Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Viggen
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
106
QUOTE(BJK @ May 22 2003, 18:29 )
QUOTE(106 @ May 22 2003, 17:41 )
SI på SF37 gick att ställa i två lägen, var det för landning och normal flygning eller något annat?

Rätt, ena läget är normal och det andra för att bättre kunna presentera glidbanan vid TILS-inflygningar.

Då kom jag ihåg rätt från när imint (om du är den jag tror) visade oss AJSF37 under FOCUS 2000. Många intryck på en gång och det blir inte lättare att komma ihåg när det står en knallröd AJS37 i hangaren.

Kommer du ihåg vad teknikerna från F21 gjorde med planet (om det jag hört stämmer)?
imint
QUOTE(106 @ May 23 2003, 01:06 )
QUOTE(BJK @ May 22 2003, 18:29 )
SI på SF37 gick att ställa i två lägen, var det för landning och normal flygning eller något annat?

Rätt, ena läget är normal och det andra för att bättre kunna presentera glidbanan vid TILS-inflygningar.

Då kom jag ihåg rätt från när imint (om du är den jag tror) visade oss AJSF37 under FOCUS 2000. Många intryck på en gång och det blir inte lättare att komma ihåg när det står en knallröd AJS37 i hangaren.

Mommer du ihåg vad teknikerna från F21 gjorde med planet (om det jag hört stämmer)?

Jag mommer ihåg en hel del och jag vet inte vad du har hört att dom gjorde, men det gjorde dom säkert :P
106
Det är inte lätt när man har grisfingrar skall du veta.

Som du kanske kommer ihåg spelade Luleå Hockey mot Malmö samtidigt som den övningen.
Det jag hörde var att de satte dit ett Luleå-märke i en lucka samt fick två spelare att signera det, därefter kantlackade de över allting.
Jag har för mig det var något mer men minnet sviker mig.
Vad mer var det de gjorde?

När det gäller djävulskap brukar det finnas en enorm uppfinningsrikedom.
En 39a på F7 har ju "fingret" (i orange day-glow tror jag) på insidan av luftbromsen till exempel. Rotetvåan blev visst lite överraskad första gången de använde den.

Men jag kanske skall återgå till att ställa märkliga frågor om fpl37.
imint
QUOTE(106 @ May 23 2003, 23:34 )

Som du kanske kommer ihåg spelade Luleå Hockey mot Malmö samtidigt som den övningen.
Det jag hörde var att de satte dit ett Luleå-märke i en lucka samt fick två spelare att signera det, därefter kantlackade de över allting.

En 39a på F7 har ju "fingret" (i orange day-glow tror jag) på insidan av luftbromsen till exempel. Rotetvåan blev visst lite överraskad första gången de använde den.

Ja, det är klart att dom fixade det biggrin.gif fun_icon_nana.gif
Adam Wilhelm
QUOTE(BJE @ May 22 2003, 19:00 )
Vad har den lilla antennen bakom fenan på JA37 för funktion?

Radarvarnare

Nä nä...antenn för flygradio.

Källa: Flygplan 37 Viggen, Sven Stridsberg 1987
imint
QUOTE(Adam Wilhelm @ May 25 2003, 01:46 )

Radarvarnare

Det är alldeles riktigt, antennerna till radarvarnaren sitter absolut längstbak, precis nedanför radioantennen. Det är två stycken som täcker in varsin sektor.
106
Varför saknas den radioantennen på AJ/SH/SK/SF?

Att JA uppdaterats till JA37Di känner vi till men vilka uppdateringar finns/fanns på de andra versionerna (AJ/SH/SF/SK)?

Har F21 en flygsimulator specifikt för SF37?
Vilka flottiljer har fått den nya visulatorn (samma som till MMT för fpl39) till JA-SULan?
imint
QUOTE(106 @ May 25 2003, 12:32 )
Varför saknas den radioantennen på AJ/SH/SK/SF?

