ojoj... har aldrig hört nått liknande från någon.
GranQ eftersom du inte gjort lumpen än så tar det lite med en nypa salt.
Hur länge och hur mycket har ni varit ute i arbetslivet ? Varit på en plats där det krävs samarbete, där man jobba konstant nära med en annan som kanske inte delar din värderingar eller uppfattningar ?
Det är inget man lär sig under en dag. Ej heller under en månad.. detta kan ta år.
* du talar om att det skapas kollektiv.. Bra det visar direkt att du inte vet vad som händer i HVU FBU eller FVU. Här är det just individer vi skapar. Individer som lär känna sig själva, lär sig umgås med andra, lära sig samarbete under taskiga förhållanden. Kunna förstå att allt in kretsar kring sitt ego utan att man måste vara ödmjuk och lära sig respekter andra med deras åsikter o värderingar.
Lära sig förstå hur man som INDIVID blir en bättre person som har större och mer öppna men personliga värderingar och kunna våga stå för dem.
* HVU förväntas uppträda som militärer.. helt riktigt. Det är pga av att det är en militär organisation. Hade vi varit en Religös kyrkogrupp för ungdomar hade vi förväntats uppträda som troende.
Hålla inne med sin egna stil ? Finns inget direkt som säger att vi håller inne med nåns stil. De som kommer dit är där för att de vill antingen prova på och/eller stanna kvar JUST för att det är deras "stil" Kommer man dit så har man "uppenbarligen" förstått att det är en grej där det förväntas vissa saker över en. Gillar man det inte så finns det ingen som tvingar en att vara kvar.
* MÖPig ? det uttrycket saknar argument i detta samhang. Det där är din värdering och och den är långt ifrån verkligheten av alla andras. Tala om att du "tycker" personer som är med i HVU blir "MÖPiga" inte att dom är det.
...Och ? finns inget som säger att det är fel !?. Här visar du ännu en gång att du inte har så mycke erfarenhet av det du pratar om. Hur många ungdomar från HVU FBU FVU har du träffat ? några st ? Jag skulle kunna tolka detta som att är man med i HVU är man en sämre människa enligt dig.
Du gillar att generallisera.. det har jag märkt förut.
* För försvarsmakten.. Här talar du om igen att MAN blir "dummare" ..just så .. jag tolkar som om du menar att -är man med i Hvu så blir man dummare. Idiotiskt argument. Bara för att du pysslar med nånting du tycker är kul så blir du klassad som inkompetent.. trevligt !?
Här saknar du oxå verkliga argument.. du har inga bevis på att det verkligen är så... och som nämt innan .. vi sysslar med sånt här, kanske 2 dar i månaden.
Mitt argument här är totalt tvärtom, jag tror du blir smartare, eller iaf du får en bredare kompetens att kunna samarbeta och du får en bättre självkänsla och ett större självfötroende. ...men det är min värdering.
* Du skriver "ickke självständig soldater* Här kan jag direkt påvisa raka motsatsen, Jag har ca 8 års erfarenhet av Ungdomar. Jag har pratat med en hel del officerar i mina dar. Jag jobbar med dom ibland. Samtliga tycker att det är bra att i tidig ålder får lära sig att allt inte är bommul och kuddar i det verkligalivet.
Detta är som en förskola till lumpen, och sen när har förskolor varit dåliga inkörningsportar till den riktiga skolan. Många av mina ungdomar har blivit utmärkta grupp, pluton och kompanibefäl och de flesta jag pratat med nämner HVU FBU lr FVU som den stora faktorn.
* Minskad förståelse för andra ? Det är just det här vi jobbar mest med. Att lära sig att FÖRSTÅ andra att kunna respektera och lära sig av andra.
Vem tror du har lättast att jobba i grupp - 6st okända ynglingar som suttit framför datorn eller meckat med sin moped i 5 år eller 6st ungdomar som varit med i HVU i 5 år ?
Samarbete handlar om vana att jobba med andra, ledarskap och just förståelse för andra, och det bästa sättet att lära sig hur dynamiska grupper funkar... är just att få vara i olika grupper.
Gå med i FBU gå en kurs som heter UGL sen kan vi ta upp detta ämnet igen.
Intressant att läsa dina påståenden.. vissa tolkar jag lite som påhopp, men jag låter det vara.. Då du inte gjort lumpen än så hoppas jag att du kommer få en himla massa erfarenheter som rättfärdigar dig nästa gång du pratar om det här. Jag har berättat min syn på det. Jag har visat vad jag tror och vad jag VET och vet jag har jag förklarat hur och varför.
Just nu sprutar det med kommentarer jag vill säga då detta ämnet är mig kärt sen länge. Men jag får hålla mig.. så jag inte säger nått dumt.