Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Gamla reglementen
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2, 3, 4
The Swede
Jag samlar på reglementen och instruktionsböcker och tänkte dela med mig av lite glimtar från förr.
Följande bilder kommer från "Soldatinstruktion Stridsvagnstjänst" (SoldI Strv) 1942 och "Soldatinstruktion för Pansarinfanteriet och Pansartrupperna" (SoldI Pinf P) 1952

The Swede pansar2.png
Van der Kaye
Vad kan man säga, GULD!!!

Klart underskattat att köra över saker... med visst undantag gällande förstörande av minor.

Fk Van der Kaye
Maximus
Guld!
Riktgit roligt att läsa smile.gif
Ace
De hade koll på läget redan då... biggrin.gif
Fosk
Är det så enkelt att allt som inte är direkt livsfarligt för stridsvagnen körs över utan pardon, medan en annan stridsvagn smygs på från sidan för att köras över? Kullar och krön verkar vara det enda som inte körs över. pansar2.png
Det var bättre förr!
HvPrsk
Härligt Swede, tack för att du tog dig tid och scanna...
The Swede
Ett litet citat ur SoldI Strv 1942.

"Stridsvagnsgruppens strid.

Grunden för ett stridsvagnsförbands (gruppens, plutonens, kompaniets) användbarhet i striden är, att vagnbesättningen är sammansvetsad till en enhet och att varje man helt behärska sin detalj. På besättningen i en stridsvagn ställas höga fordringar i fråga om mod, uthållighet, djärvhet och beslutsamhet. De egenskaper, som främst känneteckna stridsvagnar, snabbhet, eldkraft, pansarskydd, förmåga att framgå vid sidan av vägarna samt att genom överkörning krossa motståndaren, måste utnyttjas. Svårigheter, som möta i form av naturliga eller konstgjorda hinder samt fientlig eld, skola övervinnas eller undvikas."

The Swede pansar2.png
226 Olsson
QUOTE (The Swede @ Jun 5 2003, 09:27 )
förmåga att framgå vid sidan av vägarna samt att genom överkörning krossa motståndaren, måste utnyttjas.

Allt för att vinna..... tycker dock det låter lite väl ohumant... =)
Erik_G
Krig kanske var inhumant förr?
*röst drypande av ironi*

Dom där styckena om att inte vara i rörelse när man bekämpar mål gäller väl förhoppningsvis inte längre, iallafall nåt som förändrats. (iallafall för Strf 9040A, B, C och Strv 121 och 122...)

/E
The Swede
I mitt senaste tillskott, "Hemvärnsmannen i fält" HvmF 1956 kan man läsa följande i stycket "övriga närstridsvapen":
"När du inte kan skjuta eller använda handgranater, måste Du lita till yxa, spade, bajonett, kniv, sandpåse eller strypsnara. Djärva och kallblodiga män kan nå stora resultat med dessa stridsmedel. Dessutom kan du med dem oskadliggöra fienden ljudlöst, vilket ofta är nödvändigt."

Hårda killar på den tiden. biggrin.gif

The Swede pansar2.png
oldfuks
QUOTE (The Swede @ Jun 14 2003, 00:54 )
"När du inte kan skjuta eller använda handgranater, måste Du lita till yxa, spade, bajonett, kniv, sandpåse eller strypsnara. Djärva och kallblodiga män kan nå stora resultat med dessa stridsmedel. Dessutom kan du med dem oskadliggöra fienden ljudlöst, vilket ofta är nödvändigt."

Hårda killar på den tiden. biggrin.gif

På den tiden? Ta käl på fi med sandpåse övas regelbundet i HV smile.gif
Menige Ryan
QUOTE (The Swede @ Jun 14 2003, 00:54 )

Detta vore nåt för CIA's böcker om den svenske hemvärnssoldaten, för det finns väl såna, om hemvärnssoldaten menar jag. blink.gif
dxl
Hmm jag måste hitta min soldf bok från 65...
Står (med bilder som visar) hur man prickar stridsvagnens pistol luckor och vad man gör med hästarna under flyganfall.

