Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Manligt
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2
LYNX
De alla flesta (?) män känner nog en sorts stolthet om någon ger en beskrivning av en själv och
ordet manlig ingår. En fd vän till mig tyckte att ge sin tjej en örfil ibland för att visa vem som bestämde
var just manligt!!! SUCK

Muskler, uniformer, snabba bilar är några av schablonbilderna som följer MANNEN. Han ska vara självständig
självsäker och fåordig (myten). Min fd vän var en riktig man, men inte en BRA sådan. Jag har själv till en viss
del köpt samhällets bild men jag anser inte att det finns "riktiga" män.

För i så fall skulle det innebära att det springer omkring MINDRE MANLIGA MÄN som tex jobbar med barnomsorg.
Inte har intresse av att ränna på gym eller kanske är lipar åt en gripande film ( DET HAR JAG ALDRIG GJORT, ÄÄHH HOST )

Den riktiga mannen är en myt som säkerligen kommer att leva vidare men vad som avgör en människas värde
är ( i mitt tycke ) hur man beter sig mot sin omgivning och att man får medmänniskor att må bra.

Jag har två grundregler jag lever efter.

1. En riktig karl står vid sitt ord!

2. Jag är inte sämre karl än att jag kan ändra mig! ( Härligt att alltid ha ryggen fri biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif )
Pete
QUOTE (LYNX @ May 22 2003, 02:15 )
De alla flesta (?) män känner nog en sorts stolthet om någon ger en beskrivning av en själv och
ordet manlig ingår. En fd vän till mig tyckte att ge sin tjej en örfil ibland för att visa vem som bestämde
var just manligt!!! SUCK

Muskler, uniformer, snabba bilar är några av schablonbilderna som följer MANNEN. Han ska vara självständig
självsäker och fåordig (myten). Min fd vän var en riktig man, men inte en BRA sådan. Jag har själv till en viss

För i så fall skulle det innebära att det springer omkring MINDRE MANLIGA MÄN som tex jobbar med barnomsorg.
Inte har intresse av att ränna på gym eller kanske är lipar åt en gripande film ( DET HAR JAG ALDRIG GJORT, ÄÄHH  HOST )

Den riktiga mannen är en myt som säkerligen kommer att leva vidare men vad som avgör en människas värde
är ( i mitt tycke ) hur man beter sig mot sin omgivning och att man får medmänniskor att må bra.

2. Jag är inte sämre karl än att jag kan ändra mig! ( Härligt att alltid ha ryggen fri  biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif  )

Jaaa, vad kan man säga utom att hålla med.

I min värld passar din fd vän in på schablonbilden idiot och inte man (ingen kritik mot dig menad). Jag-> bong.gif <- honom

Såna här schablonbilder lär nog som du säger leva vidare, så man får väl ta sig i kragen och titta lite längre än näsan räcker.
Det är faktiskt ganska lustigt att det mesta kan kategoriseras i manligt rep. omanligt.
Till exempel: Meka med bilen själv och snusa = manligt medan köra Nissan Micra (bara ett exempel smile.gif )och lämna bilen på verkstad kan anses som omanligt.
(Jag snusar själv, så jag har nog fallit offer för myten)

Det här är ju iofs något som är statt i förändring, schabloner förändras med tiden. Snart kanske man anses som konstig och okänslig om man inte lipar på filmer?

Det kan ju tänkas att viljan att vara Man med stort M bottnar i nån sorts osäkerhet över sig själv, och därför känner man att man måste verka manligare än vad man är.

Stabila grundregler, jag håller med! laugh.gif
Fosk

2. Jag är inte sämre karl än att jag kan ändra mig!   ( Härligt att alltid ha ryggen fri  biggrin.gif   biggrin.gif   biggrin.gif   biggrin.gif  )

Många använder sig dock av regel 2 för att modifiera regel 1 när det passar. dry.gif

edit:En av de glada gubarna försvann tydligen ur citatet, men jag tror han är tillbaks igen smile.gif
Malaj
Amen, Broder LYNX, amen... salute.gif

Det var vackert skrivet. Jag har inget viktigt att lägga till, kan bara skriva under. (Och det är ovanligt).

