Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Allmän kvinnlig värnplikt om några år
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Johan ES
Nu ska det tydligen bli allmän värnplikt även för kvinnor.

Aftonbladet

/Johan ES

PS. Jag läser inte Aftonbladet, fick länken av en kompis.
julenissen
QUOTE (Johan ES @ Jun 5 2003, 19:00 )

Aftonbladet

Hvor har man tenkt til å plassere alle kvinnene? Kvinnelig verneplikt hadde kanskje passet bra under den kalde krigen, hvor man innkalte alt man fikk tak i til forsvaret. Hvis antallet som gjennomfører lumpen plutselig fordobles, hvor skal man gjøre av alle? Siden forsvaret samtidig forminskes, så kan jeg ikke fatte hva man skal med kvinnene.
jonte72

Aftonbladet

/Johan ES

Var ska de göra värnplikten då, för snart behövs det knappt några värnpliktiga mer....inte efter försvarsbeslut 2004 i alla fall.
Fu Dahlberg
Jag anser att man samtidigt borde ta bort värnplikten och införa mönstringsplikt istället...
HvPrsk

å du köper bara Fibban och Aktuell Rapport för de intressanta reportagens skull...
jonte72
QUOTE (Fu Dahlberg @ Jun 5 2003, 19:12 )
Jag anser att man samtidigt borde ta bort värnplikten och införa mönstringsplikt istället...

Politikerna släpper aldrig värnplikten, fast den knappast existerar....mindre än halva ålderskullen gör värnplikt varje år.

Samma sak med den så kallade alliansfriheten.....
Ingbat/I19
QUOTE (julenissen @ Jun 5 2003, 19:09 )

Aftonbladet

Hvor har man tenkt til å plassere alle kvinnene? Kvinnelig verneplikt hadde kanskje passet bra under den kalde krigen, hvor man innkalte alt man fikk tak i til forsvaret. Hvis antallet som gjennomfører lumpen plutselig fordobles, hvor skal man gjøre av alle? Siden forsvaret samtidig forminskes, så kan jeg ikke fatte hva man skal med kvinnene.

Tanken är väl att man skall plocka ut de bästa oavsett kön. Finns ju tjejer som är bättre fysiskt än vissa killar som idag tas ut till fysiskt krävande befattningar.

Sedan finns det ju befattningar där fysiken inte är det viktiga.

Antalet som blir uttagna till tjänstgöring kommer vad jag har förstått inte att öka.
mjukis
Kvinnorna har möjlighet att söka, om de vill. Jag undrar allvarligt talat om en omotiverad tjej kan prestera bättre än alla de killar som redan idag sållas bort.
Ize-Q
i nuläget blir det för dyrt om kvinnorna ska mönsta oxo ca 125millar som går åt, tycker det är bättre som idag när man kan om man är kvinna söka befattningar.
Ingbat/I19
QUOTE (mjukis @ Jun 5 2003, 20:04 )
Kvinnorna har möjlighet att söka, om de vill. Jag undrar allvarligt talat om en omotiverad tjej kan prestera bättre än alla de killar som redan idag sållas bort.

Varför skulle en omotiverad tjej vara sämre än en omotiverad kille???

Sen är ju frågan om man fortfarande är omotiverad när man väl är inne i det.
Jag var inte särskild motiverad när jag mönstrade men när jag väl var inne i det och visste vad det verkligen handlade om blev jag mycket motiverad.
Ingbat/I19
Blev visst dubbla inlägg!!

TA BORT!!!
Menige Ryan
Är det nåt varannan damernas på gång även i försvaret?
Det här förstår jag mig inte riktig på 7.gif
HV.gif
Fu Dahlberg
QUOTE (Menige Ryan @ Jun 5 2003, 20:13 )
HV.gif

Kvinnor skall mönstra under samma regler som män... inte speciellt svårt???
Menige Ryan
QUOTE (Fu Dahlberg @ Jun 5 2003, 20:14 )
QUOTE (Menige Ryan @ Jun 5 2003, 20:13 )
HV.gif

