Fu Dahlberg
Oct 26 2004, 14:52
QUOTE (A2Keltainen @ Oct 26 2004, 15:33 )
Är jag den enda här på SoldF som lyssnar på klassisk musik? Vad är det för fel på er andra, som inte gör det?

;)
Räknas inte Kraftwerk som klassisk musik??
A2Keltainen
Oct 26 2004, 15:22
QUOTE (Fu Dahlberg @ Oct 26 2004, 15:52 )
Är jag den enda här på SoldF som lyssnar på klassisk musik? Vad är det för fel på er andra, som inte gör det?

;)
Räknas inte Kraftwerk som klassisk musik??
Det beror väl på hur förstört Nintendobarn man är. För oss som är hederliga människor, så räknas inte sån där elektron-blipp-blopp-musik som klassisk musik, hur bra den än må vara i övrigt.

/A2Keltainen, som är tillräckligt insnödad på Kraftwerk för att ha skaffat skivor som; spanskt släpp av
Robotronik Übermensch ("DIE DIGITALE DIKTATUR PROGRAMMIERT: ..."),
Expo 2000,
Tone Float,
Ralf & Florian och den namnlösa (?) med den grönvita vägkonen.
Sidron
Oct 26 2004, 16:18
Hmmm... råkade köpa fler skivor i dag:
Bach, Fantasia in C Minor, Two-part Inventions, Three-part Inventions, Chromatic Fantasia and Fugue
Angela Hewitt
Hyperion Records
CDA66746
Mer trevlig pianomusik av J S Bach framförd av Angela Hewitt. Jag arbetar på att skaffa en komplett uppsättning av Hyperions släpp av J S Bach. Det finns en del skivor i den serien...
The Magic of Bach - Hans Fagius Plays Favourite Organ Works
Hans Fagius
BIS
BIS-CD-311544
Orgelmusik av J S Bach, inlusive den fantastiska och spektakulära
Toccata and Fugue in D Minor (BWV 565), framförd av svenske Hans Fagius på Wahlbergsorgeln i Fredrikskyrkan i Karlskrona. Om ni behöver ett musikstycke för att testa en stor stereo, så är det nämnda stycket (framfört på just orgel) något som rekommenderas. Det är skitfett med hur jävla mycket ös som helst, för att använda modern svensk terminologi. Inspelningarna på den här skivan är tyvärr inte alls i samma klass som en del andra orgelverk av Bach i min ägo, men framförandena är däremot riktigt trevliga. För de som vill lyssna på orgelmusik av J S Bach, så rekommenderas istället:
J. S. Bach, Toccata & Fuge d moll & dorisch, Passacagliga, Pastorale, Canzona
Ton Koopman
Archiv Produktion
Polydor International
447292-2
För eventuella andra Bachintresserade, så innehåller den skivan BWV 565, BWV 538, BWV 582, BWV 590, BWV 572, BWV 588, BWV 589 och BWV 569. Ja, verken av J S Bach är "M-nummermärkta", vilket är otroligt praktiskt. "BWV" är en förkortning för "Bach-Werke-Verzeichnis".

;)
Ge mig ett par extraordinära låtar så ska jag tanka och lysstna, samt säga vad jag tycker! Ser fram emot det!
Lt Hmmm
Oct 26 2004, 16:20
Mina senaste var:
"I" - Magnetic Fields
"The World Is Saved" - Stina Nordenstam
"Real Gone" - Tom Waits
/Hmmm, som inte ens har något fildelningsprogram...
A2Keltainen
Oct 26 2004, 16:54
QUOTE (Sidron @ Oct 26 2004, 17:18 )
Ge mig ett par extraordinära låtar
J S Bach har skrivit en stor mängd musik som låter väldigt olika. Det finns allt ifrån väldigt lugn och stillsam musik framförd på piano, till spektakulära och dramatiska kyrkorgelstycken. Samma stycke kan dessutom låta väldigt olika, beroende på av vem/vilka det framförs och på vilket instrument det framförs (de flesta klaviaturstycken finns exempelvis utgivna spelade på flera olika sorters klaviatur). Vad man tycker är extraordinärt, eller ens bra, skiftar dessutom från person till person. Jag lyssnar exempelvis uteslutande på W A Mozart och J S Bach inom det klassiska området, trots att det finns en stor mängd andra kompositörer inom detta område.
Det finns folk som på WWW tipsar om musik av J S Bach. Två sådana sidor är:
http://www.jsbach.org/http://www.jsbach.net/recordings/index.htmlQUOTE
så ska jag tanka
Menar du att jag, på ett offentligt forum, bör uppmuntra till kriminell/brottslig/olaglig/omoralisk verksamhet? Fy!

