Kimster
May 22 2003, 03:43
Nu sista Maj eller början av Juni kommer vi att genomföra en rensning av medlemmar på forumet.
De som inte gjort något inlägg på 4 mån kommer att raderas. SAMT de som bara gjort ett inlägg tidigare än Aug-sept förra året. Alltså inte ni som gjort senare än Sept 2002.
Detta kan komma att ändras, vi håller på att titta på vilka vi kan radera och osv..
Men jag slänger ut detta så tidigt som möjligt så ni som känner er träffade är förbereda.
Tänk på att, även om du inte har en användare så kan du ändå läsa i forumet, och har du inte skrivit något alls på flera månader ser vi ingen mening med att man registrerar sig.
/ BlåGul
111 SSK BAT
May 22 2003, 20:48
Föredömligt.
Framåt.
mjukis
May 23 2003, 05:52
Eller bakåt, beroende på hur man räknar. Föredömligt, hur som helst.
Cloudbuster
Jun 2 2003, 21:19
Då kanske det är dags att skriva något och inte bara läsa, så man inte blir borttagen...
Vakten_F4
Jun 2 2003, 21:24
QUOTE (Cloudbuster @ Jun 2 2003, 22:19 )
Då kanske det är dags att skriva något och inte bara läsa, så man inte blir borttagen...

Tänk på att, även om du inte har en användare så kan du ändå läsa i forumet, och har du inte skrivit något alls på flera månader ser vi ingen mening med att man registrerar sig.
SKA NI DÅ OCKSÅ TA BORT FOLK SOM EJ SKRIVIT IN EN DEL
OBLIGATORISK INFO PÅ SIN PROFIL?
MVH undrande
Kimster
Jun 4 2003, 17:37
Vi tar bort det som jag sa att vi skulle ta bort.. nothing more nothing less.
BARA det jag skrev. Ni som är berörda har antingen fått ett PM/MAIL eller så får ni det inom kort.
I brevet står det förklarat YTTERLIGARE en gång.
Krögarn
Jun 5 2003, 19:19
Jaha, fick just mailet
Vet inte hur många inlägg jag har kollar det iom denna posten.
Vidare har jag viss förståelse att ni vill rensa bland dom som inte är så aktiva. Men tar registrerade som inte är så aktiva så stor plats i databasen att de inte får vara kvar? Även om man har få inlägg så kanske man tycker det är kul att läsa och om man har nåt att tillägga så är det ju bra att vara registrerad så man kan göra det. Ingen kommer ju orka vänta på att bli registrerad för att skriva ett inlägg i en tråd som kanske hinner svalna innan man blir registrerad.
I mailet står det att ni vill ha mer aktiva medlemmar men hur ska en som inte ha så många post få så många posts så han kan få vara kvar om ni tar bort honom? I och med att ni tar bort honom får han ju ingen chans att bli mer aktiv. Ni vill väl inte att såna som jag som inte har så många posts ska börja "spamma" inlägg bara för att få vara kvar? Detta måste ju i så fall bli jobbigare för er som läser här och ni som är ansvariga för sidan och forumet än att ha ett gäng som inte är så aktiva i sitt postande?
Ska också nämna att jag är registrerad på en mängd olika forum både större och mindre än detta men jag har aldrig sett att de vill rensa upp bland de som inte skriver så mycket. Har ni ovanligt många här som är registrerade men som inte postar så ofta?
Med detta meddelande menar jag nu inget illa eller nåt sånt så jag hoppas ingen blir grinig. Vädrar bara mina frågor, åsikter och erfarenheter.
Richard H
Jun 5 2003, 22:46
Även om jag inte ännu själv är drabbad, så håller jag med ovanstående talare.
Man kan läsa forumet till fullo och gränserna är lågt satta.
Det mail som gick ut var på de som inte loggat in på 60 dagar och som hade färre än 5 inlägg. Det blev totalt 477 medlemmar, vilket är ganska många, ca 33%.
Det är ju missvisande att säga att vi har 1448 medlemmar när endast några hundra är aktiva och loggar in.
Jmf med Hotmail som låser sig efter 30 dagar om man inte loggar in.
Varför ha en massa folk som kan logga in och bara ligga och lurka, läsa i folks profiler, etc men själva inte skriver något?
Visst de tar inte mycket plats.
Gäller att hålla ordning från början tycker jag.
bri_span
Jun 6 2003, 10:39
Bättre att rensa än att ha en (som jag tycker) felaktig bild över hur många vi är som är aktiva på detta exelenta forum.
ekblomboy
Jun 6 2003, 14:48
bump *anser att en bump då och då bör lösa problemet*
Jag fick också ett mail ... kan omöjligt stämma då jag är inne flera ggr. varje dag.
