tinhead
Nov 7 2007, 19:56
QUOTE (kerran @ Nov 7 2007, 16:06 )

Hade samtliga Viggen typer antikollisions ljus monterade både på "ryggen och magen"?
Jag vet att SK 37 hade det men jag är osäker på om JA37 och AJS 37 också hade det.
Finns det någon på forumet som vet?
På buk och rygg, samt remsor på sidan och flourocerande märkning..förutom vanliga lanternor..
Fpl 37 hade följande extern belysning:
-Antkollisionljus (buk och ryggås)
-Taxiljus (nosstället)
-Landningsstrålkastare (2 st i noställsutrymmet)
-Formationsljus (på kroppen)
-Lanternor (hö resp vä vinge, grön och röd)
-Ledljus (bakkant vingen samt stjärtkon)
I en intervju i
Framsyn 2004 nr 1 berättar Göran Tode, f d chef E1:
På Viggentiden införde vi begreppet ”Johanssonbaser”. När larmet kom om kuppen stack flygarna iväg. De gjorde sinsemellan upp vilken liten bas de skulle landa på. Det var inte reglerat och inget skrevs ned. Om det hade gjorts, hade informationen nått den andra sidan direkt. Flygarna landade på små ställen som Arvika och Hede. Piloten ringde hemvärnet och bad att de skulle vakta planet. Själv knackade piloten på hos fru Johansson för att få husrum över natten. På morgonen ringde han attackledningen, kallad Björn, och frågade om kriget kommit.
Tydligen kunde en viggenförare utan assistans ta sig ur planet, men hur? Hopp? Kunde han klättra tillbaka och starta?
kerran
Nov 11 2007, 18:38
Hade samtliga versioner av fpl 37 detta?
-Antkollisionljus (buk och ryggås)
-Taxiljus (nosstället)
-Landningsstrålkastare (2 st i noställsutrymmet)
-Formationsljus (på kroppen)
-Lanternor (hö resp vä vinge, grön och röd)
-Ledljus (bakkant vingen samt stjärtkon)
Jag har nämligen inget minne av att JA 37 hade antikollisions ljus på buken...men det var iof länge sedan jag såg JA 37 flyga nu.
w.a.p.e.
Nov 12 2007, 22:00
JA37 inget rotljus under, (flygmek hade väl förstört det varje gång detta enorma

eldrör skulle frigöras från själva puffran, samt krossas vid nedsänkning av vaggan

Avsaknad av lanternor på vingens framkant.
Ta sig in i cockpit, möjligen snävt från nosvinge/luftintag. nödstart tror jag gick på internt batteri, dock aldrig nåt jag har sett genomföras.
J.K Nilsson
Dec 2 2007, 15:10
QUOTE (w.a.p.e. @ Nov 12 2007, 22:00 )

JA37 inget rotljus under,
Har haft under nosdelen.
J.K Nilsson
w.a.p.e.
Dec 3 2007, 09:39
OK intressant! Tidiga modeller då?
Hde AJ 37 Viggen roterande ljus på underkroppen?
QUOTE (kerran @ Dec 3 2007, 11:31 )

Ja
QUOTE (kerran @ Dec 3 2007, 11:31 )

Ser ut som det

/E
Ignorance
Dec 3 2007, 12:48
Fråga på erikG's bild : Vade är dom behållarna under planet för något? dom med fenor? clusterbomber? RB?
QUOTE (Ignorance @ Dec 3 2007, 12:48 )

Fråga på erikG's bild : Vade är dom behållarna under planet för något? dom med fenor? clusterbomber? RB?
BK90 AKA Mjölner.
Viggens huvudställ är ju av boggietyp...
Vet någon på forumet om Viggen har ett hängande boggie huvudställ eller om det är fast?
För er som inte vet vad ett hängande huvudställ av boggietyp är så kan ni titta på bild länken nedan där ni ser en Avro Vulcan inför landing, Vulcan har ett hängande boggie huvudställ.
http://www.airliners.net/open.file/1255785/L/
Ignorance
Dec 3 2007, 19:04
Verkar vara fast boogie ställ
QUOTE (Ignorance @ Dec 3 2007, 19:04 )