Nä det kan tänkas, frågan är om man VILL riktigt förstå det.
Jag är inte för det, men det är min åsikt, tycker att det räcker som det är idag, att kvinnor har möjlighet att söka. Men jag kanske är lite gammelmodig av mig. smile.gif
julenissen

Hvis det er 30% av pojkarna som gjennomfører lumpen, så betyr det jo at det er mer eller mindre frivillig i praksis, og för tjejarna sä er det jo helt frivilligt. Hvilken nytte har det å innkalle begge kjønn til mönstring, når 85% av de ikke kommer til å gjennomføre lumpen uansett?
kronvrak
Min åsikt är att alla ska göra någon typ av samhällsutbildning, det kan vara en kortare typ av civilförsvarsutbildning eller lumpen.

Om man inte blir uttagen att göra lumpen så får man i alla fall lite kunskaper om hur man ska bete sig om det händer något och kan på sätt i alla fall göra en insats för samhället.

Att ge alla en enmånaders utbildning i förstahjälpen och brandskydd mm torde kosta en del men det går ju att omfördela pengarna från andra källor utanför försvaret så som a-kassa och liknande då det ju faktiskt sysselsätter folk.
Ingbat/I19
QUOTE (julenissen @ Jun 5 2003, 20:35 )

Hvis det er 30% av pojkarna som gjennomfører lumpen, så betyr det jo at det er mer eller mindre frivillig i praksis, og för tjejarna sä er det jo helt frivilligt. Hvilken nytte har det å innkalle begge kjønn til mönstring, når 85% av de ikke kommer til å gjennomføre lumpen uansett?

Det kan man ju fundera över. Även jag kan tycka att det verkar onödigt men....

....det kan ju faktiskt vara så att det finns en del tjejer i vårt avlånga land som inte har en tanke på militärtjänstgöring som får upp ögonen och fastnar för det. Kanske tom så pass att de fortsätter som YOff, RO, HV eller med annan militär verksamhet.

Försvaret behöver mer kvinnor och jag tror att allmän kvinlig värnpligt/mönstringsplikt är enda sättet.
Som det är idag så är det ju inte så många tjejer som vet vad det handlar om.
Fu Dahlberg
Sedan.. skall det vara jämlikhet så skall det vara det ÖVERALLT!
Menige Ryan
Jämlikhet, jo jo, det är ju det ja! B)
Johan ES
QUOTE (HvPrsk @ Jun 5 2003, 19:15 )

å du köper bara Fibban och Aktuell Rapport för de intressanta reportagens skull...

Det finns en hel del här på forumet som aldrig skulle erkänna att de verkligen läser Aftonbladet och/eller Expressen.

Fibban och Aktuell Rapport? Jag? Nä vet du vad!

/Johan ES
darkstar
QUOTE (Ingbat/I19 @ Jun 5 2003, 20:44 )
....det kan ju faktiskt vara så att det finns en del tjejer i vårt avlånga land som inte har en tanke på militärtjänstgöring som får upp ögonen och fastnar för det. Kanske tom så pass att de fortsätter som YOff, RO, HV eller med annan militär verksamhet.

Försvaret behöver mer kvinnor och jag tror att allmän kvinlig värnpligt/mönstringsplikt är enda sättet.

Håller med dig!

Kvinnor i försvaret är bra! På mitt kompani finns väldigt många tjejer om man jämför med genomsnittet. Det är ingen som behandlar dem annorlunda eller har åsikter, möjligen hoppar man inte bara in i duschen som under GU.

En allmän mönstringsplikt som diskuterades nån annanstans på forumet tycker jag ska inkludera likväl kvinnor som män. Jag tror att som sagt fler kvinnor för upp ögonen för FM.

Vad jag undrar över är i så fall, kommer dessa kvinnor att kräva egna duschar m.m.? I så fall kanske det kostar en del med tanke på ombyggnader. Hade det varit mina pengar så hade jag nog investerat i det. Jag vet att det går lite stick i stäv med mina teorier om att man ska öva som man avser att kriga. Men har IA03 separata hygien-containrar så fixar övriga FM det här också.
Ingbat/I19
QUOTE (darkstar @ Jun 5 2003, 21:03 )
Vad jag undrar över är i så fall, kommer dessa kvinnor att kräva egna duschar m.m.? I så fall kanske det kostar en del med tanke på ombyggnader. Hade det varit mina pengar så hade jag nog investerat i det.  Jag vet att det går lite stick i stäv med mina teorier om att man ska öva som man avser att kriga. Men har IA03 separata hygien-containrar så fixar övriga FM det här också.