Att JA uppdaterats till JA37Di känner vi till men vilka uppdateringar finns/fanns på de andra versionerna (AJ/SH/SF/SK)?

Har F21 en flygsimulator specifikt för SF37?
Vilka flottiljer har fått den nya visulatorn (samma som till MMT för fpl39) till JA-SULan?

Annan typ av flygradio i AJ serien.

Nej F 21 har bara en JA sula.

AJ/SH/SF uppdateringarna är en djungel som har pågått under flera år, det mest omfattande paketet var det som benämndes modpaket 11 resp modpaket 12, det var det som gjorde allt till AJS 37. Huvudsakligen införande av 1553 bussen och några kilometer kabel extra i maskinen. Den senaste uppdateringen har varit på AJSF som har fått integrerad GPS i navsystemet. Finns en extra antenn på ryggåsen som är för GPSen. Tidigare hade man en lös Garmin III GPS som inte höll måttet utan endast var ett stöd.

Om jag inte misstar mig så är nog samtliga JA simulatorer uppgraderade 7.gif Dock inte alldeles säker
Fk Backéus
Viggen en underbar skapelse...

Särskilt när man ser ovansidan på den när den flyger förbi!

biggrin.gif
Wolfsong
QUOTE(Adam Wilhelm @ May 25 2003, 01:46 )

Radarvarnare

Rätt. Radarvarnaren är "grodögonen" bakpå bommen.

Och alla JA simulatorer är inte uppdaterade till Di. Inte ens till D. Jag vet att F17 had Di, F4 hade D när jag var där senast, kanske Di nu. F16 har C, F21 hade C när jag var där, vet inte om de fick D men nu lär de ju inte uppdatera den i alla fall.
Wolfsong
QUOTE(106 @ May 23 2003, 23:34 )

Bara appropå konstiga saker.... Strax efter vi hade målat "Blå Petter" sommaren 2000 så hade vi en JA över natter från F4 av någon anledning. När den kom tillbaka till F4 så hade de helt plötsligt blå prickar på insidan av vänster huvudställs hus.... Har ingen aning om hur det gick till..... :P
Wolfsong
Varför finns den inte på övriga versioner?

Svar på den första frågan har du redan fått.

Svaret på den andra frågan är att JA37 är ett helt annat flygplan än resten av 37-systemet. Du kan inte jämföra JA med AJ/SK/SF/SH eftersom när JA skapades byttes det mesta på insidan, till och med kroppen ändrades ju i storlek nägot för den nya motorn.
106
QUOTE(Wolfsong @ Jun 13 2003, 23:03 )
Och alla JA simulatorer är inte uppdaterade till Di. Inte ens till D.

Var det i och med uppdatering till D som man bytte ut den gamla visulatorn mot en Silicon Graphics (Gripen Sky tror jag presentationen heter)? När jag provat simulatorn har det varit med nya visulatorn men gamla MI, TI mm

Svaret på den andra frågan är att JA37 är ett helt annat flygplan än resten av 37-systemet. Du kan inte jämföra JA med AJ/SK/SF/SH eftersom när JA skapades byttes det mesta på insidan, till och med kroppen ändrades ju i storlek nägot för den nya motorn.

Jo visst blev den 1 dm längre, "inbyggd" akan, extra hydraulcylinder under vingen, nya roder och så.
Men för vanlig flygradio borde det ju inte behövas nya antenner, jaktlänken kan jag däremot förstå om den behövde en ny antenn.
106
Förresten, vad hände med den helvita (eller extremt ljusgrå) JA37 som fanns på F13? När genomfördes försöken med olika svårupptäckta färgscheman?
Danne
Det var F13s Jaktvigg med fennummer "38". Den målades 1982 om för att testa en ljusgrå, snudd på vit målning. Inget annat flygplan fick denna testmålning, då valet gick till en mer internationell "low viz grey".