Keep up the good work! (Sv övs: Håll upp med ditt fina arbete!)

:basker:
Vakten_F4
Bra skrivet!!

Men jag blir lite nervös, det är väl ingen som snart kommer att säga att granatgevär och Kulspruta 58 är omanliga?? blink.gif
Eller BlåGul kanske ändrar forumdesignen till http://www.14is.com/ stuk?

(Sv övs: Håll upp med ditt fina arbete!)

Menar du håll upp som i "gör uppehåll"? biggrin.gif

/Vakten F4 som hävdar att det är manligt med bilar (eeeh... golf då... :( ) som kräver mer vårdtid än de ger körtid.
Sniff
Manlig är man när man...

skrattar när "leo" DÖR i slutet av Titanic horny.gif
och gråter ohejdat då U-båten i "Das boot" sjunker i slutet blyg.gif
J-Star
Ja visst lever könsrollerna kvar på alla håll och kanter. Sorgligt faktum.

Men det finns ljuspunkter faktiskt. För det första är könsrollerna under hård attack... inte bara den kvinnliga utan även den manliga. Mycket positivt för jämställdhets- och rättvisearbetet.

För det andra börjar det faktiskt på sina ställen bli OK att välja den roll man själv känner för. Vilket gör att om man känner för att vara lite "traditionellt manlig" så kan det gå bra.

Och för det tredje... de gamla maktsymbolerna fungerar faktiskt ibland. Säga vad man vill... men ibland är människan mer förutsägbar än man tror... vad än PK-maffian vill få det till. Exempel: Tjej får testa att skjuta .44 Magnum. Efter att ha fått trycka av den är kommentaren till pojkvännen av typen: "Älskling... vi ska hem.. NU!"... sagt med lätt euforiskt uttyck i ansiktet. biggrin.gif

Allt beror på sällskapet. Finns det en Leva & Låta Leva-atmosfär... då får man vara den man känner för. Snart dör de äldre generationerna ut. biggrin.gif

/J
järv
En man bara är av naturen. Behöver man instruktioner så är man något annat. Hela den här diskussionen luktar osäkerhet och syjunta.

"könsroller".. garv
imint
QUOTE (Sniff @ May 22 2003, 10:45 )
Manlig är man när man...

skrattar när "leo" DÖR i slutet av Titanic horny.gif
och gråter ohejdat då U-båten i "Das boot" sjunker i slutet blyg.gif

Det är klart att man gråter när U-96 går ner. Eller när Mayol hjälper Enzo ner i vattnet för den sista dykningen i Det stora blå. blyg.gif Manligt när han simmar iväg med delfinerna i slutet
Ize-Q
andra senarior man gråter till är när arnold sänks ner i "lavan" i T2 ph34r.gif
Fu Dahlberg
Vem gråter inte när Rachel gjorde slut med Bruce i Dynastin???

Eller kankse inte laugh.gif

//Fu Dahlberg - Som egentligen tycker att det är löjligt med könsroller...
Azan_Gb
Det som är manligt är, När en man håller dörren öppen för kvinnan
ABP
Manlig är man när man inte sett Titanic pga av för mycket kärlekstrams samt att man tycker Terminator 1 är världens mest romantiska film.
heiho
Manlig är man när man kan bejaka sin kvinnliga sida utan att vara en fjolla.
facit
Word Up LYNX och j-star.

Ize-q har ett perfekt exempel där jag bejakade min feminina sida unsure.gif biggrin.gif
J-Star
QUOTE (heiho @ May 22 2003, 18:12 )

Manligt är när du törs uppföra dig fjolligt utan att bekymra dig för vad andra skall tycka.

/J
Skuggan

kunde inte sagt det bättre själv, manligt är när man vågar vara en fjolla biggrin.gif

samt om man vill ligga i strax under Mach1 med ett Viggen strax över trädtopparna, givetvis med en kvinna i framsitsen (2 sits viggen, AJ37??) dry.gif
Fu Dahlberg
QUOTE (J-Star @ May 22 2003, 18:19 )

Manligt är när du törs uppföra dig fjolligt utan att bekymra dig för vad andra skall tycka.

/J

Word!!!