Problem är till för att lösas. Visst är det värt det. Har man som mål att få in fler tjejer så måste det lösas.
Vakten_F4

Håller med dig!

Kvinnor i försvaret är bra! På mitt kompani finns väldigt många tjejer om man jämför med genomsnittet. Det är ingen som behandlar dem annorlunda eller har åsikter, möjligen hoppar man inte bara in i duschen som under GU.

En allmän mönstringsplikt som diskuterades nån annanstans på forumet tycker jag ska inkludera likväl kvinnor som män. Jag tror att som sagt fler kvinnor för upp ögonen för FM.

Vad jag undrar över är i så fall, kommer dessa kvinnor att kräva egna duschar m.m.? I så fall kanske det kostar en del med tanke på ombyggnader. Hade det varit mina pengar så hade jag nog investerat i det. Jag vet att det går lite stick i stäv med mina teorier om att man ska öva som man avser att kriga. Men har IA03 separata hygien-containrar så fixar övriga FM det här också.

I de flesta kaserner finns det väl tillgång till dusch med egen dörr? Det fanns iaf en per duschrum i vår kasern på F4 och på I5 fanns det bara "runkduschar"
Fu Dahlberg
Vad jag undrar över är i så fall, kommer dessa kvinnor att kräva egna duschar m.m.? I så fall kanske det kostar en del med tanke på ombyggnader. Hade det varit mina pengar så hade jag nog investerat i det.  Jag vet att det går lite stick i stäv med mina teorier om att man ska öva som man avser att kriga. Men har IA03 separata hygien-containrar så fixar övriga FM det här också.

Hmm, tja egentligen inte... det har ju funkat bra hittils... Fanns väl ett 10-15 kvinnor på mitt kompani, och det var inga problem... Förutom att nyiryckta Killar ibland plötsligt kunnde bli VÄLDIGT blyga biggrin.gif
Pete
QUOTE (Vakten_F4 @ Jun 5 2003, 21:13 )

Håller med dig!

I de flesta kaserner finns det väl tillgång till dusch med egen dörr? Det fanns iaf en per duschrum i vår kasern på F4 och på I5 fanns det bara "runkduschar"

De håller väl på att modernisera kaserner runt om i landet för detta?

I de nyrenoverade kasernerna på I5 finns endast duschar med låsbar dörr vet jag.
järv
Vansinne.
Gotcha
Rätta mig om jag har fel nu, men .se har väl redan en allmän värnplikt? Däremot omfattar inte mönstringsplikten kvinnor? Eller är det bara praxis att inte kalla dem?
Pete
QUOTE (Gotcha @ Jun 6 2003, 00:39 )
Rätta mig om jag har fel nu, men .se har väl redan en allmän värnplikt? Däremot omfattar inte mönstringsplikten kvinnor? Eller är det bara praxis att inte kalla dem?

Jupp, det låter vettigt. Min mamma är t.ex. krigsplacerad som sjuksköterska där hon jobbar, alltså innefattad av värnplikt.
Jag är ganska säker på att kvinnor inte innefattas av mönstringsplikten. De får ju välja själv att mönstra, men när de väl har skrivit på papperet så är de lika pliktiga som män.
J-Star
För en 1000-lapp och skjuts till IKEA fixar jag lätt ett duschrum till att bli fullt acceptabelt för de som är för blyga för att duscha inför det andra könet. Duschdraperi och krok att hänga handduk/badrock direkt utanför. Gå in i dusch, dra för, stick ut handen och häng upp handduk/morgonrock. Så dj-vla enkelt... precis som det skall vara i det militäre därför att i krig fungerar det enkla bäst. smile.gif

/J
Sniff
Vadan detta gnället om att dusch tillsammans med nån/några av det andra könet...
Om till och med HV/fbu ungdomar på 15 bast kan klara av att duscha tillsammans så kan väl vuxna (blivande) soldater lära sig att leva med det väl?