Notera även att det finns andra Bach inom det klassiska området än J S Bach.
109 Eken
Oct 26 2004, 17:22
QUOTE (A2Keltainen @ Oct 26 2004, 17:54 )
så ska jag tanka
Menar du att jag, på ett offentligt forum, bör uppmuntra till kriminell/brottslig/olaglig/omoralisk verksamhet? Fy!

Notera även att det finns andra Bach inom det klassiska området än J S Bach.
Killen ha ju varit död i mer än 70 år så då gäller (väl) inte upphovsrätten längre.
Man kan t.ex. helt lagligt ladda ner filmen "pansarkryssaren Potemkin". Bra va!
Mina tre senaste inköp:
Sahara Hotnights "kiss & tell"
The Hives "Tyrannosaurus Hives"
Green Day "American Idiot" <---Bra
Säga vad man vill om George W Bush, men han har i alla fall fått vissa amerikanska artister att hitta sin inspiration igen :P
A2Keltainen
Oct 26 2004, 17:45
Jag tycker att frågan om olaglig/olovlig kopiering av musik är väldigt intressant. För min egen del, så har jag en något pragmatisk inställning i frågan.
En del personer har väldigt ont om pengar, vilket i det här fallet definieras som att de knappt har råd till mat och bostad. Om dessa personer olagligt/olovligt kopierar musik, så stör jag mig inte på det, då det inte skadar någon/något annat än copyrightinnehavarens ego. Dessa personer skulle ändå inte haft råd att köpa musiken. Här tycker jag att dessa personers möjlighet att få lyssna till musik och bli glada väger tyngre än lagen och copyrightinnehavarens ego.
En del personer som har gott om pengar, som exempelvis en del av mina vänner som är ensamstående civilingenjörer med en nettomånadslön på runt 16000 kr per månad), köper ändå inte en enda skiva, utan kopierar olagligt/olovligt all musik de skaffar sig. Det tycker jag är väldigt fel, då dessa personer utan problem skulle kunna flera tiotals skivor i månaden utan att på något sätt få problem med sina ekonomier. Som mest, så lade jag för några år sedan runt 5000 kr i månaden på skivor av en nettomånadsinkomst på ungefär 15500 kr och jag hade inga som helst problem med min ekonomi i övrigt. Det är helt enkelt en fråga om vad man prioriterar. Jag valde att prioritera att de som gör och ger ut musiken jag tycker om faktiskt kan få bröd på bordet, så att de kan fortsätta att göra och ge ut musik, något som en del verkar missa i sådana här diskussioner. Rent allmänt så tycker jag inte att ett brott blir mer ok därför att det är lätt att begå. Jag tycker inte heller att en omoralisk handling blir mer moralisk därför att den är lätt att begå.
Jag tycker nog att ens moraliska (till skillnad från juridiska) rätt att olagligt/olovligt kopiera musik står i proportion till hur mycket pengar man har i inkomst och hur mycket pengar man lägger på lagligt köpta skivor. Om mina snikna vänner med goda inkomster hade lagt 4000 kr i månaden på lagligt köpta skivor, så hade jag inte stört mig på att de även olagligt/olovligt kopierat några skivor. Att man hellre vill lägga pengarna på en semesterresa, ny stereo, ny dator, sprit eller något annat liknande, är i mina ögon inte en moraliskt godtagbar ursäkt för att uteslutande skaffa alla sin musik genom olaglig/olovlig kopiering. Som nämnts ovan, så tycker jag inte att det är fel att exempelvis en ensamstående moder, som lever på socialbidrag, olagligt/olovligt kopierar några skivor, då hennes ekonomi knappast tillåter att hon lägger pengar på att köpa musik lagligt, och kopierandet därför inte gör något nämnvärt ont i praktiken.
Jag tycker även att begreppet stöld blir något besvärligt i sådana här frågor. Om jag går till en butik och stjäl en av deras CDer, så saknar de den CDen. Om jag däremot lånar den CDen av en vän och kopierar den, så har han fortfarande kvar sin CD. Det är inget som säger att jag faktiskt hade köpt CDen om jag inte kopierat den. Men å andra sidan så är det inget som säger att jag inte hade köpt CDen om jag inte kopierat den. Av er som olagligt/olovligt kopierat skivor, är det verkligen ingen som kan hitta en enda skiva bland era kopior som ni faktiskt hade köpt på lagligt sätt, om ni rent tekniskt sett inte hade kunnat kopiera den?
A2Keltainen
Oct 26 2004, 17:49
QUOTE (109 Eken @ Oct 26 2004, 18:22 )
Killen ha ju varit död i mer än 70 år så då gäller (väl) inte upphovsrätten längre.
Jag hoppas du skämtar, men om du inte gör det; upphovsrätten gäller i det här fallet för materialet på skivorna, d.v.s. själva inspelningarna av spelningarna. Det spelar därför ingen som helst roll om J S Bach varit död i flera hundra år. Eller för att uttrycka det mer konkret; du får enligt lagen exempelvis inte kopiera en Hyperionskiva släppt 1998, där Angela Hewitt framför verk av J S Bach.
