Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ninja
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
heiho
Gick in på en annat tråd och ställde dessa frågor. Fick klent med svar, prövar att skapa en ny tråd.

Någon som har koll på vad en Ninja egentligen är. Har sökt på nätet och hittar bara motorcyklar och amerikansk wannabe siter.

Finns det någon träning motsv. där man kan lära ninjatekniker?
Hur kommer man i så fall i kontakt med dessa?
Finns det några ninjas nu för tiden
ph34r.gif
granQ
ninja är väl mer en "livsstil", arbete med mera än en kampsport.. eller?

tänker nog viserligen på samurajer (stavning?)
JBP
QUOTE (granQ @ May 18 2003, 21:02 )
ninja är väl mer en "livsstil", arbete med mera än en kampsport.. eller?

tänker nog viserligen på samurajer (stavning?)

mad.gif en ninja är ju för katten en yrkesmördare i forntida Japan...
Och den kampsporten som närmast ligger till hands är nog Ninjutsu... ph34r.gif
Fu Dahlberg
"ninja"tekniken kan tränas i sverige och går under namnet "Bujinkan budo tajutsu"(reservation för stavning)
Exakt vad en ninja är är mycket omstritt, vilssa hävadar att dom aldrig funnits...

Sedan är Ninja ett ganska nytt uttryck för "grejen"
MEN vad som brukar säjas är: Att "ninjas" härstamar från Kinesiska "krigarmunskar"(förmodligen Shaolin) som utvandrade från kina till Japan... Där tränades dom enligt hemtradition, och kunskaperna spred sig och "klaner" bildades, vilka utvecklade tekniken för att försvara sig mot rövare och ronins... Senare spred sig rycktet om dessa klaners kunskap och färdigheter spred sig och började hyras för span och lönnmordsupprag av lokala Läns och krigsherrar... Sedan tog även Ninjas i anställning av Shoguns och likande... Deras storhetstid beräknas vara under ca 1600-talet, varefter dom försvann... Vissa "källor" säjer att "ninjaattacker" kan spåras ända fram tiull undar WWII, men det är kraftigt disskuterat...

Ninjas var egentligen "agenter" alá Bond, nick Stone eller Hamilton, inriktade på SPan, lönnmord och sabotage
Källa: Minnet, efter ett gamalt arbete

fun_icon_nana.gif ph34r.gif
JBP
QUOTE (Fu Dahlberg @ May 18 2003, 21:26 )
"ninja"tekniken kan tränas i sverige och går under namnet "Bujinkan budo tajutsu"(reservation för stavning)
Exakt vad en ninja är är mycket omstritt, vilssa hävadar att dom aldrig funnits...

Sedan är Ninja ett ganska nytt uttryck för "grejen"
MEN vad som brukar säjas är: Att "ninjas" härstamar från Kinesiska "krigarmunskar"(förmodligen Shaolin) som utvandrade från kina till Japan... Där tränades dom enligt hemtradition, och kunskaperna spred sig och "klaner" bildades, vilka utvecklade tekniken för att försvara sig mot rövare och ronins...  Senare spred sig rycktet om dessa klaners kunskap och färdigheter spred sig och började hyras för span och lönnmordsupprag av lokala Läns och krigsherrar... Sedan tog även Ninjas i anställning av Shoguns och likande... Deras storhetstid beräknas vara under ca 1600-talet, varefter dom försvann... Vissa "källor" säjer att "ninjaattacker" kan spåras ända fram tiull undar WWII, men det är kraftigt disskuterat...

Källa: Minnet, efter ett gamalt arbete

fun_icon_nana.gif ph34r.gif

Jäkla messerschmit eller va fanken det heter mad.gif laugh.gif ph34r.gif horny.gif
Raptor
Min bror gick på Ninjutsu. Enligt honom så ska det vara det närmaste man kommer Ninjornas träning. Ninjor var som bekant lönnmördare och var mästare på att improvisera fram vapen och sånt. Mycket av träningen handlar om att slåss med stavar i olika storlek men även med katanas, spjut o.s.v. Men givetvis övar man vanlig kampsport, alltså med att slåss utan vapen.

