Nationaldagen närmar sig och:
Får vi i vårt hv-kompani hissa en tretungad flagga t ex vid kompaniexpeditionen eller på hemvärnsgården.
Någon som vet?
Uttern
The Swede
Jun 2 2003, 10:21
HvH Del 5 sidan 17:
"Hemvärnets flagga har samma utförande som hemvärnets fana med fyrkantig duk.
Proportionerna görs 16 x 14. Flaggan är avsedd att hissas t ex vid hemvärnsgårdar
eller i samband med försvarsutställningar och dylika där hemvärnet deltar. Vid inköp
av flagga bör hänsyn tagas till flaggstångens längd. Enligt Stiftelsen Svenska
flaggan bör en flaggas höjd vara ungefär en fjärdedel av stångens längd för att flaggan
skall komma till sin rätt."
The Swede
Jag är otydlig som en Miljöpartist..
Jag menar den Svenska tretungade
Jag hittade en i förrådet och jag är osäker om vi får använda den.
Uttern
The Swede
Jun 2 2003, 10:40
Naturligtvis förstog jag att du menade Svensk tretungad "örlogsflagga" men om du läser vad som står i HvH så får jag det till att ni INTE får hissa den utan ska ha rakskuren flagga.
The Swede
Jag har inte HvH på jobbet men ska kolla i kväll.
Tack för hjälpen
Uttern
Ragulin
Jun 2 2003, 11:01
Nu kanske jag är ute och cyklar rejält och jag har ingen litteratur på jobbet som jag kan kolla i (och kanske borde jag därför hålla truten) med nog får/skall väl Hemvärnet hissa tretungat vid högtider och om de har en fanvakt eller uniformerad personal på plats!!
The Swede
Jun 2 2003, 11:04
Det enda som står i HvH om flagga är det jag citerat ovan.
The Swede
Kimster
Jun 2 2003, 12:00
Den tretungade flaggan får endast användas till regementen/svenska camper och då hissa bara 1 sådan. Samt på Örlogsbåtar och på Högvakten.
Jag letar febrilt varifrån jag fått uppgiften, men jag har fått det hört av min plutch samt läst i nån bok.. CeremoniReglemente 2 om jag inte minns helt. .. . .*mummel*
APC-mannen
Jun 2 2003, 12:05
QUOTE (The Swede @ Jun 2 2003, 11:04 )
The Swede
Vad menas med texten på sid. 15 i HvH då? Där talar man ju om tretungad flagga.
Kimster
Jun 2 2003, 12:12
aha hittade lite iaf.
Citat CerR 1 sid48
Användning
4 § Örlogsflagga skall föras på flaggstång på eller invid kanslihus inom ett
förbands eller skolas (motsv.) område samt på eller invid huvudbyggnad för
myndighet enligt 1 §.
Inom kasernområde (motsv.) får örlogsflagga endast föras på ett ställe.
Örlogsflagga skall föras på flaggspel ombord på rustat örlogsfartyg. På sådant
fartyg skall även en mindre örlogsflagga, örlogsgös, föras på gösstake i
förstäven när fartyget är förtöjt eller till ankars. Örlogsgös får dock inte föras
på ubåt eller vissa trängfartyg.
Vad som i denna författning föreskrivs om örlogsflagga skall i tillämpliga delar
även gälla örlogsgös.
5 § Örlogsflagga får inte föras på försvarsanläggningar om sekretessbelagda
uppgifter därigenom kan röjas.
Särskilda föreskrifter om användning inom Försvarsmakten
6 § Örlogsflagga skall utöver vad som anges i 4 § föras
• på eller invid stabsbyggnad som tillhör en enhet som ligger inom eller
förfogar över lokaler inom en annan enhets kasernområde,
• vid tillfällig förläggningsplats som står under militärt befäl,
• vid salutbatteri,
• på marinens båtar,
• på bilar vid officiella besök.
Slut citat
QUOTE (Kimster @ Jun 2 2003, 13:12 )
• vid tillfällig förläggningsplats som står under militärt befäl
Så om man tolkar hemvärnsgården som en tillfällig förläggningsplats skulle man alltså kunna ha tretungad flagg. Fast det är nog på gränsen.
The Swede
Jun 2 2003, 12:55
QUOTE (APC-mannen @ Jun 2 2003, 13:05 )
QUOTE (The Swede @ Jun 2 2003, 11:04 )
The Swede
Vad menas med texten på sid. 15 i HvH då? Där talar man ju om tretungad flagga.
Det gäller den flagga som förs på fanstång vid parad etc.
Alltså inget som hissas i flaggstången.
The Swede
Isgubbe
Jun 2 2003, 13:02
Förordning (1994:657) om användning av tretungad flagga
1 § Den tretungade flaggan används som örlogsflagga, förutom av Försvarsmakten, av Fortifikationsverket, Försvarets materielverk, Försvarshögskolan, Försvarets radioanstalt och Statens försvarshistoriska museer. Förordning (1995:427).
2 § Försvarsmakten får meddela ytterligare föreskrifter om förande av örlogsflagga.
Dahlberg
Jun 2 2003, 13:26
Det har inte så mycket till tråden att göra, men är det så att varje tunga på örlogsflagganflaggan ska vardera symbolisera marinen, FV och armén? Eller är det bara en "sägen"?