även om man är navy2.gif en kväll så kan man väl fortfarande vara lika camo.gif dagen efter biggrin.gif
Cinnes
Enligt en av våra gamla fysiklärare så är man inte riktig man förrens man utfört det ultimata mandomsprovet:
Att pissa på ett elstängsel... camo.gif
Ize-Q
riktig man blir man när man sett alla chuck norris filmer och kan alla repliker och moves utantill...eller ;)
J-Star
QUOTE (Cinnes @ May 22 2003, 19:14 )
Enligt en av våra gamla fysiklärare så är man inte riktig man förrens man utfört det ultimata mandomsprovet:

Jag tror du hörde fel... det är det ultimata dumhetsprovet. blink.gif

/J
Bengtsson
Du gjorde tvärtom på smileysarna Dahlberg ;) Gör om gör rätt! navy2.gif
elric the sniper
Manlighet för mig är när man är så säker i sin manlighet att man öppet erkänner att det är kvinnan i förhållandet som bestämmer! biggrin.gif
mace
QUOTE (Cinnes @ May 22 2003, 18:14 )

Yeeaahh! Jag visste det, jag är en MAN! camo.gif

Okej , jag ska berätta vad som hände...
Var full som ett vårdike en mörk natt, blev pissnödig och placerade mig lite olämpligt vid ett elstängsel. blyg.gif blink.gif :( blyg.gif
J-Star
QUOTE (Bengtsson @ May 22 2003, 19:48 )
Du gjorde tvärtom på smileysarna Dahlberg ;)  Gör om gör rätt! navy2.gif

Aldrig i h-vete! Finns det något fjolligare än de vita lackskorna!?! biggrin.gif

/J
Vakten_F4
Jag har oxå pissat på ett elstängsel. Inget jag kan rekommendera! :(

givetvis med en kvinna i framsitsen (2 sits viggen, AJ37??)

SK37? biggrin.gif
mace
QUOTE (J-Star @ May 22 2003, 19:18 )
QUOTE (Bengtsson @ May 22 2003, 19:48 )
Du gjorde tvärtom på smileysarna Dahlberg ;)  Gör om gör rätt! navy2.gif

Aldrig i h-vete! Finns det något fjolligare än de vita lackskorna!?! biggrin.gif

/J

Dessutom fanns det ingen Armé-soldat med i den där gruppen som gjorde "YMCA". biggrin.gif

Village people eller? 7.gif
Skuggan
QUOTE (Vakten_F4 @ May 22 2003, 20:21 )
Jag har oxå pissat på ett elstängsel. Inget jag kan rekommendera!  :(

givetvis med en kvinna i framsitsen (2 sits viggen, AJ37??)

SK37? biggrin.gif

ja, SK37 kanske det är.... biggrin.gif
Rifleman/Medic
Se genast till att skaffa er bibeln inom området:

Riktiga Karlar Käkar Inte Paté av Bruce Feirstein. ISBN 91-7842-079-2

"Förr i världen var det lätt att vara en riktig karl. Allt man behövde göra var att gå ut i kriget, spela falskt i poker, supa sig medvetslös och hitta ett ställe att tippa giftigt avskräde på.
Men idag måste riktiga karlar finna sig i hastighetsbegränsningar på 90 km i timmen, cigarretter med låg tjärhalt, fruntimmer som fodrar meningsfulla förhållanden och restauranger som snurrar runt. Hur skall en riktig karl kunna överleva i ett samhälle fullt av paté ätare och folk som använder munspray."

Efter vad jag läst ovan är vissa personer i mer behov av boken än andra...
biggrin.gif
LYNX
QUOTE (Fosk @ May 22 2003, 07:15 )

2. Jag är inte sämre karl än att jag kan ändra mig!   ( Härligt att alltid ha ryggen fri  biggrin.gif   biggrin.gif   biggrin.gif   biggrin.gif  )

Många använder sig dock av regel 2 för att modifiera regel 1 när det passar. dry.gif

edit:En av de glada gubarna försvann tydligen ur citatet, men jag tror han är tillbaks igen smile.gif

Ja, vad trodde du jag menade?! biggrin.gif
LYNX
QUOTE (Azan_Gb @ May 22 2003, 16:44 )
Det som är manligt är, När en man håller dörren öppen för kvinnan