109 Eken
Oct 26 2004, 18:06
ahh... då har jag missuppfattat allt. Som vanligt... man lär sig nåt nytt varje dag
A2Keltainen
Oct 26 2004, 18:36
För min egen del, så tycker jag även att det är viktigare att stödja små och fattiga artister och skivbolag än stora och rika sådana. Det betyder att jag hellre snuvar en rik, än en fattig, artist på några kronor genom att "på ett annat sätt skaffa" någon av dennes skivor. När jag tänker på om jag ska köpa eller "på ett annat sätt skaffa" en skiva så bryr jag mig även om vilket slags musik det är. Jag försöker exempelvis stödja artister och företag inom klassisk musik i större utsträckning än andra musikområden. Sedan så spelar även tillgängligheten en roll i den bemärkelsen att jag är mer benägen att "på ett annat sätt skaffa" musik som jag har lätt tillgång till att "på ett annat sätt skaffa". Det är inte något jag tycker är rätt, men det är så det är i praktiken.
A2Keltainen
Oct 26 2004, 20:02
Ett annat stycke som lämpar sig väl för att testa stor stereo, men även som soundtrack till våldsam landstigning eller luftlandsättning, är
Requiem in D Minor (K626) av W A Mozart, och då i synnerhet
Requiem aeternam,
Dies irae och
Rex tremendae i stycket. Verket är en dödsmässa, Mozarts sista verk och till vissa delar skrivet av andra (främst då hans elever) än han själv. Det är främst de första delarna av verket, i vilka de ovan nämnda delarna ingår, som man skapligt säkert anser vara skrivna av Mozart själv. Vill ni höra riktigt maffig, mäktig, storslagen, känslomässig och imponerande musik, så är detta ett hett tips. Jag har en utgåva från Decca med Wienfilharmonikerna m.fl. under István Kertéz ledning, och den är riktigt bra. Jag har tänkt köpa fler utgåvor, då verket i sig är så intressant och bra som det är. Så alla ni stridsbåts- och hpk-förare, nu vet ni vilken musik ni ska skaffa. Musiken fungerar eventuellt även bra till en pansarbrigads anfall...
Sitter och lyssnar på mitt senaste skivköp, Nightwish's Dark Passion Play och är mycket nöjd med mitt val. Min ursprungliga avsikt var att se om det fanns flera Nightwishfantaster på plats, men nåja.
Senast inköpta platta: Nightwish - Dark Passion Play, dubbeldisc-upplagan.
Helt klart ett värdigt köp.
MatsLennarth
Oct 9 2007, 17:15
Oj vilken gammal tråd.
Senaste köpen:
Foo Fighters - Echoes, Silence, Patience and Grace
Klockren rockplatta.
Kent - Ingenting (Maxi singel)
Kents nya singel är ett måste. Min värld är skitbra.
Moneybrother - Mount Pleasure
En given platta för pop / rock / indie människor. Glada låtar helt igenom, även fast det är lite sisådär med orginaliteten.
109 Eken
Oct 9 2007, 19:44
Timo Räisänen - Love will turn you around
Sahara Hotnights - What if leaving is a loving thing
Kent - Ingenting
Led Zeppelin II
ett fint paket där om jag får säga det själv
Ekvall
Oct 10 2007, 01:23
Passade på att skaffa mig följande skivor efter att båda banden gjorde grymma spelningar igår kväll (9/10):
* Behemoth - The apostasy
* Aborted - Slaughter and apparatus: a methodical overture
Lite fartblind dödsmetall piggar alltid upp när höstmörkret blir allt mer påträngande. Skivorna rekommenderas varmt, dock ej till folk med kommersiell radiomusiksmak och äldre med pacemaker.
Rickard N
Oct 10 2007, 07:58
Mark Knopfler - Kill To Get Crimson
Peter Gabriel - III
Kraftwerk - The Man Machine
Neil Young - Harvest och Everybody Knows This Is Nowhere
Knopflers senaste är ännu lugnare än den innan, jag gillar nog hans tidigare soloskivor bättre än så länge...
Resten av skivorna är ju klassiker som jag bara måste ha, the man machine är strålande, harvest och everybody knows this is nowhere är klockrena. Petera Gabriel är ett geni...
'nuff said
Lillasyster - "Hjärndöd musik för en hjärndöd generation"
Köpa? Vad menar du
Skämt åsido så köpte jag nere i Ystad nu i sommras (på Ystad Tattoo) skivorna Kavalleriparad och på en butik Svenska Klassiska Marscher. Innan dess så införskaffade jag en Scothish Dragoon Guard skiva (tror den hette Amacing Grace)
Emigrate - och skivan med samma namn.
För den som inte vet vilka Emigrate är så är det gitarristen Richard Z Kruspe, från Rammstein, som gått och bildat ett nytt band.
Är även med med musik i nya Resident Evil: Extinction.
Helt klart rekommenderat köp!
MatsLennarth
Oct 10 2007, 20:30
Kent - Isola
Favorit Kent skivan har nu levererats. Så grymt bra.
15/10 släpps Tillbaka till samtiden, förväntningarna är ganska stora.
viper88
Oct 10 2007, 20:54
QUOTE (MatsLennarth @ Oct 10 2007, 21:30 )

