Min pluton skall ha ett ledningsmöte och lägga förslag på planering och övningar inför det kommande utbildningsåret. Vi har lite till mans i plutonen konstaterat att det nuvarande konceptet med den s.k "utbildningstrappan" inte är funkis och lämnar flera frågetecken hos enskild soldat avseende utbildningens syfte och genomförande. Lär vi oss rätt saker? Utbildas vi på ett bra sätt?
Inför mötet har jag förberett några frågor jag skickat ut till min grp för att alla skall få säga sitt och jag vill nu även testa dem i detta forum för att se vilka reaktioner de väcker. Läs, tänk efter och reagera!
1. Vad kan vi som insatspluton/kompani komma att ställas inför för uppgifter i händelse av fred, kris eller krig? Vilken typ av situation eller fiende är det vi möter? Vad kan vi redan och vad behöver vi kunna mer av?
2. Behöver vi öva på ngt speciellt för att kunna fullfölja uppgiften "stöd till det civila samhället"? Som enskild soldat, grupp eller pluton?
3. Vilken miljö är det sannolikt att vi kommer att verka i? Elaka skogen, i bebyggelse? Är det fred, kris eller krig när vi löser vår uppgift initialt? Hur är civil-läget? Hur hanterar vi det?
4. Hur bra kan vi hantera personlig, grupp eller plutonsmtrl? Utbildningsbehov?
5. Hur vill vi att övningarna skall vara upplagda? Tillämpade med ett scenarie över tid/ momentvis? Dygns eller dags-övningar. Kvällsövningar i veckorna?
6. Hur ofta och hur mycket skall vi öva? Det är viktigt att få en bra balans här. Tänk efter! Är det bättre med 4 rejäla dygnsövningar om året med nästintill obligatorisk närvaro? Hur skall vi få med så många som möjligt?
7. Hur skall fungerande rutiner för kallelser till övningar utformas och hur långt i förväg skall det skickas ut? Hur skall vi nå fram till att var och en själv ombesörjer ett avlämnande om medverkan eller ej till närmsta chef?
8. Vad är det ROLIGASTE du kan tänka dig som övning?
9. Vad kan vi alldeles för dåligt? Är det något viktigt som alltid "glöms bort" när vi utbildas?
10. Borttaget av BLÅGUL