Help - Search - Members - Calendar
Full Version: En sån där militärgrön cykel
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Stuka
Har funderat på att skaffa mig en cykel, inget som helst sportigt, naturligtvis helst grön. Undrar om det finns nån här som vet om och i så fall var det finns att få tag på en sån där matt militärgrön cykel. Överskottsbolaget? unsure.gif

Min mor hotar med att i annat fall ge mig sin civila Skeppshultcykel, som kanske är bättre visserligen, men inte hälften så snygg. :P

(Hade först funderingar på att placera inlägget i Transportcentralen men det känns på ngt sätt inte riktigt som att det passar in bredvid Viggen och prylar)
Pingo
KOlla med öveskottbolaget, Mil_con eller ngn annan militär shoppingsajt
Malajn.gif
Fu.Bar
Kronan Cykel tillverkar cyklar som lånat sin design från FM:s cyklar. Inte äkta vara, men nästan. Finns i "militärgrön".

Raffsec
QUOTE (Stuka @ May 25 2003, 22:42 )
(Hade först funderingar på att placera inlägget i Transportcentralen men det känns på ngt sätt inte riktigt som att det passar in bredvid Viggen och prylar)

Matrialplatsen kanske då ;) bong.gif
HvPrsk
Flyttade tråden hit...

- HvPrsk
Lindeberg
http://www.fmuhc.mil.se/forsaljn/qna/vdtips.asp

Har en mycket bra militärcykel sedan tidigare, dock har den stått ute länge och därför rostat. Så blir resultatet när man inte förstår meningen med vård (innan man gjorde värnplikten ) biggrin.gif
Cykeln är funktionsoduglig just nu eftersom styrstaget är av och jag är oförmögen att få av styrtappen, och har därför gett upp cykeln.
jaegare
Det här kanske vore något Malajn.gif http://www.hummerbikes.com/
B.A
Många studenter åker ju omkring på såna. Och studenter behöver alltid pengar. Gå in på tradera eller blocket och kolla om nån säljer sin.

Lycka till!
Persson_Insats
trotts att tråden är lite gammal vill jag varna för den civila varianten av cycklen. Jag har en sådan själv och den är rent kass i jämförelse, svetsar som spricker ramen blir sned nav och lager håller dåligt, samt att delar är svåra att få tag på och dyra (enligt cyckelhandlare som slutade sälja just denna modell).
svalan
Har jobbat med cyklar till och från sedan 98.

Den nytillverkade Kronan är precis som det redan har skrivits en urusel cykel. Komponenterna är under all kritik och ramen också för den delen. Det finns en anledning till att de är så billiga.

Den klassiska militärcykel, som finns i lite olika varianter är ganska hygglig. Den mer robusta varianten är den med 26" hjul. Tyvärr är det mycket sällsynt med delar till dessa ute i handeln. Det som rasar först på dem är baknaven och vevpartierna brukar ryka ibland de med.

Det klassiska felet är att fotbromsen brukar bli mycket dålig. Lagrena glappar också upp relativt snabbt plus att fettet i navet ofta stelnar. Det går att serva men det är dyrt (ca 300-500 kr i arbete + delar). Ett annat problem är att bakdrevet ofta är av gängad typ vilket också är sällsynt i handeln.
Vidare så klassas däcken som mc-däck numera vilket medför högre priser (ca 200-250/st). Mig veterligen så tillverkas de enbart av Nokian numera.

Skulle jag köpa en brukscykel idag skulle det bli valfritt märke med torpedo-3 nav eller oväxlat torpedo. De naven håller längst utan service. Titta på 635 hjul (stora 28" hjulen) och försök hitta lite äldre grejer (från 40-50-60 talet) eftersom lagrena var av bättre kvalitet förr. Nytillverkade grejer klarar bara av 2-7 år i svenskt klimat.

Har ni cykelrelaterade frågor är ni alltid välkomna att pm:a mig. Ska göra vad jag kan för att hjälpa till.
Sljivovica
QUOTE (B.A @ Jan 28 2006, 12:53 ) *
Många studenter åker ju omkring på såna. Och studenter behöver alltid pengar. Gå in på tradera eller blocket och kolla om nån säljer sin.

Lycka till!

"Kommunist-Moppe""
Rysare att cykeltolka efter en sådan, när man
har på känn att svetsar kan börja släppa.. 7.gif
Hemvärnsman av guds nåde
:Ny fråga

Jag har just införskaffat en LTAC av märket Monark.
Det jag undrar är vad den officiella beteckningen på cykeln är?
Försvaret har ju så roliga namn på saker.
tex
Spade, gräv
Yxa, hugg
Persontransportcykel M/19??

Anledningen till att jag frågar är att jag tänkte montera en elektrisk-påhängsmotor på hojen.
Och jag tänkte göra en snygg skylt på sidan på hojen.
Med rätt beteckning XXXXX/B
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.