Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Flygvapnnets M/90 känga med stålhätta?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
patsun
Sökte efter flygvapnets M/90 känga med stålhätta och hittade detta suveräna forum, är de nån som vet om de går att få tag på???
softfeel
Jag hittade ett par med plasthätta här. Är du säker på att hättan är av stål?
Mårten
Vi hade M90-liknande kängor med stålhätta, men dom var av märket "stålex" tror jag...
patsun
Japp hättan är i stål eftersom de jobbar med tung utrustning kring stridsplanen, De får ta av sig kängorna när de ska genom metalldetektorn när de flyger civilt.
RäserCarl
Flygvapnets känga fanns åtminstone förr i Arbeskos stålexsortiment. Såg precis ut som vanliga M90 men hade stålhätta. Jag jobbade i yrkesbutik förr och där tog vi hem dem på beställning. Har dock för mig att ett finskt företag övertog tillverkningen av M90-kängan så antagligen kör de FV-varianten också. Men å andra sidan har jag sett klargöringsfolk som har civila skyddsskor...
Vi har väl FV-folk här på forumet som kan svara?

www.arbesko.se
Fu Johanson
Finns i armén också, såg högvis av dem på artregs förråd.
Just dessa hade en lapp på sidan i lädret "STÅLEX".
106
QUOTE (Fu Johanson @ May 24 2003, 01:18 )
Finns i armén också, såg högvis av dem på artregs förråd.
Just dessa hade en lapp på sidan i lädret "STÅLEX".

Rätt.
Egentligen tror jag stridsfordonsbesättningar och mekar också skall ha dem, luckor och liknande väger ju ett par kilo.

FVs mekar har som sagt både kängor och vanliga arbetsskor med stålhätta. Både marschkängan och vinterkängan har stålhätta.
Tyvärr delas känga 90 STH ut till övriga i FV också, vilket innebär att exempelvis markförsvar även vintertid får ligga i fält med kängor med stålhätta = jävligt kallt om tårna.

Även sjöstridskängan har stålhätta. Dessa är lättare att få tag på.
SFC
QUOTE (106 @ May 24 2003, 01:48 )
Tyvärr delas känga 90 STH ut till övriga i FV också, vilket innebär att exempelvis markförsvar även vintertid får ligga i fält med kängor med stålhätta = jävligt kallt om tårna.

Efter att ha varit delaktig i en empirisk studie och genomfört egna test avseende detta under vintern kan jag upplysa om att skillnaden mellan stål- och plasthätta är ungefär 0,3 grader...

Det finns kängor med stålhätta på de flesta mekförband, både de gamla från Arbesko och de nyare från Sievi(?).
EOD
Stålex finns i hela FM. Som Ing:are använder vi dem när vi bygger bro. Upplever oxå att Stålex är kallare men det finns i alla fall på Ing2 Stålex vinter nu. Finns hos t.ex KB5 eftersom de måste bära stålex så gott som dygnet runt, året runt.

Ing plut har 90 vinter när de inte bygger och stålex "vanlig" när de bygger. Håller sig ofta rätt så varm vid byggen så då kan man jobba i stålex utan att man behöver frysa tårna av sig.

Ett tag var det tydligen planer på att det skulle in stålex hos alla med början på utlandsstyrkan. Det var för några år sedan när jag jobba på SWEDEC så kom en instr tillbaka från någon FMV-framtids/ny mtrl utställning, då hade de en ny känga för utlandsstyrkan som var utrustad med stålhätta. Våran kille fråga då...
-"vilka som skulle ha den?"
-"Alla"
-"Men hur fanken ska vi som amröjare kunna ha den! Kan ju inte jobba med minsökare med de där stålkängorna på fötterna!"
-"...jasså...?" 7.gif

Tillbaka till ritbordet.

EOD
Lindeberg
Jag fanns på KB5 och använde Stålex. När det började bli vinter gick jag ner till förrådet och skulle få tag på ett par Stålex Vinter i storlek 295. Fanns inte. Förrådsmannen sa att jag skulle använda sommarstålex med extra strumpa. Gillade inte läget, utan använde vanliga 90-kängan vinter istället. Illa att inte ha utrustning som passar alla soldater, men ingen skada skedd eftersom jag mycket sällan befann mig inom arbetsområdet vid KB5-bygget
106
Men på något sätt är det rätt typiskt FM att de som behöver sakerna inte kan få ut dem men de som absolut inte behöver dem måste använda dem (kan inte få ut annat).

Just vinterkänga 90 är ett kapitel i sig. Största anledningen till att använda dem är ju att de gamla sommarkängorna inte gick att använda till skidor. Vinterkänga i läder och med stålhätta, man kan ju börja undra.
heiho
Det är under försök en SIB känga 90 med stålhätta, spiktrampskydd och gummitutt över tårna, har ingen koll på om den är ute på förband ännu.
Nifelhel
QUOTE (heiho @ May 25 2003, 00:00 )
Det är under försök en SIB känga 90 med stålhätta, spiktrampskydd och gummitutt över tårna, har ingen koll på om den är ute på förband ännu.

Gummitut över tårna skulle vara bra för stadsskytte. Det skaver som satan på kängorna... :(
KD803
Men det låter som om det blir svårt att putsa upp. Blir svårt att ta för våra vänner på Gaaardet :P
heiho
Putsa upp??????????????????????? Inga röjande reflexer HV.gif
Emil-9
ska rycka in som FBJS på F7, och vi var uppe på vår förinfo då vi bla fick ut ett par kängor av märket "Stålex". Vet inte om det är samma kängor som alla andra får menmen....nån gammal FBJS som vet kanske!? 7.gif
106
QUOTE (Emil-9 @ May 25 2003, 10:43 )
ska rycka in som FBJS på F7, och vi var uppe på vår förinfo då vi bla fick ut ett par kängor av märket "Stålex". Vet inte om det är samma kängor som alla andra får menmen....nån gammal FBJS som vet kanske!? 7.gif

Det är alltså marschkänga 90 STH. Nästan alla i FV har den samt den personal i övriga FM som behöver stålhätta (exempelvis brobyggare).
SFC Zac
Gör vad du kan för att inte bära dem... Vintertid kyler stålhättan värkbart mer än den vanliga 90-kängan med plasthätta.