Kent - Isola
Faktum är att Tillbaka till samtiden kommer att finnas tillgänglig i de flesta välsorterade skivbutiker redan nu på fredag 12/10, och är naturligtvis ett självklart inköp för alla oss som gillar Kent.
The Flower Kings - The Sum Of No Evil, The Limited Edition.
Katie Melua - Piece By Piece, Special Bonus Edition
Katie Melua - Call Off The Search
Katie Melua - Pictures
MatsLennarth
Oct 11 2007, 13:38
QUOTE (viper88 @ Oct 10 2007, 21:54 )

QUOTE (MatsLennarth @ Oct 10 2007, 21:30 )

Kent - Isola
Faktum är att Tillbaka till samtiden kommer att finnas tillgänglig i de flesta välsorterade skivbutiker redan nu på fredag 12/10, och är naturligtvis ett självklart inköp för alla oss som gillar Kent.

Jocke B for president, men säkert att den kommer imorgon?
Lt.Beavis
Oct 11 2007, 14:07
Bruce Springsteen - Magic ; Kan varmt rekommendera denna CD ! Givetvis är E.Street Band med.
"Insats Hv" nisse
Oct 11 2007, 16:41
H.I.M Venus Doom... Längtar tills de kommer till Sverige igen... Grymt bra band...
MatsLennarth
Oct 12 2007, 21:03
Wow
Tillbaka till samtiden - Kent
Riktigt skön, dock inte det klassiska Kent-soundet. Lite mer disco-dunk över skivan.
"Elefanter" är riiiktigt bra.
koenigsegg88
Oct 13 2007, 09:02
Senaste skivköp, måste varit
Lambretta - Lambretta, hösten 2001.
Musiksmaken var kanske inte var lika välutvecklad då som nu.
Även ett inköp av
Dr Bombay -Rice and curry skedde några år tidiagre!

Äger också nästintill hela diskografin av Smurfhits
Magnus
Oct 13 2007, 12:26
Senaste skivan minns jag inte, det var lääänge sen. Däremot köpte jag Radioheads nya på nätet, i form av mp3:or. Inte för att jag är ett särskilt stort fan av Radiohead, men jag gillar att dom experimenterar med frivilligt pris och jag ville stödja idén. Jag betalade 5 pund för den.
In rainbows.
Senaste skivan, inhandlad på CD-centralen:
Made in Japan - Deep Purple
köpa skivor? Oj, det va länge sen. typ på 90-talet.. men då var det någ någon med Deicide...
Kent - Tillbaka till samtiden limited edition.
MatsLennarth
Oct 13 2007, 21:00
QUOTE (FkN @ Oct 13 2007, 21:23 )

Så jävla bra. Efter att ha lyssnat på den ett tag så är jag helt förstummad.
109 Eken
Oct 13 2007, 21:09
QUOTE (MatsLennarth @ Oct 13 2007, 22:00 )