Krögarn
Jun 6 2003, 18:35
QUOTE (henke @ Jun 6 2003, 00:10 )
Det mail som gick ut var på de som inte loggat in på 60 dagar och som hade färre än 5 inlägg. Det blev totalt 477 medlemmar, vilket är ganska många, ca 33%.
Det är ju missvisande att säga att vi har 1448 medlemmar när endast några hundra är aktiva och loggar in.
Visst de tar inte mycket plats.
Jo visst de är många men du säger ju själv att de inte tar någon stor plats så varför då bekymra sig över detta?
Fråga: Funkar inte forumet lika bra även om det finns dom som inte loggar in och skriver så ofta? De som är stor-postare går väl knappast omkring och funderar på varför det finns många som inte är så aktiva.
Ni får ursäkta men jag ser inte riktigt anledningen till denna rensning.
Om det hade stått i mailet att man kunde gå in och skriva ett meddelande i en tråd som var avsedd för att meddela om man ville ha kvar sin registrering så hade det varit bättre tycker jag,då hade det varit mer frivilligt. En deadline för detta hade kunnat vara 14 dar eller nåt.
Är ganska säker på att majoriteten av de som inte är aktiva då hade "gallrat ut" sig själva.
Åter igen så måste jag säga att jag förstår inte varför det ska behöva vara en utgallring. Är medlem på forum med över 10000 registrerade där mycket långt ifrån alla är aktiva men jag har då aldrig sett någon sådan här rensning.
Hoppas än en gång att ingen tolkar detta meddelande som att jag är arg eller så för det är jag verkligen inte vill bara ha klarhet i detta.
Kimster
Jun 6 2003, 18:59
*funderar*
Okej.. asså först o främst, det har inte nånting att göra med att det tar plats eller nått sånt, hade det varit problemet hade vi köpte en större hårdisk.
Vi har motton här, och ett av dem gäller ordning o reda.
Det spelar heller ingen roll om det finns forum med 1000000 medlemmar och dom gör inte som vi, dom får göra vad dom vill. Vi gör på vårat sätt.
Att man kan gå in i Soldf forumet och skriva en tråd om att man INTE vill bli borttagen trodde vi var suntförnuft. Det e ju bara att skriva ett inlägg eller ett PM .. hur svårt kan det vara.. men ok vi får tydligen vara lite mer "tydligare" där och tala om att du kan säga till om du inte vill bli borttagen. Vårat fel.
Dock är din tanke noterad, och kommer upp för disskussion bland BlåGula. Argumentet med att vilja skriva då och då.. kan jag hålla med till viss del.
Men jag vill poängtera att vi är ett smått unikt svenskt forum och vill däför ha det fullständigt under kontroll. Detta gäller även de medlemmar som kommer hit. Att 1/3 del av medlemmarna inte skriver nått på typ 3 mån är inte nått vi är nöjda med, därav våra rensningar vi gör några gånger per år.
Obsavera även att det var över 2v sen första varningen kom ut, och är inte det tillräckligt med förvarning ??
Men oxå som jag sa vi ska titta närmare på det, och jag och resten av de BlåGula uppskattar andras tankar och ideér. Men det betyder inte att vi kommer gå med på allt.
/ Kimster med BlåGula
Vad oroar du dig för Krögarn? Nu har du ju skrivit massor med fina inlägg ju i den här tråden så nu finns det ingen risk för att bli raderad ;)
Krögarn
Jun 6 2003, 20:07
QUOTE (Kimster @ Jun 6 2003, 18:59 )
Vi har motton här, och ett av dem gäller ordning o reda.
Det spelar heller ingen roll om det finns forum med 1000000 medlemmar och dom gör inte som vi, dom får göra vad dom vill. Vi gör på vårat sätt.
Att man kan gå in i Soldf forumet och skriva en tråd om att man INTE vill bli borttagen trodde vi var suntförnuft. Det e ju bara att skriva ett inlägg eller ett PM .. hur svårt kan det vara.. men ok vi får tydligen vara lite mer "tydligare" där och tala om att du kan säga till om du inte vill bli borttagen. Vårat fel.
Men jag vill poängtera att vi är ett smått unikt svenskt forum och vill däför ha det fullständigt under kontroll. Detta gäller även de medlemmar som kommer hit. Att 1/3 del av medlemmarna inte skriver nått på typ 3 mån är inte nått vi är nöjda med, därav våra rensningar vi gör några gånger per år.
Men oxå som jag sa vi ska titta närmare på det, och jag och resten av de BlåGula uppskattar andras tankar och ideér. Men det betyder inte att vi kommer gå med på allt.
/ Kimster med BlåGula
Ok, jag ska ge mig. Fick nu ett bra svar så nu är jag nöjd.
Klart man kan skriva en ny tråd om att man inte vill tas bort men det tänkte jag inte på. Forum har olika nivåer och vissa forum skulle nog låsa en dylik tråd för dom tycker inte att man ska skapa en ny tråd om en sån sak. Klart man kan PM:a men jag tolkade det som om att det spelade ingen roll om man inte hade varit aktiv så skulle man bort. Om det är jag som gjort en grov tolkningsmiss beroende på min brist på suntförnuft så må det vara så och jag ber då om ursäkt.
