Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Viggen
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Magnus Redin
QUOTE (kerran @ Dec 28 2006, 15:35 ) *
Varför hade inte AJ(S) 37 Viggen inbyggd akan?
Känner någon till orsaken bakom?

Företrädaren A32A hade inbyggd Akan...
Vietnamkriget som pågick när AJ 37 Viggen utvecklades.. visade ju att akan vara viktig för de amerikanska attackförbanden.

JA 37 Viggen däremot fick inbyggd Akan.

Det här är ingen kunskap utan en spekulation:
Första generationen Viggenplan var attackflygplan. Kanske var det så att armen inte var intresserad av akan som attackvapen och akan borde vara ett självmordsvapen om man skall slå en landstigningskaka.
Det togs ändå fram akankapslar, skulle gissa att det var för att de var ganska billiga med befintliga automatkanoner och ammunitionslager och tillräckligt bra för att jaga i panik omgrupperande sovjetiska styrkor utan luftvärn.

JA Viggens kanon är inte speciell för att den är fast monterad och har en rejäl kaliber, det riktigt fina med den är att den kunde användas ihop med radarn och styrsystemet som hjälper till med att finrikta planet. AJ Viggen hade inte radar och styrsystem som är i närheten av att klara något sådant så det är inte heller lika meningsfullt att förse AJ Viggen men en bra fast monterad kanon. Det naturliga sättet att förbättra AJ Viggens jaktprestanda hade varit att förse den med bästa möjliga Sidewinderrrobotarna och helst en snabbsvängande robot som riktas in med hjälmsikte.

Om det hade börjat funderas på att byta radar och integrera in en kanon och robotar med längre räckvidd i AJ37 hade det nog gett mer kapacitet för pengarna att köpa fler JA37 och sedan fler Gripar.
Erik_G
Varför hade inte AJ(S) 37 Viggen inbyggd akan?
Känner någon till orsaken bakom?

Vietnamkriget som pågick när AJ 37 Viggen utvecklades.. visade ju att akan vara viktig för de amerikanska attackförbanden.

JA 37 Viggen däremot fick inbyggd Akan.

Man räknade väl, som andra flygvapen, med att behovet av AKAN inte längre fanns. Viggen var ju som du skriver, under utveckling, under vietnamkriget. När man tog fram JA 37, så hade man ju konstaterat att AKAN fortfarande hade en roll att spela. Under en period satte man ju stor tilltro till styrda vapen (och då snackar jag om en tid långt innan gulfkriget smile.gif ) England gick ju så långt att de trodde att bemannade flygplan var sååå 1950-tal, och att framtiden hörde till interkontinentala robotar och kryssningsrobotar, och att luftvärnsrobotarna gjort flygplan omoderna.
För markjobb, för vilken AJ var avsedd, fanns det ju AKAN-kapslar att hänga på, precis som för F-4, vars brist på AKAN lär ha kompenserats av en pilot som därför hade två stycken akankapslar permanent monterade.. smile.gif

/E
kerran
JA 37 var ju främst ett jakt flygplan, men hade kärran också stor attack kapacitet?

Kunde man hänga de attack/Bombvapen som togs fram och köptes in för AJ även på JA?
JA 37s akan borde man väl också kunnat använda för att peppra land och sjömål med?

Rent prestandamässigt...var JA 37 och AJ(S) ungefär lika snabba, hade de samma räckvidd och inre bränslemängd, kunde de flyga lika högt?

Bränsetankarna...som de nästan alltid flög med...var det samma modell som satt både på JA och AJ eller skillde de sig åt på något sätt?

Vissa flottiljer opererade ju både JA och AJS 37...bla F13, F17 och F21...den sistnämda hade väl tom en division som operade AJSF,AJSH,SK37 och JA37 på samma division.
Kunde dessa flottiljers förare flyga både JA och AJS 37 i den dagliga flygtjänsten eller var själva skillnaden i cockpit alldeles för stor?

Något annat jag också undrar över, hade Viggen positionsljus som blinkade längst ut på vingspetsarna? Idag har väl alla civila kärror det...stora som små...även Gripen har det.
Det röda Antikollisionsljuset...på Viggen, var det av roterande "saftblandartyp" på Viggen eller av blinktyp?

Jag var på FV flygdag och skådade SK 37...men just då tänkte jag inte på Viggens positionsljus och antikollisionsljus....hur det lyste och blinkade.

Jag hörde på Discovery Channel en gång att USMC F-4 Phantom ibland tom hade 3(!) akankapslar...för att kunna peppra markmålen ordentligt i Vietnams täta djungel.

Hur många akankapslar kunde AJ ta?

Kunde man även hänga extern akankapsel på JA 37 om ville få extra stor kapacitet att peppra markmål?

Incidentberedskap har jag också funderat på. Använder AJS 37 i den rollen eller var det J35 som stod för incidentberedskap fram till 1980-talet då JA blev operativ?

Hur såg standardbeväpning ut för incidentberedskap för JA men även för AJ(S) om dessa också hade incidentberedskap?