Hmm, är man då ännu manligare om man håller upp dörren för en man?

blink.gif biggrin.gif blink.gif biggrin.gif
LYNX
QUOTE (Salleballe @ May 22 2003, 06:06 )
var just manligt!!! SUCK

Inte har intresse av att ränna på gym eller kanske är lipar åt en gripande film ( DET HAR JAG ALDRIG GJORT, ÄÄHH  HOST )

I min värld passar din fd vän in på schablonbilden idiot och inte man (ingen kritik mot dig menad). Jag-> bong.gif <- honom

Såna här schablonbilder lär nog som du säger leva vidare, så man får väl ta sig i kragen och titta lite längre än näsan räcker.
Det är faktiskt ganska lustigt att det mesta kan kategoriseras i manligt rep. omanligt.
Till exempel: Meka med bilen själv och snusa = manligt medan köra Nissan Micra (bara ett exempel smile.gif )och lämna bilen på verkstad kan anses som omanligt.

Det här är ju iofs något som är statt i förändring, schabloner förändras med tiden. Snart kanske man anses som konstig och okänslig om man inte lipar på filmer?

Det kan ju tänkas att viljan att vara Man med stort M bottnar i nån sorts osäkerhet över sig själv, och därför känner man att man måste verka manligare än vad man är.

Visst var killen en IDIOT. Men var han inte snarare o männsklig än o manlig? Jag förstår vad du menar
men en man är han ju oavsett hur han beter sig. Killen var en riktig man ( som alla andra män ) men
ingen vidare fin människa.

Egentligen har jag samma syn på den riktiga "MANNEN" som de flesta andra. Så visst fan tycker jag
att "kvinnomisshandlaren" är o manlig ( Vi har ju alla präglats av samhällets normer ).

Mitt inlägg var menat som en tankeställare på hur vi mäter människors värde eller "rang".
Men just den här myten blev exemplet

Personligen har jag jobbat som dörrvakt, tränat kampsporter, jägarutb, aktiv kroppsbyggare så
på papperet ser det bra ut för mig. Eller också borde jag jobba med min självkänsla?!? unsure.gif

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Könsroller är inte bara av ondo. Visst det finns många dåliga ex men några är riktigt trevliga.
Utan våra "roller" finns risken att vi blir avkönade eller helt enkelt FÖR lika varandra?
heiho
Ibland när man ser på tv eller läser i tidningarna börjar man att känna sig som sexuellt avvikande för att man är kille och gillar brudar, var och varannan är ju bög. Undrar om RFSL har en avdelning för sexuellt normalfuntade.
Personligen är jag skittrött på alla dessa "avvikare" som tar en massa plats och skall vara så dj..a coola i sin roll som bög eller flata: "hur skall barnen bli med alla dessa snevridna inputs".
Fundera på hur det känns för en liten kille som börjar skolan och på uppropet frågar läraren "vad heter din pappa" "Nisse" "och vad heter din mamma" "Bengt". Hur kul är det för denna kille? blink.gif
J-Star
QUOTE (heiho @ May 23 2003, 06:11 )
Fundera på hur det känns för en liten kille som börjar skolan och på uppropet frågar läraren  "vad heter din pappa" "Nisse" "och vad heter din mamma"  "Bengt". Hur kul är det för denna kille? blink.gif

Och varför skulle det kännas så hemskt för den här killen? Det är ju det han har växt upp med!

Påhittat exempel utan poäng. Begrav det. Om du tänker köra "Ja men tänk på barnen"-moralim så se till att exemplen åtminståne har någon bärighet.

/J
darkstar
En riktig karl... hittade ett sånt häfte i kompani-fikarummet förra sommaren...

* En riktig man använder inte radio... han skriker från O-platsen.
* En riktig man tycker att 5.56 är tjej-am.
* En riktig man använder SäkI från 1972. Dög den då, duger den nu.

o.s.v.
NordicFear
QUOTE (J-Star @ May 23 2003, 08:08 )
QUOTE (heiho @ May 23 2003, 06:11 )
Fundera på hur det känns för en liten kille som börjar skolan och på uppropet frågar läraren  "vad heter din pappa" "Nisse" "och vad heter din mamma"  "Bengt". Hur kul är det för denna kille? blink.gif

Och varför skulle det kännas så hemskt för den här killen? Det är ju det han har växt upp med!