ocså en fun_icon_nana.gif för att spica upp inlägget lite smile.gif
Kommer få tönt-tjänst
Jag har verkligen svårt att förstå detta. Män och kvinnor är inte lika så någon total jämlikhet kan man aldrig (eller jo, om man bygger om människan så att den blir tvåkönig och allt) uppnå, alltså är en bedömningsfråga vilka punkter man ska ha jämlighet på. Som det ser ut idag så får en på tok får liten del liten del av alla som mönstrar göra värnplikt, kvinnor diskrimineras inte på något sätt (som jag fattar det är vi alla tvärtom väldigt positiva till kvinnor inom FM) så jag ser i dagsläget ingen anledning till att fördubbla antalet som mönstrar. ALLA mellan 16 och 70 års ålder som bor i Sverige är dessutom redan totalförsvarspliktiga, så der inget man skulle tjäna på det. Mer kvinnor inom FM! ...men inte såhär.

Att sedan politiker som inte har en aning om vad jämlikhet innebär gör det för att det ska se bra ut är väl en annan sak.

Jag är absolut inte sexistisk eller ser dem som objekt, men visst finns det en speciell charm hos kvinnliga värnpliktiga ...? wub.gif Nog för att jag inte riktigt har åldern inne än ... blyg.gif ( laugh.gif )

/Kftt blott 18 år fun_icon_nana.gif
J-Star
QUOTE (Kommer få tönt-tjänst @ Jun 6 2003, 11:22 )
Jag har verkligen svårt att förstå detta. Män och kvinnor är inte lika....

Är män och män lika då? Kan du säga någonting om mig avgörande för lämpligheten som värnpliktig bara för att vi båda är killar?

Från militärens sida är det hela enkelt egentligen.

"Vi har tjänst X... den bör besättas av en person som har egenskaperna Y och Z". Om sedan män i genomsnitt är olika kvinnor i genomsnitt så är det totalt irrelevant för tillsättningen av tjänst X.

/J
Kommer få tönt-tjänst
QUOTE (J-Star @ Jun 6 2003, 10:32 )
Jag har verkligen svårt att förstå detta. Män och kvinnor är inte lika....

Är män och män lika då? Kan du säga någonting om mig avgörande för lämpligheten som värnpliktig bara för att vi båda är killar?

Från militärens sida är det hela enkelt egentligen.

"Vi har tjänst X... den bör besättas av en person som har egenskaperna Y och Z". Om sedan män i genomsnitt är olika kvinnor i genomsnitt så är det totalt irrelevant för tillsättningen av tjänst X.

/J

Jag uttalde mig INTE om kvinnors lämplighet inom FM, läs vad jag skriver. mad.gif Jag ville bara fastställa att total jämlikhet är omöjlig och därför [u0inte[/u] är något godtagbart argument. Förstår du inte kan jag skicka dig ett meddelande och förklara vad jag menar.
Ja, det är skillnad mellan alla individer, och precis alla (men några undantag) får mönstra. Det jag säger är att det är helt onödigt att öka antalat individer som har tvång på att mönstra, om det sedan begränsas av kön, ögonfärg, region eller favoritprogram på TV spelar mig ingen roll, bara alla får mönstra om de vill.

Vill du ha nån kvinnohatare att banka på ska du inte se på mig.
Ingbat/I19
Mer kvinnor inom FM! ...men inte såhär.

Hur hade du tänkt att det skulle gå till då???
KD803
Det borde vara en självklarhet att om vi ska ha värnplikt så ska den vara allmän i ordets rätta betydelse, dvs omfatta alla.

Att sedan inte alla som omfattas tas ut till grundutbildning är en annan sak. Så har det alltid varit, även om det inte var så tydligt förr.

