QUOTE (LYNX @ May 24 2003, 17:43 )
QUOTE (Ellinore @ May 24 2003, 12:52 )
Det är sådana här diskutioner som gör att könsrollerna lever kvar. Är det inte bättre att se till de Induviduella egenskaperna för varje människa istället. Och hålla upp dörren för att man är schysst.
Könsroller har alltid funnits och kommer alltid att finnas, på gott och ont. Jag tolkar din insändare
som att "rollerna" skulle vara något negativt, Jag håller med dig om att ":Kvinnan ska stå vid spisen"
och ":Mannen skall bestämma" är nedvärderande ( För bägge parter )!
Men vad är då dessa två exempel? Könsroller ( Negativt tänkande ). ELLER . Fördomar ( Positivt tänkande )
En av människans starkaste drifter ( Sexdriften ) är känd för att omedvetet påverka individers
beteende, man "överdriver" sin roll för att locka det motsatta könet. Kanske är det en instinkt
men ofta ser man att kvinnor följer ett visst mönster och männen ett annat.
( Obs, det är ingen regel men det är vanligt förekommande )
Jag håller fullständigt med dig om att vi alla har unika egenskaper och att vi vill bli
respekterade som MÄNNISKOR, men också bli sedda och respekterade för vårat KÖN?!
För att kort sammanfatta min åsikt : Två kön, ett värde!
( Att vi i Sverige idag inte har samma lön för lika arbete gör mig uppriktigt LEDSEN och FÖRBANNAD! )
Självklart tycker jag att könsroller är något negativt. Det placerar oss människor i olika fack. Fack som inte säger något om oss som individer utan bara beskriver vårt kön och de "regler" som vi förväntas leva efter acceptera.
Och ja, det kommer säkerligen att leva kvar i vårt samhälle. Mer eller mindre. Precis som rasism och främlingsförgentlighet kommer att göra det.
Visst, sexualldriften är stark. Vissa har en större drift än andra. Är du man är det ok. Är du kvinna är det plötsligt inte ok. Då blir du slampa, hora osv.
Vi lever på 2000-talet. Är en kvinna vid spisen det enda du lockas av när du väljer partner? Ja, då är det synd om dig.

Jag vill inte bli respekterad pga. av mitt kön utan för den Människa jag är. (Ordet MÄNniska, varför heter den inte KVINNiska?) Jag vill bli accepterad för att jag är en fin människa och respekterad för de saker jag gör och jag vill kunna göra vad jag vill utan att få kommentarer slängda efter mig.
För att sammanfatta mina åsikter:
Barn föds inte med intressen, ambitioner eller förutfattade meningar(könsroller), de blir vad vuxna gör dem till, vad vuxna formar dem till.