Antar att den målades om till den korrekta färgskalan vid en grundligare serviceperiod, såsom nu sker med Griparna.
granQ
hur känslig är foto tillstånd på tex instrument panel och sådant på viggen. Om man försöker ta foto på gripens hud med mera lär man bli skjuten. Till tunnan lär vara helt okey. Är det så länge den är i tjänst eller?

vad händer med dom gamla simulatorerna, kan inte finnas så stort behov av viggen simulatorer och fy fan om ni säger att dom skrotas.

och viggen skulle passa utmärkt inte i flightsimulator utan lock on modern aircombat.
imint
QUOTE(granQ @ Jun 15 2003, 20:43 )
hur känslig är foto tillstånd på tex instrument panel och sådant på viggen. Om man försöker ta foto på gripens hud med mera lär man bli skjuten. Till tunnan lär vara helt okey. Är det så länge den är i tjänst eller?

vad händer med dom gamla simulatorerna, kan inte finnas så stort behov av viggen simulatorer och fy fan om ni säger att dom skrotas.

och viggen skulle passa utmärkt inte i flightsimulator utan lock on modern aircombat.

Tja, det var fritt foto på F 21 igår på flygdagen, så även kabiner. För övrigt finns det en kringresande AJ kabin som man ställer ut vid uppvisningar etc. En vanlig dag är det dock vanligtvis vansinnnigt förbjudet att fotografera :(
106

Det vore förstås önskvärt att man sparade någon simulator i museialt syfte. Men att spara alla lär knappast vara aktuellt. Tittar man på hur den är uppbyggd krävs det en hel del underhåll. Det är inte som MMT till JAS39 där man har två SGI-datorer utan det är ett rum fyllt med skåp i storlek kylskåp fyllda med kretskort.

Detta är förstås gissningar, men å andra sidan, hur många J35-simulatorer finns det kvar?
imint
QUOTE(106 @ Jun 15 2003, 20:56 )

Det vore förstås önskvärt att man sparade någon simulator i museialt syfte. Men att spara alla lär knappast vara aktuellt. Tittar man på hur den är uppbyggd krävs det en hel del underhåll. Det är inte som MMT till JAS39 där man har två SGI-datorer utan det är ett rum fyllt med skåp i storlek kylskåp fyllda med kretskort.

Detta är förstås gissningar, men å andra sidan, hur många J35-simulatorer finns det kvar?

I JA 37 simulatorn sitter det ett antal "Macintosh" processorer ;) för alla oss Macfrälsta biggrin.gif
106
QUOTE(imint @ Jun 15 2003, 21:09 )
I JA 37 simulatorn sitter det ett antal "Macintosh" processorer ;) för alla oss Macfrälsta biggrin.gif

Gamla Motorola 68xxx eller nyare saker?
Kretskorten i de där skåpen ser ju inte riktigt ut som i en vanlig dator. Kablar precis överallt så jag förstår inte hur de kan hålla reda på allting.
imint
QUOTE(106 @ Jun 15 2003, 21:14 )
QUOTE(imint @ Jun 15 2003, 21:09 )

Gamla Motorola 68xxx eller nyare saker?
Kretskorten i de där skåpen ser ju inte riktigt ut som i en vanlig dator. Kablar precis överallt så jag förstår inte hur de kan hålla reda på allting.

En gammal hederlig 68040, vad annars B) fun_icon_nana.gif
Erik_G
MC68040? Inte sååå tokigt ändå. Men tyvärr går det int eatt köra Mac OS X på dom :P

Apropå J35-simulatorer, det står ju en sån på Malmen (eller iallfall den, för museibesökare messt intressanta delen).
En kompis till mig berättade att när de byggde Gripencentrum, så byggde de ett väl tilltaget datarum för att få plats med alla datorer som krävdes för de två stora simulatorerna där. Men när centrumet väl blev klart visade det sig att mängden nödvändiga datorer hade reducerats till en eller två kylskåpsstora SGI-burkar. Bra tillväxtmöjligheter då med andra ord biggrin.gif
Iofs hörsägen, men en (för datanördar) kul historia kan man ju inte låta bli att berätta..

