Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Talismanen
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
JohnDoe
Såg någon Talismanen på 4an nyss?

Det är ju inte världens bästa serie men va fan gör man en söndagskväll?

Iallafall

det här hände i kväll:

Jan Guillou ,som spelar sig själv i den här serien, tar hand om den fd polisens dotter medan polisen letar efter den där jävla talismanen.

Alla tre sitter i köket hemma hos Jan Guillou när polisen får syn på 10-12 maskerade personer med ak-47or rycka fram på Jannes gräsmatta: han blir rabiat och skriker:

-Helvete , Skydd!!

Han och dottern springer upp på övervåningen medan Janne griper sin älgstudsare, (som han naturligtvis alltid har max en meter från sig själv), hoppar ut genom framdörren och snabbt sätter ett skott i bröstet på en "bad guy". janne laddar om och sätter nästa kula i låret på nästa skidmaskbeklädde man.
Han är på väg att ta sikte på näste terrorist när det kommer utspringande en kille från skogen skrikandes:

-Stopp Stopp det är bara programmet Blåsningen!

snacka om att det var en förvirrad Jan Guillou som satte sig på farstutrappen med geväret i handen medan Tv-folket började komma ut ur skogen.
Det var en så jävla rolig scen, jag visste inte vart jag skulle ta vägen
biggrin.gif ....TV-historia.....
Amfibie
Jag tycker faktiskt serien är riktigt bra!
JohnDoe
bra och bra, man kan kolla på den men jag blev så förbannad på Dogge Doggelito och hans två kumpaner spelade över som fan i typ de två första delarna....
jag bojkottade serien ett tag bara för det
P-86
Såg halva första delen. Det räckte. Mankell och Guillou är tydligen ingen garanti för ngt.

Fast den där scenen låter iaf underhållande om inte annat.
Raptor

När jag såg trailern för det avsnittet som vi talar om suckade jag djupt. Maskerade män anfaller Guillo. Framför mig såg jag Guilllo stå på verandan med en älgstudsare i var hand, rött pannband, pistoler i byxlinningen medan han merjar ner våg efter våg av bad guys. Jag var fullt övertygad om att det skulle vara en pervers version av Hamilton eller något.

Men det var en fräck twist till det hela. Kunde inte låta bli att dra på smilbanden. smile.gif

Är annars inte stor fan av serien, är lite för seg för min smak.
Doggydriver
Fan, jag hade peppat upp mej i några dagar, få se lite svenskt pang-pang när tjyvar med "chalasjnikorff" stormar Jan Guillou. Att "Jakt-Janne" skulle skjuta tillbaka var ju givet, men JÄVLAR vad jag garvade när jag såg vad som hände. Först några sekunders hjärnsläpp över "bad guys" brist på förmåga att skjuta tillbaka. Men sen garvade jag ganska friskt. Bäst i serien hittills biggrin.gif
JohnDoe
QUOTE (Toll @ May 18 2003, 22:48 )
Fan, jag hade peppat upp mej i några dagar, få se lite svenskt pang-pang när tjyvar med "chalasjnikorff" stormar Jan Guillou. Att "Jakt-Janne" skulle skjuta tillbaka var ju givet, men JÄVLAR vad jag garvade när jag såg vad som hände. Först några sekunders hjärnsläpp över "bad guys" brist på förmåga att skjuta tillbaka. Men sen garvade jag ganska friskt. Bäst i serien hittills  biggrin.gif

skönast är ju nästan att Janne klarade sig undan åtal...åklagaren ansåg att han inte brukat mer våld än vad situationen krävt B)

5.gif en skurk

5.gif två skurk

summa summarium: två skådespelare neutraliserade :P
Johan ES
Går programmet i repris?

/Johan ES
Amfibie
QUOTE (Johan ES @ May 18 2003, 22:06 )
Går programmet i repris?

