Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Aceh och Sverige
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Haegg
Som ni säkert noterat så är läget spänt i Aceh som vill bryta sig ut ur Indonesien. Fredsförhandlingarna har gått i stå och den indonesiska försvarsmakten har gått på offensiven. Den senaste veckan har man t.ex. kunnat se landsättningar från både luft och sjö. Intressant ur sett svenskt perspektiv är att separatiströrelsen GAM:s ledarskikt bor i Sverige. Ledaren Hasan di Tiro är tex. bosatt i Norsborg.

Indonesien har begärt att Hasan di Tiro, som är svensk medborgare, och några av hans närmaste män ska utlämnas. Indonesien anklagar dem för terrorism. Sverige har hittills vägrat att lämna ut någon utav GAM:s ledare, främst beroende på brist på bevis.

I nuläget så kan man beskriva relationen mellan Sverige och Indonesien som ansträngd. Sveriges ambassadör i Jakarta har blivit uppkallad till indonesiska UD och fått förklarat för sig att de är mycket besvikna på den svenska hållningen. Landets vicepresident har uttryckt att han inte är främmande för bojkott av svenska varor och att de ska försöka få FN att tvinga Sverige att utlämna dessa personer. Den indonesiske oppositionsledaren går längre än regeringen gjort och menar att Sverige utfört en fientlig handling. En indonesisk delegation är nu på väg till Sverige för att framlägga bevis som ska övertyga Sverige om GAM-ledarnas skuld

Enligt ambassaden i Jakarta så utsätts svenskar och svenska intressen i landet för hot och missnöjesyttringar förekommer utanför ambassaden. Studenter har enligt den svenska ambassaden planer att genomföra större demonstrationer mot Sverige. Som ett resultat har den svenska ambassaden stängt tillfälligt.

Situationen är än så länge bara en diplomatisk tvist och förhoppningsvis fortsätter det så. En eskalation är dock inte omöjlig. Nu talar jag givetvis inte en väpnad konflikt mellan våra länder men indonesierna har tidigare inte varit helt främmande för att ta till våld mot oppositionella i exil och använda sig av annat fuffens. Jag skulle t.ex. inte bli förvånad om vi skulle få se en nätverksattack, utförd av den indonesiska militären, mot GAM-relaterade Internetsajter i Sverige.
Lt. payne
Jag känner dåligt till Indonesien, det ska erkännas.
Hur är den Indonesiska mentaliteten?
Är de rädda för att ta strid för sin sak?
Hur är deras respekt för människovärde?

Jag har för mig att Australien har varit på "kollisionskurs" med dem ett par gånger? Fel av mig!

Har kollat via CIA:s factbook:

Disputes - international:
Sipadan and Ligitan islands dispute with Malaysia remains with the ICJ for arbitration since 1998; East Timor-Indonesia Boundary Committee meets to survey and delimit land boundary; Indonesia seeks resolution of East Timor refugees in Indonesia; Australia-East Timor-Indonesia are working to resolve maritime boundary and sharing of seabed resources in "Timor Gap"
Haegg
Jag kan inte så mycket om Indonesien. Dock verkar de ha en försvarsmakt som inte fäster allt för stor vikt vid de mänskliga rättigheterna.

Indonesien har anammat "nya" hot och möjligheter på ett sätt som man kanske inte väntat sig av en muslimsk stat i Asien. De hamnade i det säkerhetspolitiska rampljuset när de ansåg att deras ekonomiska säkerhet hotades av George Soros och utnämnde honom till ett hot mot den nationella säkerheten. Motiveringarna kring detta som innehöll referenser till Soros judiska börd och konspirationsteoretiskt svammel minskade inte direkt uppmärksamheten.

Under konflikten på Östtimor så slogs den östimoranska exil-ledningens webbplats ut. Den fanns på en irländsk server. Vem som utförde attacken blev aldrig klarlagt men stalltipset är att det var den indonesiska militären.

Det var lite mer om Indonesien. Är det någon som har mer kött på benen så fyll på.
Vpl8107
Det finns vissa teorier om att det är indonesiens militär som genomfört en massa 'terrorist'-aktioner i indonesien, så att dom själva ska få större budget...

Sägs också att sprängningen på Bali kan ha gjorts av dom...
mjukis
Källor och fakta tack? Det verkar bli fasligt mycket rykten här inne.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.