Om några veckor slutar en av de bättre niondeklasser jag har haft under min karriär. Med bättre menar jag deras "sociala kompetens" och kanske inte deras kunskaper. Sedan de började här för tre år sedan har de ideligen fyllt min tillvaro med oavsiktliga skämt. Det känns fel att inte dela med sig av deras mindre genomtänkta provsvar. Kul att läsa, men man funderar ju över sina pedagogiska förmågor när man läser deras svar. Håll till godo!
Bevingade ord sagda i klass 9a
- Yttrade mellan åren 2000-2003 –
1. ”Jorden är ju rund. Eller ganska åtminstone. Eller ja, ganska helt rund. Bara lite tillplattad uppe å nere” (tjej åk 7)
2. ”Det finns två typer av väder. Bra och dåligt” (kille åk 7)
3. ”Om man blir dömd till böter får man betala med många dagar” (tjej åk 7. Anm: det handlade om dagsböter…)
4. ”Moses var en kille. Han levde på de första sidorna i Bibeln.” (tjej åk 7)
5. ”Att vi har kommuner är bra. Jag fattar bara inte varför.” (kille åk 8)
6. ”Sveriges lagar stiftas i Stockholm. Jag har för mig att det är runt plattan någonstans” (kille åk 8)
7. ”Kriget i skyttegravarna var nog inte så kul. Det kan inte ha varit så kul att vara skyttegrav.” (tjej åk 8)
8. ”Om jag fick bestämma över Extremelypoor (ett fiktivt u-land som de skulle hjälpa på fötter. lärarens anm.), så skulle jag börja med att spränga ön åt helvete. Då skulle problemen vara borta.” (kille åk 9)
9. ”Drottningen fick flera barn men de flesta dog. Man kan ju undra varför hon ville bli gravid så många gånger. Kanske för att kungen inte kunde bli det…” (tjej åk 9)
10. ”Vikingarna var ena riktiga elakingar. Alla var rädda för dem. Eller, ja inte alla. De flesta vikingar var ju ganska snälla. Eller det var ju så gott som alla. Hmm, varför var man rädd för dem då”? (tjej åk 9)
11. "Afrika är en mycket större världsdel än de flesta tror. Den är större än Småland." (kille åk 7)
12. "Det tyska flygvapnet förlorade slaget om Storbritannien. De kanske fick slut på bensin eller nått." (tjej åk 8)