Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Viggen
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
106
Det bästa är nog om du tittar och läser på följande sidor:
www.canit.se/~griffon/aviation
www.avrosys.nu/aircraft
hem.passagen.se/weasle
Det är mycket lättare att se på bilder än om man ska försöka förklara det. SK37 är skolversionen och är således tvåsistsig, SF37 är fotospaningsversionen och har 6 kameror, en IRLS och ett kamerasikte i nosen.

Under den aktuella perioden (81-83) flög F4 J35D.
Erik_G
QUOTE (imint @ Feb 17 2007, 20:47 ) *
Hur menar du nu, vad jag vet så har inga moddar gjorts på fenan under Viggens livstid, om du inte menar den förändring som gjordes av fenan i samband med JA37. SK37 fick samma fena som JA

Ett gäng JA-fenor tillverkades väl i komposit, för att få erfarenhet inför gripenprojektet. Men det innebar inga förändringar av fenans yttre, som syns på håll i alla fall.

/E
imint
QUOTE (Erik_G @ Feb 18 2007, 11:05 ) *
QUOTE (imint @ Feb 17 2007, 20:47 ) *
Hur menar du nu, vad jag vet så har inga moddar gjorts på fenan under Viggens livstid, om du inte menar den förändring som gjordes av fenan i samband med JA37. SK37 fick samma fena som JA

Ett gäng JA-fenor tillverkades väl i komposit, för att få erfarenhet inför gripenprojektet. Men det innebar inga förändringar av fenans yttre, som syns på håll i alla fall.

/E

Jovisst, men jag tycker inte det är en modd eftersom dom fenorna är identiska med de vanliga "plåt"fenorna
Lethal_Impact
Jag fårstår inte hur dessa fenor är "identiska"?
http://www.aeronautics.ru/img003/saab-jas37-viggen-01.jpg
http://www.airliners.net/open.file/1164249/M/

Ok, vi säjer sä här: Vilka flottiljer hade viggen 1981-83?
Hur många av varje variant hade vi? Eller: vilka skulle vi förmodligen ha försvarat oss med under den aktuella tiden?
SK-versionen är väl ganska utesluten.

Jag hade ju helst sett att några "jämtlands-viggen" hade ingått i min film, men kanske några tillförs fortare pga av det "rådande läget" rolleyes.gif .
C DK012
QUOTE (Lethal_Impact @ Feb 18 2007, 14:19 ) *

De ÄR inte identiska, den övre bilden visar en JA37 Jaktviggen, den undre en AJ37 (eller motsv). De har - vilket nämnts tidigare - olika fenor. Jämför med Robbans enkla diagram en gång till!
Lethal_Impact
Ok, vi skiter i det då.
Resten av frågorna då?

(aha, kom på nu att imint måste ha menat att det finns komposit-varianter av AJ-fenan som är identisk.
Lessen om jag ställer till det.)
imint
QUOTE (Lethal_Impact @ Feb 18 2007, 17:18 ) *
Ok, vi skiter i det då.
Resten av frågorna då?

(aha, kom på nu att imint måste ha menat att det finns komposit-varianter av AJ-fenan som är identisk.

Ja, du ställer till det, eller så var jag oerhört otydlig, eftersom jag menade JA fenorna där vissa var gjorda till stor del av komposit.
Sytare
QUOTE (imint @ Feb 18 2007, 17:28 ) *
Ok, vi skiter i det då.
Resten av frågorna då?

Ja, du ställer till det, eller så var jag oerhört otydlig, eftersom jag menade JA fenorna där vissa var gjorda till stor del av komposit.

Fråga: Skiljde sig kompositfenorna något i vikt i jämnförelse med orginalen?
Valde man att kompensera detta, och i så fall hur?
106
Ok, vi skiter i det då.
Resten av frågorna då?

