Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Jetpak?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Runningback
Jag såg en dokumentär på discovery där dem körde lite med jetpak.
Detta är inget som vi i sverige (armén, flottan etc..) ska införa?
bara en liten tanke
camo.gif
The Swede
Vad är Jetpak?

The Swede
Runningback
En form av gastuber på ryggen, man sitter en motor som kan ge lika mycket effekt som en formul1 bil.
dvs. man svävar, eller flyger
Runningback
Är osäker om bilden funkar.

http://www.realmcommunications.com/rblaske...es/jetpak-2.jpg
The Swede
Då måste man ställa sig frågan, har försvaret någon praktisk nytta av en sådan tingest?
Är det ekonomiskt försvarbart?
Är produkten färdigutvecklad/operativ?

The Swede
Runningback
Ja, denna bilden som jag visade var bara en kass grej.
men du ska se Engelsmännens senaste.
Det skulle kanske vara bra vid transporter, men en riskfylld sak man man inte håller koll på vad man gör.

Tänk dej om 10 år så kanske Johan Hedstedt, (öb, kommer inte ihåg efternamnet) kanske kommer på en sån till utrikesmöten ;D
Vakten_F4
QUOTE (The Swede @ May 23 2003, 10:25 )
Vad är Jetpak?

The Swede

Herregud Swede, har du inte spelat Duke Nukem eller tittat på Bond?

Varje människa förstår väl att jetpak borde vara en hörnpelare i FM! ;)
Amfibieslusken
Under invigningen av OS i Los Angeles 1984 flög en person in på arenan med en Jetpack. Nån mer än jag som kommer ihåg detta?

:basker:
The Swede
Jetpak låter mer som någon distributionsfirma för postorderpaket tycker jag. biggrin.gif

The Swede
Runningback
QUOTE (Amfibieslusken @ May 23 2003, 10:40 )
Under invigningen av OS i Los Angeles 1984 flög en person in på arenan med en Jetpack. Nån mer än jag som kommer ihåg detta?

:basker:

Jag har inte sett det, men jag har hört talas om det, nackdelen med JEtpak är dess uthållighet. 20 sek.
Ezaey
QUOTE (The Swede @ May 23 2003, 10:40 )
Jetpak låter mer som någon distributionsfirma för postorderpaket tycker jag.  biggrin.gif

The Swede

Låter Getpack bättre? ;)
Runningback
Det borde kanske heta b00stpak ;D
Gator
QUOTE (Ezaey @ May 23 2003, 10:45 )
QUOTE (The Swede @ May 23 2003, 10:40 )
Jetpak låter mer som någon distributionsfirma för postorderpaket tycker jag.  :D

The Swede

Låter Getpack bättre? ;)

Det är naturligtvis så att vi i framtiden isf att ha kostsamma underhållsförband, kommer att buda fram materiel till stridslinjen med just...Jetpak biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Runningback
Hehe, jag ville bara se med er om ni visste om det skulle tas in i armén ;D
Vakten_F4
QUOTE (Rogge @ May 23 2003, 10:51 )

Givetvis rogge! Utprovningarna beräknas vara klara i slutet av 2004 och den kommer då tas i bruk! Enda problemet som åtrerstår att lösa är att tillverkarna vägrar leverera den i fältmässigt matt grön färg då de "inte ser tillräckligt spejsiga ut" då.

Under 2005 kommer även attackvattenskotrarna. (Men det har ju behandlats tidigare här på forumet)
Ezaey
QUOTE (Vakten_F4 @ May 23 2003, 10:57 )
QUOTE (Rogge @ May 23 2003, 10:51 )

Givetvis rogge! Utprovningarna beräknas vara klara i slutet av 2004 och den kommer då tas i bruk! Enda problemet som åtrerstår att lösa är att tillverkarna vägrar leverera den i fältmässigt matt grön färg då de "inte ser tillräckligt spejsiga ut" då.

Under 2005 kommer även attackvattenskotrarna. (Men det har ju behandlats tidigare här på forumet)

Baaaallt, sen tycker jag att FMV kan ta och skaffa en AK6:a.

Det får stå emellan OICW och FN F2000, för dom ser ju bara såååå häftiga ut lixom juh! ;)
Lt. payne
Jag såg OS invigningen 1984. Där kom en kille infarande med en sån på ryggen.
Tror även att James Bond hade en sån i Agent 007 ser rött.

Jag har svårt att finna ett militärt värde i en sån.
Den för ett J-a oväsen, bara 20s aktionstid Och är säkert livsfarlig att göra ett misstag med.