/Johan ES

Japp, tror det är på fredagar...
Maverick
Skulle vilja se den rättegången när Advokat hänvisar till både exess och nödvärn när en person skjutit "skurkar" i bröstet efter en misslyckad inspelning av blåsninmgen wink.gif

Det ahde varit sevärt att se advokaten mala sönder åklagarens inledning..wink.gif
jonte72
QUOTE (JohnDoe @ May 18 2003, 21:56 )

Iallafall

det här hände i kväll:

Jan Guillou ,som spelar sig själv i den här serien,  tar hand om den fd polisens dotter medan polisen letar efter den där jävla talismanen.

Alla tre sitter i köket hemma hos Jan Guillou när polisen får syn på 10-12 maskerade personer med ak-47or rycka fram på Jannes gräsmatta: han blir rabiat och skriker:

-Helvete , Skydd!!

Han och dottern springer upp på övervåningen medan Janne griper sin älgstudsare, (som han naturligtvis alltid har max en meter från sig själv), hoppar ut genom framdörren och snabbt sätter ett skott i bröstet på en "bad guy". janne laddar om och sätter nästa kula i låret på nästa skidmaskbeklädde man.
Han är på väg att ta sikte på näste terrorist när det kommer utspringande en kille från skogen skrikandes:

snacka om att det var en förvirrad Jan Guillou som satte sig på farstutrappen med geväret i handen medan Tv-folket började komma ut ur skogen.

Anledningen till att han hade älgstudsaren framme, var för att skjuta en skabbsjuk räv som strök omkring på hans tomt.

Tycker serien är halvbra, rätt ojämn med skiftande skådespelar talanger....Janne är bättre på att skriva böcker, än att leka skådespelare. fun_icon_nana.gif
Maximus
Måste säga att serien är ganska så bra smile.gif
Tycker dock man skulle kunna ha ändra lite på avsniten så alla inte är lika varandra. För det är ju precis vad dom är ;) Alltid samma sak, 1-2 mord huvudpersonen är alltid ett steg efter. Jag tycker iaf att det blir lite segt i längden
Fågel Fenix
Trodde att den skulle vara lite trevlig...Men jag är lite besviken..

Vet faktiskt inte riktigt varför jag fortsätter att se... bong.gif biggrin.gif

"Jag är så j*vla trött på er!
Fett med trötta asså!"

//Dogge i ngt av de första programmen ;)
roninn
Excess är inget försvararen hävdar utan något rätten tar ställning till. Försvararen kan bara prata på om nödvärnet.

Vad det gäller själva nödvärnet är det lite svårt att uttala sig. Om X antal kammoklädda anfallit mig med militär precision då jag är civil hade jag nog hållit inne med skotten ett tag eftersom jag inte anser mig själv vara "ett värdigt mål" för en sån insats, jag hade helt enkelt inte trott det var sant.
Hade det däremot varit EN civilklädd kille med EN pistol hade jag skjutit betydligt snabbare. Eftersom det hade känts mer som ett "verklig" hot.

Förövrigt tycker jag Dogge gjorde en ganska skön insats, han spelade iallafall "verkligt" vilket är mer än man kan säga om dom andra streckgubbarna.

Överlag tycker jag dock serien är patetiskt dålig, totalt jävla urkass. Det är därför jag sitter klistrad vid tvn varje söndag, jag kan helt enkelt inte låta bli att titta på den trots att jag bara retar mig på allt 7.gif

Bäst av alla är den dryyyyge Loa Falkman, "skit i det du, träna inför hovrätten istället" är en klockren klassiker. Nästan lika bra som att vråla en småbuse "du kan tramsa med krimmarna men inte mig" rakt i ansiktet så spottet flyger när man vill ha ett snabbt och enkelt erkännande ;)
colt
Sjukt dålig serie! Ser den bara av den anledningen... :P
Maddman
Hmm...

Har 4.an egentilgen lyckats med något av Guillou´s alster ?!

Jag tycker att Hamilton-serierna var tämligen tråkiga.

Coq Rouge var bäst, i mina ögon !