Ett tips är att faktiskt läsa de sidor som man länkar till eftersom informationen redan finns sammanställd där.
Enligt denna sida (som jag tidigare länkade till) levererades AJ (108 st) med början 1971, SK (17 st) med början 1973, SH (27 st) 1975-80, SF (28 st) 1977-80, JA (149 st) 1979-90. Ett förhoppningsvis rimligt antagande är alltså att samtliga (bortsett från eventuella provflygplan som behölls hos Saab eller FC) AJ, SK, SH och SF var levererade och ett par hade dessutom hunnit haverera. JA hade precis börjat levereras så de fanns antagligen inte i så stora antal, vill du veta mer exakt föreslår jag SFF:s forum, de brukar ha koll på sådana detaljer.
När olika flottiljer hade olika flygplanstyper kan du läsa mer om här (också tidigare länk).
Lethal_Impact
Förlåt, jag ber nu om ursäkt för mitt uppträdande.

Hur pass "offensiva" var SH och SF varianterna?
Eller var det inte förräns de blev modifierade till AJxx 37 som de blev "offensiva"?
Alltså att agera som AJ37 och utföra uppdrag som denne.
imint
QUOTE (Lethal_Impact @ Feb 18 2007, 21:05 ) *
Förlåt, jag ber nu om ursäkt för mitt uppträdande.

Hur pass "offensiva" var SH och SF varianterna?
Eller var det inte förräns de blev modifierade till AJxx 37 som de blev "offensiva"?
Alltså att agera som AJ37 och utföra uppdrag som denne.

Dom kunde endast bära Rb 24/24J före modden till AJS
KD803
QUOTE (imint @ Feb 18 2007, 22:10 ) *

SH kunde väl bära Rb 04 också? Den är ju hyfsat offensiv.
imint
QUOTE (KD803 @ Feb 18 2007, 23:07 ) *
QUOTE (imint @ Feb 18 2007, 22:10 ) *

SH kunde väl bära Rb 04 också? Den är ju hyfsat offensiv.

Jag böjer mig så länge, när jag lumpade så var det ingen som nämnde det eller något som vi beväringar fick öva att hänga...
Erik_G
QUOTE (imint @ Feb 18 2007, 11:13 ) *
Jovisst, men jag tycker inte det är en modd eftersom dom fenorna är identiska med de vanliga "plåt"fenorna

Men jag ville ju bara messerschmitta mig lite ju biggrin.gif

Om jag förstått det rätt innebar kompositfenorna ingen förbättring för flygplanet i sig, snarare tvärt om, men så var anledningen till bytet som sagt, att SAAB skulle få öva på att jobba med kompositmaterial.

/E
KD803
QUOTE (imint @ Feb 19 2007, 05:54 ) *
Jag böjer mig så länge, när jag lumpade så var det ingen som nämnde det eller något som vi beväringar fick öva att hänga...

Rotade fram ett ex av FV-nytt från 1991 som beskriver den då nya AJS-modden. Bortsett från sådana pärlor som "De 20 divisioner Viggen och Draken som ingår i flygvapnet i dag är ett operativt minimum för att uppfylla flygvapnets uppgifter i fred och krig" så innehåller den en beskrivning av beväpningsalternativen före och efter modden.

Före modden kunde SH bära 2 Rb 04E och en Rb 24/24J, SF kunde bära två Rb 24/24J. Efter modden kunde de bära samtliga vapen som AJ burit innan, förutom Rb 75 och Rb 05, samt de vapen som tillkom i modden (Rb 24/24J på sex balkar, Rb 74, Rb 15F och BK).

edit: AJSF kunde fortfarande inte bära Rb 04E, dock Rb 15F.
imint
QUOTE (KD803 @ Feb 19 2007, 10:31 ) *
Före modden kunde SH bära 2 Rb 04E och en Rb 24/24J, SF kunde bära två Rb 24/24J. Efter modden kunde de bära samtliga vapen som AJ burit innan, förutom Rb 75 och Rb 05, samt de vapen som tillkom i modden (Rb 24/24J på sex balkar, Rb 74, Rb 15F och BK).

Det var det jag hade för mig, man jag var inte helt säker på hur det var, men du redde ut det smile.gif
Lethal_Impact
Tack för infon!
Men kan/bör SH/SF ta på sig uppdrag liknande de som AJ utför?
Eller har de bara vapen för att försvara sig?