Verkar vara fast boogie ställ

För det första så är det en radiostyrd modell du har på bilden och för det andra så har du viss rörlighet i boogien.
Ignorance
Dec 3 2007, 20:58
@BJK : Okej,missa att det var en modell

, men den har ju inte samma "häng" som den på avro vulcan!
Men det är väl klart,alla har väl viss rörlighet, kanske är obra med ett helt fast ställ,måste ju bli stora påfresningar...
Fast det vet säker du bättre än jag
Boogien på fpl37 tiltas lite grand så att det bakre hjuler hänger ned lite, det är den egna vikten som gör det i kombination med viss mekanik (bl a ett mekaniskt stopp).
Finns det någon som har en bild på en riktig Viggen i luften med huvudstället utfällt?
Vore intressant att se hur mycket boggistället på Viggen hänger i Luften.
Skulle stället vara helt fast lär ju krafterna bli enorma vid landing på det första hjulet
QUOTE (kerran @ Dec 4 2007, 18:38 )

Finns det någon som har en bild på en riktig Viggen i luften med huvudstället utfällt?
Vore intressant att se hur mycket boggistället på Viggen hänger i Luften.
Skulle stället vara helt fast lär ju krafterna bli enorma vid landing på det första hjulet
Googla på Viggen så hittar du en och annan bild.
Som BJK säger så kan boogien tiltas. Exakt hur mycket åt vardera hållet vet jag ej, men kolla på bilder från sättningar och lättningar så ser ni att den kan vridas ganska så mycket bakåt. Behovet av rörlighet framåt är av förklarliga skäl inte lika stort. Vidare så måste ju hjulen ligga rätt för att de ska få plats i hjulbrunnen vid infällning, varför det naturligtvis finns ett behov av att hjulen återförs i ett horisontellt läge efter lättning.

Här ser man en SF 37 precis vid lättning.. eller sättning.. här är boggiehjulen parallella med marken.

Här är en bild precis efter lättning, de bägge hjulen har fjädrat tillbaka så att hjulens axlar är parallella med flygplanets längdaxel (ok, lite konstigt uttryckt, men ni fattar).
/E
kerran
Jan 15 2008, 23:42
Har Viggen någon nöd generator ombord ifall motorn skulle stanna i luften så piloten har ström till det absolut nödvändigaste ombord?
OM, vart i flygkroppen sitter generatorn?
Hur drivs generatorn?
Erik_G
Jan 16 2008, 09:02
QUOTE (kerran @ Jan 15 2008, 23:42 )

Har Viggen någon nöd generator ombord ifall motorn skulle stanna i luften så piloten har ström till det absolut nödvändigaste ombord?
Hur drivs generatorn?
Ja, en "vindkraftverk" som sitter en bit bakom luftintaget, som fälls ut vid behov, och om jag inte minns fel, alltid vid landning, som en extra säkerhetsåtgärd. Vindmöllan drivs självklart av fartvinden.
Du ser den svagt på denna bilden, strax framför vingroten:

...vilket innebär att bilden på SF 37 i mitt inlägg ovan visar en start, och inte en landning...
QUOTE (Erik_G @ Jan 16 2008, 09:02 )

Hur drivs generatorn?
Ja, en "vindkraftverk" som sitter en bit bakom luftintaget, som fälls ut vid behov, och om jag inte minns fel, alltid vid landning, som en extra säkerhetsåtgärd. Vindmöllan drivs självklart av fartvinden.

...vilket innebär att bilden på SF 37 i mitt inlägg ovan visar en start, och inte en landning...
Det är ju bara o titta på flamman som är tänd! (ebk:n)!
Kråkan
Jan 16 2008, 18:01

Hur drivs generatorn?
Jag tyckte jag läste alldeles nyssens på nåt forum (här???) att man i någon av de sista moddarna innan de togs ur bruk, ändrat på just detta med utfälld nödgenerator vid start och landning. M.a.o. man bestämde sig för att ha den infälld p.g.a. att infätsningarna hade börjat ta stryk.
Jag har dessutom för mig att den var ute vid både start och landning "på min tid", men det är ju 18 år sedan man lumpade nu så minnet kan svika.
QUOTE (Kråkan @ Jan 16 2008, 18:01 )

