Help - Search - Members - Calendar
Full Version: HVu bra för vem?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
granQ
Har diskuterat en del i chatter med mera och tänkte höra hur det var här. Kommer ta det väldigt enkelt och kortfattat så får vi se om det räcker. Jag hävdar att HVu med mera icke är bra för någon.
notera att jag pratar generellt och naturligtvis finns det enstaka fall med mera som är bra.
Jag uttalar mig heller som någon insatt eller så utan mer som lekman.

För Personen
* Ungdomar i en ålder då man ska hitta sig själv. HVu gör kollektiv, inte individer.
* HVu förväntas att uppträda mer som "militärer" och hålla inne sin egna stil, jämfört med ett fotbollslag
* Personen blir "möp:ig". (låter sunt men kommer längre ner)

För försvarsmakten
* Låt oss säga alla ungdomar höll på med HVu istället för mopeder, datorer. Kompetensen skulle sjunka.
* Får icke lika självständiga soldater som löser nya problem själva
* Minskad förståelse för andra och funka i social sammanhang, även om HVu tiden fått dom att inte agera eftersom det inte är ett direkt hot med mera så blir det krångel.

Lite förenklat bygger min teori på att svenska trupper fått mycke beröm på fn uppdrag och liknande där svenskarna är vana vid dom olika förhållanden. Lastbilsförare kör lastbil civilt och känner till hur det funkar i civila världen. Mekaniker har skruvat på motorer sen dom var små och har en enorm kunskaps bank med sig. Om soldaterna blir bara från HVu så spelar det ingen roll om det har värnplikt eftersom vi bara få folk som gillar soldatens värld och samma typ som söker sig till yrkesarmér. Dvs vi får folk som är jävligt duktiga på att sova i tält 20, gå utan att klaga men som inte kan funka i större utsträckning i tex bosninen då dom omöjligt kan förstå sig på hur "världen" är.

Eller om man vill sammanfatta det med ett citat (ur minne)
"lär inte någon att fäktas innan han kan dansa".

Synpunkter mottages
Ize-Q
ungdomarna är väll inga robotar som bara håller på med HVu dom pysslar väl med annat på sin fritid,och på utb så kommer dom in i den militära jargongen inget fel med det...
i såna fallså ska man ju angripa FBU-u också ju...
Vakten_F4
Förstår resonemanget, och om det nu vore så att HVU:are spenderade ALL sin tid i HVU så skulle det nog blir problem som du skriver, men så är väl knappast fallet?

Istället tror jag att de lär sig samma sak som många andra lär sig i lumpen, att man måste kunna samarbeta och bli mindre ego och även se till andra personers behov. (Växa upp kan man även kalla det)

Förmågan att fungera i grupp lär man sig av lagsporter, scouterna, HVU, FBU, och alla möjliga andra sammanhang.

Tror nog att fotbollspelare skulle bli ganska (ännu mer?) mupp av att spela fotboll 24/7 från födseln.
Max
Håller med föregående talare. I avdelningen i min kommun träffas man en gång i veckan... "Större" övningar, ungefär en gång i månaden. Vad tror du, granQ, att dessa individer gör de andra dagarna i veckan/månaden?
jake the snake
Håller med dig fullständigt GranQ!
HVU/ FBU ungdom tillför inte försvarsmakten något positivt över huvud taget.
Den ger framtida soldater fel bild av verkligheten samt en vriden bild av hur militär verksamhet skall bedrivas.
Ace
Kanske räcker med att hänvisa till mig själv.
En gång i tiden tillhörde jag FBU-u, men jag hade en hel del andra saker för mig ändå, t ex gick jag i skolan (4-årig teknisk R.I.P.) Jag var förutom ordentligt friluftsintresserad också galen i att meka med moppar, EPA-traktorer och bilar...
Det FBU-u gav mig mest var stor kunskap i skogslivet, kryddat med en militär grundkurs, vilket var en enorm tillgång när jag en vacker måndag i juni gick in genom grindarna till P10 som PB. Att jag dessutom hamnade på PBV gjorde ju inte saken sämre, när jag redan hade både teknisk utbildning och praktisk erfarenhet av mekanikens lagar (och körkort, vilket tydligen inte är så vanligt idag).
Tyvärr, alla människor är mer komplexa än GranQ och jake the snake vill framhärda. Trots att man är med i någon form av frivillig militär ungdomsverksamhet, kan man ha kunskaper och erfarenheter till nytta för andra i ens omgivning. Och de flesta går ju faktiskt i skolan för att lära sig någonting annat än militär verksamhet.
Och det där med att HVU-u skulle ha någon form av socialt handikapp låter mera som att du försöker dig på lite retoriska tjuvknep, utan någon som helst grund i verkligheten.
Då är det betydligt större risker med personer som tillbringar hela sin ungdom framför nåt spel på datorn…
dry.gif
Sniff
QUOTE (jake the snake @ Jun 6 2003, 20:01 )
Håller med dig fullständigt GranQ!
HVU/ FBU ungdom tillför inte försvarsmakten något positivt över huvud taget.
Den ger framtida soldater fel bild av verkligheten samt en vriden bild av hur militär verksamhet skall bedrivas.

Nu talar du allt i nattamössan Jake! salute.gif

Med dagens nedskärnigar i utbildningen så tillför HVU/FBU-U FRUKTANSVÄRT mycket... ta tex Pbv förarna & deras skyttar när jag låg inne, hade det inte varit för att ett par av dem hade varit Hvu/Fbu ungdom tidigare så hade de inte ens klarat av att hantera en sketen radio.

"en vriden bild av hur militär verksamhet"...!?

Lyssnade på ett föredrag om utlandstjänst i skolan en gång, nån snubbe gick upp på scenen, visade lite fina miljö bilder & berättade lite saker...
Kommentarerna efteråt av eleverna var typ "äh, vadådå?" eller "Fan va coolt att skjuta mot folk" etc. etc.

nån dag senare kom en annan föreläsare till min ungdomsavdelning, körde igenom samma saker... fast utan att lägga vissa bilder åt sidan...

säg mig nu vem som fick en felaktig bild av verklighetens grymhet, eleven eller ungdomen?
Kimster
ojoj... har aldrig hört nått liknande från någon.

