Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Civil ryggsäck till uniform
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
LeadHead
Jag fick nyss hem en ny fotorygga (ryggsäck inredd och vadderad för fotoutrustning). Felet är att jag beställde svart men fick svart/skogsgrön.
Jag står ni i valet och kvalet om jag ska krångla och byta eller låta det gå. Grejen är den att jag inte kan utesluta (snarare tvärtom) att jag någon gång det närmaste året kan komma att vilja bära runt på komplett fotoutrustning (en hel del prylar, ja) och samtidigt bära uniform. Om jag ska ut i skogen runt Boden någon gång och kombinera marschträning med att dokumentera t.ex. något av de gamla nedlagda forten innan de växer över, eller om jag bara ska åka till/från förbandet så vore det ju lämpligt att kunna kombinera dessa två.
Enligt UniR FM får ryggsäck i till uniformen lämplig färg (svart, mörkgrön, mörkblå eller mörkbrun) bäras till strids- och arbetsuniformer. Visst, ryggsäcken är i min mening mörkgrön så tekniskt uppfyller den nog kraven men frågan är hur det egentligen ser ut?
Nu är det ju dock så att en "nylonryggsäckstillverkare" (LowePro) och FM inte riktigt har samma tolkning av vilken färg skogen har. Om jag jämför med persedelpåsens gröna så är den här ungefär lika mörk (något ljusare dock) men kallare, mer isig pch grå så att säga.

Ungefär så här ser den ut (annan modell men liknande färg). Vad tror ni: Blir någon gammal mossig major, eller än värre, någon inte fullt så mossig kapten markant mer stött om de möter en på stan i FU 90 och en sådan på ryggen än om den vore svart?
The Swede
Oroa dig inte.
Jag har sett värre exempel än så.

The Swede
Livhusaren

Håller helt och hållet med The swede

har oxå sett sämmre tex..rosa mad.gif

Mvh Livhusaren
mace
Har definitivt sett värre saker användas i uniform.
Vinröd kånken och andra liknande skräckexempel.
Du kan nog använda den där utan att känna någon större oro.
KattenJansson
Ta på dig ryggsäcken. Bär den med gott samvete till din nypressade uniform. Klagar någon så låt dom göra det. Om du vill försäkra dig till 100% att det är ok. Fråga någon överste av något slag som hahand om dig på något sätt. Han kommer med största sannolikhet ge dig grönt ljus. Om inte, var lite "vardags edge" och bär den iallafall.
KalleSWE
Annars får du väl lägga dig till med en norsk dialekt och låsas att du gått vilse!

"Hej jej heter Olav å jej e fra noreg" biggrin.gif
ARN
Formuleringen "lämplig färg", kan tolkas väldigt fritt, och görs även så. Ditt val av färg ligger inte i närheten av att behöva oroas över. Med en så pass luddig formulering är det i princip fritt fram för diverse trevliga färgkombinationer Rangern.gif
d97pa
Nej, du behöver inte oroa dig. Har sett "ryggor" i lysande rosa, limegrön och guldfärgade!!!. laugh.gif
elric the sniper
Kan bara säga att oroar du dig för den färgen, då har du inte varit med om mycket!! fun_icon_nana.gif fun_icon_nana.gif fun_icon_nana.gif
Maximus
Du kan ta det lungt smile.gif
Jag har sett många väskor som har haft mycket värre färg än den där B)
SFC Zac
Kliv upp ur konen och bär ryggan. B)
Uttern
Inom Livgardesgruppens område är det (för HV) inte tillåtet bära annan ryggsäck (som stridspackning) än LK35:an. Du får gärna ha en civil säck men den får då bara gå som trosspackning.

Uttern
Menige Ryan
Detta är precis vad jag har för mig också, att inom Hv är det LK35 som gäller, inte ens stridssäck 2000 får bäras.
106
QUOTE (LeadHead @ May 31 2003, 00:54 )
Nu är det ju dock så att en "nylonryggsäckstillverkare" (LowePro) och FM inte riktigt har samma tolkning av vilken färg skogen har.

FM har inte lyckats bestämma sig för vilken färg skogen har. Om man jämför nyanser alla gröna prylar man har fått ut så täcker det halva färgspektrat (lätt överdrivet).

Välj den färg DU vill ha.
Både svart och mörkgrönt är tillåtet så inga hinder där. Annars kan man väl stoppa ner fotoväskan i 35LK eller motsvarande?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.