Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nationaldagen!
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Lt. payne
Med tanke på Sveriges Nationaldag undrar jag hur blågul tänker styra upp festen på forumet? smile.gif

En tårta och en liten flagga hade varit fint! salute.gif

smile.gif smile.gif
HvPrsk
[Ironi]
FIRA Nationaldagen, fy så hemskt, det kan man väl inte göra. Är man inte rasist om man gör det och hissar flaggan? Får man fortfarande sjunga nationalsången offentligt?
[/Ironi]
Lt P
Själv avser jag fira den i kask med plym på slottet och skansen.

Parad för faan!
Livhusaren
HV.gif Instämmer med Lt P HV.gif

Vi skall hedra våran fana stolt och sjunga i ljuv stämma.

Parad för fanan och Skildra GEVÄRR!!

Själv skall vara fanbärare på fredag i vårat HV.

HV.gif
Gotcha
QUOTE (HvPrsk @ Jun 5 2003, 07:50 )
[Ironi]
FIRA Nationaldagen, fy så hemskt, det kan man väl inte göra. Är man inte rasist om man gör det och hissar flaggan? Får man fortfarande sjunga nationalsången offentligt?
[/Ironi]

<inte ironi>
I Nacka Gymnasium anno 1991 sjöngs ingen nationalsång, samt Internationella Klubben tvingades ta ned den svenska flagga som kunde ses i deras fönster. Ty svenska flaggan kunde ju uppfattas som rasistisk.
</inte ironi>

Det paradoxala var att de internationella studenterna + ett gäng med utländsk härkomst själva började sjunga nationalsången, när di svenske fegade ur.

mad.gif
IB2
QUOTE (Livhusaren @ Jun 5 2003, 09:22 )
HV.gif Instämmer med Lt P  :baskerHV:

Vi skall hedra våran fana stolt och sjunga i ljuv stämma.

Parad för fanan och Skildra GEVÄRR!!

Själv skall vara fanbärare på fredag i vårat HV.

:baskerHV:

Kul inlägg i försvarsdebatten. I fortsättningen får vi nöja oss med att skildra våra vapen
Amfibie
Klart vi ska sjunga nationalsången, det är inte vi svenskar som ska vika oss!!! Vi ska vara stolta över vår flagga och sång!
Ing
Och äta tårta! biggrin.gif

Svenska flaggan är fin.. klart att de nska viftas med.
Erik_G
QUOTE (Amfibie @ Jun 5 2003, 10:11 )
Klart vi ska sjunga nationalsången, det är inte vi svenskar som ska vika oss!!! Vi ska vara stolta över vår flagga och sång!

Jag har aldrig hört någon invandrare eller "nysvensk" protestera mot flaggviftande eller"javilleva"-sjungande. Tvärt om, många vill nog gärna deltaga och känna tillhörighet. Kanske skulle integrationen funka bättre om det fanns något att "integreras" med.

I vissa länder är det en del av förtrycket från diktaturen att inte få vifta med sitt lands flagga och sjunga dess nationalsång. Flyktingar från sådana länder har nog svårt att förstå hur "vi" kan lägga oss platt och inte reagera när nationens symboler skänks bort till element, som endast har för ögonen att förstöra det som de flesta av oss tror på och är beredda att med vapnet i hand spilla vårt blod för, här eller på gudsförgätna avkrokar i världen. Som tur var verkar den värsta flaggförbjudarhysterin från början av nittiotalet försvunnit.

mvh
Erik G
valiant
Själv går jag bredvid sonen (10) som går i Malmö Fäktklubb av 1919 , täg med samtliga fäktare i vit fäktdräkt (Fäktmästaren i helsvart) med dragen värja framför ansiktet
paraderar genom stan och går in på Gamla Idrottsplatsen
, hälsar på flaggan med vapnet dvs man följer flaggan när den hissas. Sedan tar traditionellt nationaldagsfirande över. Det är f.n i mig grejor det. har försökt skoja till det under vägen , men får då följande kommentar , Pappa
sluta upp , detta är allvar !