GranQ eftersom du inte gjort lumpen än så tar det lite med en nypa salt.

Hur länge och hur mycket har ni varit ute i arbetslivet ? Varit på en plats där det krävs samarbete, där man jobba konstant nära med en annan som kanske inte delar din värderingar eller uppfattningar ?
Det är inget man lär sig under en dag. Ej heller under en månad.. detta kan ta år.

* du talar om att det skapas kollektiv.. Bra det visar direkt att du inte vet vad som händer i HVU FBU eller FVU. Här är det just individer vi skapar. Individer som lär känna sig själva, lär sig umgås med andra, lära sig samarbete under taskiga förhållanden. Kunna förstå att allt in kretsar kring sitt ego utan att man måste vara ödmjuk och lära sig respekter andra med deras åsikter o värderingar.
Lära sig förstå hur man som INDIVID blir en bättre person som har större och mer öppna men personliga värderingar och kunna våga stå för dem.

* HVU förväntas uppträda som militärer.. helt riktigt. Det är pga av att det är en militär organisation. Hade vi varit en Religös kyrkogrupp för ungdomar hade vi förväntats uppträda som troende.
Hålla inne med sin egna stil ? Finns inget direkt som säger att vi håller inne med nåns stil. De som kommer dit är där för att de vill antingen prova på och/eller stanna kvar JUST för att det är deras "stil" Kommer man dit så har man "uppenbarligen" förstått att det är en grej där det förväntas vissa saker över en. Gillar man det inte så finns det ingen som tvingar en att vara kvar.

* MÖPig ? det uttrycket saknar argument i detta samhang. Det där är din värdering och och den är långt ifrån verkligheten av alla andras. Tala om att du "tycker" personer som är med i HVU blir "MÖPiga" inte att dom är det.
...Och ? finns inget som säger att det är fel !?. Här visar du ännu en gång att du inte har så mycke erfarenhet av det du pratar om. Hur många ungdomar från HVU FBU FVU har du träffat ? några st ? Jag skulle kunna tolka detta som att är man med i HVU är man en sämre människa enligt dig.
Du gillar att generallisera.. det har jag märkt förut.

* För försvarsmakten.. Här talar du om igen att MAN blir "dummare" ..just så .. jag tolkar som om du menar att -är man med i Hvu så blir man dummare. Idiotiskt argument. Bara för att du pysslar med nånting du tycker är kul så blir du klassad som inkompetent.. trevligt !?
Här saknar du oxå verkliga argument.. du har inga bevis på att det verkligen är så... och som nämt innan .. vi sysslar med sånt här, kanske 2 dar i månaden.
Mitt argument här är totalt tvärtom, jag tror du blir smartare, eller iaf du får en bredare kompetens att kunna samarbeta och du får en bättre självkänsla och ett större självfötroende. ...men det är min värdering.

* Du skriver "ickke självständig soldater* Här kan jag direkt påvisa raka motsatsen, Jag har ca 8 års erfarenhet av Ungdomar. Jag har pratat med en hel del officerar i mina dar. Jag jobbar med dom ibland. Samtliga tycker att det är bra att i tidig ålder får lära sig att allt inte är bommul och kuddar i det verkligalivet.
Detta är som en förskola till lumpen, och sen när har förskolor varit dåliga inkörningsportar till den riktiga skolan. Många av mina ungdomar har blivit utmärkta grupp, pluton och kompanibefäl och de flesta jag pratat med nämner HVU FBU lr FVU som den stora faktorn.

* Minskad förståelse för andra ? Det är just det här vi jobbar mest med. Att lära sig att FÖRSTÅ andra att kunna respektera och lära sig av andra.
Vem tror du har lättast att jobba i grupp - 6st okända ynglingar som suttit framför datorn eller meckat med sin moped i 5 år eller 6st ungdomar som varit med i HVU i 5 år ?
Samarbete handlar om vana att jobba med andra, ledarskap och just förståelse för andra, och det bästa sättet att lära sig hur dynamiska grupper funkar... är just att få vara i olika grupper.
Gå med i FBU gå en kurs som heter UGL sen kan vi ta upp detta ämnet igen.

Intressant att läsa dina påståenden.. vissa tolkar jag lite som påhopp, men jag låter det vara.. Då du inte gjort lumpen än så hoppas jag att du kommer få en himla massa erfarenheter som rättfärdigar dig nästa gång du pratar om det här. Jag har berättat min syn på det. Jag har visat vad jag tror och vad jag VET och vet jag har jag förklarat hur och varför.
Just nu sprutar det med kommentarer jag vill säga då detta ämnet är mig kärt sen länge. Men jag får hålla mig.. så jag inte säger nått dumt. blink.gif
Fu Kjellberg
Bra talat Kimster. biggrin.gif
Själv har jag erfarenhet som både HVu och FBUu i 5 år och sedan 15 år som Hvman.
Tycker det är vettigt när ungdomar får lära sig friluftsliv, karta och kompass, sjukvård och arbeta enskilt och i grupp. Lära sig ta ansvar mm istället för att bara hänga på stan.
Fu Dahlberg
Jag har inget emot HVu/FBUu, tvärtom, bra organisation som får ungarna att göra något annat än att Knarka och sparka ner pensionärer. Som vilken scoutförening som helst, fast med lite mer diciplin och laganda...

Dock är min erfarenhet av FD HVu/FBUu i LUmpen ganska negativ...
dxl
QUOTE (Fu Dahlberg @ Jun 6 2003, 21:40 )
Dock är min erfarenhet av FD HVu/FBUu i LUmpen ganska negativ...

Samma här.
Känns som att det är de som blir dom är jobbiga amfibie killarna när de gör lumpen.
Inget ont om amfibie bara det att de jobbigaste människorna har jag stött på just där.
(men också några av de bästa faktiskt så det går kanske jämt upp)
Uttern
Jag har ingen egen erfarenhet av FBu eller HVU men däremot från HV. Jag kan nog tänka mig minst en fördel med verksamheten; de som är riktigt intresserade av det militära "samlas upp" och lär sig odla sitt intresse med stöd av vettiga instruktörer/ledare/befäl.