Orsaken till stålhätte modellen sägs vara säkerhet. Fick dock höra om en stackare som fått en PBV (!) över foten under mekanikerutbildning. Eftersom han hade stålhätta fick dom använda vinkelslip för att få bort kängeländet... Den funkar ju dock bra när det inte är kallt eller du riskerar att få 10 ton på fossingen smile.gif
Nimitz
Hade ett par "vanliga" m/90 kängor som dess värre var spruckna i sulan,
När jag sedan bytte dessa fick jag stålex fun_icon_nana.gif
Har inte hittat något att anmärka på, eftersom jag använder vanliga vinterkängan då det är kallt...
Tycker snarare att de är bättre/skönare/passar min fot bättre än de andra jag hade (även om man bortser från spruckna sulan)

Så kan en HvU få ut dem kan nog alla...
SFC Zac
En liten parentes kring kängdiskussionen: Ni som är på väg in i försvarsmakten, se till att gå in era vinterkängor! De är betydligt bättre vid långa marscher med tung packning. När jag gjorde lumpen hade vi flera fall av marschfrakturer (sprickbildningar i fotbenen) pga marschkängans ("sommar-kängans") mjuka sulor. Har ni inte tung packning eller får möjlighet att marshcträna ordentligt blir det inget problem men "den förberedde överlever"...
Vakten_F4
Jag märkte inte att det var särskilt kallt åt fötterna med stålhättan (å andra sidan har jag sldrig haft plasthätta att jämföra med) förutom första fältnatten då jag ställde kängorna vid huvudänden. mad.gif Då var det kallt!!

Tycker att det är konstigt att hela FV har stålhätta för att klarg. kan tappa tunga saker på fötterna, det innebär ju inte att alla inom FV riskerar det. Men men, alltid kul att vara annorlunda! tongue.gif

Rolig incident på flygplatsen, Vakten_F4 tar av sig kängorna vid säk.kontrollen, bakom honom kommer en nyinryckt arméknekt, han tittar lite bortkommet på Vakten_F4 och tar av sig sina kängor!! LOL! tongue.gif
skytten
Faktum är att den lilla stålplattan som enligt uppgift sitter i den vanliga kängan kan ge utslag på metalldetektorn. Fick själv ta av mig kängorna när jag skulle flyga. Och jag hade inte stålex kängor.
SFC
Jag har träffat ett antal EOD:are som starkt avråder från att använda känga med stålhätta vid vistelse i mintäta områden. Detta pga att stålhättan bildar en herrans massa splitter som skickas upp genom kroppen ifall man kliver på en trampmina, mao riskerar man livet istället för bara foten. I mina öron låter det faktiskt ganska vettigt.

/SFC - som rest mycket i uniform och aldrig behövt ta av mig kängorna vid säkerhetskontrollen...
skytten
Det skulle tydligen vara så att man kan ställa om "känsligheten" i detektorbågarna.
Det pep i Lule men inte på Arlanda.
Vakten_F4
[ot] Jag hade en nagelsax i necessären som jag hade med VARJE gång jag åkte hem, två veckor före muck så upptäckte dom den på flygplatsen! tongue.gif [/ot]
Proto
Blir lite fundersam, mina kängor är märkta "stålex" men de har inte stålhätta utan plast. Jag kontrollerade detta först med en magnet, sedan vid tillfälle frågade jag en bekant, tillika HV-sjukvårdare och skofabriksarbetare. Han menade att "hättan" de var i plast trots märkningen.

Får hem och kolla på de andra kängorna jag har.

Angående flyplatskontroller så har jag i mina Rockport seglarskor någon platta i metall. Stackars flyplatskontrollanter som skulle kolla mina sura skor..
Men det är tydligen ganska vanligt med stålinlägg även i vanliga skor, detta enligt kontrollanten i Chicago. Lite OT men ändå.
mimesis
QUOTE (Proto @ May 26 2003, 13:07 )
Blir lite fundersam, mina kängor är märkta "stålex" men de har inte stålhätta utan plast. Jag kontrollerade detta först med en magnet, sedan vid tillfälle frågade jag en bekant, tillika HV-sjukvårdare och skofabriksarbetare. Han menade att "hättan" de var i plast trots märkningen.

Får hem och kolla på de andra kängorna jag har.

Angående flyplatskontroller så har jag i mina Rockport seglarskor någon platta i metall. Stackars flyplatskontrollanter som skulle kolla mina sura skor..
Men det är tydligen ganska vanligt med stålinlägg även i vanliga skor, detta enligt kontrollanten i Chicago. Lite OT men ändå.

En kvalitets sko till en kostym har ofta en stålgelänk. Något som blir uppenbart vid affärsresor. biggrin.gif
RäserCarl
QUOTE (Proto @ May 26 2003, 14:07 )

Nja de är nog allt metall, men att de inte var magnetiska är ett gott betyg. Gå ut med en magnet på din rostfria köksbänk, och den kommer inte fastna. En del rostfritt är tydligen omagnetiskt. Varför kan jag inte förklara. Testade precis på mina civila skyddsskor och de var svagt magnetiska.
106
När jag satte yxan i ett par 90 STH (dock där slåthättan inte skyddade) såg man att tåhättan var av metall om man skrapade lite på den.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.