Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Point-and-click krigföring
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Zimin
En inte helt jämn kamp mellan världens mest avancerade krigsmakt och talibanera(?). Riktigt läskigt hur kliniskt och distansierat ett krig blir genom ett bombsikte.

http://www.atfm-films.net/clipplay.php?cli...fb48f35c7c78190
Björkis
hmm den här känner jag igen, har varit uppe på forumet tidigare.

Mvh Björkis HV.gif
ShadowStalker
Fy fan... jag skulle inte vilja vara taliban.
flying_c
sjukt
|lj|
QUOTE (ShadowStalker @ Jun 3 2003, 22:20 )
Fy fan... jag skulle inte vilja vara taliban.

Fy fan, jag skulle inte vilja vara Skytten!
Vpl8107
Vad fasen pangar dom med?
Det verkar ju inte ta nå bra alls. Typ bara direktträff som tar ut målet ju.
Doggydriver
AC130 spectre tror jag det är. 105mm haubits(!), 40mm akan samt två ex av någon riktigt grov variant på gatling/vulcan som väl ligger på 20-25mm eller något åt det hållet. Om bara den där j-vla faktasidan kunde funka som den skulle så fick du veta exakt biggrin.gif

Lite ojämn kamp? Finns risk för det.

/Edit: Ändrat lite efter info från http://www.catsailor.com/wwwboard/messages/59570.html
Haegg
QUOTE (Vpl8107 @ Jun 6 2003, 20:29 )
Det verkar ju  inte ta nå bra alls. Typ bara direktträff som tar ut målet ju.

Skulle vilja använda Unicorns ord här. Det är vapenförsäljare och Hollywood som format de flestas bild av vapenverkan. Verkligheten i fält ser ofta helt annorlunda ut.
Myran
inte för att man skall vara sympatisk med talibanerna (är jag inte, tro mig :P) men stackars jävlar! tänk er själva, spring.. också kommer det 4 st raketer emot dig? jisses. kan inte vara kul.
Vpl8107
QUOTE (Haegg @ Jun 7 2003, 03:59 )
Det verkar ju  inte ta nå bra alls. Typ bara direktträff som tar ut målet ju.

Skulle vilja använda Unicorns ord här. Det är vapenförsäljare och Hollywood som format de flestas bild av vapenverkan. Verkligheten i fält ser ofta helt annorlunda ut.

Hollywood är ju annars känt för att släppa ner grk granater 2 meter ifrån hjälten utan resultat...

Om nu det dödliga verkansområdet för handgranater är på 5 meter, borde inte en spränggranat från C130 Spectre ha åtminstone lika eller bättre verkan? På filmen så ser man ju att gubbarna fortsätter springa fast det smäller aldeles i närheten...
Raptor
Någon som är införstådd i vad personerna skriker? Jag tycker att någon skriker "bang" och därefter svarar någon "bang". Är det eldledaren som ropar till skytten eller...? Någon som vet?
7.gif
Yman
QUOTE (Raptor @ Jun 8 2003, 05:05 )
Någon som är införstådd i vad personerna skriker? Jag tycker att någon skriker "bang" och därefter svarar någon "bang". Är det eldledaren som ropar till skytten eller...? Någon som vet?  
7.gif

Som någon skrev tidigare, detta har diskuterats tidigare.
Även då kom frågan upp om vad det var de skrek...

Jag har ett svagt minne av att vi kom fram till att det var laddaren som gav klartecken...

//Yman, som är lite bakis och kan minnas fel smile.gif
Björkis
QUOTE (Vpl8107 @ Jun 8 2003, 04:06 )
QUOTE (Haegg @ Jun 7 2003, 03:59 )
Det verkar ju  inte ta nå bra alls. Typ bara direktträff som tar ut målet ju.

Hollywood är ju annars känt för att släppa ner grk granater 2 meter ifrån hjälten utan resultat...

Om nu det dödliga verkansområdet för handgranater är på 5 meter, borde inte en spränggranat från C130 Spectre ha åtminstone lika eller bättre verkan? På filmen så ser man ju att gubbarna fortsätter springa fast det smäller aldeles i närheten...

Underskatta aldrig låga ställningar! mad.gif

Mvh Björkis HV.gif
Linus
Men borde inte en 40mm och 105mm ge ordenligt med splitter?
Kommer få tönt-tjänst
Men borde inte attt skjuta personer med stora jävla kanoner från flygplan vara så sadistiskt att ingen normal person skulle kunna göra det?
Ing
QUOTE (Kommer få tönt-tjänst @ Jun 8 2003, 20:14 )
Men borde inte attt skjuta personer med stora jävla kanoner från flygplan vara så sadistiskt att ingen normal person skulle kunna göra det?

Varför då?
joppe
QUOTE (Kommer få tönt-tjänst @ Jun 8 2003, 21:14 )

det spelar väl ingen roll om man släpper en bomb eller skjuter med kanon syftet är ju det samma
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.