Hur drivs generatorn?
Jag tyckte jag läste alldeles nyssens på nåt forum (här???) att man i någon av de sista moddarna innan de togs ur bruk, ändrat på just detta med utfälld nödgenerator vid start och landning. M.a.o. man bestämde sig för att ha den infälld p.g.a. att infätsningarna hade börjat ta stryk.
Jag har dessutom för mig att den var ute vid både start och landning "på min tid", men det är ju 18 år sedan man lumpade nu så minnet kan svika.
Jag vill minnas att det var jag som skrev det tidigare i denna tråd att det kom just en sådan modd. Bilden som Erik har lagt in visar en AJSF som landar. Notera det mycket kraftiga höjdroderutslaget som är ansatt för att kunna AD bromsa så länge som möjligt. Millan kommer inte att fällas ut förrän kontakten "Nosställ utfjädrat" har påverkats.
w.a.p.e.
Jan 16 2008, 19:20
Vad gäller millan infälld på senare mod, så upplevde jag att den dock alltid fanns där som innan. gäller jakt som 37 David (interopability) Mod
J.K Nilsson
Jan 17 2008, 02:12
QUOTE (imint @ Jan 16 2008, 18:20 )

Millan kommer inte att fällas ut förrän kontakten "Nosställ utfjädrat" har påverkats.
Millan UT vid NUF och millan in vid landställ in.
Förut styrdes millan av landställspaken och landställ ut - millan ut, landställ in - millan in.
J.K Nilsson
QUOTE (J.K Nilsson @ Jan 17 2008, 02:12 )

QUOTE (imint @ Jan 16 2008, 18:20 )

Millan kommer inte att fällas ut förrän kontakten "Nosställ utfjädrat" har påverkats.
Millan UT vid NUF och millan in vid landställ in.
Förut styrdes millan av landställspaken och landställ ut - millan ut, landställ in - millan in.
J.K Nilsson
Reservelaggregatet -->UT vid NUF NOT (alt NIF)
Reservelaggregatet -->IN vid NUF
kerran
Jan 19 2008, 18:30
Vad för typ av markströms aggregat använde viggen?
Är det av samma typ som Lansen och Draken använde?
QUOTE (kerran @ Jan 19 2008, 18:30 )

Vad för typ av markströms aggregat använde viggen?
Är det av samma typ som Lansen och Draken använde?
Vilken typ var det på Lansen och Draken då?
kerran
Jan 19 2008, 20:24
Vet inte vad modellen heter som Lansen och Draken använder.
Erik_G som pryat på målflyg vet säket vad det är för typ.
Erik_G
Jan 19 2008, 23:10
QUOTE (kerran @ Jan 19 2008, 20:24 )

Erik_G som pryat på målflyg vet säket vad det är för typ.
Det var nåt grönt som stod på plattan.. herrejösses.. jag hade så mycket andra intryck att ta in så sådan utrustning var nära nog ointressant i jämförelse. Dessutom är det ju en 18-19 år sedan.
Jag minns var markströmsuttaget sitter på en hkp 9, men jag minns fan inte hur grejen såg ut i andra ändan av sladden som man kopplade in i helikoptern..
/E
Kråkan
Jan 19 2008, 23:17
Viggen-braggen diskuteras annars i denna tråd lite grann:
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=23161Viggens bragg (beredskapsaggregat) försåg planet med kraft och kyld/värmd luft (beroende på säsong). Drevs av en Volvo B30.
Det enda andra aggregatet jag kommer igåg var en liten sak som kallades stagg (stationsaggregat tror jag det stod för) och som användes till Sk60.
J.K Nilsson kan säkert berätta mera. (som jag hoppas ursäktar mitt utfall mot aggmekar tidigare
J.K Nilsson
Jan 20 2008, 00:00
QUOTE (Kråkan @ Jan 19 2008, 23:17 )