Uttern
Malaj
Både GranQ och Jake är välkomna till oss. Så får ni en uppfattning om vad ni snackar om. Det har ni inte nu.

HV-U och FBU-U har samma kursplan. Utbildningen (jodå, det är frågan om utbildning) är reglerad från "makterna" som ju betalar det mesta.

Man kan inte generalisera här heller, men totalt sett är jag, efter många år, bergfast övertygad om att vi gör en viktig insats ur flera vinklar. Eleven får både lära sig arbeta i grupp (= social kompetens) och utvecklar sina färdigheter i olika ämnen (= stärka sin självkänsla). Hos oss rekryterar vi, om det behövs, helst på fritidsgårdarna. Där finns ungdomar som ofta är mindre målinriktade och en del som är i "farozonen".

Hos oss kör vi inte med någon preussisk ledarstil, vad skulle vi med den till? Men studs och puts har vi. D v s disciplin, ordning och reda. Vem fan har dött av det? Dessutom är det så att disciplinen efter ett tag övergår till självdisciplin och ledarskapsförmåga. Då har vi lyckats med en viktig bit, både för eleven och samhället.

Sedan är det ju så att de flesta av våra elever efter mönstringen hamnar på KB - GB-befattningar. Vad kan det nu bero på?

Hörnu, GranQ och Jake, BORTTAGET AV BLÅGUL, när kommer ni och tittar på verkligheten? Lämna nattmössan hemma. Just nu sitter jag och hjälper eleverna att planera en övning mitt under sommarlovet, trots att vi har sommarstängt... De vill ha mera. Och orkar vi så tänker vi ge dem det.

Det du satsar på att utbilda och utveckla ungdomar betalar sig på alla sätt.

Rangern.gif
jake the snake
QUOTE (Malaj @ Jun 7 2003, 11:28 )
Hörnu, GranQ och Jake, BORTTAGET AV BLÅGUL, när kommer ni och tittar på verkligheten?

Jag arbetar med verkligheten. Jag vet vad jag pratar om. jag har också varit medlem i både HVU och FBU och FVRF samtidigt. Det gav mig en falsk bild av den militära verkligheten. Det tillförde inte försvarsmakten något positivt. Jag har sett OTALIGA FBU:are genom åren som har ryckt in i lumpen och varit kungar de första två veckorna eftersom de redan vet hur man ska vika mössan och putsa kängorna. men sen tar det slut. Sen faller man hårt när man inte längre kan det som befälen lär ut. Man blir en dryg "Så gjorde vi inte i FBU"-, "fänrik, jag är lärd att"- soldat.
Jag vidhåller mitt förra inlägg.
Malaj
QUOTE (jake the snake @ Jun 7 2003, 12:58 )
QUOTE (Malaj @ Jun 7 2003, 11:28 )
Hörnu, GranQ och Jake, BORTTAGET AV BLÅGUL, när kommer ni och tittar på verkligheten?

Jag arbetar med verkligheten. Jag vet vad jag pratar om. jag har också varit medlem i både HVU och FBU och FVRF samtidigt. Det gav mig en falsk bild av den militära verkligheten. Det tillförde inte försvarsmakten något positivt. Jag har sett OTALIGA FBU:are genom åren som har ryckt in i lumpen och varit kungar de första två veckorna eftersom de redan vet hur man ska vika mössan och putsa kängorna. men sen tar det slut. Sen faller man hårt när man inte längre kan det som befälen lär ut. Man blir en dryg "Så gjorde vi inte i FBU"-, "fänrik, jag är lärd att"- soldat.
Jag vidhåller mitt förra inlägg.

Hörru, Jake, om du och dina instruktörskamrater inte klarat av att förmedla en vettig utbildning: skulle det vara elevernas och FBU-U och HV-U:s fel?

Så t ex försöker vi lära våra elever att de är inte klara för att bli ÖB direkt när de rycker in. Vi försöker tom förmedla självkännedom och självironi. Och de är väldigt bra förberedda, utan att vara styva i korken.

Jag ser fram mot nästa inslag från dig (som kanske kommer att handla om självrannsakan).

Som det anstår en gammal krigsman, vill jag rakt av be om överseende med vad jag skrev och som nu döljer sig bakom, citat: Borttaget av BlåGul. Inte för andemeningen, utan för att jag uttalat mig förklenande om ett par kamrater på forumet. Jag ska FÖRSÖKA kontrollera mitt blodtryck litet bättre. Trettio minuter marsch-marsch extra.

Malajn.gif Rangern.gif

Det var ett j-vl- editerande. Jag ska göra rent pekdonet...
Bad Karma
Samma här.
Känns som att det är de som blir dom är jobbiga amfibie killarna när de gör lumpen.
Inget ont om amfibie bara det att de jobbigaste människorna har jag stött på just där.
(men också några av de bästa faktiskt så det går kanske jämt upp)

Var gjorde du lumpen?
jake the snake
QUOTE (Malaj @ Jun 7 2003, 13:17 )
Hörru, Jake, om du och dina instruktörskamrater inte klarat av att förmedla en vettig utbildning: skulle det vara elevernas och FBU-U och HV-U:s fel?

Så t ex  försöker vi inte lära våra elever att de är inte klara för att bli ÖB direkt när de rycker in. Vi försöker tom förmedla självkännedom och självironi. Och de är väldigt bra förberedda, utan att vara styva i korken.

Jag ser fram mot nästa inslag från dig (som kanske kommer att handla om självrannsakan).

Det är ju bra om just du bedriver seriös verksamhet som förbereder ungdomar inför värnplikten på ett relevant sätt. Du måste ju dock inse att din framgångsmodell inte är spridd över hela landet. Majoriteten av ungdomsverksamhet är hittepo.

Problemet är bara att jag inte vill ha ungdomar som är förberedda. Jag vill ha ungdomar som är som blanka A4-ark när dom rycker in. Då har jag störst möjlighet att forma dem till de soldater jag vill ha. Soldaterna skall inte ha förutfattade meningar om hur man ger en order, den är förmodligen fel. De ska inte ha lärt sig att skjuta grantgevär, de är förmodligen fellärda. De ska inte "veta" hur man bäddar sängen, det är förmodligen fel.