Ska vi börja lägga ekonomiska synpunkter på det hela, kan vi ju lika gärna bestämma att vi bara har mönstringsplikt för de som är födda före den 1 juli varje år. Vips, så har vi sparat pengar, och det är väl ett lika sakligt skäl som könet. Eller kanske att alla som bor på Gotland ska mönstra, men bara var femte som bor i Stockholm...
J-Star
QUOTE (Kommer få tönt-tjänst @ Jun 6 2003, 11:55 )
Jag uttalde mig INTE om kvinnors lämplighet inom FM, läs vad jag skriver. mad.gif Jag ville bara fastställa att total jämlikhet är omöjlig och därför [u0inte[/u] är något godtagbart argument. Förstår du inte kan jag skicka dig ett meddelande och förklara vad jag menar.
Ja, det är skillnad mellan alla individer, och precis alla (men några undantag) får mönstra. Det jag säger är att det är helt onödigt att öka antalat individer som har tvång på att mönstra, om det sedan begränsas av kön, ögonfärg, region eller favoritprogram på TV spelar mig ingen roll, bara alla får mönstra om de vill.

Det finns ett mycket bra argument varför man skall tvinga alla att mönstra: Urvalet ökar. Grovt räknat dubblar du chansen för varje tjänst som skall tillsättas att du hittar en person som är lämplig.

/J
Kommer få tönt-tjänst
QUOTE (J-Star @ Jun 6 2003, 11:31 )
QUOTE (Kommer få tönt-tjänst @ Jun 6 2003, 11:55 )

Det finns ett mycket bra argument varför man skall tvinga alla att mönstra: Urvalet ökar. Grovt räknat dubblar du chansen för varje tjänst som skall tillsättas att du hittar en person som är lämplig.

/J

Jo, vore det gratis skulle det ju vara självklart, men i verkligheten kostar allt pengar.
Kommer få tönt-tjänst
QUOTE (Ingbat/I19 @ Jun 6 2003, 10:58 )
Mer kvinnor inom FM! ...men inte såhär.

Hur hade du tänkt att det skulle gå till då???

Svar till både dig och BJE.

Som alla vet så är inställningen till lumpen mycket tråkig och rätt få av folk i min åldersgrupp är intresserade, så det jag vill ha istället är att FM ser till att verkligen informera vad det rör sig om, speciellt för tjejerna då många tyvärr har uppfattningen att man måste en massa muskler istället för hjärna och liknande missförstånd. Det finns ingen anledningen till att tvinga mer folk till mönstring.

BJE, om du läser vad jag skriver så ser du att jag redan tagit upp det. Jag har inget problem med att man väljer ut folk som ska tvingas till mönstring på något annat sätt än nu, bara alla får mönstra om de vill.

Tänk sedan på att man måste fördubbla kapaciteten att ta emot mönstrande för att ta ut folk till ett minskande försvar, det finns folk som vill att det ska övergå till ett yrkesförsvar, så det finns ingen anledning till att öka mängden mönstrande. Sedan blir jag verkligen trött på att folk ska dra så jävla många slutsatser. Jag är emot en ökad mängd individer som har mönstringsplikt, och bara för att det i det här fallet skulle ökas med att även kvinnor får det så drar folk slutsatsen att jag inte vill a in kvinnor i försvaret, trots att jag uttryckt motsatsen. Gör så att det är 50 - 50 fördelat mellan män och kvinnor, eller flytta den till kvinnorna, jag bryr mig verkligen inte. Det jag var emot var att man skull tvinga mer folk i onödan när man snara borde minska antalet! Fatta? Bra, låt mig va!
SFC Zac
Kvinna, man, svart, vit, lång, kort - SKIT J..VLA SAMMA. I FM är vi alla SOLDATER. Tag ut personal utifrån kompetens INGENTING annat.
Kommer få tönt-tjänst
QUOTE (SFC Zac @ Jun 6 2003, 23:26 )
Kvinna, man, svart, vit, lång, kort - SKIT J..VLA SAMMA. I FM är vi alla SOLDATER. Tag ut personal utifrån kompetens INGENTING annat.

Är det någon som sagt något annat?
dxl
QUOTE (Fu Dahlberg @ Jun 5 2003, 19:12 )

Håller helt med ovanstående.

Sedan tycker jag det är märkligt att man fortsätter kalla det för allmän värnplikt när det endast är killar/män som berörs utav pliktlagen
KD803
@kftt

Ditt argument är vettigt om man bara ser till det rent ekonomiska. Jag anser att det kan man inte göra i detta fall.