*letar letar*
Runningback
The Swede, är det gamla "soldf" böcker???
106
Jag gör ett försök att svara fastän frågan är riktad till The Swede
QUOTE (Rogge @ Jun 14 2003, 19:27 )

Ja, det kan man säga, SoldF/SoldR hette tidigare SoldI, Soldatinstruktion.
Vargas
En kollega till mig plockade fram gamla SoldI för kavallerister från tidigt 1900-tal under en kväll med öl och militärsnack. Alltid lika fint med kavallerichocker, men hur man skulle undvika fi ksp, stod det inget om ... :(
darkstar

Nedan fina saker för befälsrum motsv.
"När du inte kan skjuta eller använda handgranater." (PDF)

Strvgrp (PDF)
The Swede
En liten bild från "Soldatinstruktion tunga vapen för alla truppslag" 1942

Det var bättre förr:

Tänk att få sitta och bränna några magasin med den biggrin.gif

The Swede pansar2.png
Axial
Allt var inte en lek förr. Jag citerar ur SoldI Mtrl 1969 om vad som gäller för 30 mm övningsvapen 2 för pansarskott m/46:

"Varning: Om övningsvapnet laddas med två skott och avfyras går en projektil ut bakåt och en framåt - båda med väsentligt högre hastighet än normalt. Laddas ett skott bakvänt, vilket är är möjligt om våld används, går projektilen ut bakåt"
Snacka om möjligheter, hur kom man fram till det här ? Genom praktiskt genomförda misstag eller ?
Pskott m/46 är även i övrigt mycket fascinerande, siktesramen är en del av säkringsanordningarna bland annat.
Vidare kan SoldI Mtrl 1969 berätta att "Förbandssats för gruppchef" innehåller såväl uppiggande som smärtstillande tabletter, även tabletter mot diarré och hosta tillhandahålls.
För att glädja Swede så meddelas även att "Förbandssats för stridsvagn" innehåller Morfinampiner. (Ampin är en slags engångsspruta med luft under tryck, föregångare till autoinjektor ?) Ska se om jag kan greja en scanner.
granQ
min far har en gammal "soldf" för underhållstrupper från 1920 eller runt där omkring om jag minns, men sättet att då dom digitalt är med en kamera.. Skulle dock kunna göra ett allvarligt försök. upp mot 100 sidor så få ta och titta genom om det är något roligt i den som bör komma till allas vetande
roninn
Klart sköna böcker, inget hymlande där inte. Kör över och krossa och bekämpa med alla till buds stående medel.
Fredin
´HAHAH sånt här är alltid kuligt!
darkstar
QUOTE (Fredin @ Jun 15 2003, 20:54 )
´HAHAH sånt här är alltid kuligt!

Förlåt men det är krig vi pratar om... Tycker givetvis om de här texterna/bilderna själv men det är inte bara roliga tankar som dyker upp i mitt huvud.
Linus
Skulle man skriva något liknande idag så skulle nog svenska freds gå i taket biggrin.gif
Runningback
QUOTE (106 @ Jun 14 2003, 19:32 )
Jag gör ett försök att svara fastän frågan är riktad till The Swede
QUOTE (Rogge @ Jun 14 2003, 19:27 )

Ja, det kan man säga, SoldF/SoldR hette tidigare SoldI, Soldatinstruktion.

Tackar 106:an!!
Ace
QUOTE (The Swede @ Jun 15 2003, 17:02 )
En liten bild från "Soldatinstruktion tunga vapen för alla truppslag" 1942

Det var bättre förr:

Tänk att få sitta och bränna några magasin med den biggrin.gif

The Swede pansar2.png

smile.gif smile.gif smile.gif
Men med tanke på att M/47d väger 43,5 kg utan magasin, så blir det nog tungt att släpa på. Nog för att M/40 ser lite mindre och nättare ut, men...
Tur man är stor och stark! biggrin.gif biggrin.gif
The Swede
65,5 kg inklusive Pv-lavett står det i Instruktionsboken för Akan m/40.

The Swede pansar2.png
Vargas
En sån istället för HMG på pebborna! 6n.gif horny.gif
106
QUOTE (Vargas @ Jun 16 2003, 15:47 )
En sån istället för HMG på pebborna!  6n.gif  horny.gif

??????????????????????
Pbv302 (pebban) har 20mm akan m/47
HMG (Tksp) sitter på XA-180 (SISU), stridsbåt mfl

Istället för Tksp kan man ju ha en 40mm Grsp så jag ser i syftet.
Vargas
QUOTE (106 @ Jun 16 2003, 16:15 )
En sån istället för HMG på pebborna!  :winner:  :}

??????????????????????

Hade bestämt för mig att jag sett bilder på PBV 302 med HMG i aux med 20mm akan, men jag har förmodligen absolut fel. Senast jag såg en pebba IRL var väl 6-7 år sen. ohmy.gif
Ace
QUOTE (Vargas @ Jun 16 2003, 15:19 )
En sån istället för HMG på pebborna!  6n.gif  horny.gif

??????????????????????

Hade bestämt för mig att jag sett bilder på PBV 302 med HMG i aux med 20mm akan, men jag har förmodligen absolut fel. Senast jag såg en pebba IRL var väl 6-7 år sen. ohmy.gif

Det du såg var nog en Kulspruta 58 monterad på eldrörsinfästningen.
Används som övningsvapen, då 7.62 är lite billigare än 20 mm.
Vargas
QUOTE (Ace @ Jun 16 2003, 16:21 )
QUOTE (Vargas @ Jun 16 2003, 15:19 )
En sån istället för HMG på pebborna!  6n.gif  horny.gif

??????????????????????