Jag vill inte lägga de första veckorna åt att övertyga någon om att de har fel, för att sedan lära om, jag vill lägga all tid på att lära ut.

Jag behandlar ovan huruvida FBU etc. är bra för försvarsmakten, inte för den enskilde individen.
Jag kan ge FBU etc. en stor fördel, och det är att det visar att det finns ungdomar med försvarsintresse. Det är bra och gläder mig, men nackdelarna överväger fördelarna.

Ps. Självrannsakan, är det en frukt fun_icon_nana.gif eller en könssjukdom Malajn.gif ? jag har glömt...... biggrin.gif
Forsberg
QUOTE (jake the snake Jun 7 2003 @ 12:32)
Det är ju bra om just du bedriver seriös verksamhet som förbereder ungdomar inför värnplikten på ett relevant sätt. Du måste ju dock inse att din framgångsmodell inte är spridd över hela landet. Majoriteten av ungdomsverksamhet är hittepo.

HUH? Jag tror att det snarare är så att det är "Hittepo-avdelningarna" som syns mest under VPL. Det är de som tror att de kan allt, och vill vara bäst. Ungdomarna från de seriösa avdelningarna har oftast vett att hålla en låg profil, inte berätta att de varit FBU/HV/FV ungdomar.

Problemet är bara att jag inte vill ha ungdomar som är förberedda. Jag vill ha ungdomar som är som blanka A4-ark när dom rycker in. Då har jag störst möjlighet att forma dem till de soldater jag vill ha. Soldaterna skall inte ha förutfattade meningar om hur man ger en order, den är förmodligen fel. De ska inte ha lärt sig att skjuta grantgevär, de är förmodligen fellärda. De ska inte "veta" hur man bäddar sängen, det är förmodligen fel.

Jag vill inte lägga de första veckorna åt att övertyga någon om att de har fel, för att sedan lära om, jag vill lägga all tid på att lära ut.

Tycker du har en tämligen pessimistisk verklighetsbild. Är det vettiga ungdomar inser de att det är det som befälet/instruktören lär ut som är det rätta HÄR. Att det finns olika modeller överallt är väl inget nytt. Om det är någon som försöker säga att det du lär ut är fel, så skäll ut honom, säg åt honom att du ger blanka hin i om han lärt sig annat, här är det DU som bestämmer, och DU som har rätt. Det tror jag du har lärt dig att göra klart, eller snarare, om du jobbar med att drilla beväringar så VET jag att du är utbildad i det.

Jag behandlar ovan huruvida FBU etc. är bra för försvarsmakten, inte för den enskilde individen.
Jag kan ge FBU etc. en stor fördel, och det är att det visar att det finns ungdomar med försvarsintresse. Det är bra och gläder mig, men nackdelarna överväger fördelarna.

Ps. Självrannsakan, är det en frukt eller en könssjukdom? jag har glömt.....

mad.gif Att du inte vet vad självransakan är märks väl ganska tydligt, så det behöver du inte påpeka angry.gif

/Forsberg, garvad FBU Ungdom... Speciellt garvad av att garva åt vissa kamraters inlägg...
Axial
Jake:
Först vill jag säga att jag har viss förståelse för din synpunkt eftersom jag själv var en "dj-a FBU:are" när jag ryckte in och har gjort vissa grandiosa misstag i och med detta.
Med detta sagt vill jag fråga dig om du verkligen vill ha soldater som är blanka ark när de rycker in ? Med den inställningen skulle FM således göra helt fel när de placerar soldater med fordonstekniskt gymnasium som mekaniker.
Jag är fullt och fast övertygad om att den som utbildar soldater måste kunna ta till vara tidigare erfarenheter.
Självklart måste vi som utbildar ungdomar vara noga med att lära ut självkännedom och ödmjukhet såväl som rena kunskaper. Ungdomarna ska bibringas insikten att de inte är världsbäst bara för att de tillbringat 4 år i FBU-ungdom. Och som jag skrivit i en annan länk är jag personligen tveksam till att utbilda ungdomar i ex.vis understödsvapen eller strid bland annat för att det inte ska vara försvårande för ungdomarnas värnplikt. Vi ska enligt min åsikt ägna stor tid och möda på att bygga individer med god självkännedom och stor förmåga att samarbeta med andra individer. Flera av "mina" ungdomar har gått vidare till krävande tjänster inom FM och ett antal av dessa genomgår officersprogrammet nu.
Jag tror också att ungdomsverksamhet är bra för FM på sådant sätt att ungdomar kan känna sig för och prova på ett liv i uniform för att se om det livet är något för dem. Ungdomsverksamheten ska bland annat kunna vara en rekryteringsgrund för FM.

Dessutom står det i reglementet att ungdomsverksamheten skall vara förberedande för värnplikten. I övrigt ber jag att få instämma i Kimsters och Malajs inlägg (inte det som blev borttaget av Blågul, vad det nu kan vara).

Sammanfattningsvis skulle jag vilja be dig Jake att nappa på Malajs erbjudande om att besöka ungdomsverksamheten där.
Ace
QUOTE (jake the snake @ Jun 7 2003, 12:32 )

Nu blir jag orolig!
Jo det är förmodligen mycket enklare att säga åt personer vad och hur de ska göra, om de inte har någon förförståelse inför olika problem.
Du slipper helt enkelt problemet med att reflektera över varför du gör saker på ett visst sätt. Tänk om dessa hemska fd FBU/HV-u har någonting att tillföra dig och dina kunskaper? De har trots allt fått lära sig en hel del av andra personer med militär utbildning. Eller är det så att bara för att de inte har muckat än, så kan de ingenting?
Därmed inte sagt att de kan allt, men utnyttja deras kunskap, istället för att förfäras över att de har egna idéer och tankar!

Mångfalden berikar, inte enfalden!

Ace (upprörd innovationsvetare)
Malaj
QUOTE (Ace @ Jun 7 2003, 14:39 )

Ace (upprörd innovationsvetare)

Tack för de orden!