Påhittat exempel utan poäng. Begrav det. Om du tänker köra "Ja men tänk på barnen"-moralim så se till att exemplen åtminståne har någon bärighet.

/J

om man skall se det lagliga i detehla med att låta två homosexuella så är det väl si så där med det...
men nånting som man bör tänka på när man diskuterar
något sånt här så är det FN-resolutionen om barnes rättigheter.

där i står det att varje barn har rätt till en mamma och en pappa...

det är en av anledningarna till att jag är emot homoadoptioner...

en sådan här fråga handlar nästan enbart moral och etik...och det gör att man kan diskutera den ut i det oändliga utan att komma nånstans...

med andra ord man kna aldrig avgöra om det är rätt eller fel med homoadoptioner...

man kan aldrig avgör vems behov man ska tillgodse...barnets? eller adoptiv föräldrarnas?

om det finns intresse så är jag villig att diskutera den fråga vidare...

NordicFear rests his case for now....
Malaj
QUOTE (Vakten_F4 @ May 22 2003, 09:55 )
(Sv övs: Håll upp med ditt fina arbete!)

Menar du håll upp som i "gör uppehåll"? biggrin.gif

OK då, lite OT har ingen dött av.

Citatet är en klassisk gammal felöversättning från engelskan. Det finns fallgropar. Hålla upp på lite ålderdomlig, men dock svenska, betyder ju att man ska sluta.

:basker:
AndersL
Själv så ska man ju på bal snart så man måste ju uppföra sig som en gentleman från 1700-0100 i frack o hela baletten.... pansar2.png
Turboharry
QUOTE (LYNX @ May 23 2003, 01:13 )
Hmm, är man då ännu manligare om man håller upp dörren för en man?

Ja, förutsatt att man samtidigt skrockar nåt i stil med:

"Ålder före skönhet - höhö" laugh.gif
LYNX
QUOTE (järv @ May 22 2003, 13:45 )
En man bara är av naturen. Behöver man instruktioner så är man något annat. Hela den här diskussionen luktar osäkerhet och syjunta.

"könsroller".. garv

Ja där slog du huvudet på spiken! Alla inlägg ( förutom ditt ) vittnar om hur osäkra och o manliga
resten av oss är. Jag känner mig pinsamt träffad av din liknelse med en syjunta.

Tack för att du har avslöjat oss med ditt luktsinne!? Det krävs allt en RIKTIG MAN för att förklara
situationen på ett sådant nedlåtande sätt.

mad.gif mad.gif mad.gif
Ellinore
Det är sådana här diskutioner som gör att könsrollerna lever kvar. Är det inte bättre att se till de Induviduella egenskaperna för varje människa istället. Och hålla upp dörren för att man är schysst.
Pete
QUOTE (LYNX @ May 23 2003, 02:52 )
QUOTE (Salleballe @ May 22 2003, 06:06 )
var just manligt!!! SUCK

Inte har intresse av att ränna på gym eller kanske är lipar åt en gripande film ( DET HAR JAG ALDRIG GJORT, ÄÄHH  HOST )

2. Jag är inte sämre karl än att jag kan ändra mig!   ( Härligt att alltid ha ryggen fri  :D   biggrin.gif   biggrin.gif   biggrin.gif  )

Visst var killen en IDIOT. Men var han inte snarare o männsklig än o manlig? Jag förstår vad du menar
men en man är han ju oavsett hur han beter sig. Killen var en riktig man ( som alla andra män ) men
ingen vidare fin människa.

Egentligen har jag samma syn på den riktiga "MANNEN" som de flesta andra. Så visst fan tycker jag
att "kvinnomisshandlaren" är o manlig ( Vi har ju alla präglats av samhällets normer ).