Det du såg var nog en Kulspruta 58 monterad på eldrörsinfästningen.
Används som övningsvapen, då 7.62 är lite billigare än 20 mm.

I stand corrected! salute.gif

Nåja, jag lär nog bli varse vilken del som sitter var i vinter ... HV.gif
xteam
QUOTE (The Swede @ Jun 4 2003, 14:22 )
Jag samlar på reglementen och instruktionsböcker och tänkte dela med mig av lite glimtar från förr.
Följande bilder kommer från "Soldatinstruktion Stridsvagnstjänst" (SoldI Strv) 1942 och "Soldatinstruktion för Pansarinfanteriet och Pansartrupperna" (SoldI Pinf P) 1952

The Swede  :baskerPa:

Hmmm Undrar vart den fanns när man gick CV90 utbildningen '96. Var iofs nära att bränna över en bekämpad robotgrupp från K3 på STA övning i Skövde '97.

pansar2.png
The Swede
Tänkte delge er ett litet stycke om krigsmaktens syn på Nykterhet och Sedlighet ur mitt senaste förvärv "Undervisning för infanteristen" anno 1912

"Den, som stormar på sin hälsa, förmår icke att uthärda ett fälttågs ansträngningar. Hans kroppskrafter minskas i förtid, och hans själsförmögenheter aftaga hastigt nog.
För soldaten bör det vara en hederssak att afhålla sig från missbruket af starka drycker. Den, som på grund af onykterhet förlorar förmågan att tänka fullt redigt och klart eller mister det fullkomliga herraväldet öfver sin kropp, drager härmed skam icke blott öfver sig själf utan också övfer det regemente han tillhör. Han utsätter sig för bestraffning samt för sina förmäns och kamraters missaktning.

Öfverdrifvet bruk af tobak skadar äfven hälsan. I synnerhet gäller detta cigarettrökning, som, om röken indrages i lungorna, angriper nervsystemet, andnings- och matsmältningsorganen.

Ett sedligt lif bör vara utmärkande för hvarje soldat. Osedlighet är ett folks fördärf och förvandlar den fria mannen till lidelsernas slaf. Soldaten utsättes lätt för frestelser af personer med lösa seder och dåligt rykte. Umgänget med sådana människor vanhedrar soldaten och kan dessutom utsätta honom för smittosamma sjukdomar af allra farligaste beskaffenhet. Mången får med årslånga lidanden och en för tidig död böta för ett ögonblicks obetänksamhet."

The Swede pansar2.png
Axial
The Swede:
sådan tur att det reglementet inte gäller längre biggrin.gif
Doggydriver
QUOTE (The Swede @ Jun 24 2003, 12:48 )
Ett sedligt lif bör vara utmärkande för hvarje soldat. Osedlighet är ett folks fördärf och förvandlar den fria mannen till lidelsernas slaf. Soldaten utsättes lätt för frestelser af personer med lösa seder och dåligt rykte. Umgänget med sådana människor vanhedrar soldaten och kan dessutom utsätta honom för smittosamma sjukdomar af allra farligaste beskaffenhet. Mången får med årslånga lidanden och en för tidig död böta för ett ögonblicks obetänksamhet."

The Swede pansar2.png

Hahahahaaa, just det där stycket har jag skrattat åt mååånga gånger! Tycker det är en helt underbar bok smile.gif

Sen så måste jag säga, undervisas pansar verkligen inte längre i den ädla konsten att nedkämpa medelst överkörning? Skandal! ;)
Vargas
Utdrag ur "Karoliner" av Alf Åberg och Göte Göransson baserat på Julius Rickard De la Chapelle ("Laskepellen") excercisbok för armén från 1669:

Furiren skulle uppsticka kompaniets lägerplats. Han skulle också mottaga provianten och utdela den till kompaniet.

Fältväbeln eller kvartersmästaren skulle vara kompaniets öga. Han skulle vara särdeles kvick, exakt och hurtig. Han skulle kunna läsa och skriva. Han ställde upp kompaniet och såg till att allt stod rätt till i rotar och leder. Han skulle rapportera vilka karlar som var frånvarande och känna var och en av kompaniet till deras kapacitet och villkor. Smärre förseelser bland de meniga skulle han direkt straffa med värjan eller piken.

Fänriken skulle vara en sedig, stilla, nykter, kysk och därtill tapper karl. Han skulle vara gudfruktig och full av medömkan, så att om någon fattig soldat förtjänade straff, skulle han avge förbön för honom om nåd. På så sätt skulle soldaterna i striden stå honom bi så mycket modigare och försvara kompaniets fana, som fänriken bar. Fänriken skulle också sköta excercisen och inspektera de sjuka.