Rangern.gif
jake the snake

Ja, men ett militärt kollektiv är inte präglat av mångfald utan av enhetlighet. Alla skall göra saker på samma sätt. ingen får tycka att "det är överskattat med kontrolldon vid patron ur eftersom det körde vi aldrig med på skjutbanan i FBU" Vi kan nog diskutera det här i evigheter, jag påminner om det jag skrev tidigare, jag har själv varit medlem i ett antal frivilligorganisationer, så jag vet vad jag talar om, lita på det. Jag kommer inte att ändra min åsikt förrän den dagen jag börjar få in FBU:are där majoriteten tillför förbandet något positivt med sina förkunskaper. Så är det inte nu.
Kimster
QUOTE (jake the snake @ Jun 7 2003, 15:22 )

Ja, men ett militärt kollektiv är inte präglat av mångfald utan av enhetlighet. Alla skall göra saker på samma sätt. ingen får tycka att "det är överskattat med kontrolldon vid patron ur eftersom det körde vi aldrig med på skjutbanan i FBU" Vi kan nog diskutera det här i evigheter, jag påminner om det jag skrev tidigare, jag har själv varit medlem i ett antal frivilligorganisationer, så jag vet vad jag talar om, lita på det. Jag kommer inte att ändra min åsikt förrän den dagen jag börjar få in FBU:are där majoriteten tillför förbandet något positivt med sina förkunskaper. Så är det inte nu.

Först, det finns ett syfte med enhetlighet, och vet du inte vad det är så får du nog ta titta på vad militären är för något. Detta har inget att göra med "hittepå" här snackar vi om över 400års erfarenhet.

Sen kan jag faktiskt hålla med om att det kan uppstå viss konflikt iom att man blivit lärd på ett sett och sen ska lära sig ett annat och dåmed ifrågasätta det andra tillvägagångsättet.
Men då kan jag påstå att en Fd ungdom vet hur man tar en order mycket snabbare än en civilist utan erfarenhet av det militära.
Som jag ser det är det mer upp till befälet att tala om att här gör vi på detta sättet, och så kommer Fd HVU att köpa det rätt så kvickt.
Hoss mig lär vi tom ut att t.ex har jag en övning av något slag så talar jag om, om jag lär ut från mina erfarenheter eller om jag lär ut från ett reglemente. Visst ibland har det hänt att reglemetet har ändrats till den stund då ungdomen rycker in.. men då har vi ju hamnat i moment 22 ..sånt händer.

@Jake Du säger att du vet vad du talar om.. iom att du varit med ett "antal" friv-org, kan du inte berätta vilka de här är och hur länge du har varit inblandad i alla dessa, detta för att jag tror det är lättare att köpa argument om man vet vad motparten har för erfarenhet.

Sen så är det okej att du har den åsikt du har, för den är din. Men du bör kanske försöka vara lite med ödmjukare. Det verkar som om du kommer att hata allt med vad HVU FBU handlar om såvida inte DU får se att de tillför något positivt. Betyder det att 100 pers kommer och berättar positiva saker om Ungdomarna, men du skiter blanka fan vad alla säger och bara lyssnar på dig själv ? Isåfall är du egoistisk och trångsynt om du bara tittar på dina egna erfarenheter och skiter i vad alla andra säger.
Detta säger jag med som grund det du sa att du inte kommer ändra din åsikt förrän DU ser nått annat. Tänk lite på vad du skriver...
jake the snake
QUOTE (Kimster @ Jun 7 2003, 15:46 )
@Jake Du säger att du vet vad du talar om..  iom att du varit med ett "antal" friv-org, kan du inte berätta vilka de här är och hur länge du har varit inblandad i alla dessa, detta för att jag tror det är lättare att köpa argument om man vet vad motparten har för erfarenhet.

Sen så är det okej att du har den åsikt du har, för den är din. Men du bör kanske försöka vara lite med ödmjukare. Det verkar som om du kommer att hata allt med vad HVU FBU handlar om såvida inte DU får se att de tillför något positivt.  Betyder det att 100 pers kommer och berättar positiva saker om Ungdomarna,  men du skiter blanka fan vad alla säger och bara lyssnar på dig själv ?

Jag har varit medlem i FVRF från 1994 till 1999, I HVU från 1997 till 1999 och I FBU från 1997 och är fortfarande medlem.

Jag ber uppriktigt om ursäkt till alla som berörs illa om jag upplevs som oödmjuk. Det är inte min mening. jag brukar få den punkten på mina UVO och vitsord och jag försöker jobba bort det.

Jag hatar inte FBU och HVU och alla andra försvarsorganisationer. Jag upplever bara att de, ur FM:s perspektiv, i många fall gör mer skada än nytta eftersom de ofta ger de framtida värnpliktiga en falsk trygghet inför värnplikten samt en bild som sen kanske inte stämmer när de upplever det som gäller där. Jag är medveten om att det finns många avdelningar i landet som har kompentent befäl som bedriver bra och meningsfull verksamhet, varav många även finns på forumet. Det är inte dem jag kritiserar. Jag kritiserar den verksamhet som bedrivs av de andra, oseriösa människorna.
En kedja är inte starkare än sin svagste länk, och tills den dagen när en majoritet av de värnpliktiga som har en bakgrund i frivilligrörelsen visar sig vara bättre än sina kamrater och ha större utvecklingspotential, så kommer jag att ha samma åsikt som nu.

Fair? /snake.
Kimster
Ahh se där, mycket bättre. smile.gif Jag får helt klart en mycke bättre bild av vad du menar.

Jag är medveten om att det finns många avdelningar i landet som har kompentent befäl som bedriver bra och meningsfull verksamhet, varav många även finns på forumet. Det är inte dem jag kritiserar. Jag kritiserar den verksamhet som bedrivs av de andra, oseriösa människorna.
En kedja är inte starkare än sin svagste länk, och tills den dagen när en majoritet av de värnpliktiga som har en bakgrund i frivilligrörelsen visar sig vara bättre än sina kamrater och ha större utvecklingspotential, så kommer jag att ha samma åsikt som nu.