Kuriosa om ninjavapen. Rökbomber fanns. Det var oftast utblåsta ägg fyllda med mjöl. Kaststjärnorna var gjorda i tunn plåt och var inte avsedda för att döda, utan mest för att distrahera motståndare. Blev en ninja av med sitt svärd skulle han kunna greppa en stav/pinne och fortsätta en strid. Mycket av de hi-tech nijorna man ser på tv med flashiga kaststjärnor och så har inte stor historisk förankring. Detta är vad min bror berättat för mig. Det finns säkert mer på internet om vapen och histora. Men om man ska kriga "ninjastyle" så är det nog Ninjutsu som gäller.

ph34r.gif
Fu Dahlberg
På önskan av JBP fortsätter jag smile.gif :
Sedan att ninjor är så omtalade idag är mest medias ansvar...
Speciellt under 80-talet var ninjor populära i filmer... Dussintals B-filmer med ninjor har producerats genom tiderna... En av dom senste filmer jag kan komma på är: Taxi 2, vilket kanske inte direkt är B men ändå... Även i serietidningar var ninjor populära, i bla Marvel och Gi Joe... Gi Joe gavs ut i sverige under namnet Action force, och alla som läst den känner igen namn som : Storm Shadow, snakeeys, Jinx och Den blinde mästaren...

Lite Ninjafilmer:
Revenge of the ninja, välgjord, men B:ig (amerikansk)
Ninja in the dragons den, Kul, men fruktansvärt B:ig (kinesisk)
Wrath of the ninja, välgjord, men fruktansvärt B:ig (amerikansk)
Ninja protector, Mest kass, men Jacki Chan är med i en liten roll (amerikansk)
Sedan finns det en hög till

Källa: samma som ovan
Ninja, Mördare i svart, av Bo F. Munthe, Kanske inget att hurra för, rent journalistiskt...
Fu Dahlberg
QUOTE (Raptor @ May 18 2003, 22:29 )
Min bror gick på Ninjutsu. Enligt honom så ska det vara det närmaste man kommer Ninjornas träning. Ninjor var som bekant lönnmördare och var mästare på att improvisera fram vapen och sånt. Mycket av träningen handlar om att slåss med stavar i olika storlek men även med katanas, spjut o.s.v. Men givetvis övar man vanlig kampsport, alltså med att slåss utan vapen.

Kuriosa om ninjavapen. Rökbomber fanns. Det var oftast utblåsta ägg fyllda med mjöl. Kaststjärnorna var gjorda i tunn plåt och var inte avsedda för att döda, utan mest för att distrahera motståndare. Blev en ninja av med sitt svärd skulle han kunna greppa en stav/pinne och fortsätta en strid. Mycket av de hi-tech nijorna man ser på tv med flashiga kaststjärnor och så har inte stor historisk förankring. Detta är vad min bror berättat för mig. Det finns säkert mer på internet om vapen och histora. Men om man ska kriga "ninjastyle" så är det nog Ninjutsu som gäller.

ph34r.gif

Bujinkan budo taiutsu är Ninjutsu, dom byte namn för några år(?) sedan, för att få bort den "flashiga" ninjastämpeln...

"ninjasvärd" var, tillskillnad från Katanan, kortare, rak och av betydligt sämre kvalité... Delvis hadde dom inga pengar för att göra bättre vapen...
Sedan finns det andra "roliga" vapen som Kyoketsu shoge ochShuko. Även gifttillverkning och annat "kul" var en del av träningen

Källa: Samma som ovan
Doggydriver
Finns en intressant, men ibland mycket långrandig, bok som heter Shike. Där lär man sej lite grann om vad det hela gick ut på. Stämde i övrigt ganska bra med andra källor jag fått tag på. Krigarsekt, som betraktade dödandet som ett nödvändigt ont som inte skulle fruktas. Ninjor hyrdes in för olika Shoguns och klanledare som hade råd. Användes för lönnmord, extra soldater, eskort och lite allt möjligt. Dock var lönnmord det egentliga användningsområdet. Av förståeliga skäl fanns det en viss skräck för dom eftersom deras lojalitet oftast var rent yrkesmässig, och kunde skifta om man fick ett högre bud.

Kaststjärnan skulle inte avra dödande i sej, utan giftet var det otrevliga om jag inte missminner mej. Ryktas också om kunskaper som "hur du dödar med de 32 vanligaste föremålen i ett hushåll" fanns, lite överdrivet kanske, men ganska lustigt B)

En släkting fick också höra en variant på hur ninja-hysterin på 80-talet kan ha kommit till. Korrupta poliser i staterna skulle ha hyrt in lönnmördare som kallade sej "ninjas" och var svartklädda med liknande masker. Har dock aldrig fått fram någon källa där, så det kan nog avfärdas som rykte.
Fu Dahlberg
QUOTE (Toll @ May 18 2003, 22:58 )
En släkting fick också höra en variant på hur ninja-hysterin på 80-talet kan ha kommit till. Korrupta poliser i staterna skulle ha hyrt in lönnmördare som kallade sej "ninjas" och var svartklädda med liknande masker. Har dock aldrig fått fram någon källa där, så det kan nog avfärdas som rykte.