Om man ska PM:a nån om en sådan här sak kan det då vara vem som helst i de sk. Blågul?
Vidare måste jag säga att det verkar vara ett bra forum med mycket kunskap hos många medlemmar och även om jag inte kan bidra med så mycket kunskap så är det trevligt att kunna bidra med nåt den dan man har nåt att bidra med.
Sen att jag oroar mig stämmer väl inte riktigt. Om jag hade blivit/blir avregisterad så hade jag nog inte brytt mig. Hade tagit det som så att ni inte ville ha mig här och hade då inte brytt mig om att regga mig här igen. Det var mer principen som jag undrade över.
Men jag har nu som sagt fått en bra förklaring till varför saker är som det är och det rättar jag mig naturligtvis efter och jag respekterar de regler som jag nu har fått klart för mig.
Kimster
Jun 6 2003, 20:29
Japp har du vilken fråga som helst kan du PM´a vilken BlåGul som helst även C SoldF.com Henke.. han svara gärna på frågor.
Livets mening har vi just nu lite svårt att svara på men .. ja säger 42.
/ BlåGul
QUOTE (Kimster @ Jun 6 2003, 20:29 )
Livets mening har vi just nu lite svårt att svara på men .. ja säger 42.
/ BlåGul
Höjer en all-galaktisk gurgelbrännare åt ditt håll Kimster, måste läsa böckerna igen, NU!
Det är väl inget fel i att rensa undan lite bland dom overksamma, ett visst krav på aktivitet kan man ju ha.
Kimster
Jun 22 2007, 13:25
Här hittade jag en fin gammal tråd.
Ja, som ämnet säger så är det dags att rensa lite.
Följande gäller:
Medlemmar som inte varit aktiva på ett år och skrivit mindre än sex inlägg kommer få ett mail, och om man inte har loggat in innan 070630 så kommer kontot att raderas helt.
Totalt är det ca 2000 medlemmar som berörs av detta.
Kan väl säga att detta är något som vi försöker göra varje år. Så vi försöker ha en så ärlig medlemslista som möjligt.
/ Ledningen
Kimster
Jun 25 2007, 11:41
Ändrade senaste datum för inloggning till 1 Juli istället.
Mailen ska nu vara utskickade eller kommer inom någon timme att vara.
Annaluna
Jun 25 2007, 11:57
Hej! Jag är en av de inaktiva medlemmarna, som ändå gärna vill vara kvar, så jag har loggat in nu. Vill även passa på att förklara varför jag vill vara kvar trots att jag inte är så aktiv. Jag artbetar med översättning bl.a. av film och emellanåt gör jag nån krigsfilm. Då är det mycket bra att kunna utnyttja er fantastiska kunskap här på forumet. När jag har en fråga så börjar jag självklart med att söka efter ett svar med search-funktionen och vad jag vet fungerar den inte om man inte är inloggad, så jag vill självklart ha kvar mitt konto av den orsaken. Skulle jag inte hitta svaret den vägen så har jag ju även möjligheten att ställa frågan i forumet, om jag är medlem. Jag jobbar ofta mot korta deadlines, så det är ofta brådis när jag behöver hitta svaren. Därför är det bra att ha ett konto redan innan.
Kimster
Jun 25 2007, 12:43
Man kan söka utan att vara inloggad.
Många forum tillåter inte sökning som oinloggad besökare, men SoldF tillåter sökning även för oinloggade besökare.
Syftet är att inte ha massa inaktiva besökare.
Många forum vill stoltsera med höga tal på registrerade medlemmar och tillåter inte att man ens läser forumet utan konto, allt i syfte att trissa upp medlemsantalet.
Likaså rensar de inte ut inaktiva medlemmar.
SoldF vill ha aktiva medlemmar som skriver egna inlägg och därför tillåter vi att man får läsa hela forumet utan att registrera medlemskap.
Kort funktionsöversikt.
Besökare utan konto
*Läsa alla öppna forum
*Söka
*Skriva i Öppet hus och Anhörig-forumen
Besökare med medlemskap
*Läsa alla öppna forum
*Svara i trådar (ej Signal center, vakanser, etc)
*Skapa egna trådar i öppna forum (ej Signal center, vakanser, etc)
*Söka
*Ha egen profilsida med foto
*Se andras profilsida (efter en viss nivå)
*Skicka internmeddelanden
*Ha andra användare som vänner på sin profilsida
*Välja mellan olika utseende på forumet, sk Skin.
*Egna inställningar för hur du per default vill läsa forumet
*Prenumerera på svar i trådar
*Betygsätta trådar
*Betygsätta användare
*Deltaga i omröstningar
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.