Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Astronauterna
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
achilleos
Jag skulle inte vilja vara Lindborg och komma till jobbet på Måndag... :(
Yman
Oooookej....

För en stackare som inte kunde kolla på programmet kan ni väl vara vänliga att förklara vad som hände unsure.gif

Yman -> bong.gif <- Skogskanalerna hos mor&far
Greenment
Dem skulle ha Strid..

En kvinnlig pilot dvs yrkes pilot inget med militära att göra

kör en omgång mot en Stridspilot från försvaret typ 35 åring verkar grymt erfaren... och jag missade oxå programmet men antagligen vann kvinnliga piloten mot stridspiloten i en övnings strid i luften smile.gif

någon som kan verifiera detta smile.gif hade jag rätt? smile.gif
Yman
Vem var det som åkte ut?

Förbannade skogsTV :(
Doyle
Han kommer nog få höra det läääänge lääänge lääänge... salute.gif
fbs2003
Jobbar killen fortfarande som stridspilot?
Kan ju bli lite jobbigt att gå tillbaks till flottiljen....... horny.gif
Ramius
Men det var jävligt märkligt ändå. Köper att det är skillnad på JA37 och propflyg, men ändå!

Höll på att sätta kaffet i halsen när denna kvinna tog hem vinsten. Finns nog ingen som via tv-mediet har retat upp mig till den nivån som hon lyckas med. Skulle vara Robinson-Kent i så fall bong.gif

När Robinson-Kent härjade som värst så drömde till och med om karln. Ett återkommande scenario var att jag var deltagre på ön och tog Kents favvopryl yxan och slog den i korallen biggrin.gif

/Ramius
Gotcha
QUOTE (Ramius @ May 23 2003, 23:13 )
Finns nog ingen  som via tv-mediet har retat upp mig till den nivån som hon lyckas med.

För oss som inte tittar så mycket på teve...vad är det med henne då?
(iofs, just den här "luftstriden" såg jag...och när de var på Rindö/Korsö)
Pal_oldpc
Vilken skam, vilken skam.

Väldigt synd att dom inte visade någonting överhuvudtaget av luftstriderna. Det hade varit mycket intressant att se vad han gjorde fel, eller om det faktiskt var så att hon visste något om dogfight. En kamera på långt håll där man kan se båda planen i samma bild medan dom manövrerar hade varit guld.

En av baksitsarna fäller en kommentar om hur hon kommer ur en spin och sedan lyckas vinna final striden mot Gert. Att hamna i spin är ju ingen god idé i en dogfight, alla med ens elementära kunskaper i dogfight hade enkelt avslutat henne efter hennes spin. Vid spin så förlorar man massor av höjd, så man får då ett höjd övertag, ett energi övertag. Detta energiövertag utnyttjar man med att föra striden även i vertikalplanet, din motståndare kan inte manövrera med dig i vertikalplanet utan bara i horisontalplanet och detta ger snabbt utslag i bättre och bättre skjutlägen. När det gäller prop-plan alá VK2 så vinner nästan alltid det plan som skaffar sig ett energiöverläge. Hastighet och höjd kan bytas mot varandra men målet är hela tiden att lura av sin motståndare lite av hans totala energinnehåll och hela tiden försöka behålla sin egen energi så hög som möjligt.

Kan det vara så att Lindborg helt enkelt inte kan nånting om flygning alá VK2? I moderna flygplan så strävar man mer efter momentana skottlägen genom att t.ex knycka till med nosen och nå ett sekund-långt skottläge. En sådan knyck kostar mycket i förlorad energi och är meningslös med ett gammalt plan med bara kulsprutor. För ett modernt plan med enorm dödlighet i både kanon och sidewinder är det dock avgörande. I ett gammalt plan får du inga "kills" på att din fiende synns i ditt sikte under en halv sekund. Däremot så kommer du med en sån flygteknik snart vara "low & slow" och ha ett rejält energiundertag och då är det svårt att komma ur med segern.

Nåja, mycket pinsamt iallfall. Lindborg borde ju kunna massor med saker som en normal trafikpilot aldrig hört talas om. En trafikpilot och PC-ägare som spenderar tid över europa i sin spitfire-simulator däremot, då har flygvapenpiloten inte en chans.
imint
Sånt här kan man spekulera länge över. Oaktat hur det gick så är principerna för luftstrid desamma oberoende typ av maskin man sitter i. Det finns ett antal grundmanövrer som gäller oavsett om det är en fokker triplane eller en JAS. Den enda i mina ögon rimliga förklaringen är att JA putten är så hårt inkörd i 37 att han inte klarade att anpassa sig på så kort tid till propkärrans annorlunda flygegenskaper, och så gick det som det gick.
Men jössses vad han kommer att bli tråkad på divisionen när han kommer hem 7.gif 7.gif
bushman
öhh ni har aldrig tänkt i banor som regi och bra betalt till underbetalda FM-anställda?

såg de första avsnitten av "kosmonaterna" men genomskådade konseptet rätt tidigt.

