QUOTE(Pal @ Jun 16 2003, 14:20 )
QUOTE(Danne @ Jun 16 2003, 14:11 )
Håller jag helt och fullt med om. Hade många roliga stunder i simmarna och då de var extraordinärt viktiga för vårt arbete så var deras goda prestanda ett stort hjälpmedel. Det går inte att jämföra en inddustrisimulator med en leksak"simulator" till hemmaburken. En simulator skall träna en ff (alternativt utveckla en flygande produkt). Då en flygförare till stor del nyttjar sitt perifiära(globala) seende vid sin spatiala orientering KRÄVER det en stor projektionsyta för att få någon givande realistisk effekt. Detta klara ingen leksakssimulator av, sedan kan folk hoppa upp och ner och säga att de är si och så realistiska.Det är roliga leksaker, men är just också leksaker.
Jag har själv blivit åksjuk inne i domen på Saab, då jag stod på sidan och förde anteckningar.
Jag kan säga på en gång att det är uppenbart att du aldrig sett AJ simulatorn. Inser du att det finns folk som har full HOTAS och motion trackande VR-hjälm till sina hem PC??? Självklart är en modern militär flygsimulator bättre, men vi pratar om AJ här.
HOTAS kan bidra till en ökad realism, med tekniskt hänseende, men den är begränsad. Man kan hård dra det som en tekniker sa " Om jag köper en äkta Ferrari F1 ratt till min sons trehjuling, skulle han bli en bra F1 förare då?" Man skall inte generealisera det på det viset iofs, fördelarna finns: Knappologi träning.
VR hjälm: Enligt de tester vi utförde är fullständigt och totalt förkastligt. En VR hjälm skapar en pseudorealism, något som våra optiska/balanssinnen inte kan skilja från den korrekta verkligheten. Detta uppstår bland annat då en felaktig kollimering av objekt och information (HUD/SI). Den verklighetsuppfattning som bildas är för en aktiv flygförare farlig, då den i spetssituationer kan träna in ett felaktigt ryggmärgsbeteende osv..
Tester har gjorts på UAV operatörer som använt VR hjälmar, de drabbades av olika illusioner, självklart många med visuella källor, det skulle de ju ha, men det som var intressant var att de fick en del balansorienterade illusioner som man tidigare trott var omöjliga att få utan uppredade fysiska accelerationer/retardationer i olika vinkelplan. De uppkom även i situationer där de inte skulle uppkomma i "verkliga livet" under samma förhålanden (vackert väder, fri sikt).
Jag ÄLSKAR flygsims till datorn, som ett nöje och tidsfördriv. Jag kör Il2 Forgotten Battles online och har askul minst sagt, men jag har även flygtid på 4 olika WW2 warbirds och det finns ytterst få likheter, vilket enligt mig inte är ett problem. Det skall se snyggt ut, låta maffigt och ha en bra fysikåtergivning. Resten är illusion.
Men det är min personliga åsikt