Mitt inlägg var menat som en tankeställare på hur vi mäter människors värde eller "rang".
Men just den här myten blev exemplet

Personligen har jag jobbat som dörrvakt, tränat kampsporter, jägarutb, aktiv kroppsbyggare så
på papperet ser det bra ut för mig. Eller också borde jag jobba med min självkänsla?!? unsure.gif

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Könsroller är inte bara av ondo. Visst det finns många dåliga ex men några är riktigt trevliga.
Utan våra "roller" finns risken att vi blir avkönade eller helt enkelt FÖR lika varandra?

Självklart är det som du säger, att vi måste ha nån sorts könsroller. Kvinnor och män är olika, och måste också få uppföra sig olika (min personliga åsikt). Med det menar jag inte att tjejer inte ska få göra lumpen eller ngt sånt, men vi är olika och fungerar olika, till en viss del iaf.

Jag tror också att det som din fd vän gjorde har med självkänsla att göra. Han är ju förvisso manlig, men jag tror att något sånt där bottnar i osäkerhet/knepig uppväxt eller motsv och det gör honom till en dålig människa. En normalt funtad man tycker ju inte att det är vettigt att dänga tjejen för att visa vem som bestämmer.
LYNX
QUOTE (Ellinore @ May 24 2003, 12:52 )
Det är sådana här diskutioner som gör att könsrollerna lever kvar. Är det inte bättre att se till de Induviduella egenskaperna för varje människa istället. Och hålla upp dörren för att man är schysst.

Könsroller har alltid funnits och kommer alltid att finnas, på gott och ont. Jag tolkar din insändare
som att "rollerna" skulle vara något negativt, Jag håller med dig om att ":Kvinnan ska stå vid spisen"
och ":Mannen skall bestämma" är nedvärderande ( För bägge parter )!

Men vad är då dessa två exempel? Könsroller ( Negativt tänkande ). ELLER . Fördomar ( Positivt tänkande )

En av människans starkaste drifter ( Sexdriften ) är känd för att omedvetet påverka individers
beteende, man "överdriver" sin roll för att locka det motsatta könet. Kanske är det en instinkt
men ofta ser man att kvinnor följer ett visst mönster och männen ett annat.
( Obs, det är ingen regel men det är vanligt förekommande )

Jag håller fullständigt med dig om att vi alla har unika egenskaper och att vi vill bli
respekterade som MÄNNISKOR, men också bli sedda och respekterade för vårat KÖN?!

För att kort sammanfatta min åsikt : Två kön, ett värde!
( Att vi i Sverige idag inte har samma lön för lika arbete gör mig uppriktigt LEDSEN och FÖRBANNAD! )
Ellinore
QUOTE (LYNX @ May 24 2003, 17:43 )
QUOTE (Ellinore @ May 24 2003, 12:52 )

Könsroller har alltid funnits och kommer alltid att finnas, på gott och ont. Jag tolkar din insändare
som att "rollerna" skulle vara något negativt, Jag håller med dig om att ":Kvinnan ska stå vid spisen"
och ":Mannen skall bestämma" är nedvärderande ( För bägge parter )!

Men vad är då dessa två exempel? Könsroller ( Negativt tänkande ). ELLER . Fördomar ( Positivt tänkande )

En av människans starkaste drifter ( Sexdriften ) är känd för att omedvetet påverka individers
beteende, man "överdriver" sin roll för att locka det motsatta könet. Kanske är det en instinkt
men ofta ser man att kvinnor följer ett visst mönster och männen ett annat.
( Obs, det är ingen regel men det är vanligt förekommande )

Jag håller fullständigt med dig om att vi alla har unika egenskaper och att vi vill bli
respekterade som MÄNNISKOR, men också bli sedda och respekterade för vårat KÖN?!

För att kort sammanfatta min åsikt : Två kön, ett värde!
( Att vi i Sverige idag inte har samma lön för lika arbete gör mig uppriktigt LEDSEN och FÖRBANNAD! )

Självklart tycker jag att könsroller är något negativt. Det placerar oss människor i olika fack. Fack som inte säger något om oss som individer utan bara beskriver vårt kön och de "regler" som vi förväntas leva efter acceptera.
Och ja, det kommer säkerligen att leva kvar i vårt samhälle. Mer eller mindre. Precis som rasism och främlingsförgentlighet kommer att göra det.