QUOTE (Dahlberg @ Jun 2 2003, 14:26 )
Det har inte så mycket till tråden att göra, men är det så att varje tunga på örlogsflagganflaggan ska vardera symbolisera marinen, FV och armén? Eller är det bara en "sägen"?

Med tanke på att flaggan är äldre än FV så är det nog en sägen...
APC-mannen
Jun 2 2003, 13:48
QUOTE (BJE @ Jun 2 2003, 13:41 )
Det har inte så mycket till tråden att göra, men är det så att varje tunga på örlogsflagganflaggan ska vardera symbolisera marinen, FV och armén? Eller är det bara en "sägen"? :/
Ja år 1626 tydligen. Antar att det inte ens existerade något embryo till dagens Flygvapen snart 400 år sedan.
Källa
Björkis
Jun 2 2003, 13:50
hmm tydligen en svår nött att knäcka, men jag tror mig ha hört en gång i tiden att den tretungade inte får föras av hemvärnsförband utom då möjligen vid högvakt.
Som sagt, jag har ingen källa på detta!
Mvh Björkis
Ragulin
Jun 2 2003, 14:01
Nu får man kanske ordentligt på skallen här bland alla MÖP:ar och reglementesryttare, men jag tar det som SJÄLVKLART att även ett Hemvärnsförband får föra tretungad flagga under förutsättning att man ingår i fanvakt (i samband med parad eller motsvarande) eller uppträder i uniform i anslutning till plats vid vilken flaggan är hissad. Sålunda skulle åtminstone jag tolka en Hemvärnsgård som kvalificerad att ha den tretungade hissad under förutsättning att militär personal finns på plats. Så har vi tolkat regelverket och så gör vi på "min" gård och där hissar vi tretungat på Valborg (HKM:s födelsedag) och på nationaldagen.
Hemvärnet är ingen civil anslutning utan ett militärt förband, underställt militära befälhavare och iklädd militär tjänstedräkt. Självklart för Hemvärnet örlogsflagga! Om reglementet säger annorlunda så bör detta skrivas om!
Dahlberg
Jun 2 2003, 14:25
QUOTE (APC-mannen @ Jun 2 2003, 14:48 )
QUOTE (BJE @ Jun 2 2003, 13:41 )

Ja år 1626 tydligen. Antar att det inte ens existerade något embryo till dagens Flygvapen snart 400 år sedan.
Det fanns visst embryon till flygplan för över 400 år sen... Leonardo da Vinci skissade faktiskt på sånt...
http://www.lairweb.org.nz/leonardo/ornithopters.htmlDär står det ju att redan 1487, alltså för 516 år sedan, så ritade han på nått som liknar ett flyplan med pilot...
APC-mannen
Jun 2 2003, 15:51
Jag körde en helgardering trodde jag när jag skrev
Flygvapen...
Hmm jag trodde att örlogsflaggan bara hissades/bars vid och av förband som hade med havet att göra.....
Har väl fått lite mer kött på benen i den här tråden nu, men fortsätt gärna att utveckla vilka som får bära den när det verkar ju som att det finns några som verkar vet (tycker ju sånt här e intresant)
Varför konstra till saker och ting?
Ett hemvärnskompani är ett militärt förband: finns staben (eller pågående verksamhet) med uniformerad personal i Hemvärnsgården ska det vara örlogsflagg.
Behövs inga flagg- eller fanvakter eller särskilda ceremonier, bara de vanliga.
Används Hemvärnsgården för civil verksamhet: tvärskuren flagga.
Konstigare är det inte. Hur fasen skulle det se ut om Hemvärnet, som militärt förband, skulle föra handelsflagga?
Däremot inom FBU förekommer lite konstigheter med örlogsflagg ibland. Där ska det vara tvärskuren flagga. (Om nu inte t ex kursgård står under militärt befäl)
Innom sjövärnskåren har vi alltid örlogsflagga (alltså när den skall vara hissad).
Den är riktigt snygg...
QUOTE (Kockis @ Jun 4 2003, 14:46 )
Innom sjövärnskåren har vi alltid örlogsflagga (alltså när den skall vara hissad).
Den är riktigt snygg...
Snygg och snygg, det är klart den är snygg. Men inte fan hissar man miss Sverige för det.
Jodå, jag är sjövärnare också, men Sjövärnskåren ska i sin föreningsverksamhet föra tvärskuren flagg.
Sommarskolorna t ex står under militärt befäl och för örlogsflagg. Likaså om uniformerad personal kör kronans fartyg.
Samma regler; alltså.
det var under sommarkurserna jag menade. sorry om jag var otydlig. jag straffar mig själm med 10 min kortare sömn!*)
QUOTE (Kockis @ Jun 5 2003, 00:03 )
det var under sommarkurserna jag menade. sorry om jag var otydlig. jag straffar mig själm med 10 min kortare sömn!*)
Det är lugnt, grabben. Men 10 minuter är för litet. Jag kom hem i söndax efter ett ha varit med våra FBU-ungdomar på övning i fyra dagar. Snacka om sömnbrist...
Jag får nog använda rollatorn ett par dagar till...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.