-valiant-
Shoulder
Ska ju också in och gå fanbärare för min FBU-ungdomsförening - ULv
Amfibie
QUOTE (Erik_G @ Jun 5 2003, 10:57 )
QUOTE (Amfibie @ Jun 5 2003, 10:11 )

Jag har aldrig hört någon invandrare eller "nysvensk" protestera mot flaggviftande eller"javilleva"-sjungande. Tvärt om, många vill nog gärna deltaga och känna tillhörighet. Kanske skulle integrationen funka bättre om det fanns något att "integreras" med.

I vissa länder är det en del av förtrycket från diktaturen att inte få vifta med sitt lands flagga och sjunga dess nationalsång. Flyktingar från sådana länder har nog svårt att förstå hur "vi" kan lägga oss platt och inte reagera när nationens symboler skänks bort till element, som endast har för ögonen att förstöra det som de flesta av oss tror på och är beredda att med vapnet i hand spilla vårt blod för, här eller på gudsförgätna avkrokar i världen. Som tur var verkar den värsta flaggförbjudarhysterin från början av nittiotalet försvunnit.

mvh
Erik G

Jag håller till viss del med dig, men jag har själv upplevt skräckscenarion angående nationalsången. Under en av musiklektionerna i skolan skulle nationasången sjungas, en elev med utländsk bakgrund protesterade då högljudt och tyckte det var fel att vi sjöng nationalsången. Han kände sig kränkt och lämnade lokalen.
Han tyckte att läraren var rasist...
Dahlberg
QUOTE (Livhusaren @ Jun 5 2003, 10:22 )
...Parad för fanan och Skildra GEVÄRR...

SKYLDRA GEVÄR! ;)
Ragulin
Vi skall ha traditionsenligt festivitas i vår kårstuga. Alltid lika trevligt och ibland också rent av orgiastiskt! Vi firar under tretungat så klart!!

Ett år (kanske en fyra fem år sedan) ville festkommitén för Nationaldagsfirandet i min hemstad förbjuda den traditionella fanvakten ur Hemvärnet att bära vapen med motiveringen att det kunde skrämma stackars nytillkomna svenskar med traumatiska upplevelser från krigsdrabbade områden. Det blev ett djävla liv och INGEN av de med invandrarbakgrund jag känner kunde för sitt liv begripa vad faaaaen syltryggarna menade. De fattade, vad tydligen inte många av våra kommunala och statliga civila myndigheter och tjänstemän fattar, att för att försvara sin frihet, sitt land och sin självständighet så behövs en krigsmakt (freudiansk felsägning). Det blev ett mycket magert uppslutande till festiviteterna det året kan jag säga och förbudet försvann lyckligtvis lagom till nästkommande år.
Menige Ryan
QUOTE (valiant @ Jun 5 2003, 12:01 )
Själv går jag bredvid sonen (10) som går i Malmö Fäktklubb av 1919 , täg med samtliga fäktare i vit fäktdräkt (Fäktmästaren i helsvart) med dragen värja framför ansiktet
paraderar genom stan och går in på Gamla Idrottsplatsen
, hälsar på flaggan med vapnet dvs man följer flaggan när den hissas. Sedan tar traditionellt nationaldagsfirande över. Det är f.n i mig grejor det. har försökt skoja till det  under vägen , men får då följande kommentar , Pappa
sluta upp , detta är allvar !

-valiant-

Haa ha! Ja det är härligt med barn som tar uppgiften på allvar.
Orka
Skälv kommer jag kolla på Sjösättningen av Göteborg.
Det lär pli ganska pompit och så är KUNGEN närvarande också.
Skall dela ut den Svenska fanan.

Så det blir till att stanna i GÖTEBORG

\Hf Säveskog
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.