QUOTE (Erik_G @ Jun 5 2003, 10:57 )
QUOTE (Amfibie @ Jun 5 2003, 10:11 )
Klart vi ska sjunga nationalsången, det är inte vi svenskar som ska vika oss!!! Vi ska vara stolta över vår flagga och sång!
Jag har aldrig hört någon invandrare eller "nysvensk" protestera mot flaggviftande eller"javilleva"-sjungande. Tvärt om, många vill nog gärna deltaga och känna tillhörighet. Kanske skulle integrationen funka bättre om det fanns något att "integreras" med.
I vissa länder är det en del av förtrycket från diktaturen att inte få vifta med sitt lands flagga och sjunga dess nationalsång. Flyktingar från sådana länder har nog svårt att förstå hur "vi" kan lägga oss platt och inte reagera när nationens symboler skänks bort till element, som endast har för ögonen att förstöra det som de flesta av oss tror på och är beredda att med vapnet i hand spilla vårt blod för, här eller på gudsförgätna avkrokar i världen. Som tur var verkar den värsta flaggförbjudarhysterin från början av nittiotalet försvunnit.
mvh
Erik G
Jag håller till viss del med dig, men jag har själv upplevt skräckscenarion angående nationalsången. Under en av musiklektionerna i skolan skulle nationasången sjungas, en elev med utländsk bakgrund protesterade då högljudt och tyckte det var fel att vi sjöng nationalsången. Han kände sig kränkt och lämnade lokalen.
Han tyckte att läraren var rasist...