Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Tunnelbanevåld
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Delta Golf
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_5597027.asp

Folk mår inte bra alltså...

//DG
Maximus
Fattar inte hur såna personer kan få gå lösa!!
Vi har fängelser och det är där folk utav den typen borde sitta
roninn
Tja Maximus eftersom Sverige inte spärrar in folk INNAN dom har begått brott så får såna människor gå lösa (kallas rättssäkerhet). Det skulle nämligen kännas aningen felaktigt att spärra in folk för vad man TROR att dom kommer göra i framtiden. EFTER begånget brott så kan dom däremot spärras in, efter domstolsförhandling och lite sinnesundersökningar. Vad denna man troligen behöver är vård och det är troligen vad han kommer att få. Högst sannolik på någon rättspsykisk enhet.
APC-mannen
QUOTE (roninn @ May 19 2003, 21:20 )
Tja Maximus eftersom Sverige inte spärrar in folk INNAN dom har begått brott så får såna människor gå lösa (kallas rättssäkerhet). Det skulle nämligen kännas aningen felaktigt att spärra in folk för vad man TROR att dom kommer göra i framtiden. EFTER begånget brott så kan dom däremot spärras in, efter domstolsförhandling och lite sinnesundersökningar. Vad denna man troligen behöver är vård och det är troligen vad han kommer att få. Högst sannolik på någon rättspsykisk enhet.

Visst. Psykiskt sjuka människor är ju just SJUKA och inte "knäppa i huvudet" som många gärna vill kalla dem. Inte för att jag tycker att denna man bör bli ursäktad för detta, inte alls. Jag anser dock att psykvården inte verkar funka i alla lägen. Har en släkting som lider av schizofreni, andra släktingar har talat med hans läkare, när han periodvis slutat med sina mediciner och betett sig minst sagt underligt, eftersom de varit oroliga för vad han skulle kuna göra mot både sig själv och andra. Dock sker ingenting, läkaren har inte ens alltid brytt sig om att ringa till personen ifråga. Ett standardsvar från läkaren är ju: "XXX har ju inte gjort någonting än". Det är ju klart att man inte kan spärra in folk hur som helst, men är man patient inom psykvården och går under medicinering för att klara av ett någorlunda normalt liv så anser jag i alla fall att man borde ha några åtgärder som man från psykvårdens sida borde kunna sätta in. Sen hur det skulle kunna gå till har jag ingen aning om, jag har inga kunskaper alls inom sjukvård.
Rifleman/Medic
Kom till Bromma - om ni törs ! biggrin.gif
Maximus
roninn:
Förlåt fatta fel först blyg.gif
Fatta inte att killen var mentalt sjuk. Men det är ändå en sak som är fel med detta och det är att han ville ha vård men fick det inte!! Om han hade fått den vård han ville ha några h tidigare hade detta alldrig hänt. Men inte det, iställte brydde sig personalen om honom och han blev släppt direkt ;)
Fredin
Han var inte påverkad av annat en sitt eget sjuka sinne! VÅRD!
Doggydriver
Fruktansvärt tragisk händelse. Jag har ägnat några tnkar åt offer och anhöriga den senaste dagen....

Händer alldeles förjefvla ofta. En mycket nära bekant familj fick huset nedbränt av äldsta sonen. Dom överlevde tack vare att en av ungarna vaknade. Sjuke brodern var jätteledsen, men kopplingen att han inte BEHÖVDE bränna ner huset fanns inte... Det finns så mycket mentalvården kunde göra - om det fans pengar...
Uttern
Jag kan informera om att mannen som dödades var veteran i vårt hemvärnskompani.

Uttern blyg.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.