Limited edition här också...Dock inte riktigt säker på vad jag tycker än, måste lyssna igenom den ett par ggr till
Stocken
Oct 13 2007, 22:05
Senaste inköpet var ett samlingsalbum med tre stycken Johnny Cash-cd

. Jag köpte de för jag gillar hans "raka" texter tagna ur livet... "osminkat" budskap... och så tycker jag hans olika musikstilar passar att lyssna på oavsett sinnesstämning.
Av Stocken
MatsLennarth
Oct 13 2007, 22:14
QUOTE (109 Eken @ Oct 13 2007, 22:09 )

QUOTE (MatsLennarth @ Oct 13 2007, 22:00 )

Limited edition här också...Dock inte riktigt säker på vad jag tycker än, måste lyssna igenom den ett par ggr till
Precis. Det tar några genomlyssningar innan man vänjer sig vid det nya synt-soundet.
Columbus, Generation Ex, Vy från ett Luftslott är så grymt bra. Vågar påstå att det är bland det bättre gruppen gjort... Någonsin
Har dock inte ltd. ed... skulle ha skaffat den..
Limited hmmm... är exakt samma låtar som på vanligt utgåvan. Inga extra mixar eller så.
Det som är limited är att skivan kommer i en halvflummig foto-bok.
MatsLennarth
Oct 15 2007, 15:10
QUOTE (FkN @ Oct 14 2007, 22:29 )

Limited hmmm... är exakt samma låtar som på vanligt utgåvan. Inga extra mixar eller så.
Det som är limited är att skivan kommer i en halvflummig foto-bok.
Med låttexterna va??
100 sidor bilder, 5 sidor texter...
E-Sign Andersson
Oct 16 2007, 07:29
Kan rekommendera The Hives nya skiva The Black And White Album, riktigt väldigt helt otroligt bra!
drutten
Oct 16 2007, 08:37
QUOTE (Lt.Beavis @ Oct 11 2007, 15:07 )

Bruce Springsteen - Magic ; Kan varmt rekommendera denna CD ! Givetvis är E.Street Band med.
Kan inte annat än hålla med om att det är en bra skiva, fick tyvärr inga biljetter till Globen denna gången .
Men ska upp nästa helg och se Rush det blir STORT
109 Eken
Oct 16 2007, 10:35
Fick Hives nya idag
MatsLennarth
Oct 18 2007, 20:09
Radiohead - In Rainbows
Ett ord: kanonbra!
Fjällräv
Nov 22 2007, 19:36
Fick en laddning skivor idag beställda på naxos.se.
Några samlingsskivor med Jussi Björling, en DVD med Puccini's La Bohemè samt Beethovens 12:e och 14:e stråkkvartett framförda av The Cleveland Quartet.
Mycket nöjd med hela rasket. Sidan rekommenderas starkt till de klassiskt lagda som inte hittar något intressant i den lokala skivbutiken.
Spartacus
Nov 23 2007, 00:26
Senaste var faktiskt Weeping Willow's "Fear & Love". Rätt bra, kändes inte riktigt som en WW-platta men det är ändå bra. Skivomslaget är också riktigt vackert.
Härnäst blir det Springsteen's "Magic"
Kolind
Aug 29 2008, 19:40
Senaste köpta skivan fick jag faktist i födelsedagspresent, men det var ju jag som valde den ;) så det måste räknas då... Queen med platinum collection 1,2 och 3. Fruktansvärt bra.
stefanf
Aug 30 2008, 06:26
Senaste skivan är inte heller här ett inköp, utan en vinst.
Jag skickade in en bildtext till en bild på Viktoria Silvstedt i Metro (eller City?). Den vann och jag fick The Kooks skiva Konk.
sleget
Aug 30 2008, 06:34
Meat Loaf - Bat Out Of Hell III.
Kan rekommenderas! Enligt mig en av de absolut bästa han åstadkommit. Litet hårdare, litet tuffare.
Var och spanade in limpan i cloettahallen för ett par veckor sedan. Inte mycket röst kvar i kroppen men ett sju *** ös var det.
Metallica-Death magnetic
har inte hunnit lyssna nått djupare än på låtarna men första intrycket är att det är mkt bra låtar
Volbeat - Guitar Gangsters & Cadillac Blood.
Kanonalbum som ligger väl inom eller strax över deras tidigare verk.
SwePace
Sep 13 2008, 07:03
Motörhead- Motörizer
Man vet vad man får. Jag gillar det! Lämpligt i bilen på väg till jobbet, så man orkar möta kollegor och kunder.

OBS! Jag avskyr inte alla. Men vissa skulle jag inte pissa på om de så brann.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.