Visst, sexualldriften är stark. Vissa har en större drift än andra. Är du man är det ok. Är du kvinna är det plötsligt inte ok. Då blir du slampa, hora osv.
Vi lever på 2000-talet. Är en kvinna vid spisen det enda du lockas av när du väljer partner? Ja, då är det synd om dig. 7.gif

Jag vill inte bli respekterad pga. av mitt kön utan för den Människa jag är. (Ordet MÄNniska, varför heter den inte KVINNiska?) Jag vill bli accepterad för att jag är en fin människa och respekterad för de saker jag gör och jag vill kunna göra vad jag vill utan att få kommentarer slängda efter mig.

För att sammanfatta mina åsikter:
Barn föds inte med intressen, ambitioner eller förutfattade meningar(könsroller), de blir vad vuxna gör dem till, vad vuxna formar dem till.
fun_icon_nana.gif
HvPrsk
QUOTE (Ellinore @ May 26 2003, 22:21 )
Barn föds inte med intressen, ambitioner eller förutfattade meningar(könsroller), de blir vad vuxna gör dem till, vad vuxna formar dem till.

Att fostra barn är som att vårda vapen, gör du ett bra jobb från början, vårdar grundligt så kan du lita på att ditt vapen levererar det du förväntar dig...
Ellinore
QUOTE (HvPrsk @ May 26 2003, 22:51 )
Att fostra barn är som att vårda vapen, gör du ett bra jobb från början, vårdar grundligt så kan du lita på att ditt vapen levererar det du förväntar dig...

Haha. Jo, det är ett sätt att se på saken. Dock ser jag inte samma andvändingsområde för barn som för vapen. Men det gör kanske du?
Fu Dahlberg
QUOTE (HvPrsk @ May 26 2003, 22:51 )
QUOTE (Ellinore @ May 26 2003, 22:21 )

Hvprsk... Kungen av Metaforer laugh.gif
HvPrsk
QUOTE (Ellinore @ May 26 2003, 22:56 )
Haha. Jo, det är ett sätt att se på saken. Dock ser jag inte samma andvändingsområde för barn som för vapen. Men det gör kanske du?

Klart jag gör! Dom är båda underhållande och man kan leka med dom... biggrin.gif
Särimner
För någon vecka sedan hade vi en av dessa eviga "tema-veckor" här på jobbet. En av de uppgifter jag hade var att diskutera "manligt & kvinnligt" med killarna i åk sju. För att sammanfatta stora delar av diskussionerna så måste jag dra slutsatsen att det är manligt att...

...göra lumpen
...lyssna på hårdrock
...köra moppe/bil/annat fordon berusad
...slåss

Det är INTE manligt att...

...leka med små barn
...dansa
...syssla med hushållsarbete
...vara pappa-ledig

Slutsats: Jisses vilket jobb jag har framför mig med de här grabbarna...

Vad anser då Särimner personligen i ämnet?
Biologiskt är vi olika. Har alltid varit och kommer alltid att vara det. Hur vi än vrider och vänder på det och diskuterar det så går detta faktum inte att ändra på. Därmed inte sagt att det ena könet är på något sätt bättre än det andra. Den gamla slagdängan "lika lön för samma arbete" köper jag rakt av. Du ska värderas och behandlas efter dina färdigheter, din personlighet och din kompetens, inte efter det kön naturen försett dig med.

Avslutningsvis vill jag bara i förbifarten nämna att det tuffaste och jävligaste befälet jag hade under GU var en kadett som jag nu glömt namnet på. Det var en hon, men hon ingav mer respekt och beundran än någon av de manliga officerarna på flottiljen. Varför? Helt enkelt för att hon var kompetent, delade våra vedermödor, bar samma packning, stod i samma posteringar och gick samma patruller.
Lt. payne
Vad jag definierar som manligt..

Ok, Elias är på manlighetens topp när han slår kolven i ansikte på Barnes
när han ska skjuta flickan i filmen Platoon.
Det är manligt att inför alla klart ta de svagas sida.

Manligt är att resa sig upp på bussen och ge sin plats till en gammal dam/herre/trött flerbarnsmamma.

Manligt är att sänka farten när man kör förbi en skola.

Manligt är att vara ärlig mot sig själv och sin omgivning.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.