/E
Danne
Nu är jag inte säker på plats , ej heller om det var permanent.

När jag var på Saab i Linköping berättade en av systemingenjörerna på PM-SIM att en gammal JA37 simulator nu stod någonstans och var öppen för allmänheten att testa. Priset var nåt i stil med 100spänn för 1 eller 5min. Var detta var minns jag inte, var det Arlanda?

Vet inte vad driftkostnaderna för en gammal JA sim ligger på, men PM-SIMen tror jag kostar en "teoretisk" summa på 6000kr timmen.
KD803
Var det kanske Heron City utanför Stockholm han menade. Där ska det stå en AJ37-simulator som tydligen kommer från fd F15. Har dock inte sett den själv, så jag vet inte om det stämmer.
Danne
AJ Simulator, jo det låter ju lite mer rimligt. Tror det var Stockholm så det är nog den jag menar.
Gotcha
QUOTE(BJE @ Jun 16 2003, 10:56 )
Var det kanske Heron City utanför Stockholm han menade. Där ska det stå en AJ37-simulator som tydligen kommer från fd F15. Har dock inte sett den själv, så jag vet inte om det stämmer.

Helt riktigt. Tror den kostar 150kr/15min.
Danne
Ja, det stämmer på ett ungefär med det jag hört då. Hur någon kan betala det förstår jag inte riktigt. Jag har bara använt JA37 sim:en och SAABs PM-Sim/SY-sim, och Ja37 sim:en är inte så mycket att ha i julgranen jämfört med de senare.

Allt är dock bra om det ökar Svenssons flygintresse salute.gif
KD803
QUOTE(Danne @ Jun 16 2003, 13:04 )
Hur någon kan betala det förstår jag inte riktigt.

Jämfört med att sitta framför en 21"-skärm med tangentbord och joystick så är även en svart-vit 37-simulator ett himmelrike, så nog kan jag förstå detta. Blir nästan lite sugen själv nu när jag skriver detta. ;)
106
Men jämför man JA-SUL med nya visulatorn med MMT (fpl39) så är den helt OK. Presentationen och terrängdatabasen är samma, skillnaden är ju att man i 37-simulatorn sitter i en riktig kabin och inte i en kontorsstol (motsv).
Men i MMT kan man förstår tala direkt med rotekamraten som sitter någon meter i sidled i en likadan simulator. Dessutom kan MMT kopplas ihop med FMS (alltså 2+2 simulatorer) och jag tror även att man kan koppla ihop dem med simulatorer på andra förband och på så sätt öva med fler mänskliga piloter samtidigt.
Pal_oldpc
QUOTE(BJE @ Jun 16 2003, 13:08 )
Jämfört med att sitta framför en 21"-skärm med tangentbord och joystick så är även en svart-vit 37-simulator ett himmelrike,

Det håller jag inte med om.
Danne
QUOTE(BJE @ Jun 16 2003, 13:08 )
[Jämfört med att sitta framför en 21"-skärm med tangentbord och joystick så är även en svart-vit 37-simulator ett himmelrike, så nog kan jag förstå detta. Blir nästan lite sugen själv nu när jag skriver detta.  ;)

Håller jag helt och fullt med om. Hade många roliga stunder i simmarna och då de var extraordinärt viktiga för vårt arbete så var deras goda prestanda ett stort hjälpmedel. Det går inte att jämföra en inddustrisimulator med en leksak"simulator" till hemmaburken. En simulator skall träna en ff (alternativt utveckla en flygande produkt). Då en flygförare till stor del nyttjar sitt perifiära(globala) seende vid sin spatiala orientering KRÄVER det en stor projektionsyta för att få någon givande realistisk effekt. Detta klara ingen leksakssimulator av, sedan kan folk hoppa upp och ner och säga att de är si och så realistiska.Det är roliga leksaker, men är just också leksaker.
Jag har själv blivit åksjuk inne i domen på Saab, då jag stod på sidan och förde anteckningar.

