I fredags så var jag en sväng nere på stan och köpte:
Bach, The Toccatas
Angela Hewitt
Hyperion Records
CDA67499
Bach, Fantasia and Fugue in A Minor, Aria Variata, Sonata in D Major, Suite in F Minor and other works
Angela Hewitt
Hyperion Records
CDA67310
Båda innehåller musik av Johann Sebastian Bach, framförd av Angela Hewitt på piano. Jag tycker att det är perfekt musik att ha på i bakgrunden, både då jag läser och då jag programmerar. Musiken är relativt lugn, saknar sång och är väldigt strukturerad, något som hjälper mig att fokusera på mitt läsande eller arbete, samtidigt som den skänker glädje och håller mig pigg. Angela Hewitt är en underbar pianist och Hyperion är ett av mina absoluta favoritförlag för klassisk musik. Skivorna kostade dessutom bara 99 kr respektive 139 kr, vilket inte direkt gör saken sämre. Jag lyssnar väldigt mycket på klassisk musik, och då uteslutande J S Bach och W A Mozart. Toccatorna är dessutom rätt så roliga, då det är verk som till en stor del skrevs för att klaviaturspelaren, i det fallet pianisten, skulle kunna visa vilka M4d 5k11Lz (eller mad skills för er som inte kan läsa l337) han/hon har. De innehåller därför en del riktigt fingerbrytande partier.

Edit:
Skivorna från Hyperion har dessutom ett mervärde i att det med varje CD brukar följa med ett mycket trevligt häfte med information om den aktuella musiken. Bolaget verkar dessutom drivas av riktiga klassisk musiknördar, vilket borgar för att inspelningarna är väldigt bra gjorda.
Mina spellistor i iTunes är för närvarande Air, Armand van Helden, Bach, Crystal Method, Daft Punk, Destination Goa, Dimitri from Paris, Drumcode (Adam Beyer, Cari Lekebusch och andra liknande), Ennio Morricone, German Marches, Global Communications, LFO, Ministry, Mozart, Pizzicato Five, Takkyo Ishino, Talvisota (finsk dödsmetall) och Tetsuo Innoue. En del av denna musik är köpt på CD, en annan del är införskaffad "på annat sätt". Jag är dock stenhård vad gäller att all min klassiska musik ska vara köpt på CD. Jag har även en, totalt sett ungefär 2,5 m hög, stapel CDer med icke-klassisk musik.