Det där köper jag.. jag håller inte med om den sista biten, men jag kan förstå din syn och så. Alla upplever vi givetvis olika saker och dom dåliga har den dumma vanan att påminna en mest och det är oftast dom man upplever som starkast.
Synd att det har blivit den erfarenheten för dig Jake.
Jag gör allt i min makt för att underlätta för en kommande värnplikt för min ungdomar, samtidigt som det faktiskt finns ungdomar som är med MEN inte vill göra sin värnplikt iaf, pga av div. anledningar.
Det jag ser och upplever är ändå den här gigantiska skillnaden mellan en som varit med i HVU i kanske 6mån och en som har varit med i 4 år det är en rätt så stor mognadsskillnad däremellan, och lite av anledningen till det tar faktiskt jag o mina kollegor åt sig äran.
Sen finns det då dom som vi ofta måste ta ner på jorden för de är ute flyger och är överdrivet "möp:iga" och ibland lyckas man och ibland inte, och de här kan jag förstå om det inte bli bra soldater av under värnplikten.

Du har rätt med att MYCKET hänger på instruktörerna, för det gör det. Organisationen i sig är som sin sak och syfte bra, men de som leder den kanske inte alltid är super. Men som sagt instruktörerna är en stor och avgörande bit att det ska bli bra, precis som i skolan, är läraren kass så blir ofta inte eleverna super duktiga heller.
Steinlechner
@Jake.

Jag försöker förstå hur du resonerar. Men jag har väldigt svårt att se något som ger dig rätten att dömma alla FBU/HVU. Helt klart finns det säkert rötägg som kommer från FBU/HVU. Men det behöver inte alltid vara pga att personen kommer från FBU/HVU. Kanske personen redan från början var en person som inte var lämpad för det militära livet? Då undrar du säkert varför han då var med i FBU/HVU? På den frågan kan jag svara med följande. Som tidigare FBU/HVU har jag sett ungdomar komma och gå. En del finner att de passar, andra deltar i kanske 1-2 övningar och sedan syns dom aldrig mer på möten och övningar. Men bara för dom inte syns så betyder det inte att dom inte hörs. Man får regelbundet höra på ryktesvägar om hur dom lärde sej allt om att resa tält och plocka isär AK4 osv. En av dessa gör sin värnplikt just nu och det man fått höra om honom är inte posetivt.

Jaja nu blev det kanske lite rörigt. Skyller på inryck den 10e (nerverna). Hoppas du förstår min punkt. dry.gif
jake the snake
1. Jag förstår inte din punkt.
2. Ang. att hata alla FBU: Läs mitt inlägg ovan en gång till.
Steinlechner
QUOTE (jake the snake @ Jun 7 2003, 16:45 )
1. Jag förstår inte din punkt.
2. Ang. att hata alla FBU: Läs mitt inlägg ovan en gång till.

Ok jag kortar ner det. Punkten är. Det är oftast de som inte deltagit på ett seriöst sätt som framstår som gapiga elitsoldater på stan och under sin värnplikt. Har som jag nämnde ett levande bevis på det. Nu kan jag juh inte säja att det är precis så.

Hatar? Har jag skrivit hatar? Men jag förstår vad du menar. Nej jag tycker bara att du ger ett intryck av att dömma personer i förväg. Ditt senaste inlägg gjorde juh att man förstog dej bättre. Kanske skulle försöka inleda debatten med ett sådant nästa gång. Så slipper du så många arga miner.

Hoppas det e lite klarar nu iaf. smile.gif
jake the snake
QUOTE (Steinlechner @ Jun 7 2003, 17:05 )
[Kanske skulle försöka inleda debatten med ett sådant nästa gång. Så slipper du så många arga miner.

en debatt utan käslor och arga miner är ingen debatt, det är ett samtal. 6n.gif
Grunt
Enligt min åsikt,baserad på vad jag har läst i den här tråden, så verkar HVU egentligen inte vara särskilt viktigt för Försvarsmakten i stort. Vad spelar det för roll under GU omnågon har lärt sig att bädda sängar bättre? Alla ska ju lära sig allt ändå.

Det är nog snarare på individperspektiv som HVU är viktigt. Att lära ut att visa ödmjukehet och respekt och på sätt skapa högre personlig mognad är ju aldrig fel. Men frågan är om det egentligen är så lyckats att barn och ungdomar lär sig det i en militär organisation? Vet inte hur ni känner det men jag anser att de bör hållas långt ifrån det och spela fotboll, rida eller vara med i scouterna istället. Kan inte motivera detta på annat sätt än att det enligt mitt tycke är moraliskt felaktigt med barn och ungdomar i en militär organisation. Oavsett om den endast lär ut frilutsliv och dylikt.

Hoppas att vi kan försöka hålla den här debattaen på en sansad och givande nivå eftersom den är mycket intressant. Var tydligen när att spåra ur tidigare. salute.gif
Grunt
Om n vill ha exempel på HVU-ungdomar som verkar ha en bit av den där negativa attityden som Jake the Snake beskriver så kolla in lite de senare inläggen på "varför" tråden på luckan..........

Praktexemplar om jag får säga det själv! mad.gif
Shoulder
Jag har varit med i FBU (ULv) i bara ett år, men har ändå lärt mig enormt mycket. Med det menar jag inte patron ur och såna saker. Utan självinsikt och självdisiplin. Jag vet att jag kan klara mig även fast det är tungt och allt är för jävligt, jag vet att jag kan lita på mig själv. Jag har sett att de flesta som började samtidigt med mig har följt samma utveckling och från att vara ett par grabbar och tjejer som ville leka Rambo till att vara en sammansvetsad grupp som har många roliga minnen tillsammans.

Det är det som FBUu och HVu handlar. Det är skillnad på det och ett vanligt idrottslag, jag vet för jag har spelat hockey i 8 år. Där får man inte alls samma känsla av sammhörighet.

Dessutom så tror jag att FM kommer att få svårt att rekryterra officerare om ungdomsavdelningarna läggs ned.
granQ
QUOTE (Shoulder @ Jun 7 2003, 18:26 )
Dessutom så tror jag att FM kommer att få svårt att rekryterra officerare om ungdomsavdelningarna läggs ned.

nja. Är lite osäker på det. Känner 3 personer förutom mig som funderar på bli yoff. Av dessa (inklusive mig) så har en gått i HVu. Så i min umgängse krets är det alltså endast 25% som gått HVu som vill bli officerare. och han hade troligen velat även om han inte gått i HVu. Okey inte den största undersökningen men ändå..