Om staten (=vi alla) med plikt ska ta ut medborgare till försvarsmakten, så måste den plikten omfatta alla medborgare. Sedan kan man som t ex danskarna införa ett lottningssystem för att minska antalet indiviver som tas ut för mönstring. Men den grundläggande plikten måste omfatta samtliga.

Kort sagt. Antingen ska det vara tvång eller frivillighet, så ska detta gälla samtliga.
Kommer få tönt-tjänst
QUOTE (BJE @ Jun 7 2003, 13:02 )
@kftt

Ditt argument är vettigt om man bara ser till det rent ekonomiska. Jag anser att det kan man inte göra i detta fall.

Om staten (=vi alla) med plikt ska ta ut medborgare till försvarsmakten, så måste den plikten omfatta alla medborgare. Sedan kan man som t ex danskarna införa ett lottningssystem för att minska antalet indiviver som tas ut för mönstring. Men den grundläggande plikten måste omfatta samtliga.

Kort sagt. Antingen ska det vara tvång eller frivillighet, så ska detta gälla samtliga.

Okej, då är vi överens om det viktiga, resten är åsiktsskillnad. smile.gif
KD803
QUOTE (Kommer få tönt-tjänst @ Jun 7 2003, 23:48 )
Okej, då är vi överens om det viktiga, resten är åsiktsskillnad. smile.gif

Precis. Du har fel och jag har rätt...

Vi har ett samhälle där varje företag ska ta fram en jämställdhetsplan för att visa hur man arbetar för att få bort eventuella könsrelaterade skillnader. Samma samhälle står samtidigt för en av de största könsrelaterade skillnaderna, dvs den "allmänna" värnplikten.

Att sedan hålla fast vid detta med ekonomiska argument är moraliskt förkastligt när samhället samtidigt kräver att alla arbetsgivare ska lägga ner pengar på att motverka sådana skillnader.

Antingen ska det vara mönstringsplikt, och då ska den gälla samtliga. Eller också ska det vara frivilligt, och då för samtliga. Hur svårt kan det vara?
benzen

Där har du väldigt rätt. Många tjejer har ingen aning om vad det innebär att göra lumpen och tror att man måste vara en supermänniska, någon form av superatlet i kvinnligt format, för att palla att göra värnplikten. Iaf bland mina vänner. Har kanske haft den inställningen lite själv också. Med en allmän mönstringsplikt och mer information för (både män och) kvinnor, så tror jag man kan motivera många fler tjejer att faktiskt frivilligt gå in i det militära. Att få träffa representanter från försvaret, få testa på lite vad försvaret innebär och få veta vad det går ut på skulle förmodligen få åtminstone ett gäng av mina bekanta att göra lumpen. Det blir mer naturligt att ta det steget om det även "ingår" för oss tjejer, än att man ska göra ett "avsteg" från normen. Vissa tjejer kommer aldrig att passa inom det militära, men det finns även killar som inte passar.
Kontentan: Jag tycker det är bra med allmän mönstringsplikt för alla, men frivilligt att skriva in sig.
LeadHead
QUOTE (darkstar @ Jun 5 2003, 20:03 )

Ärligt talat så tycker jag att det vore dumt att gå alltför långt på den punkten. vi har två tjejer på plutonen och det är inga problem med vanliga duschbås utan dörr. Tror inte att de upplever det så heller...
Grejen är att det nog ibland kan vara ett direkt hinder för utbildningen om soldaterna är för blyga inför varann.
Jag tänker då främst på ombytessituationer i fält, isvaksbad, övergång av vattendrag och dylikt.

Sen angående värnplikt för tjejer så tror jag nog det kan funka men förmodligen måste man bygga ut det här försorteringssystemet med hjälp skolhälsovården då rätt många fler troligen faller bort tämligen omgående.

Om läget är bedrövande när det gäller svenska unga mäns fysik så är det enligt vad jag har hört iaf. ett par långa kliv längre ner i helvetestratten när man kommer in på unga kvinnors fysik.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.