Help - Search - Members - Calendar
Full Version: ra 180 hos hv?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
bushman
Undrar bara hur många som har fått ut ra 180 inom HV, och om de har kommit så långt som till grp-nivå?
Eftersom ra 180 nu tydligen inte är säker för avlyssning längre och inte kommer att användas i utlandstjänst, så borde det väl finnas ett gäng över.
hellmut
kan bara säga att till mitt komp. har vi inte sätt röken av nån ra180
inte ens tal om utbildning på denna mad.gif
mace
Ra180 till HV? laugh.gif
Det kommer nog att tilldelas oss samtidigt som vi får hela Bärsystem 2000, AK5 och Patgb203.
Troligen påbörjas tilldelningen det året som julafton infaller på en helgfri söndag.

Raffsec:
Vi har några (4 st tror jag) Ra145 och 4 st Ra135 på kompaniet. Skulle fixa samband med vägposten vid ett objekt och den ena 135 funkade i exakt 30 sekunder och andra funkade inte alls. Då sket vi i dom och körde med PRIVAT INKÖPTA mad.gif radioapparater. Skitbra grejor, kostar ca. 700 kronor styck, räckvidd på 3 km, hörsnäcka (kan även anslutas till Com-tac) och handsfreemik modell mobiltfn. Men varför i hela Valhalla ska vi behöva köpa sambands-utr. för egna pengar? Fattar inte riktigt hur FM tänker ibland men det finns säkert någon allrådande plan som inte kan avslöjas för oss dumma HV-bassar.
Raffsec
Hmm Ra180 jag har vid vissa sällsynta tillfällen stött på enstaka Ra145/146 och en gång även Ra135 men Ra180 är inte det en sak som bara finns i mytologin
bushman
QUOTE (Raffsec @ May 23 2003, 19:10 )
Hmm Ra180 jag har vid vissa sällsynta tillfällen stött på enstaka Ra145/146 och en gång även Ra135 men Ra180 är inte det en sak som bara finns i mytologin

Gör om gör rätt!!!
jag ville veta om det finns ute 180:or på förbanden.(läs insatsplut.)
inte vad jag har släpat runt i skogen de senaste 12 åren.
om det är så sällsynt med ra på ditt hvo, så att du tycker ra 145 är något ovanligt, så undrar jag vad din KVM har gjort med er mtrl?

Sålt till baltikum, och dratt till åland med pengarna? 7.gif
Kimster
Ja, min pluton har ra180. 4-5 st tror jag. Vi har många med utb. på dem i plutonen så det funkar utmärkt.
Bataljonen har även en RadioHydda eller om det är fler.. vetifan vad de heter.. samt en RadioTgbBil 11 med alla tillbehör.

/ nybliven plutons signalist smile.gif
mace
QUOTE (Kimster @ May 23 2003, 18:19 )
Ja, min pluton har ra180.  4-5 st tror jag.   Vi har många med utb. på dem i plutonen så det funkar utmärkt.
Bataljonen har även en RadioHydda eller om det är fler..  vetifan vad de heter..  samt en RadioTgbBil 11 med alla tillbehör.

/ nybliven plutons signalist  :)

Kimster, vilket HV-kompani tillhör du?
Jag vill byta, ni verkar ju få ut mycket som faktiskt behövs i det hårda skogslivet.

Edit: Stavning mad.gif
Capt
Raffsec;
Vi har 4 st Ra180 på bataljonen, och pallvis med Ra145 och Ra135! biggrin.gif
Råder ingen direkt brist!
Raffsec
QUOTE (Capt @ May 23 2003, 19:23 )
Raffsec;
Vi har 4 st Ra180 på bataljonen, och pallvis med Ra145 och Ra135! biggrin.gif

Jag har då haft ra ute sällan kan iof bero på att mesar inte är direkt vanligt förekommande
Kimster
QUOTE (bushman @ May 23 2003, 18:45 )
Undrar bara hur många som har fått ut ra 180 inom HV, och om de har kommit så långt som till grp-nivå?
Eftersom ra 180 nu tydligen inte är säker för avlyssning längre och inte kommer att användas i utlandstjänst, så borde det väl finnas ett gäng över.

okej först visste jag inte om du skoja .. men nu får du förklara dig .. "...inte kommer att användas till utlandstjänst.." !?!? är det där ett påståeende eller du som gissar dig fram ??