Sen till alla andra. Jag sa i mitt första inlägg att jag inte har någon erfarenhet med mera. Sen fick man massa svar av typen "kom ut i verkligheten istället" med mera. Tycker inte det är så ödmjukt att gå på mig när jag säger att jag saknar erfarenhet. Är dock 19 år nu. Ska göra lumpen om några dagar så blir 20 efter det och då tror jag inte HVu är något för mig så blir troligen inget för min del. Jag som civil utan erfarenheter av något och helt missförståd av hur samhället ser ut och utan kunskaper om gruppdynamik, laganda och självfallet inte varit ute på arbetsmarknaden (så kanske man kan slippa fler "påhopp") vill dock bara pröva en liten "tanke" och verkade inte stämma även om jake verkade tycka samma som mig.

Till kimster. Japp jag gillar generallisera och tycker det är bra för diskussionen och tycker man ska/bör göra det i diskussioner även om det troligen är mer komplicerat än så. menar inte att man ska generallisera när man möter folk med mera. Men för diskussioner så tror jag det är så man bör göra.

Sen en sista sak med allt snack om "vi har bara en övning i månaden vad tror du jag gör annars?".. jag tror att folk delvis tänker på den där övningen. Både innan och efter. beror på individer självfallet men nog finns det som har "miltärt" i huvudet 24/7 även om dom bara övar en gång i månaden eller vad man säger.

Men eftersom jakes åsikter inte verkat delats av andra HV män och liknande så antar jag att HVu och FBUu (nämnde inte dom i första inlägget men självfallet räknar jag dom med) trots allt är bra för individen och försvarsmakten. Kan inte säga att jag helt bytat sida då jag liksom jake inte upplevet att majoriten varit postiv.
Fågel Fenix
Jag har lärt mig otroligt mycket under mina tre år i FBU-U. Jag känner mig själv mkt mer nu än för tre år sedan. Jag vet hur folk funkar när de är trötta och hungriga och jag har lärt mig att aldrig ge upp och att vara ett gott föredömme. Den gemenskap som byggs upp i FBU-U/HV-U är mäktig.

De kompisar jag har fått genom FBU ser jag annorlunda på än "civila" kompisar. Många av de saker jag har lärt mig använder jag nästan dagligen i det civila livet (som 99.9%) av livet är. Och saker som jag har lärt mig utanför uniformen använder jag i FBU.

Det är mycket intressant att se nya ungdomar komma och gå i vår förening. Se hur de utvecklas och blir mer självsäkra och hur de lär sig behärska tröttheten som en övning bygger upp.

Visst. Ni erfarna personer skulle nog skratta om ni fick höra vad våra övningar, som av oss upplevs som jobbiga. går ut på. Men det ärcker för oss och det kommer säkerligen att hjälpa både mig och mina kamrater att klara de påfrestningar som man kan bli ställd inför under vpl.

Håller man bara käften under vpl och lär sig på det sättet som befälen säger så tror jag att man kan ha STOR nytta av sina tidigare kunskaper.

FBU och HV ungdomsavdelningar skall finnas kvar!

Med FBU-U hälsning

Elias Högberg, stolt medlem och orförande i Uddevalla FBU-ungdomsavdelning (som förra året hade mest utb. timmar av alla avdelningar och är en av de största avdelningarna i Sverige)

Edit: la till lite i slutet...
granQ
QUOTE (Fågel Fenix @ Jun 9 2003, 13:41 )
Jag har lärt mig otroligt mycket under mina tre år i FBU-U. Jag känner mig själv mkt mer nu än för tre år sedan. Jag vet hur folk funkar när de är trötta och hungriga och jag har lärt mig att aldrig ge upp och att vara ett gott föredömme. Den gemenskap som byggs upp i FBU-U/HV-U är mäktig.

grabben låter som du borde pröva gå på gymnasiet med massa "teknikare" och gå på LAN (för er som inte vet är det när man kopplar samman datorerna i ett eget nät)

Klart beror på typen av lan men dåligt med sömn, dåligt med mat. Sova tätt med vänner för hålla värmen och dessutom umgås 5 dagar i veckan som vanliga människor (i skolan) det är mäktigt.

granQ med liten hälsning från den riktiga världen

*OBS. lite ironi på det hela*
LYNX
Jag kan ( Med min mycket lilla kunskap om HVu ) till viss del hålla med GranQ. Det enda jag grundar
mina åsikter på är en kille som ryckte in samtidigt som mig. När vi hade utb på diverse saker
så kom han med invändningar som att "så fick vi inte lära sig på HVu". Det hände mer än en
gånger och jag kan nu i efterhand förstå hans förvirring. Han försvann efter ca 1 mån, av flera skäl än
av hans ifrågasättande.

Killen i mitt fall led av attitydsproblem, vilket inte säger något om övrig HVu, MEN att få utb på 1 uppgift
på 2 olika sätt kan jag se som en "fara".
106
Att man får lära sig saker på olika sätt är inte unikt för de som varit med i FV-U, FBU-U, HV-U och liknande. De borde snarare vara mer vana vid det.

Det brukar skilja mellan kompanier, plutoner och även mellan olika instruktörer på plutonen hur de vill få saker genomförda. Även för de som aldrig haft någonting med FM att göra är det förvirrande, särskilt vid inryck.

Själv har jag inte riktigt bestämt mig för om ungdomsorganisationerna är bra eller dåliga. Men jag har ändå sett båda sidorna av det. Jag mer positiv till FVRF än till Hv-U/FBU-U därför att FVRF är mer "civilt" och vad jag vet inte ägnar sig åt stridsutbildning ens för de över 18.

Om man vill ha nyinryckta soldater som är som blanka A4-ark får man fråga hur blanka? Vilka förkunskaper får de ha? Scouter, älgjägare, civila skyttar, radioamatörer, dykare, fallskärmshoppare, lastbilsförare, bilmekaniker, kockar, var går gränsen?
Jag förstår den ståndpunkten (även om det är förenklat) men gäller den bara kunskaper förvärvade i FMs ungdomsorganisationer eller rent allmänt?