(nån som vet hur många (värme-)"facklor" det får plats i en sån där "kapsel"/eller nått)
kerran
Hade alla Viggen versionerna lika lång räckvidd?
Darkwand
QUOTE (kerran @ Mar 20 2007, 22:22 ) *
Hade alla Viggen versionerna lika lång räckvidd?

Det är väl högst osanolikt då dels SK37 hade plats för två piloter och Ja37 hade en annan motor.
BJK
QUOTE (KD803 @ Feb 19 2007, 10:31 ) *
QUOTE (imint @ Feb 19 2007, 05:54 ) *

Rotade fram ett ex av FV-nytt från 1991 som beskriver den då nya AJS-modden. Bortsett från sådana pärlor som "De 20 divisioner Viggen och Draken som ingår i flygvapnet i dag är ett operativt minimum för att uppfylla flygvapnets uppgifter i fred och krig" så innehåller den en beskrivning av beväpningsalternativen före och efter modden.

Hur siktade man in en Rb15 på målet med en AJSF?
Sytare
@BJK
Bäring och avstånd är en rätt så enkel metod. Användes redan på A32-tiden, när många av planen saknade egna radaranläggningar. Vill minnas att det tillkom databusar i AJS-moddarna till deras balkar.

Kanske inte helt praktiskt att ställa in sådana paramterar redan på backen, men med en liten höftning så kan man om inte annat mätta luftförsvaret och på så vis få en eller flera träffar.
kerran
Är JAs RM8B "törstigare" än övriga Viggen versioner eftersom dess motor är starkare?

Samtigt är motorn i JA nyare, så det är väl inte omöjligt att den kan vara bränslesnålare också fast den är starkare än RM8A?

Låter RM8A och RM8B lika högt vid max EBK?
Darkwand
På RM8B har man tagit bort ett ett steg i lågtryckskompressorn och utökat från tvåstegs till trestegsfläkt (man ser den första fläkten när man tittar in i en jetmotor).
EBK'n på Viggen var ju ett riktigt monster då man hade en hel del bypass luft som gav en riktigt bra förbränning och krafttillskott.
BJK
QUOTE (Sytare @ Mar 22 2007, 00:54 ) *
@BJK
Bäring och avstånd är en rätt så enkel metod. Användes redan på A32-tiden, när många av planen saknade egna radaranläggningar. Vill minnas att det tillkom databusar i AJS-moddarna till deras balkar.

Kanske inte helt praktiskt att ställa in sådana paramterar redan på backen, men med en liten höftning så kan man om inte annat mätta luftförsvaret och på så vis få en eller flera träffar.

Förvisso så fick vi 1553-buss i AJS-modden, men rent praktiskt så behövs det ju en fpl RR för att plotta målen samt överföra datan via bussen till vapnet. Mig veterligen har man inte provat att skjuta från AJSF?
Sytare
BJK
Vad jag vet så har man inte släppt en Rb 15F från en AJSF, och ja, visst behövs det en flygradar. Men det jag syftade på med paralellerna till A32-tiden var att ett eller flera plan utan radar flög i samma enhet, och på kommando från planet med radar och operatör så släppte man lasten.

Rbs 15 kan ju programeras hur den skall flyga innan den tänder radarn (för att navigera mellan kobbar och skär), är då de 2 st Rb 15F som hänger under vingarna på en AJSF inställda på att dem skall flyga X antal kilometer på kurs Y redan över öppet hav redan när planen lyfter så är det bara för ettan att kommendera skjut när han mätt in målet på t.ex. avståndet X+10km.

Det är inte vidare flexiblet, men det är ett sätt att få med sig flera robotar vid ett anfall.
BJK
QUOTE (Sytare @ Mar 24 2007, 13:47 ) *
BJK
Vad jag vet så har man inte släppt en Rb 15F från en AJSF, och ja, visst behövs det en flygradar. Men det jag syftade på med paralellerna till A32-tiden var att ett eller flera plan utan radar flög i samma enhet, och på kommando från planet med radar och operatör så släppte man lasten.

