Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Danska soldater till Irak.
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
Menige Ryan
Danska soldater till Irak
Den första större danska militära kontingenten avsedd för Irak flög på måndagen från Danmark till Kuwait.

Första veckan tillbringar de 153 soldaterna i ett brittiskt tältläger i norra Kuwait för att danskarna ska vänja sig vid den höga arbetstemperaturen. Senare ska den så kallade DANCON-styrkan på sammanlagt 380 man operera från ett eget läger norr om staden Al Qurna i den nordligaste delen av provinsen Basra i södra Irak. Källa:TT
SISU
Läste presis på dansk text tv att danska soldater har skutit en beväpnad irakier till döds i sitt aor.
Fu Kjellberg
Danska soldater sköt ihjäl irakier
Baan
jag tycker att vi har ett gyllene läge här med hela danmarks armé upptagna utomlands, lika bra att skaffa sig lite mer land ;) (undvik ordet lebensraum dock.. biggrin.gif )
Vargas
Du menar att vi har ett unikt tillfälle att falla arvfienden i ryggen!? horny.gif
achilleos
Från länken ovan:

"Danskarna avfyrade flera varningsskott, men mannen försökte i alla fall avlägsna sig. Då sköt danskarna ihjäl honom."

Förmodligen ett brott mot ROE (rules of engagement).
Baan
QUOTE (Vargas @ Jun 16 2003, 10:30 )
Du menar att vi har ett unikt tillfälle att falla arvfienden i ryggen!?  horny.gif

precis smile.gif fast känns knappst som någon umtaning när dem bara har 1/5 av militären kvar i landet, d v s 40 man smile.gif
Smølf
I kan bare komme an...P
HvPrsk
QUOTE (Smølf @ Jun 17 2003, 18:25 )
I kan  bare komme an...P

Lugn bara lugn, jag är på väg, det blir minst ett par dagar i Köpenhamn och Ålborg i sommar…

fun_icon_nana.gif fun_icon_nana.gif
Smølf
Så må jeg heller få købt en masse øl inden....for der er vel ikke mere tilbage når du tager hjem.. :P
Patroels
Og det er ikke 40 mand.... det er minst 50! laugh.gif
...København har de allerede invaderet -i civile klæder-, men de har desværre drukket alt for meget!
Alle ved jo at svensken ikke kan tåle mosten biggrin.gif
Vargas
QUOTE (Patroels @ Jul 2 2003, 18:14 )
Og det er ikke 40 mand.... det er minst 50!  laugh.gif
...København har de allerede invaderet -i civile klæder-, men de har desværre drukket alt for meget!
Alle ved jo at svensken ikke kan tåle mosten  biggrin.gif

Det är klart man måste dricka för att hålla vätskebalansen, speciellt på sommaren. Dessutom är öl bara nyttigt, det är i princip som flytande bröd.
Patroels
Ja sådan var det i gamle dage, men ikke længere...
Øl er desværre ikke så fuld af vitaminer, som det har været blyg.gif
Nutildags er der endda også konserveringsmidler i en almindelig øl! angry.gif
Og det kaldes fremskridt ?!?

... Men det smager nu STADIG godt! ;)
Hotel Charlie One
Hof+gammeldansk=vidunderlig B)

Nu är vi väldigt OT
Patroels
Hotel Charlie One...

OT ? 7.gif blink.gif
Hotel Charlie One
Off Topic
Patroels
Så klart. Ursäkt!

Back on topic, though...
Jeg har fået forbindelse til en dansk "sjukvårds"-mand dernede ang. hvad han har extra i 1.hjælpstasken.
Kolla hans site på:

http://www.tholar.esenet.dk

... Väntar på nästa e-post från honom. Har inte hört nogot om skjuteriet, men är nyfickan på vad som hände...
Fu Kjellberg
Hej Patroels. Den sidan känner jag igen. Det är en kille i Kelds Unit eller vad man skall kalla det?

Kolla här. gammal tråd
Berätta mer när du får mail. biggrin.gif
Patroels
Upfattat och klart! smile.gif

Fast jag bryr meg inte om at fråga honom: han e-postar ju under kontrol (-tror jag)!
Interresset för meg, är bara bärutrustning... Men det ved du jo godt, ikke sandt? biggrin.gif
Lt. payne
@Patroels:

Jag är imponerad av eran personliga utrustning, där ligger ni åratal före
den svenska.
Menige Ryan
Patroels@ Hör/ser ni i TV/radio/tidningar om hur dom Danska soldaterna har det nere i Irak?
Patroels
Ryan:
Det enda jag har hört tils vidare, är bara at flera av dom har blivet skickat hem pga värman.
Och att i sakan om skjuteriet, skulle det ha varit några från Jægerkorpset indblandat ?!?
Annars ingenting... dry.gif

Payne: Tack!
Min egen synspunkt är iaf at kvalitéen på er uniforms-tyg är mycket bättre/starkare end vår!
Jag har ägit en M/90 engång för flera år sen (-airsofting, ni vett). Enda fel jag ser är blixtlåset på låret,
men det är ju bara en fråga om smak biggrin.gif
Fu Kjellberg
Här kommer fler bilder på danskar i Irak. Vissa Har Kelds stridsväst på sig.
Hoppas ni också kan se bilderna utan att vara reggade på Assaultwebbs forum. ;)
bilder
bri_span
Saxat från SVT Text TV (11 juli):

Danska Iraksoldater fick vägsalt

De danska soldaterna i Irak kämpar
med temperaturer på över 50 grader
och brist på olika slags materiel som
solkräm. Den försändelse som anlände
hemifrån till staden Qurna var därför
mycket välkommen.

Soldaterna blev dock mycket förvånade
när försändelsen visade sig innehålla
isskrapor, kvastar, gräsklippare och
vägsalt. Det är standardutrustning
för danska soldater i fält.

Danmarks försvarsminister medger att
det var ett pinsamt misstag och lovar
att trupperna ska förses med
nödvändig materiel.

Stackars satar... undrar vad de sa när de packade upp grejorna?
Fu Kjellberg
finns i en annan tråd redan. B)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.