För att skapa lite klarhet från utlandsstyrkan kan jag väll säga att hela EN01 använder 180 systemet och jag tror inte IA03 kör annat heller.
106
QUOTE (bushman @ May 23 2003, 18:45 )

När ändrades det?
I december var den tillåten för RESTRICTED.
Vid patrullering inne i Pristina användes Polygon (nu bytt till TETRA) men till all annan rapportering användes Ra180, i mer än 90% av fallen tillsammans med Dart380.
Man kan självklart ha ändrat det sedan dess, är bara intresserad av att veta om så har skett och varför.

Tetra tror jag inte kommer användas i Sverige eftersom det som jag förstod det krävs basstationer. Dessutom skall det ju byggas ut ett nytt gemensamt nät med polisen.

Ra180/Dart380 skulle man kunna stoppa in på många ställen för GU-förbanden, till exempel finns ingen Dart380 i Pbv302A, vad jag vet, och FV har 1-2 Ra180 per basbataljon.
106
QUOTE (Raffsec @ May 23 2003, 20:36 )
QUOTE (Capt @ May 23 2003, 19:23 )
Raffsec;
Vi har 4 st Ra180 på bataljonen, och pallvis med Ra145 och Ra135!   biggrin.gif

Jag har då haft ra ute sällan kan iof bero på att mesar inte är direkt vanligt förekommande

Har ni inte fått ut 35LK eller 70LK?
Lossa lite på säcken och tryck in radion mellan säcken och mesen. Det hjälper om man har fästplåten men funkar ändå.
bushman
vet ej om det är sekretess eller inte men vad fan.
På NL 03 utbildas vi på TETRA, finskt system som skall ersätta 180:orna i utlandstjänst.
ser ut som en förvuxen nokia 2110 och är helt digital.
IA03 kommer oxå att få bekanta sig med "mjölkpaketet".
vad jag vet så används de redan i kosovo, eller så får ks 08 dem med sig ner.

polis och räddningstjänst är oxå inne på att skaffa dessa telefoner, man kan tom sända sms på dem.
skall funka ihop med ts 9000 när vi får full rullians på prytlarna.

kul att du är plut.sign kimster! att jogga med ra 145 är stärkande för själen!
får se om jag fortsätter eller om jag hoppar till en lite lugnare position, som bat-pappas sign.
106
KS06 hade den vid gemensamma operationer med finnarna. KS07 har den i Pristina, vet inte hur det är i resten av AORet. SMS funktionen var bortkopplad.

För Ra180 finns det endast en relästation i Kosovo, hur många som krävs för Tetra vet jag inte. Men då är Ra180 täckningen kass i vissa delar av AORet, högeffekt är ett krav på de flesta ställen där det går att få samband. RAP fungerar aningen bättre.
Hur det är med Tetra utanför Pristina och FINBAT AOR skulle vara kul att höra.
Polygon fungerade precis till CV men längre bort tappade man sambandet.

Kommer man verkligen sluta använda Ra180/Dart380 även i fordonen?
Ing
QUOTE (106 @ May 23 2003, 21:50 )
KS06 hade den vid gemensamma operationer med finnarna. KS07 har den i Pristina, vet inte hur det är i resten av AORet. SMS funktionen var bortkopplad.

För Ra180 finns det endast en relästation i Kosovo, hur många som krävs för Tetra vet jag inte. Men då är Ra180 täckningen kass i vissa delar av AORet, högeffekt är ett krav på de flesta ställen där det går att få samband. RAP fungerar aningen bättre.
Hur det är med Tetra utanför Pristina och FINBAT AOR skulle vara kul att höra.
Polygon fungerade precis till CV men längre bort tappade man sambandet.

Kommer man verkligen sluta använda Ra180/Dart380 även i fordonen?

Hos EN01 ser det ut att krylla av Ra180... sitter i vagnarna, ja.

Hade en snabb genomgång av TETRA, och det verkade smidigare måste jag säga. Var de tvugna att ha basstationer? Velades en del om det skulle komma in istället för 180:orna.. både i fordon och buret.. men jag vet inte.. hyfsat bortkommen än så länge när det gäller radiopryttlar.

På NL 03 utbildas vi på TETRA, finskt system som skall ersätta 180:orna i utlandstjänst.
ser ut som en förvuxen nokia 2110 och är helt digital.
IA03 kommer oxå att få bekanta sig med "mjölkpaketet".
KOMMER? Säker nu? Vore ju roligt om allt var liksom.. kompatibelt. .eller nåt. 7.gif

/Ing. "signalist" .. i EN01.. jo.. faktiskt.. blink.gif

Shitalabama som vi gick långt från Hemvärnet nu. mad.gif
bushman
TETRA behöver basstationer och reläer för att funka, men dessa vet vi inte så mycket om eftersom det är finnarnas ansvar inom nordcaps.

vad gäller fordonsmontering så används samma låda som till ra 480.
vad gäller darten så vet jag inte så mycket, men gissar att det kommer att funka, om inte annat så lär jag mig under slutövn.

vi på NL har ju fått lära oss att gilla läget, och förstå att vi är en försöksbat.
så mycket av vår mtrl, tillförs löpande under 2003 - 04.