Rbs 15 kan ju programeras hur den skall flyga innan den tänder radarn (för att navigera mellan kobbar och skär), är då de 2 st Rb 15F som hänger under vingarna på en AJSF inställda på att dem skall flyga X antal kilometer på kurs Y redan över öppet hav redan när planen lyfter så är det bara för ettan att kommendera skjut när han mätt in målet på t.ex. avståndet X+10km.

Det är inte vidare flexiblet, men det är ett sätt att få med sig flera robotar vid ett anfall.

"improved Rb04" anfall m a o ;)
griffon
Jag är rätt säker på att ingen SF blev till AJSF enligt de första planerna och att de faktiskt inte kunde bära Rb 15F eller några andra vapen än Sidewinder. Rätta mig gärna om jag har fel.

Har svårt att tänka mig att radar skulle behövas till 15F för att utnyttja den fullt ut, då det för de två andra varianterna inte alls är självklart att plattformen använder sin egen radar och det är ganska självklart att man inte vill tala om för målen om det är ett spaningsplan som gör ett radarsvep eller några divisioner där alla gör var sitt. Men buss och länk, ja.

Sea Eagle, som är pensionerad, hade utöver backupmoden en där man talade om för den hur den skulle flyga och sen vilken yta eller sektor den skulle avspana och hur den skulle välja mål inom den, typ femte närmsta eller näst längst åt nordost. Som jag förstår det medan man var på väg mot målområdet. Även för svenska förhållanden är avstånden och tiderna såna att ändring av ovanstående mycket väl kan vara aktuellt efter start, särskilt som man eftersträvar att de ska träffa så nära varandra i tid som möjligt och helst komma från olika håll.
BJK
QUOTE (griffon @ Mar 24 2007, 20:40 ) *
Jag är rätt säker på att ingen SF blev till AJSF enligt de första planerna och att de faktiskt inte kunde bära Rb 15F eller några andra vapen än Sidewinder. Rätta mig gärna om jag har fel.

Har svårt att tänka mig att radar skulle behövas till 15F för att utnyttja den fullt ut, då det för de två andra varianterna inte alls är självklart att plattformen använder sin egen radar och det är ganska självklart att man inte vill tala om för målen om det är ett spaningsplan som gör ett radarsvep eller några divisioner där alla gör var sitt. Men buss och länk, ja.
Sea Eagle, som är pensionerad, hade utöver backupmoden en där man talade om för den hur den skulle flyga och sen vilken yta eller sektor den skulle avspana och hur den skulle välja mål inom den, typ femte närmsta eller näst längst åt nordost. Som jag förstår det medan man var på väg mot målområdet. Även för svenska förhållanden är avstånden och tiderna såna att ändring av ovanstående mycket väl kan vara aktuellt efter start, särskilt som man eftersträvar att de ska träffa så nära varandra i tid som möjligt och helst komma från olika håll.

Vilken länk åsyftar du?
kerran
Var det vanligt att AJ(S) kärrorna flög runt med akan kapsel monterad?
Varför fick inte AJ37 inre Akan? När typen kom ut på förband 1973 borde man ha fått del av de brister på intern Akan som jänkarna upplevde med vissa versioner av F-4 Phantom i Vietnam i både jakt och attack rollen.
Fanns det förresten möjlighet att hänga på flera externa AKAN kapslar på AJ 37 för att maximera eldkraften?

Hur var det med SK37. Hade man i teorin haft möjlighet att hänga på en extern AKAN kapsel även på denna?

Vet någon hur Viggen versionerna stod sig mot varandra under övning?
Var attackerande AJ37 en enkel mumsbit för JA37 att bekämpa?