Alla dokusåpor är på något sätt regiserade och hopklippta.
deltagarna skriver kontrakt med strix televison om att de är livegna, och de kan komma att framställas på sätt som inte är det verkliga skeendet.

och de som vill protestera mot min "regiteori" och säja att big brother inte var regiserat, har inte insett att de hade världhistoriens bäste och mest produktive regissör anställd:
ALKOHOL!

Att sedan fylla programen med "poor white trash" är den enkla biten.
nu höll ju astronaterna rätt hög standard på sina deltagare, men som pilot i flygvapnet kan man gråta hela vägen till banken på måndag, med den ersättningen som man får från strix telivision.
VH
Apropå astronauterna, dom djävlarna har ju hackat hål i tunneln på tarzanbanan på korsö! idioter! 3 st hål har dom hackat för att kunna kolla ner med kamera!
Pal_oldpc
QUOTE (Kommer få tönt-tjänst @ May 26 2003, 10:48 )
QUOTE (achilleos @ May 25 2003, 11:02 )
Att Linborg skulle blivit mutad...ja, visst KAN det ha varit så, men jag tror inte det.

Enligt mig är den mest troliga lösningen, verkligen. Jag såg skiten och jag tvekade på det direkt. Först och främst så har vi en stridspilot, med allt vad det innebär av utbildning (är det sju år eller nåt sånt?), mot en trafik/privatpilot utan någon som helst luftakrobatisk utbildning. Killen började ju utbildas på propeller! Nå, väl inne i "striden" får man se att han flyger SÄMRE än de andra killarna utan erfarenhet av att flyga. Han gör ingenting, vekar mest flyga rakt fram. Nu är det en detalj som börjar krypa fram ... Varför i helvete fick börja?!?! Den som logiskt sett redan borde ha ett oerhört övertag. Det börjar osa regi ...

Blir man FF är man jävligt stabil och rationell som person, sedan har man en överjävlig utbildning, men han verkar inte göra någonting. Bankar lite, svänger .. blir "nedskjuten" utan att ens verka ha försökt. När det så är hans tur igen får man se hur hon ligger strax över honom till vänster, marken än under dem, de verkar mer eller mindra åka rakt fram men och planen rör sig inte i förhållande till varandra. Jag flyger inte, men jag fattar att om man gör manövrar för att försöka få in ett annat plan i sikte så kommer man röra på sig, men inte då ... istället får man se en plötslig bankning från planflykt som ligger perfekt i bild (känns inte ett dugg regiserat) han gör fortfarande inget, ingen kraftig manöver för att han inser att hon kan ta sig in bakom honom, rent logiskt borde han iaf svänga åt samma håll, och då måste hon inte bara vända rutn över ett varv utan även klättra all höjd hon tappat. Sedan blir han nedskjuten utan att ha gjort en enda någorlunda spektakulär manöver (de två andra killarna försökta ju fan mer), sitter mest bara och ser ut som om han inte förstår vad som händer. Hela intrycket är att han inte ens försökte.

Så ... Han är bäst men får ändå starta först, han verkar inte försöka ... Min hjärna skriker att skiten är resigerad för att man ska få en "otrolig comeback" när den otippade "rookyn" gör en "otrolig fint" och besegrar "mästaren".

NEJ! Jag följer inte Astronauterna så jag vet inte om killen tog sig in i Flygvapnet för hans morbror är Kungen och egentligen är helsämst, men efter att bara ha sett det där kan jag inte tro annat än att det var uppgjort. Hade han försökt så hade jag kunna trott det. Att han underskattade henne köper jag inte heller, han borde ha fattat något efter att han blev nerskjuten.

..och självklart, det kan vara sant, men med tanke på hur det såg ut och vilka det är som producerar det, vilka som sänder det och vad det är så känns bluff som det mest logiska. Han kanske blev less på dokusåpa, trodde det skulle vara mer som en verklig uttagning, och inte ville vara löjlig i TV. Om det var ett eget påhitt för att komma bort eller om han köptes har jag ingen teori om.

Slutsats: Sluta se på dokusåpa!!!!

Att han vill lämna tävlingen och gör det genom att förlora luftstrid är en osannolik teori. Att han är köpt är inte heller sannolikt. Dessutom så glöm tv-bilderna, dom visar inget av luftstriden. Alla olika strider visas med ihopklipp som ömsom visar träning, ömsom visar lite från cockpit och ömsom visar när instruktörerna flyger själva. Ingen ordning på tidsföljden heller på bilderna, glöm dom.
Kommer få tönt-tjänst
QUOTE (Pal @ May 26 2003, 10:53 )
QUOTE (Kommer få tönt-tjänst @ May 26 2003, 10:48 )
QUOTE (achilleos @ May 25 2003, 11:02 )
Att Linborg skulle blivit mutad...ja, visst KAN det ha varit så, men jag tror inte det.

