 )
McKinley Seward 3 har jag fått. Här kommer lite info.

2000 mm vattentålighet i yttertältet.
3000 mm v. i golvet.

3 pers. + abside.
3.9 kg tungt.
Materialen är polyester och nylon.

oj, ganska tungt. Men det är ju absid och grejer. Då kommer det ju till lite.
Lycka till med friluftslivet! biggrin.gif

*Blir sugen på att tälta*

/Högberg
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.