De som vill framhäva vad de lärt sig inom FBU-U, tror ni inte de skulle göra samma sak om de varit scouter eller något annat istället? Beror det på organisationen FBU eller hur de är som personer?

Som sagt har jag inte bestämt mig för om ungdomsorganisationerna är bra eller dåliga och har inget med dem att göra idag. Men visst hade jag kul när jag var med som ungdom.

Kan bara tillägga att mitt intresse för det militära var högst begränsat då jag var ungdom utan det lilla intresse jag har av det idag kom först efter GU.
Kockis
Jag är med i FBU-u och Sjövärnskåren. Jag tycker bara att det är interesant när man får lära sig saker på olika sätt.
Jag menar får man lära sig samma saker av olika människor får man en bredare bas att stå på.

Jag utbildar mig till kock, vi är ute på olika praktikplatser för att lära oss laga mat bätre. Inte fan säger jag åt en kock på min andra praktikplatts att han gör fel när han kokar en sås på ett vist sätt bara för att jag lärt mig anorlunda på ett annan praktikplats.
Dvs ju större grund ju bätre kan man lösa problem i olika situationer.
Jag tycker att det är kul att lära mig nya och gamla saker på olika sätt eftersom det får en att se saker på olika sätt.

Mina instruktörer ger mig en grund i hur försvaret fungerar på teorilektioner och vi får prova saker praktiskt.

Bara för att jag sitter på soldf 3timmar om dagen, åker på sommarkurser och går på fbu möten blir jag inte trångsynt utan jag har lättare att lösa problem både militärt och civilt!

Låt oss som vill få holla på!

Slut, com!
Fågel Fenix
QUOTE (granQ @ Jun 9 2003, 19:50 )

grabben låter som du borde pröva gå på gymnasiet med massa "teknikare" och gå på LAN (för er som inte vet är det när man kopplar samman datorerna i ett eget nät)

Klart beror på typen av lan men dåligt med sömn, dåligt med mat. Sova tätt med vänner för hålla värmen och dessutom umgås 5 dagar i veckan som vanliga människor (i skolan) det är mäktigt.

SÅ du menar alltså att jag lika gärna kan sluta i FBU-U och börja teknik samt medverka på en massa LAN ? Att detta skulle kunna vara lika med upplevelser i skogen ?? blink.gif dry.gif

Jag har provat på LAN ett flertal gånger och den sömnbristen och det bristfälliga matintaget är inte i närheten av det som inträffar i skogen. Det förstår nog du också....

Jag kan inte säga att jag förstår din hälsning från den riktiga världen...
Menar du att jag lever i ngn MÖP-drömvärld ? blink.gif
Som att jag inte går i skolan bara för att jag är med i FBU-U ?

Du får gärna tycka att det är "mäktigt" att gå i skolan 5 dagar i veckan. Själv går jag också i skolan. NV. Det betyder att jag bara har två lov/år. Sommarlovet och jullovet. På de andra behöver jag plugga. Tentaveckorna ligger direkt efteråt. Visst jag kan tycka att det är lite "mäktigt" men det går inte upp, inte ens i närheten, till det som sker i FBU-U!
angry.gif

Jag föstår inte riktigt vad du menar...

Med hopp om en förklaring

mvh Högberg smile.gif

Edit: Många smileys blev det...
Fu Bodin
Var med i FVU i tre år innan man frös inne verksamheten på grund av usel ekonomi.

Gick Gk, Fk,och sen vid omstruktureringen Aspirantursen i ett år innan jag blev bitädande instruktör, och kort därefter instruktör. Var då 18 bast.

Det var ett plus att lära sig all exercis, formalia och gradbeteckningar innan man ryckte in. Men väl där så förvånas man av alla olika "standarder" det finns inom FM.
Låg på ett regemente som hade varit två (IB 16 och Lv 6), och hade dels utom befäl från Lv 3. Alltså tre olika befälstyper som var vana vid olika standarder. Inom FVU kom det befäl från alla vapenslag och de var överens om en standard. Alltå ganska rörigt på Lv 6, men man lärde sig att köpa allt som PC sa.

Första veckan var ett GIGANTISKT plus att ha förkunskaper.
Att ställa upp, bädda sängen, hämta ut mtrl på "serviceförådet" och att framförallt anhålla om mer tid.

Kom i håg första dan när kapenen frågade hur lång tid vi behövde för att bädda sängen för första gången.
20 minuter sa jag, men en annan (rookie) tyckte att det räckte med 15. 15 blev det och när det var 5 kvar så var alla långtifrån klara.
Jag vände på klacken och begärde ytterliggare fem minuter för vårt logement. Beviljades.
När vi sedan ställde upp efter 20 minuters bäddande, så hade alla andra endast fått 15 och misslyckats totalt.
Det hade vi också, men det såg inte allt för jävligt ut (min säng klarade sig).

Tack för det FVU!
granQ
QUOTE (Fågel Fenix @ Jun 10 2003, 12:30 )
QUOTE (granQ @ Jun 9 2003, 19:50 )

SÅ du menar alltså att jag lika gärna kan sluta i FBU-U och börja teknik samt medverka på en massa LAN ? Att detta skulle kunna vara lika med upplevelser i skogen ?? blink.gif dry.gif

Jag har provat på LAN ett flertal gånger och den sömnbristen och det bristfälliga matintaget är inte i närheten av det som inträffar i skogen. Det förstår nog du också....

Jag kan inte säga att jag förstår din hälsning från den riktiga världen...
Menar du att jag lever i ngn MÖP-drömvärld ? blink.gif
Som att jag inte går i skolan bara för att jag är med i FBU-U ?

Du får gärna tycka att det är "mäktigt" att gå i skolan 5 dagar i veckan. Själv går jag också i skolan. NV. Det betyder att jag bara har två lov/år. Sommarlovet och jullovet. På de andra behöver jag plugga. Tentaveckorna ligger direkt efteråt. Visst jag kan tycka att det är lite "mäktigt" men det går inte upp, inte ens i närheten, till det som sker i FBU-U!
angry.gif

Jag föstår inte riktigt vad du menar...

Med hopp om en förklaring

mvh Högberg smile.gif

Edit: Många smileys blev det...

läs sista raden i mitt inlägg igen
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.