Enligt mig är den mest troliga lösningen, verkligen. Jag såg skiten och jag tvekade på det direkt. Först och främst så har vi en stridspilot, med allt vad det innebär av utbildning (är det sju år eller nåt sånt?), mot en trafik/privatpilot utan någon som helst luftakrobatisk utbildning. Killen började ju utbildas på propeller! Nå, väl inne i "striden" får man se att han flyger SÄMRE än de andra killarna utan erfarenhet av att flyga. Han gör ingenting, vekar mest flyga rakt fram. Nu är det en detalj som börjar krypa fram ... Varför i helvete fick börja?!?! Den som logiskt sett redan borde ha ett oerhört övertag. Det börjar osa regi ...

Blir man FF är man jävligt stabil och rationell som person, sedan har man en överjävlig utbildning, men han verkar inte göra någonting. Bankar lite, svänger .. blir "nedskjuten" utan att ens verka ha försökt. När det så är hans tur igen får man se hur hon ligger strax över honom till vänster, marken än under dem, de verkar mer eller mindra åka rakt fram men och planen rör sig inte i förhållande till varandra. Jag flyger inte, men jag fattar att om man gör manövrar för att försöka få in ett annat plan i sikte så kommer man röra på sig, men inte då ... istället får man se en plötslig bankning från planflykt som ligger perfekt i bild (känns inte ett dugg regiserat) han gör fortfarande inget, ingen kraftig manöver för att han inser att hon kan ta sig in bakom honom, rent logiskt borde han iaf svänga åt samma håll, och då måste hon inte bara vända rutn över ett varv utan även klättra all höjd hon tappat. Sedan blir han nedskjuten utan att ha gjort en enda någorlunda spektakulär manöver (de två andra killarna försökta ju fan mer), sitter mest bara och ser ut som om han inte förstår vad som händer. Hela intrycket är att han inte ens försökte.

Så ... Han är bäst men får ändå starta först, han verkar inte försöka ... Min hjärna skriker att skiten är resigerad för att man ska få en "otrolig comeback" när den otippade "rookyn" gör en "otrolig fint" och besegrar "mästaren".

NEJ! Jag följer inte Astronauterna så jag vet inte om killen tog sig in i Flygvapnet för hans morbror är Kungen och egentligen är helsämst, men efter att bara ha sett det där kan jag inte tro annat än att det var uppgjort. Hade han försökt så hade jag kunna trott det. Att han underskattade henne köper jag inte heller, han borde ha fattat något efter att han blev nerskjuten.

..och självklart, det kan vara sant, men med tanke på hur det såg ut och vilka det är som producerar det, vilka som sänder det och vad det är så känns bluff som det mest logiska. Han kanske blev less på dokusåpa, trodde det skulle vara mer som en verklig uttagning, och inte ville vara löjlig i TV. Om det var ett eget påhitt för att komma bort eller om han köptes har jag ingen teori om.

Slutsats: Sluta se på dokusåpa!!!!

Att han vill lämna tävlingen och gör det genom att förlora luftstrid är en osannolik teori. Att han är köpt är inte heller sannolikt. Dessutom så glöm tv-bilderna, dom visar inget av luftstriden. Alla olika strider visas med ihopklipp som ömsom visar träning, ömsom visar lite från cockpit och ömsom visar när instruktörerna flyger själva. Ingen ordning på tidsföljden heller på bilderna, glöm dom.

Slutsats: Sluta se på dokusåpa!!!

Men hur kan du veta det ...?
mjukis
QUOTE (Kommer få tönt-tjänst @ May 26 2003, 01:48 )
Enligt mig är den mest troliga lösningen, verkligen. Jag såg skiten och jag tvekade på det direkt. Först och främst så har vi en stridspilot, med allt vad det innebär av utbildning (är det sju år eller nåt sånt?), mot en trafik/privatpilot utan någon som helst luftakrobatisk utbildning. Killen började ju utbildas på propeller!

Jag såg inte avsnittet, och jag kan inte kommentera kvinnan i frågas eventuella utbildning. Men den utbildningen jag går, som leder till trafikcert, innefattar begränsad aerobatik. Den innefattar även hundratals timmar i små propellerplan.

Vad gäller mer aggresiv manövrering så får man betänka att väldigt få flersitsiga småplan klarar av mer än några G, något man kommer upp i rätt fort och enkelt. En sväng med 60° lutning ger två G... Ryck lite i spaken sen så har du överbelastat planet...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.