Sedan finns som sagt de mindre,pc baserade, taktiska simulatorerna som även de fyller en uppgift,
Pal_oldpc
QUOTE(Danne @ Jun 16 2003, 14:11 )
Håller jag helt och fullt med om. Hade många roliga stunder i simmarna och då de var extraordinärt viktiga för vårt arbete så var deras goda prestanda ett stort hjälpmedel. Det går inte att jämföra en inddustrisimulator med en leksak"simulator" till hemmaburken. En simulator skall träna en ff (alternativt utveckla en flygande produkt). Då en flygförare till stor del nyttjar sitt perifiära(globala) seende vid sin spatiala orientering KRÄVER det en stor projektionsyta för att få någon givande realistisk effekt. Detta klara ingen leksakssimulator av, sedan kan  folk hoppa upp och ner och säga att de är si och så realistiska.Det är roliga leksaker, men är just också leksaker.
Jag har själv blivit åksjuk inne i domen på Saab, då jag stod på sidan och förde anteckningar.

Jag kan säga på en gång att det är uppenbart att du aldrig sett AJ simulatorn. Inser du att det finns folk som har full HOTAS och motion trackande VR-hjälm till sina hem PC??? Självklart är en modern militär flygsimulator bättre, men vi pratar om AJ här.
Wolfsong
QUOTE(106 @ Jun 15 2003, 18:30 )
Förresten, vad hände med den helvita (eller extremt ljusgrå) JA37 som fanns på F13? När genomfördes försöken med olika svårupptäckta färgscheman?

6 stycken JA37 målades i 6 olika grå nyanser. Endast 1 av dem fortsatte flyga med testfärgen. Efter F13 flyttades "White Lady" som individen heter till F16, 3:e komp och numrerades om till 68. Den skrotades hösten 2000 efter det att en värnpliktig skjöt huvskjutningen på marken. Det var i perioden då vi skrotade många JA och alla som inte hade långt kvar till F/G tillsyn och behövde större underhåll av andra anledningar skrotades direkt istället.
Wolfsong
QUOTE(106 @ Jun 13 2003, 23:38 )
QUOTE(Wolfsong @ Jun 13 2003, 23:03 )
Och alla JA simulatorer är inte uppdaterade till Di. Inte ens till D.

Var det i och med uppdatering till D som man bytte ut den gamla visulatorn mot en Silicon Graphics (Gripen Sky tror jag presentationen heter)? När jag provat simulatorn har det varit med nya visulatorn men gamla MI, TI mm

Kan vara. Är inte säker eftersom jag inte varit mycket vid simulatorerna. D & Di har ju båda det gamla MI/TI. För simulatorn borde det inte vara särskilt mycket skillnad mellan D/Di förutom programvara dock, men man vet inte vad mer de kan ha gjort samtidigt för att förbereda till cockpit modpaketet.
106
Är det mycket som måste åtgärdas efter skjutning av huven?
Wolfsong
Huven var öppen och då är ju 3-vägs ventilerna vridna så att krutgaserna inte går till huvskjutningspistongerna utan rätt ut i luften.... eller snarare rätt ut i kabin.... Så man måste montera isär kabin, kontrollera alla instrument och rengöra allt inne i kabin efter krutgas röken lagt sig. Ganska mycket jobb.....
Danne
QUOTE(Pal @ Jun 16 2003, 14:20 )
QUOTE(Danne @ Jun 16 2003, 14:11 )

Håller jag helt och fullt med om. Hade många roliga stunder i simmarna och då de var extraordinärt viktiga för vårt arbete så var deras goda prestanda ett stort hjälpmedel. Det går inte att jämföra en inddustrisimulator med en leksak"simulator" till hemmaburken. En simulator skall träna en ff (alternativt utveckla en flygande produkt). Då en flygförare till stor del nyttjar sitt perifiära(globala) seende vid sin spatiala orientering KRÄVER det en stor projektionsyta för att få någon givande realistisk effekt. Detta klara ingen leksakssimulator av, sedan kan  folk hoppa upp och ner och säga att de är si och så realistiska.Det är roliga leksaker, men är just också leksaker.