Med all sannolikhet... smile.gif

Ninjamyten är OTROLIGT stor!
Och den kommer INTE från Japan...

//Fu Dahlberg, Dansande banan fun_icon_nana.gif eller kanske Ninja biggrin.gif
kronvrak
Finns väl någon här som tränar denna stil på forumet, kolla under "krav maga"-tråden så har jag för mig någon rekommenderade ninjutsun under det nya namnet.

Att svärden var av sämre kvalitet berode nog mer på vilken tidsålder det var än vem som skulle använda svärdet, man kan nog inte jämföra en vanlig ninja-do med en av de dyraste katanas avsedd för någon högadlig utan med de katanas som tillverkades i massproduktion för slagfältet vilka tydligen i krigstid inte var av så hög kvalitet de heller.

Att de lärde sig slåss med köksredskap verkar ganska troligt då de antagligen inte alltid hade tillgång till egna vapen om de jobbade som spioner.
HvPrsk
Jag har bara en fråga...
Om jag börjar träna Ninjutsu, får jag lära mig flyga då? fun_icon_nana.gif
Fu Dahlberg
QUOTE (HvPrsk @ May 19 2003, 00:11 )
Jag har bara en fråga...
Om jag börjar träna Ninjutsu, får jag lära mig flyga då?  :banana

Kan tyvärr inte svara på det, för då skulle du vakna en dag och märka att du blivit ihjälninjad ;)
ph34r.gif
Dass
QUOTE (HvPrsk @ May 18 2003, 23:11 )
Jag har bara en fråga...
Om jag börjar träna Ninjutsu, får jag lära mig flyga då?  :banana

jag kan besvara den frågan då jag tränade Ninjutsu (aka Bujinkan) ja det får du, du får lära dig att flyga rakt ner i marken.
det finns nämligen en metod för att kasta sig snabbt ner i marken och översatt till svenska betyder det att flyga rakt ner i marken.

Ninjor var motsvarande dagen jägarförband, spaning, sabotage, kunde smyga sig in i fort och öppna portarna osv.

det som skiljde ninjor från samurajer var att dom inte behövde följa busido, vilket gjorde dom mycket mer flexibla.

är du verkligen intresserad av ninjor och Ninjutsu så är Bujinkan det du ska träna, precis som en föregående talare sa så är Bujinkan det man för kallade för Ninjutsu.

är det några frågor så skicka ett PM så svarar jag.
Fosk
QUOTE (Toll @ May 18 2003, 22:58 )
Ryktas också om kunskaper som "hur du dödar med de 32 vanligaste föremålen i ett hushåll" fanns, lite överdrivet kanske, men ganska lustigt  B)

Jag tränade bujinkan ninpo taijutsu, som det hette för några år sen, och på en träning fick vi lära oss slåss med kaffekoppar och fat. Det gick även bra att motståndaren höll i koppen. Väldigt effektivt sätt att bryta fingrarna av någon faktiskt smile.gif
Knivar måste väl kanske räknas som ett köksredskap också, och även det tränas.
Cinnes
Sök, och du skola finna...

slåss_skola_av_nått_slag
nsky_517
vad jag har (läst tror jag..) hört är att ninjan var en samuraj men som blev av med sin status som samuraj(kommer inte ihåg varför, men det var med ära och heder eller nåt sånt...). där efter blev han anställd (?) av någon krigsherre som livakt åt honom. krigsherrarna hand många ninjas anställda, dom var ju ochså till för att mörda krigsherrar tror jag. baah,kommer inte riktigt ihåg som ni märker. men bottomline är att en ninja var en föredetta samuraj. eller shogun, eller nåt....

rätta mej där jag har fel... bong.gif
Fu Dahlberg
QUOTE (nsky_517 @ May 19 2003, 17:11 )
vad jag har (läst tror jag..) hört är att ninjan var en samuraj men som blev av med sin status som samuraj(kommer inte ihåg varför, men det var med ära och heder eller nåt sånt...). där efter blev han anställd (?) av någon krigsherre som livakt åt honom. krigsherrarna hand många ninjas anställda, dom var ju ochså till för att mörda krigsherrar tror jag. baah,kommer inte riktigt ihåg som ni märker. men bottomline är att en ninja var en föredetta samuraj. eller shogun, eller nåt....

rätta mej där jag har fel... bong.gif

japp, rättar dig. Tror du tänker på RONIN, herrelös samuraj...
Larsleo
är det inte en "Ronin" ,herrelös samuraj du tänker på???