Och ING, ia 03 kommer MYCKET snart att bekanta sig med "mjölkpaketet"
vad sägs om nästa vecka kanske?? kan komma att utbildas av en MÖP:are dessutom.

att gå dirket från ra 145 och fält apa till digitalteknik utan att passera ra 180 är stimulerande.
wolfie666
QUOTE (mace @ May 23 2003, 19:05 )
Ra180 till HV?  laugh.gif
Det kommer nog att tilldelas oss samtidigt som vi får hela Bärsystem 2000, AK5 och Patgb203.
Troligen påbörjas tilldelningen det året som julafton infaller på en helgfri söndag.

Raffsec:
Vi har några (4 st tror jag) Ra145 och 4 st Ra135 på kompaniet. Skulle fixa samband med vägposten vid ett objekt och den ena 135 funkade i exakt 30 sekunder och andra funkade inte alls. Då sket vi i dom och körde med PRIVAT INKÖPTA mad.gif radioapparater. Skitbra grejor, kostar ca. 700 kronor styck, räckvidd på 3 km, hörsnäcka (kan även anslutas till Com-tac) och handsfreemik modell mobiltfn. Men varför i hela Valhalla ska vi behöva köpa sambands-utr. för egna pengar? Fattar inte riktigt hur FM tänker ibland men det finns säkert någon allrådande plan som inte kan avslöjas för oss dumma HV-bassar.

Var köpte ni dom radioapparaterna? camo.gif HKPn.gif Malajn.gif
106
QUOTE (Ing @ May 23 2003, 21:58 )
Shitalabama som vi gick långt från Hemvärnet nu.  mad.gif

Kan jag bara hålla med om.
Men det kan vara av intresse att jämföra vad som krävs för att systemet skall fungera. Eftersom det tar ett tag att bygga upp ett när med basstationer och reläer skulle jag på en 01:a föredra Ra180 till en början. Gärna Tetra istället för Motorola, dvs kortare avstånd (motsv Ra135).

Om Hv skall få Tetra krävs alltså att FM antar systemet i Sverige och bygger ut ett nät. Det kan ta mycket lång tid. Nu har jag för mig att tetran kan använda GSM och då kan det vara ett alternativ.
Men jag tror inte att Hv skulle vara prioriterat och få detta först i FM.

I Bosnien använde ju Swebat analoga stationer, vilket många NATO-länder fortfarande gör i Kosovo (bl a Ra145/146) så internationellt sett är vi inte så långt efter.
Med tanke på de avstånd och uppgifter man har inom Hv idag fungerar det med Ra146 men självklart skulle jag också vilja ha något nyare.

En annan fördel med Ra145 är att vem som helst kan använda den samt felsöka. Med Ra180 krävs både utbildning och lite "knappvana".
Men se till att utbilda personalen på Ra180/Dart380 så alla kan det ifall vi skulle ha tur och komma över några apparater.
bushman
håller med om att vi hamnade lånt från hv!!!

vad gäller TETRA, så skall de på intet sätt ersätta RA 180 i det nationella försvaret.
HV kommer i bästa fall få ut låne ex vid eftersök och annan hjälp till civilt samhälle.

Tyvärr kommer nog FRO se om sitt hus och stätta sig på 180 apparaterna, och framförallt utb. på dessa.
och på så sätt tvinga med sig i insatsplut.
händer detta kan iallafall jag hälsa att då lämnar jag in uniformen och ger upp.

Och vad gäller 01-missioner så tror jag nog att de första månaderna kommer 180:or, motorolor och
kanske tom RA 145 användas.

i min verklighet så kommer vi nog få ha gsm-telefoner som reserv samband under NL 0ch IA 03 slutövning.
och eftersom FM inte ersätter samtal på civila telefoner, så kommer jag iallafall inte ringa många sek på min.
utom till 112 i så fall.

har jag inget samband får jag väl säja "eysa pääte" och hänvisa till murphys lag om teknik:
"teknik förstörs oftast i förhållande till dess värde"

fö finns inte verkligheten, den har inget m-nummer
Kimster
Då sätter jag punkt för TETRA där. Det finns andra knappar ett trycka på om det skall pratas TETRA.

/ Kimster BlåGul
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.