Jag bävar inför 4:ans version av Arn. ohmy.gif
ABP
Filmer/serier av Jan Gulliou

SVT gjorde Coq rouge, Förhöret, Den svarte riddaren, Anna Holt

TV4 gjorde Fiendens fiende, Den demokratiske terroristen, Vendetta, Hamilton, Talismanen.

Tribunalen kommer jag inte ihåg vilken kanal det var för.

Sedan gjorde han även "Kvällspressen" men kommer inte ihåg vilken kanal den gjordes för, däremot kommer jag ihåg att Peter Haber dök upp titt som tätt som Carl Hamilton i den.

Skall jag vara ärlig så är väl ingen av hans projekt 100% lyckade. Hans egna värderingar lyser igenom alla andra karaktärer allt för mycket och sedan är väldigt mycket överdrivet med som att PLO skulle avrätta Baader Meinhof medlemmar etc.

Men här är min lista hur bra de olika projekten är

1. Fiendens fiende (****)
2. Förhöret (****)
3. Den demokratiske terroristen (***)
4. Coq Rouge (***)
5. Svarte riddaren (***)
6. Tribunalen (**)
7. Vendetta (**)
8. Talismanen (**)
9. Kvällspressen (**)
10. Anna Holt (**)
11. Hamilton (*)
LYNX
QUOTE (JohnDoe @ May 18 2003, 21:56 )

Iallafall

det här hände i kväll:

Jan Guillou ,som spelar sig själv i den här serien,  tar hand om den fd polisens dotter medan polisen letar efter den där jävla talismanen.

-Helvete , Skydd!!

Jag vågar påstå att den scenen var en känga till Blåsningen. Folk blir ibland utsatta
för "stressade" situationer i programmet ( OK, den luringen med en anfallande styrka
skulle dom nog inte våga sig på ) som kan spåra ur.
Runningback
Jag tycker faktist att Talismen är bra, gillar svenska "polisfilmer". syftar kanske mets på beck.
hehe
Fu Dahlberg
Seriöst... Vad har Guillo och blåsningen med övriga historien att göra???
Amfibie
Slutet var under all kritik....
jonte72
Nu i efterhand ångrar jag att jag la ner drygt 8 timmar på serien..... mad.gif horny.gif blyg.gif
ABP
Det med Jan Gulliou och blåsningen var ju att även han drabbades av otur av talismanen, Mankel blev ju nedslagen och rånad. Men sen misslyckades de totalt genom att göta allt fiktivt. Hade varit roligare om de anspelat på verkliga händelser så man hade trott att den byggde på verkliga händelser nu framgår det ju klart och tydligt att det är båg eftersom (vad jag vet) Jan Gulliou inte skjutit ihjäl massa blåsningen statister. Nej serien var riktigt B och jag fattar inte varför Tv4 spenderar pengar på sånt här (jo därför vi tittar på den ;) ) Nej fram med kvalite ala linus på linjen eller repmånad smile.gif
Aron
Talismanen har varit det enda måste-se-programmet på TV den senaste tiden. Men själv är jag lite besviken, tycker man har missat som fan på massor av detaljer och hela den här idén med att Janne och Henning ska vara med är dålig tycker jag. Slutet var det inget fel på, men större noggranhet med detaljer och lite mer realistiska lösningar så hade vi haft en kanonserie! Trots kritiken får Talismanen väl godkänt tack vare Loas skådespelarinsats (Lysande!) och det faktum att det är en svensk kriminalserie.

/Aron
connesieur
Bara namnet på Loas rollfigur är klassiskt - Herr B. Ulvan biggrin.gif
Peter_PB
Scheisse!

Missade slutet! Vad hände? 7.gif

Låt mig gissa, Wallton fick medaljongen...och..hmm,blev påkörd av Loa falkman och Mankell?
Ellinore
Extremt dålig serie. Kommer inte i närheten av Beck.
Och Gulliou vill ju inte annat än att synas i media.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.