Ninjor tillhörde väl nån klan eller 7.gif 7.gif

Eliasson 3.gif Ninjor

6n.gif
heiho
"FÖR ATT DU SKALL KUNNA BEDRA DIN MOTSTÅNDARE, BEDRA FÖRST DIN EGEN SIDA"

Dessa visdomsord skrevs av Hanso Hattori, ledare "jonin" för en av 1500-talets mest berömda ninjaklaner i Iga perfekturen.

Jag tackar för svaren på mina frågor i tråden. En del är relevant annat mest antagande.
Javisst, ninjas kunde flyga och gå på vatten, dom kunde till och med gå upp i rök. I varje fall i gemene mans fantasi.
Bakom dessa fantasier fanns det en väl inövad teknik, hjälpmedel och en stor känsla för timing.
Om gemene man trodde att en ninja t.ex. kunde förvandlas till en fladdermus så arrangerade ninjas en "show" där man genomförde förvandlingen och flög iväg. Allt för att skapa rädsla och hålla mystiken och skräcken vid liv.

Ninjaklanerna var så hemliga att man inte visste vem som var ledare. Man hade ett system med en klanledare
"jonin" denna hade under sig en eller flera "chunin" mellanmän som förde över order och information till "genin" som var fältagenten. Detta för att inte klanen skulle kunna utsättas för fara om någon avslöjades. Man föddes in i sin roll i organisationen och möjligheten att arbeta sig uppåt i organisationen var nästan obefintliga.

Var kommer då dessa ninjas och kunoichi, kvinnliga ninjas.
De var mystiker som bodde i bergen i Iga och Koga perfekturerna i Japan de baserade sina kunskaper om kosmos på läror från Kina och Tibet. De sågs inte med blida ögon av de regerande utan drevs längre och längre upp i bergen.
Där utvecklade de då lärorna till att omfatta även krigiska aspekter såsom lönnmord, spionage, kontraspionage m.m.

Nu förtiden bedrivs Ninjutsu träningen till stora delar mot dess grundläggande värderingar.
Sensei Masaki Hatsumi, 34 soke "stormästare" av Togakure ryu nijnutsu var den som gjorde ninjutsun tillgänglig för hela världen.

MVH
Heiho - Upptagen i Togakure traditionen den 12/12 1983.

"Förvänta dig inget så blir du inte överraskad".

:(
dxl
QUOTE (Fu Dahlberg @ May 18 2003, 22:37 )
Lite Ninjafilmer:
Revenge of the ninja, välgjord, men B:ig (amerikansk)
Ninja in the dragons den, Kul, men fruktansvärt B:ig (kinesisk)
Wrath of the ninja,  välgjord, men fruktansvärt B:ig (amerikansk)
Ninja protector, Mest kass, men Jacki Chan är med i en liten roll (amerikansk)

Du glömde ju de bästa av alla
Teenage Mutant Hero Ninja Turtles.
Den tecknade serien var ju elit

:hvbasker:

(edit: ändrade lite stavning)
Bravo One
Vem minns inte Sho Kosugi

http://www.geocities.com/ShoKosugiTheNinja/
Dass
bästa sättet att lära sig om ninjor och om man är intresserad av kampsport är att gå ner till närmsta Bujinkan dojo och prova på ett par gånger och fråga mycket.

det gjorde jag och jag ångrar inte en sec. av det.
Tarkan
Har ingen sett American Ninja 1 till 5?

Blev många blåmärken efter att ha försökt utföra de tricken.
Kommer få tönt-tjänst
Hmmm ... får nog komma och rätta lite här ... Det kan vara jag som rekomendrade Bujinkan Budo Taijutsu förut, men iaf.

Det är ingen kampsport, det finns inga tävlingsmoment över huvud taget.

Kort historik; anledningen till allt det här är att Japan hade stort sett konstant inbördeskrig (minns inte hur länge) vilket ledde till att man blev jätte bra på att göra illa folk. Nån kejsare förböd någon gång utvandet av dessa tusentals skolor av krigföring som fanns för att få stopp på skiten (och behålla makten). Väldigt många skolor gjordes då om till sporter för att man skulle få fortsätta, och man fokuserade sig på att att göra rörelser så precist och exakt som möjligt, istället för att et skulle funka i fält. Nästan alla dagen kampsporter med japanskt ursprång är kvarlevnader av detta.

