Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Svenskar fular ut sig i Norge
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Vildmannen
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,308064,00.html

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=59930

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=59934

Hoppas dom skäms idag och får kännbara böter.

Rådigt ingripande av Högvakten 6n.gif
Amfibie
Läste precis det...Det är fan skandal! Dem skämmer ju ut landet! sad.gif
Delta Golf
Va?! De är ju föredömen i vår kamp att återta Norge och oljan!
softfeel
Undrar varför Aftonbladet skrev att de fick ligga ner undert bajonetthot? Såg de inte vapnen som bajonetterna satt fast på?
106
QUOTE (softfeel @ May 18 2003, 12:26 )
Undrar  varför Aftonbladet skrev att de fick ligga ner undert bajonetthot? Såg de inte vapnen som bajonetterna satt fast på?

Från artikeln i Aftonbladet.
Männen tvingades sitta på marken med automatgevär med påsatta bajonetter riktade mot sig i väntan på att polisen kom tillbaka.
softfeel
QUOTE (106 @ May 18 2003, 12:43 )
QUOTE (softfeel @ May 18 2003, 12:26 )
Undrar  varför Aftonbladet skrev att de fick ligga ner undert bajonetthot? Såg de inte vapnen som bajonetterna satt fast på?

Från artikeln i Aftonbladet.
Männen tvingades sitta på marken med automatgevär med påsatta bajonetter riktade mot sig i väntan på att polisen kom tillbaka.

Det var biltexten jag pratade om. Förlåt för att jag var otydlig.

HOTADE MED BAJONETTER De tre svenskarna som attackerat högvakten brottades ner mitt ibland tusentals 17 majfirande norrmän. Under bajonett-hot tvingade högvaktens soldater de tre bråkstakarna att ligga på marken tills polisen kom.
106
Det är lugnt.

Men jag kan knappst påstå att det är särskilt smart att bråka med beväpnad personal. Att man sedan gör bort sig i ett annat land gör det ju bara värre.

Men norrmännen brukar ha kännbara böter på så enkla saker som fortkörning eller att inte stanna när man skall. Vore intressant att få veta vad det slutar på i det här fallet.
JBP
Hur jäkla pantad får man vara om man börjar trakassera och hota Beväpnad vakt och desutom försöker att ta deras vapen mad.gif ? Tycker inte det minsta synd om dom.... hoppas att dom får kännbara straff! angry.gif
Vildmannen
QUOTE (JBP @ May 18 2003, 12:32 )
Hur jäkla pantad får man vara om man börjar trakassera och hota Beväpnad vakt och desutom försöker att ta deras vapen  mad.gif ?  Tycker inte det minsta synd om dom.... hoppas att dom får kännbara straff!  angry.gif

Hade det hänt i Sverige så hade om säkert fått snyfta i kvällstidningarna om hur kränkande det var att ligga på marken med beväpnad trupp omkring sig och vilken dödsångest dom kände när dom fick bajonetter riktade mot sig. Sen skulle dom få gå i en krisgrupp på landstingets bekostnad samtidigt som någon politiker polisanmäler försvarsmakten.
Axial
Nog är det väl märkligt att folk aldrig lär sig att det finns fel ände och rätt ände av ett vapen ?
Och att samma människor inte förstått att den som har ett vapen kommer att använda det, på ett eller annat sätt, om denne blir hotad.
Vad beror det här på egentligen ?
Min teori är att "den nya kulturen" bland ungdomarna, där det gäller att bejaka sig själv och sina egna intressen, lett till en inställning där man tycker att staten inte har rätt att införa begränsningar i individens liv och att detta i förlängningen leder till att individen inte accepterar statens rätt att utöva makt och således blir dessa individer arga och förbannade när de inte får göra som de vill, dvs ta högvaktens vapen eller kasta sten på polis.
Hoppas böterna blir kännbara. camo.gif
Elfgren
Jävla pantatde killar, men de kanske ser det så att de vill bara ta tillbaka vad som är rättfärdigt svenskt :P
När vi ändå är inne på ämnet Norge så...

Jag hörde att sverige och norge legat i krig de senaste 200 åren lr något liknande för att man glömde skriva under fredshandlingarna, mer info någon?
Menige Ryan
Det är ju bara så tycker jag.
1: Att ge sig på en beväpnad högvakt, vad tänker man med då?
2: Att försöka ta deras vapen, vad tänker man med då?
3: Att dessutom göra detta i ett annat land, vad tänker man med då?
Jag hoppas att dom får sitta inne för detta i Norge en längre tid, och vi behöver inte få tillbaka dessa herrar till Sverige heller.
angry.gif
roninn
Tur att det var i ett civiliserat land som Norge, tänk om dom gjort nått liknande i ett annat mindre rättsäkert land...
Vakten_F4
QUOTE (roninn @ May 18 2003, 18:47 )
Tur att det var i ett civiliserat land som Norge, tänk om dom gjort nått liknande i ett annat mindre rättsäkert land...

Tur?? Snarare otur... Är man så jävla dum så man ger sig på nån med skjutvapen så har man ju kvalificerat sig för en sen abort.
Den med vapnet bestämmer, oavsett om han är bus, polis eller militär. Punkt.
Mr_mEtZ
Man skäms över att vara landsman till dessa vandaler för djävligt!! mad.gif mad.gif
The Swede
10 000:- i böter

Två godtog straffet men den tredje vägrade skriva på. För honom väntar rättegång.