Hade J35 det tufft mot AJ37?
Sljivovica
Har nyss plöjt genom boken "Viggen" av Sven Stridsberg.
Mycket intressanta fakta och läsning. Rekommenderas!
imint
QUOTE (kerran @ Mar 28 2007, 22:15 ) *
Var det vanligt att AJ(S) kärrorna flög runt med akan kapsel monterad?
Varför fick inte AJ37 inre Akan? När typen kom ut på förband 1973 borde man ha fått del av de brister på intern Akan som jänkarna upplevde med vissa versioner av F-4 Phantom i Vietnam i både jakt och attack rollen.
Fanns det förresten möjlighet att hänga på flera externa AKAN kapslar på AJ 37 för att maximera eldkraften?

Hur var det med SK37. Hade man i teorin haft möjlighet att hänga på en extern AKAN kapsel även på denna?

Vet någon hur Viggen versionerna stod sig mot varandra under övning?
Var attackerande AJ37 en enkel mumsbit för JA37 att bekämpa?

Hade J35 det tufft mot AJ37?

Man "flög inte runt" med AKANkapsel monterad för ro skull annat än när man övade skjutning eller stod incident(vilket faktiskt förekom) AJ 37; huvuduppgift: attack, därför annsaags inte akan vara lika viktigt som den övriga beväpningen. Rätt eller fel, det kan man alltid spekulera kring.
Berg
Det finns 2 balkar för AKAN på AJ. 1 på varje vinge.
griffon
QUOTE (kerran @ Mar 28 2007, 21:15 ) *
Varför fick inte AJ37 inre Akan?
För att attack-Lansen ganska tidigt inte längre hade nån nytta av sina till sina tänkta uppdrag. I kombination med att det kring 1960 inte var modernt till jaktrollen.
kerran
Jag antar att det under Viggen epoken förkom x antal gånger att att attackerande AJ 37 förband övade mot luftförsvarande JA 37 förband.

Vid ACM mellan AJ 37 och JA37 var det då självklart att JA37 gick vinnande ur duellen eller kunde en duktig AJ 37 förare utmanövrera en kanske mindre erfaren JA 37 förare?
tinhead
QUOTE (kerran @ Apr 19 2007, 10:47 ) *
Jag antar att det under Viggen epoken förkom x antal gånger att att attackerande AJ 37 förband övade mot luftförsvarande JA 37 förband.

Vid ACM mellan AJ 37 och JA37 var det då självklart att JA37 gick vinnande ur duellen eller kunde en duktig AJ 37 förare utmanövrera en kanske mindre erfaren JA 37 förare?

Självklart!
Flygplanet kan bara ge förutsättningarna, det är piloten som verkställer.
Dom som sades vara duktigast var spaningen. OM man ser till taktiken att flyga in över "fi" terrritorium.
Men allt beror ju på vad det blir för form av motståndare, hur striden går till väga mm..
imint
Dags att försöka uppgradera möblemanget i sitt vardagsrum?

http://www.ipmsstockholm.net/forum/sv/arti...Erik_Hagman.xml
Reckie
QUOTE (imint @ Aug 9 2007, 21:04 ) *
Dags att försöka uppgradera möblemanget i sitt vardagsrum?

http://www.ipmsstockholm.net/forum/sv/arti...Erik_Hagman.xml

Länken blev nog lite för lång så den funkar inte.

Luskade reda på sidan och fixad en kortare...

http://tinyurl.com/ypjvo2

Vore onekligen fint att ha hemma. dribble.gif
kerran
Kan någon på forumet berätta för mig hur en "riktig" flyguppvisning med AJ 37 Viggen såg ut?

Har många gånger sett JA 37 på flyguppvisningar....på Tullinge, F16 och Malmen.

Var det ungefär samma flygprogram som vanligen gjordes med JA 37 eller fanns det några särskillda inslag som förevisades endast med AJ 37?