En del skolor tränades i skym undan och nio av dessa har samlats ihop och blivit bujinkan. De olika skolorna är inriktade på olika saker, en del på att förstöra benstruktur, andra går på nerver, andra siktar in sig på att förstöra organ etc.
Detta är vad man lärde soldater. Om du ska vara ute och slåss en hel dag på ett fält funkar det inte att hoppa runt som nån jävla bäver med volter och skit, spciellt inte med rustning, utan så få rörelser som möjligt eftersträvas, och teknik är helt överlägset styrka.
Det finns den sk. "ninjaskolan" där man lär sig att springa upp för väggar, samla information etc. men den lärs praktiskt taget inte ut i väst. Det närmaste vi kommer är hopp, fall, hjulningar, volter och liknande från tekniker utan rustning/med lite rustning. Sedan är teknikerna utförmade så att oavsett om du kör obeväpnad eller med vapen är det nästan precis samma rörelser, det för att om man ska träna upp en arme kan man inte köra runt med olika sätt att slåss med olika vapen. Dock så rör man sig ofta olika i de olika skolorna, beroende på deras mål.

Sedan finns det inga ninjor. "Nin" betyder ungefär smyga och "ja" person, men det är något nytt påhitt. Dåtidens agenter och lönnmördare kallades något på den tiden som jag inte kommer på, och det var samurajer (krigarklassen). Förutom allt krigande så var samurajerna skittaskiga mot bönderna, och väldigt mycket av "ninja-köret" kommer från bönderna. Bönderna ville försvara sig, men de var ju såklart underlägsna i det mesta så de började utveckla tekniker från vad de hade. För att dra ett exempel som alla förstår så är nunchakus (stavning) små tröskor som man kom på att man kunde slåss med, och så gjorde man med allt möjligt, liar etc.
Sedan var man ju färre så det funkade mycket bättre att smyga runt på nätterna och göra söker än att gå runt med en färgrann rustning. Man vårdade även ryktet om att vara spöken, för de körde t.ex. med att kasta ägg med pulver (ofta med förblindande gift i) i ögonen på folk så de inte kan se och smyger bort, "O nej, de försvann i ett rökmoln, de är spöken, jag blir så rädd". Med tanke på hur vidskepliga alla var så funkade det säkert bra. Detta spred sig såklart och jag kan berätta en jävla massa mer men jag orkar inte .

Tänk nu på att jag har obetylig insikt i det här, har tränat nåt år, så ta allt med en stor lastbil salt eller glöm bort det, men ta det absolut inte för sanning. Det finns säker massor med fel och det är tusentals detaljer jag glömt.

Vill du bli ninja, satsa på Multi Level Moves eller nåt. Fast vi tränar i förståss svarta dräkter ... ;)
Dass
massor av fel har du inte, men några,
dom 9 skolorna i Bujinkan är inte alla såna som tränades i smyg, utan just ninpo delarna (ifall jag minns rätt).
och ninjor har funnits, men det fanns en massa "låtsas ninjor" som lönmördade människor och så.
Kommer få tönt-tjänst
QUOTE (Dass @ May 23 2003, 13:05 )
massor av fel har du inte, men några,
dom 9 skolorna i Bujinkan är inte alla såna som tränades i smyg, utan just ninpo delarna (ifall jag minns rätt).
och ninjor har funnits, men det fanns en massa "låtsas ninjor" som lönmördade människor och så.

Jag menar att namnet och begreppet ninja är helt felaktigt. Det finns ingen "rätt bild" av vad de personerna man tänker på, det fanns liksom en klan som skötte allt, eller var inte så att alla som tränade skolorna gjorde samma sak. Självklart fanns det fanns bönder och samurajer som körde samma stil, för att försvara sig eller mörda folk. Själv klart måste det även funnits endel rövare och tjuvar som kunde hela eller delar av skolor. Vad är rätt bild av en militär? En infanterist? En pansarsoldat? Vilken inriktning? Det går inte att bestämma. Alla har samma utbildning i botten (nästan) men sen kan man inte säga mer.
Sedan måste det ha funnits mer "ninja"-skolor än de som är bevarade idag, så tala inte om ninjor, de finns inte. Bara folk med liknande träning.

Som jag fick det berättat/fattade det så var all utövan av krigskonster förbjudna om det låg under kejsaren, men hur det egentligen kan jag inte säga.

...och inget illa ment, bara min åsikt biggrin.gif
Ezaey
http://www.realultimatepower.net/ ;)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.