Tänk er en pluton nyinryckta värnpliktiga med varsin sån på ryggen, när Plutch vänder ryggen till sitter åtta killar i väggen, två har satt eld på fem andra och resten av aggregaten är på väg uppför Regementschefen trappa!

smile.gif
Doggydriver
*Toll tycker att det skulle vara värt vartenda öre, brutet ben samt tredje gradens brännskador för att få "Jetta-runt" farligt fort farligt långt över marken* horny.gif

Okej, kanske inget vettigt användningsområde inom FM, och som nämndes Furir FummerlFingerFrasse kanske INTE skulle ha nej... Men klart som fan att man VILL! biggrin.gif
Raffsec
kanske 2010+ någon gång så vem vet den som lever får se alien.gif
fbs2003
Har en känsla av att det tar ett tag innan nåt sånt införs.. ser inte användningsområdet för den.. ;)
imint
QUOTE (Rogge @ May 23 2003, 10:29 )

Hörru Rogge, det slog dig aldrig att det bara var på skoj det som den där killen Blaske har på ryggen? Vissa av bilderna har viss Photoshop varning på sig.
Kolla in den här länken: http://www.photoman.pavc.com/pub/public_se...-RocketBelt.htm
Där står det en del om det riktiga Rocketbelt som togs fram av anrika firma Bell på den tid det begav sig. Bland annat US army testade och kom fram till att det saknas praktisk användbarhet.
Sudden
Klart att FM skulle ha bra användning för dem! De funkar ju skit bra i C&C Red Alert 2 horny.gif (Eller var det i C&C Tiberian Sun?)
fbs2003
QUOTE (Sudden @ May 23 2003, 23:22 )
Klart att FM skulle ha bra användning för dem! De funkar ju skit bra i C&C Red Alert 2 horny.gif  (Eller var det i C&C Tiberian Sun?)

Just det... kanske det funkar trots allt.....eller? 7.gif
106
QUOTE (Sudden @ May 23 2003, 23:22 )
Klart att FM skulle ha bra användning för dem! De funkar ju skit bra i C&C Red Alert 2 horny.gif  (Eller var det i C&C Tiberian Sun?)

...och i filmen The Rocketeer. Kulhålen går jättebra att laga med tuggummi. 7.gif
Vakten_F4
Och ej att förglömma är nyttan av den när man ska måla om!

Ni har väl sett reklamen?
Magnus
Hm, hur gör man för att undvika att bränna av sig arslet och benen? Värmeskyddade/brandsäkra brallor?
Pete
QUOTE (Magnus @ May 25 2003, 18:37 )
Hm, hur gör man för att undvika att bränna av sig arslet och benen? Värmeskyddade/brandsäkra brallor?

Den använder sig inte av en vanlig jetmotor, utan bränslet består av 90% väteperoxid och 10% kväve.
Kvävet pressar väteperoxiden genom en katalysator, så att den övergår till gasform och sprutar ut genom munstyckena undet högt tryck.
Alltså åker man runt på en luftstråle, typ.
kronvrak
Det finns ju redan minst en svensk som är utbildad på att flyga jetpack, då han tydligen även gjorde lumpen som fallskärmsjägare så vore det kanske inte så svårt att övertala honom att lära upp försvaret. smile.gif
Jag pratar om den föredetta stuntmanen som numera leder race på svt.. Johan Torén kanske han heter ?
Vakten_F4
QUOTE (kronvrak @ May 25 2003, 21:31 )
Det finns ju redan minst en svensk som är utbildad på att flyga jetpack, då han tydligen även gjorde lumpen som fallskärmsjägare så vore det kanske inte så svårt att övertala honom att lära upp försvaret. smile.gif
Jag pratar om den föredetta stuntmanen som numera leder race på svt.. Johan Torén kanske han heter ?

Ja, det låter som det är Johan Torén du menar.
Runningback
QUOTE (Salleballe @ May 25 2003, 20:10 )

Den använder sig inte av en vanlig jetmotor, utan bränslet består av 90% väteperoxid och 10% kväve.
Kvävet pressar väteperoxiden genom en katalysator, så att den övergår till gasform och sprutar ut genom munstyckena undet högt tryck.

Men starkt luftryck på huden kan göra skador, även genom kläderna.
Jag tror att dem använder en speciell dräckt.
imint
QUOTE (Rogge @ May 26 2003, 13:23 )
QUOTE (Salleballe @ May 25 2003, 20:10 )

Men starkt luftryck på huden kan göra skador, även genom kläderna.
Jag tror att dem använder en speciell dräckt.

Läs på internet Rogge, tror gör man i kyrkan. Man kan köra bältet i kalsingarna utan att få några andra skador än möjligtvis på egot. Fundera enligt följande, två strålar av gas som lyfter individen, styrs genom att länka om strålarna väldigt lite. Vad tror du händer om ett ben kommer in i strålen och länkar om den mycket? Följdaktligen, strålarna får vid inget tillfälle komma i kontakt med den som flyger. Lösning; konstruerad så att strålen alltid går fri från diverse utstickande extremiteter.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.