The Swede
J-Star
Puckon... de är så djävla snett på det att jag inte ens behöver ha dåligt samvete. Jag vägrar kategoriskt att erkänna någon slags samhörighet med dessa idioter. Att det står "SWE" i deras pass är bara ett sammanträffande. Någonstans måste ju även idioter födas...

/J
Pal_oldpc
QUOTE (Delta Golf @ May 18 2003, 12:18 )
Va?! De är ju föredömen i vår kamp att återta Norge och oljan!

haha exakt min tanke.
Pal_oldpc
QUOTE (Elfgren @ May 18 2003, 17:35 )
Jag hörde att sverige och norge legat i krig de senaste 200 åren lr något liknande för att man glömde skriva under fredshandlingarna, mer info någon?

Nej det var San marino om jag minns rätt. Fred stiftades på 90-talet och kriget rasade tills dess då ingen fred undeskrevs mellan oss vid 30-åriga krigets slut.

norge har inte existerar ens 100 år än, norge har ingen historia och ingen som helst tradition av att överhuvudtaget vara en stat. Det är ett nutida fenomen att normänn vill göra uppror och tillskansa sig en egen stat, och det oavsett om man är svensk eller dansk och ser på den saken. Jag skall passa på och ge dom en känga, vi svenskar får ofta höra hur svekfulla vi var som inte hjälpte norge när hitler tyskland invaderade dom. Det borde vi slippa att få höra, om dom ville skyddas militärt eller på något annat sätt heller för den delen så skulle dom kanske undvikit att göra uppror och stå ensamma.

Min syn på saken är att dagens norge är svenskt territotium som endast tillfälligtvis ej är under vår kontroll. Området bör återtas vid snarast lämpliga tillfälle.
KD803
QUOTE (Vakten_F4 @ May 18 2003, 19:08 )
QUOTE (roninn @ May 18 2003, 18:47 )

Tur?? Snarare otur... Är man så jävla dum så man ger sig på nån med skjutvapen så har man ju kvalificerat sig för en sen abort.
Den med vapnet bestämmer, oavsett om han är bus, polis eller militär. Punkt.

För att gå lite men inte helt OT, vad hände med de civilister som skyddsvakterna på F4 omhändertog för ett tag sedan? Det vart ju en liten pseudonyhet med de stackars ungdomarna som tvingades sitta på den kalla marken osv osv, men sedan har det varit tyst.
Vakten_F4
QUOTE (BJE @ May 19 2003, 15:46 )
För att gå lite men inte helt OT, vad hände med de civilister som skyddsvakterna på F4 omhändertog för ett tag sedan? Det vart ju en liten pseudonyhet med de stackars ungdomarna som tvingades sitta på den kalla marken osv osv, men sedan har det varit tyst.

Jag kan ringa och fråga om du vill, men jag tror att det blev böter på sin höjd. Det riktiga straffet var nog att få ett antal soldater med AK5 framstormades mot sig från ingenstans. Enligt uppgift var de allt annat än kaxiga då.
TePe
BJE: Den som söker han letar och finner denna tråd.
Sammanfattning: Åklagaren lade ner förundersökningen vad gäller intrång på militärt område. Vad som hände med de omhändertagnas motanmälan vet jag inte men antar att det inte blev något av den heller.
KD803
QUOTE (TePe @ May 19 2003, 16:40 )
BJE: Den som söker han letar och finner denna tråd.

mad.gif mad.gif mad.gif
Gerle
OT: Norge har haft kungar sedan åtminstone sent 800-tal. Harald Hårfager, Olav Haraldsson den Helige, Sigurd Jorsalafar... Inte säker på om du bara skämtade, Pal? smile.gif Dessutom var det väl Napoleonkrigen, inte det 30-åriga kriget det påstådda kriget mot San Marino härstammade från?
J-Star
Läst igenom den andra tråden. Kan inte tänka mig att detta överhuvudtaget ens tas in till förundersökning mot militären. Det är befängt av den 22-årige slyngeln att börja tjafsa om detta.

Vad ska stå i skyddsvaktsinstruktion enligt honom?

"Om främmande/obehörig person/personer påträffas vid skyddsobjekt skall denne/dessa närmas lugnt och försiktigt och skall tilltalas med vänlig undfallande ton. Denna/dessa skall tillfrågas på ett artigt sett om det eventuellt är så att de är där i brottsligt uppsåt. Om svaret är nekande skall ursäkt omedelbart lämnas och personen/personerna skall omedelbart lämnas ifred".

Pffft...

/J
dxl
QUOTE (BJE @ May 19 2003, 15:46 )

Lite mer OT då.
Vet inte om det är samma händelse eller ej men en bra historia är det.
Källa: Kompis som är officer.

På flotiljen han arbetade så gick det en buss enda fram till hangarerna där Jas planen står.
En kväll så går larmet och tre (osäker på antalet) människor grips för försök till att slå sönder ett JAS.
Dessa aktivister hade då i ett par dagars tid irrat runt och gömt sig i skuggorna i skogen utanför flyplatsen, sedan klippt hål i staketet och SPRUNGIT över landings/starbananfullt synliga från vakten som satt ca 200 meter bort.

Dom blev ganska snopna när dom fick höra att dom kunde tagit bussen hela vägen till hangaren bankat lite på flyplanet och antagligen kunde tagit bussen ut igen
mad.gif laugh.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.