Tyvärr blev det aldrig något besök på AJ 37 flottiljerna F10, F6, F7 & F15 för att se attack versionen av Viggen flyguppvisas...
griffon
QUOTE (kerran @ Aug 16 2007, 11:18 ) *
Var det ungefär samma flygprogram som vanligen gjordes med JA 37 eller fanns det några särskillda inslag som förevisades endast med AJ 37?
Roll direkt efter starten tror jag aldrig jag sett med JA. Nån annan?
BJK
QUOTE (griffon @ Aug 16 2007, 16:25 ) *

Ja det har förekommit, även med ställen halvvägs ute....... cool.gif
w.a.p.e.
JA37c show På Kosta-basen år 2000... pilot från F17 som tränade uppvisning, kan varit Martin eller "Lelle", gick så in i helv!! inga hämningar turn´n´burn. Jo men visst har det rollats med JA med stället ute som sagt!?
Reckie
QUOTE (BJK @ Aug 16 2007, 21:40 ) *
QUOTE (griffon @ Aug 16 2007, 16:25 ) *

Ja det har förekommit, även med ställen halvvägs ute....... cool.gif

Hittade detta...40s in i filmen rollas det efter start.

http://www.youtube.com/watch?v=49rp81KEYsI

Hittade även detta som jag tror är från Fairford, det saknar dock rollen men jag tyckte programmet var väldigt fint. Synd på musiken, vore kanon med hela klippet och med motorljud. smile.gif

http://www.youtube.com/watch?v=oNiTubJJzUQ

Vet någon förresten från vilket år det är? Antar att det är inför RIAT (Royal International Air Tattoo)?
kerran
Var JA 37 bullrigare vid full EBK med RM8B än AJ 37 med RM8A?

Har aldrig hört RM8A och RM8B i nära anslutning till varanda.

På Såtenäs flygdag flög ju en SK37 med RM8A och den lät ju en hel del.
J.K Nilsson
QUOTE (kerran @ Aug 27 2007, 21:35 ) *

Inte vad jag kommer ihåg. Men det var också innan sekelskiftet. ;)

J.K Nilsson
kerran
Tydligen har sista SK37 E landat på F7 såtenäs nu....nya hemmet blir "Veterandivisionen"
Aigore
Viggen flög ju i typ över 30 år, det måste finnas mängder med historier! låt höra lite skrönor om Viggen och dess flygare!! dribble.gif
Frekvenz
Hej!
Jag har en väldigt specifik fråga. Är det någon som sitter på en bild på AJ 37070 i digitalt format.
Den havererade 900205 strax ost om F7.
Har en bit av vingen, haverirapporten och skulle vilja kompletera med en bild.

Tack på förhand!
Aigore
QUOTE (kerran @ Aug 27 2007, 21:35 ) *

Har aldrig hört RM8A och RM8B i nära anslutning till varanda.

På Såtenäs flygdag flög ju en SK37 med RM8A och den lät ju en hel del.

Kanske en dålig jämförelse eller aning off topic men here goes: -94 var jag med på en övning i Färila där något snille bestämt att våran tältförläggning, repterar TÄLTförläggning, skulle ligga ca 150 meter rakt från slutet av startbanan. banghead.gif
Det innebar att vi hörde, såg, kände och lulktade exakt allt som lyfte. Kan inte säga om det var någon direkt decibel skillnad mellan en AJ och en JA.....hade redan trumhinnorna intryckta 2 meter in i skallen, men jag kan påpeka att det blir rätt varmt UNDER en viggen som lyfter med full ebk och det doftar inte hallonbåt heller. Det blir inte mycket sömn heller när hela F 15 och F4 lyfte samtidigt, landade samtidigt ca 3-4 gånger om dygnet!
Intressantast var nog en morgon när vi inte hörde något ljud utan allt bara vibrerade......och plötsligt kommer ett urtidsmonster flygande strax över trätopparna...en herk och det motorljud som då kom skrämde nog upp allt levande i hela förläggningen...folk sprang åt alla håll och trodde att något var på väg att krascha och att domedagen var nära!!
gasmask.gif
kerran
Hade samtliga Viggen typer antikollisions ljus monterade både på "ryggen och magen"?
Jag vet att SK 37 hade det men jag är osäker på om JA37 och AJS 37 också hade det.

Finns det någon på forumet som vet?
Berg
Jag vill minnas att jag har sett sådana lampor på buken på ett viggen, ryggen vet jag inte.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.