Jag kan säga på en gång att det är uppenbart att du aldrig sett AJ simulatorn. Inser du att det finns folk som har full HOTAS och motion trackande VR-hjälm till sina hem PC??? Självklart är en modern militär flygsimulator bättre, men vi pratar om AJ här.

HOTAS kan bidra till en ökad realism, med tekniskt hänseende, men den är begränsad. Man kan hård dra det som en tekniker sa " Om jag köper en äkta Ferrari F1 ratt till min sons trehjuling, skulle han bli en bra F1 förare då?" Man skall inte generealisera det på det viset iofs, fördelarna finns: Knappologi träning.

VR hjälm: Enligt de tester vi utförde är fullständigt och totalt förkastligt. En VR hjälm skapar en pseudorealism, något som våra optiska/balanssinnen inte kan skilja från den korrekta verkligheten. Detta uppstår bland annat då en felaktig kollimering av objekt och information (HUD/SI). Den verklighetsuppfattning som bildas är för en aktiv flygförare farlig, då den i spetssituationer kan träna in ett felaktigt ryggmärgsbeteende osv..
Tester har gjorts på UAV operatörer som använt VR hjälmar, de drabbades av olika illusioner, självklart många med visuella källor, det skulle de ju ha, men det som var intressant var att de fick en del balansorienterade illusioner som man tidigare trott var omöjliga att få utan uppredade fysiska accelerationer/retardationer i olika vinkelplan. De uppkom även i situationer där de inte skulle uppkomma i "verkliga livet" under samma förhålanden (vackert väder, fri sikt).

Jag ÄLSKAR flygsims till datorn, som ett nöje och tidsfördriv. Jag kör Il2 Forgotten Battles online och har askul minst sagt, men jag har även flygtid på 4 olika WW2 warbirds och det finns ytterst få likheter, vilket enligt mig inte är ett problem. Det skall se snyggt ut, låta maffigt och ha en bra fysikåtergivning. Resten är illusion.

Men det är min personliga åsikt
Pal_oldpc
ok Danne. Har du sett AJ simulatorn? Om du har det och tycker att den är "himmelriket" dvs. underhållande/rolig/lärorik jämfört med t.ex IL2 så blir jag förvånad.

Att man får en typ av åksjuka av vr-hjälmar är ju välkänt. Det beror ju just på att balanssinnet inte får den input den tycker sig borde få med hänseende till de accelerationer/deccelerationer som upplevs visuellt. Jag visste inte att man sedan betingat kunde få dessa obehag/illusioner i riktiga situationer beroende på vad man tidigare upplevt virtuellt. Men jag håller inte med om att man skall döma ut vr-hjälmen som koncept. Det har ju redan visats prototyper av utrusting som genom svaga elektriska impulser och fält lurar ens balanssinne att "känna" acceleration/decceleration. Rätt dyra grejjer så klart, men integrerat med vr-hjälm så kanske man kan eliminera fenomenet simulator-sickness.
TEN
Viggen är råare, brutalare och mäktigare än lilla Gripen.

Det är så jäkla gött att stå 50m från en startande 37a, ALLT skakar och man nästan tappar luften - RAW POWER.

