QUOTE (Vakten_F4 @ May 27 2003, 23:23 )
Ellinore, förstår vad du menar (fast om jag vore aktiv i en dylik organisation som urartade så skulle jag lämna den illa kvickt!)
Det jag inte förstår är hur du bestraffas av förekomsten av övervakningskameror? (även om just kameror och RTS/RTC inte har så mycket samband)
Förresten, bry dig inte om alla gamlingar på forumet! :P
Jag lämnar RTC och RTS nu eftersom de grupperna egentligen inte har med diskutionen att göra. Innan det ska jag bara säga att jag förstår bakgrunden till deras handlingar, men absolut inte handlingarna i sig. Iof har dessa handlingar lönat sig då politiker i riksdagen erbjudit sig att ha en så kallad "öppen dialog" med dessa grupper. Med andra ord, de bjuds in till politikerna för att framföra sina åsikter på ett oformellt, men endå effektivt sätt. Någon som de andra ungdomspartierna, typ Ung vänster, SSU och MUF INTE får samma möjlighet till.
Bestraffningen för mig är obehagskänslan av att vara övervakad. Jag vill kunna peta mig i näsan utan att det fångas på film av tre kameror.
Det finns ingen som helst kontroll av dessa kameror. Ingen vet exakt hur många det finns, eller vart de finns, inte ens Länsstyrelsen. Man skulle kunna tänka sig ett scenario där vissa personer tex kändisar förföljs och registreras utan att veta om det.
Syftet med kamerorna idag sägs vara att förhindra brott. Hur länge har inte bankerna haft kameror uppsatta? Länge är det i alla fall, och inte minskar rånen pga det.
Dessutom vaggar kamerorna in människor i falsk säkerhet. En kamera i sig kan ALDRIG förhindra ett brott, såsom våldtäckt, rån eller mord. Är det inte bättre att satsa på fler poliser istället?
Sammanfattningsvis, jag tycker det finns fler nackdelar än fördelar med kameraövervakning.