Det enda andra aggregatet jag kommer igåg var en liten sak som kallades stagg (stationsaggregat tror jag det stod för)
Startaggregat...
Det som Draken och tidigare flygplan klarade sig med var STAGG, endast strömförsörjning. Man ville inte slita på batteriet vid start så därför försörjde man flygplanen utifrån. Fanns inget TN-system som behövde förinställas så det fanns inget kylluftbehov vid beredskap.
Så Braggen med ström och kylluft kom till vid introduktionen av Viggen. Första generationen hade en Porscheboxer mittengenerationen, volvomotor och i sista helautomatiska braggen satt en Ford V6. Det modifierades braggar för att kunna beredskapshålla JAS 39 också. Har man pengar så.....
Viggenbraggen kunde användas till draken också, då kopplade man bort logiken som krävde att meken slagit till kylluft innan utkontaktorn kunde slås till. Alltså hade man bara ström ut.
J.K Nilsson
kerran
Jan 23 2008, 13:44
Hur många flygtimmar var AJ 37 respektive JA 37 byggda för?
Robban75
Jan 23 2008, 19:06
QUOTE (kerran @ Jan 23 2008, 13:44 )

Gissningsvis 3000 timmar? Det högsta jag flygtidsuttag jag sett för en Viggen är 2500 timmar. Någon som vet mer?
darkjak
Jan 30 2008, 11:48
Har några Viggenplan bevarats i flygdugligt skick?
Jag vet att ett tunnanplan restaurerades under 90-talet, att försvaret tydligen ska ha tre stycken lansen för radiakuppdrag, samt att Draken ska vara populär att köpa av företag och privatpersoner (och till sist påståenden om att NASA köpt sig ett par ex för experiment).
Den AJSH 37 som Aeroseum fick från F21 har mellan 600-900 flygtimmar kvar.
Har hört olika uppgifter från olika källor därav spannet.
Veterandivisionen på F7 Såtenäs har fått den sista flygbara Viggen, en Sk37E. Den flögs dit i September förra året efter SAABs flygdag.
Det står också två st JA37 Viggen på Ärna i Uppsala. I samband med F4s nedläggning flögs två JA37D ner till gamla F16. De står i en hangar där sedan dess.
MadLuna
Mar 9 2008, 19:25
QUOTE (kerran @ Jan 23 2008, 13:44 )

Enligt boken Viggen av Sven Stridsbergs från 2003, Stenvalls förlag, så var antalet flygtimmar följande:
AJ37: de första 27st AJ37 skulle klara 2000 timmar, övriga AJ37 skulle klara 2800 timmar. Efter AJS modifiering så kunde de flyga mer tid och den som hade flugit mest av alla viggar är enligt boken flygplan 37060 som passerade 3000 timmar 23 år efter sin leverans 1974. Den flög totalt 3006,27 timmar innan det var dags för skrotning 1997.
JA37: Hittade ingen uppgift, men många JA37 hade 2003 passerat 2500 timmar enligt boken.
Edit: Tittar man på listan i boken över varje individs flygtid så är det plan nr 37058 som har flugit längst med 3099,11 timmar. Den är AJS modifierad 1992 och togs ur tjänst 1999 samt finns på Volvo Museum, Arendal, Göteborg.
På
den här sidan så står det att Viggen aldrig exporterades
för att USA tyckte att motorn var för kraftfull. Hög nivå av bullshit eller var det faktiskt så?
Varför skulle aldrig planet bli exportarat bara för att
USA tycker att motorn var för kraftfull?
The mighty Viggen. In service 1979-2005 in SwAF.
Nine versions was produced. Never exported because USA thought the engine was too powerful.
QUOTE (Berg @ Mar 14 2008, 14:53 )

På
den här sidan så står det att Viggen aldrig exporterades
för att USA tyckte att motorn var för kraftfull. Hög nivå av bullshit eller var det faktiskt så?
Varför skulle aldrig planet bli exportarat bara för att
USA tycker att motorn var för kraftfull?
The mighty Viggen. In service 1979-2005 in SwAF.
Nine versions was produced. Never exported because USA thought the engine was too powerful.
För att motorn är amerikansk, med därtill politiska restriktioner.
tinhead
Mar 14 2008, 15:10
QUOTE (Danne @ Mar 14 2008, 14:54 )