Finns det förresten någon sanning i historien om 37an och SR71an, eller är det bara en myt?
BJK
Beror på vad du menar med 37:an och SR71:an........ 7.gif
TEN
När jag gjorde gu så berättade några av befälen att en JA37 på nått sätt lyckats komma nära och fota en SR71a. Vilket skulle vara helt unikt och ett gratulationstelegram eller fax skulle ha kommit från jänkarna.
BJK
Nja, däremot lyckats låsa radarn på målet har ju skett........
TEN
Inte så illa antar jag....

Det skulle tydligen varit problem att komma upp på den höga höjden men piloten hade väl löst det genom att "kasta sig uppåt"
Yman
QUOTE(TEN @ Jun 23 2003, 20:20 )
Viggen är råare, brutalare och mäktigare än lilla Gripen.

Det är så jäkla gött att stå 50m från en startande 37a, ALLT skakar och man nästan tappar luften - RAW POWER.

Finns det förresten någon sanning i historien om 37an och SR71an, eller är det bara en myt?

Hela händelsen finns att läsa om här:
Myter (Samt en massa annat också...)

//Yman
TEN
TACK!
106
Från tråden myter:
QUOTE(imint @ Jul 12 2003, 07:57 )
QUOTE(106 @ Jul 11 2003, 23:26 )
QUOTE(imint @ Jul 11 2003, 22:48 )
Dessutom finns det inga datorbegränsningar i en Viggen, allt hänger på killen med styrspaken mellan benen.

Vid hur mycket är det "kniven" börjar slå en på fingrarna? Styrs den av lastfaktor, alfa eller både och?

Det är en ganska komplex beräkning för att starta kniven, där bland annat fart, alfa ingår men den tar även hänsyn till hur mycket alfa har ökat när belastningen ansattes, den predikterar alltså och försöker varna i förväg. Numera inleds varningen med tut i lurarna innan kniven går igång.
Xit
ehh? 7.gif
Mats
Xit: Kniven är en sak som sitter på styrspaken och slår en på fingrarna när det är risk för att man överbelastar eller stallar flygplanet så att man vet att man ska släppa efter.

Fanns redan på Draken för att man hade problem med stall i kurvor. I och med den stora vingytan på Draken/Viggen så blir det en ordentlig luftbroms när man flyger med stor vinkel mot luften: "alfa". Med följden av att luftströmmen över vingen inte blir den rätta och all lyftkraft försvinner: "stall".
Xit
aha där ser man! Man lär sig något nytt varje dag!
imint
QUOTE(106 @ Jul 12 2003, 10:52 )
Från tråden myter:
QUOTE(imint @ Jul 12 2003, 07:57 )
QUOTE(106 @ Jul 11 2003, 23:26 )
QUOTE(imint @ Jul 11 2003, 22:48 )
Dessutom finns det inga datorbegränsningar i en Viggen, allt hänger på killen med styrspaken mellan benen.

Vid hur mycket är det "kniven" börjar slå en på fingrarna? Styrs den av lastfaktor, alfa eller både och?

Det är en ganska komplex beräkning för att starta kniven, där bland annat fart, alfa ingår men den tar även hänsyn till hur mycket alfa har ökat när belastningen ansattes, den predikterar alltså och försöker varna i förväg. Numera inleds varningen med tut i lurarna innan kniven går igång.

Det där med kniven fick jag om bakfoten insåg jag när jag kontrollerade befintlig litteratur i ämnet, så här skall det vara:

Höalfavarningssystemet

...Systemet är så uppbyggt att genom en handvarnare(vibrator)i styrspaken och akustisk varning i hörtelefonen, ger varning när aktuell anfallsvinkel, anfallsvinkelhastighet och tipprodervinkelhastighet överskrider ett visst värde.

Källa: Beskrivning Fpl AJS 37 del 1.

Det har alltså ingenting med fart att göra. Max alfa vid normal flygning är 15 grader och vid landning med sället ute och tryckströmställare alfa 15,5 grader intryckt så kan man ta ut 18 grader alfa utan att få varning.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.