Jag fick nyss hem en ny fotorygga (ryggsäck inredd och vadderad för fotoutrustning). Felet är att jag beställde svart men fick svart/skogsgrön.
Jag står ni i valet och kvalet om jag ska krångla och byta eller låta det gå. Grejen är den att jag inte kan utesluta (snarare tvärtom) att jag någon gång det närmaste året kan komma att vilja bära runt på komplett fotoutrustning (en hel del prylar, ja) och samtidigt bära uniform. Om jag ska ut i skogen runt Boden någon gång och kombinera marschträning med att dokumentera t.ex. något av de gamla nedlagda forten innan de växer över, eller om jag bara ska åka till/från förbandet så vore det ju lämpligt att kunna kombinera dessa två.
Enligt UniR FM får ryggsäck i till uniformen lämplig färg (svart, mörkgrön, mörkblå eller mörkbrun) bäras till strids- och arbetsuniformer. Visst, ryggsäcken är i min mening mörkgrön så tekniskt uppfyller den nog kraven men frågan är hur det egentligen ser ut?
Nu är det ju dock så att en "nylonryggsäckstillverkare" (LowePro) och FM inte riktigt har samma tolkning av vilken färg skogen har. Om jag jämför med persedelpåsens gröna så är den här ungefär lika mörk (något ljusare dock) men kallare, mer isig pch grå så att säga.
Ungefär så här ser den ut (annan modell men liknande färg). Vad tror ni: Blir någon gammal mossig major, eller än värre, någon inte fullt så mossig kapten markant mer stött om de möter en på stan i FU 90 och en sådan på ryggen än om den vore svart?