Löjtnanten var kompanichefens närmaste man. Han skulle vara en tapper, förståndig och väl excercerad karl, på vilkens skuldror hela kompaniet skulle vila.

Kaptenen var kompaniets chef. Han skulle excercera folket väl och föregå dem med gott exempel. Han skulle se till att allt vid kompaniet gick väl och skickeligen till. Han borde vara något frommare mot sina underordnade än löjtnanten och de andra.
Som en fader för sina barn skulle han försvara och försörja sitt kompani och vara deras förespråkare inför översten. När löjtnanten och det andra befälet var något strängare, så måste han i gengäld vara vara något blid och familjär, så att de meniga och det ringare befälet inte blev för mycket kvalda och underkuvade av någon ovettig officer och på så sätt förlora tillgivenheten till kompaniet.
TEN
Sleep tight, the AMFbat is on watch tonight

The glory of the battle
Pansardvärg
QUOTE (darkstar @ Jun 15 2003, 21:14 )
Förlåt men det är krig vi pratar om... Tycker givetvis om de här texterna/bilderna själv men det är inte bara roliga tankar som dyker upp i mitt huvud.

Vad tänker du på då??
Jimbo
QUOTE (Toll @ Jun 24 2003, 23:41 )
Sen så måste jag säga, undervisas pansar verkligen inte längre i den ädla konsten att nedkämpa medelst överkörning? Skandal! ;)

vi blev undervisade i konsten att köra över FI 00-01 (pbv302 P18)
vi blev lärda att försöka ta dom med ena bandet och fick även öva mot 3/4 figurer
pansar2.png pansar2.png pansar2.png
Knekt
QUOTE (The Swede @ Jun 24 2003, 12:48 )
Soldaten utsättes lätt för frestelser af personer med lösa seder och dåligt rykte. Umgänget med sådana människor vanhedrar soldaten och kan dessutom utsätta honom för smittosamma sjukdomar af allra farligaste beskaffenhet. Mången får med årslånga lidanden och en för tidig död böta för ett ögonblicks obetänksamhet."

Men... om man själv både passar in i kategorin "person med lösa seder" och är soldat... hur tusan gör man (nä.... inte "jag"! ;) ) då?

Malajn.gif
Mattsson
Häftiga böcker, vart fick ni tag i dom?
The Swede
QUOTE (Mattssonmannen @ Jun 30 2003, 15:30 )
Häftiga böcker, vart fick ni tag i dom?

Jadu, lite överallt.
Antikvariat, regementsmuseet i Skövde, pansarmuseet i Axvall, Försvarsmuseet i Jönköping, bokförrådet i Eksjö och Skövde, FMV, Tradera samt diverse vänner och bekanta.
Jag har förnärvarande c:a 350 instruktionsböcker och reglementen där den äldsta är från 1910 och den nyaste från 2003.
Jag har gjort en lista som ni kan se HÄR (Word-dokument)

The Swede pansar2.png
Mattsson
Och jag som kanske ska till Axvalla i veckan horny.gif
darkstar
QUOTE (Pansardvärg @ Jun 30 2003, 08:34 )
QUOTE (darkstar @ Jun 15 2003, 21:14 )

Vad tänker du på då??

Blod och tarmar.,
Bad Karma
darkstar: lär man sig sånt här så kanske det i alla fall inte blir våra tarmar
Pansardvärg
sant som det är sagt
darkstar
QUOTE (Bad Karma @ Jun 30 2003, 21:11 )

Jo, det är sant, men det är likväl nåns pappa/man man har i hjäl... Missförstå mig rätt, jag tycker inte om att döda men jag hade inte gått i gröna kläder om jag inte ansett att jag under vissa omständigheter skulle ha rätt att göra det. Nog om det. (Finns väl en tråd om det också...)
Vargas
QUOTE (darkstar @ Jun 30 2003, 21:55 )
QUOTE (Bad Karma @ Jun 30 2003, 21:11 )

Jo, det är sant, men det är likväl nåns pappa/man man har i hjäl... Missförstå mig rätt, jag tycker inte om att döda men jag hade inte gått i gröna kläder om jag inte ansett att jag under vissa omständigheter skulle ha rätt att göra det. Nog om det. (Finns väl en tråd om det också...)

Jag anser inte att det under vissa omständigheter är att betrakta som en rätt, utan snarare skyldighet.

(Men som sagt, det kan vi ta i den tråden ... :P)
Vargas
Lystring kaniner!

Nu lite utbildning ur "Lärobok i Sjömanskap (LiS) 1954":

Sen för er med lite ambition, ett par goda råd tills ni blir fäiga att bestrida posten som VO

Bord och bänkar!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.