För att motorn är amerikansk, med därtill politiska restriktioner.
Som vi trimmade skiten ur
Ja, det finns folk till allt.
kerran
Mar 27 2008, 23:03
Hur mycket dragkraft gav RM8 utan EBK jämfört med orginalmotorn P&Ws JT8D som sitter i bla B727, DC-9 & MD80?
QUOTE (kerran @ Mar 27 2008, 23:03 )

Hur mycket dragkraft gav RM8 utan EBK jämfört med orginalmotorn P&Ws JT8D som sitter i bla B727, DC-9 & MD80?
http://hem.passagen.se/weasle/swe_engine.htmlCODE
MOTORDATA: RM8A RM8B
Totalvikt 2100 kg 2220 kg
Längd 6,16 m 6,23 m
Inloppsdiameter 1,03 m 1,03 m
Luftflödesförhållande 1,0 1,0
Kompressortryckförhållande 16,5:1 16,5:1
Antal kompressorsteg:
Fläkt + LT-kompressor 2 + 4 3 + 3
HT-kompressor 7 7
Förbränningskammare Ringformig med nio flamrör Ringformig med nio flamrör
Antal turbinsteg:
LT-turbin 3 3
HT-turbin 1 1
Dragkraft:
Max släckt EBK 65,6 kN 72,1 kN
Max tänd EBK 115,6 kN 125,0 kN
http://www.pw.utc.com/vgn-ext-templating/v...0000881000aRCRDQUOTE
Engine Characteristics
Fan tip diameter: 39.9 - 49.2 in
Length, flange to flange: 120.0 - 154.1 in
Takeoff thrust: 14,000 - 21,700 lb
Flat rated temperature: 77 - 84° F
Bypass ratio: 0.96 - 1.74
Overall pressure ratio: 15.4 - 21.0
Fan pressure ratio: 1.92 - 2.21
1 lb ≈ 0,45359236868 kg
1 kg ≈ 9,80665 N
=> JT8D 62,275 kN — 96,526 kN 'Takeoff Thrust' (Olika modeller av denna motor, där ursprungsversionen är den lägre siffran.)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_37_ViggenQUOTE
Dragkraft (JA37) 13 125 kp/125 kN (AJ37) 11 790 kp/117,6 kN
kerran
Apr 24 2008, 16:26
Vilka utländska stridskärror har Viggen mött i luftstridsövningar?
Robban75
Jun 29 2008, 21:20
Någon som kommer ihåg Snabel-Viggen? I jakt på mer kunskap om att kunna flyga med hög AoA, skulle Saab modifiera en Viggen tillsammans med tyska MBB. Kärran skulle få rörliga nosvingar, nedåtvinklade luftintag och vektoriserad dragkraft. Om jag inte missminner mig så skulle man även införa en liten raketmotor i utbyggnaden ovanför utblåset. Hade varit kul om den blev verklighet. X-31:an byggdes istället när Saab drog sig ur pga kostnadskäl.
QUOTE (Robban75 @ Jun 29 2008, 22:20 )

Någon som kommer ihåg Snabel-Viggen? I jakt på mer kunskap om att kunna flyga med hög AoA, skulle Saab modifiera en Viggen tillsammans med tyska MBB. Kärran skulle få rörliga nosvingar, nedåtvinklade luftintag och vektoriserad dragkraft. Om jag inte missminner mig så skulle man även införa en liten raketmotor i utbyggnaden ovanför utblåset. Hade varit kul om den blev verklighet. X-31:an byggdes istället när Saab drog sig ur pga kostnadskäl.
I alla fall jag är mycket tacksam för din teckningar Robban, riktigt riktigt snyggt.
och visst hade det där varit en sanslös maskin ja, som troligen hade dominerat flygdagseuropa om inte annat..
w.a.p.e.
Jun 29 2008, 21:37
Snacka om helt fel plan att experimentera med det där på!
Robban75
Jun 29 2008, 22:33
QUOTE (Danne @ Jun 29 2008, 22:31 )

[I alla fall jag är mycket tacksam för din teckningar Robban, riktigt riktigt snyggt.
och visst hade det där varit en sanslös maskin ja, som troligen hade dominerat flygdagseuropa om inte annat..
Tackar så mycket! Kul att det uppskattas.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.