MvH Kerran
Psilander
Det går också att använda radarn för att få en uppfattning om vilken höjd som kan vara lämplig för att inte synas på fiendens fartygs radar. Men om man gör det i praktiken vet jag inte.

Därvidlag är egna radarvarnaren bättre. När de argentinska Etandard-kärrorna anföll HMS Sheffield så gjorde de ett anfall som troligtvis är mycket likt vad våra Viggen piloter skulle gjort mot ryssen. De hade en inriktning mot målet flög på låg höjd för att komma under radarloben, när radarvarnaren indikerade att de träffats av radarvågor sjönk de ytterliggare under horisonten. Gjorde en eller ett par "pop-ups" dvs steg, gjorde ett radarsvep och försvann igen, innan brittiska signalspaningen mätt in dem. Precis innan fällning steg de till ca 50-100m gjorde ett sista svep med radarn och fällde sina robotar, anfallarna upptäcktes aldrig, HMS Sheffields signalspaningsanläggning var dessutom utstörd av satellitkommunikations anläffningen. Total förvarning var ungefär 5s från upptäckt till träff..
Magnus Redin
QUOTE (Erik_G @ Dec 28 2006, 16:16 ) *
Man räknade väl, som andra flygvapen, med att behovet av AKAN inte längre fanns. Viggen var ju som du skriver, under utveckling, under vietnamkriget. När man tog fram JA 37, så hade man ju konstaterat att AKAN fortfarande hade en roll att spela. Under en period satte man ju stor tilltro till styrda vapen (och då snackar jag om en tid långt innan gulfkriget smile.gif ) England gick ju så långt att de trodde att bemannade flygplan var sååå 1950-tal, och att framtiden hörde till interkontinentala robotar och kryssningsrobotar, och att luftvärnsrobotarna gjort flygplan omoderna.
För markjobb, för vilken AJ var avsedd, fanns det ju AKAN-kapslar att hänga på, precis som för F-4, vars brist på AKAN lär ha kompenserats av en pilot som därför hade två stycken akankapslar permanent monterade.. smile.gif

/E

En intressant teknikhistorisk anekdot är att Sidewinderroboten hade sitt ursprung i ett projekt som gick ut på att utveckla ett styrsystem som skulle göra det möjligt att med kanon skjuta ned överljudsflygplan. Överljudsflygplanen utvecklades innan hanterliga digitala datorer utvecklades vilket gjorde detta till ett utomordentligt svårt problem. Något geni kom då på att styrsystemet vart mycket enklare om styrautomaten och sensorn följde med fram till målet i stället för att var fast monterade i ett akanskjutande flygplan.

Att akan vart omodernt var inte bara mode utan hade även att göra med teknologinivåer.

För egen del håller jag på att behålla AKAN i Gripen. Detta då jag tror att det behövs ett stridsekonomiskt sätt att skjuta ned billiga lågpresterande kryssningsrobotar och billiga låg och medelpresterande UAV:er så en fiende inte enkelt kan massproducera mer värdiga mål än det finns jaktrobotar i lager eller produktion.
kerran
QUOTE (Psilander @ Dec 28 2006, 16:31 ) *
Det går också att använda radarn för att få en uppfattning om vilken höjd som kan vara lämplig för att inte synas på fiendens fartygs radar. Men om man gör det i praktiken vet jag inte.

Därvidlag är egna radarvarnaren bättre. När de argentinska Etandard-kärrorna anföll HMS Sheffield så gjorde de ett anfall som troligtvis är mycket likt vad våra Viggen piloter skulle gjort mot ryssen. De hade en inriktning mot målet flög på låg höjd för att komma under radarloben, när radarvarnaren indikerade att de träffats av radarvågor sjönk de ytterliggare under horisonten. Gjorde en eller ett par "pop-ups" dvs steg, gjorde ett radarsvep och försvann igen, innan brittiska signalspaningen mätt in dem. Precis innan fällning steg de till ca 50-100m gjorde ett sista svep med radarn och fällde sina robotar, anfallarna upptäcktes aldrig, HMS Sheffields signalspaningsanläggning var dessutom utstörd av satellitkommunikations anläffningen. Total förvarning var ungefär 5s från upptäckt till träff..

Brittiska RN ångrade säkert bittert att man tagit Ark Royal ur drift någa år tidigare. Är helt övertygd om att RNs F-4 Phantomförare hade kunnat ge Etands kärrorna en match denna dag.

Var det förresten samma taktik som tillämpades med A32A för bekämpning av sjömål?

På 1970-talet var det väl en period när både AJ 37 och A32A användes..på vissa av flottiljerna
Erik_G
QUOTE (kerran @ Dec 28 2006, 16:29 ) *
JA 37 var ju främst ett jakt flygplan, men hade kärran också stor attack kapacitet?

Tja, den hette ju JA 37, inte J 37, men jag kan inte påminna mig om att jag någonsin sett en bild på en JA med attackbeväpning... jo förresten.. blädrar i min Viggen-bok av Stridsberg, där finns en bild på en kamouflagemålad JA med ARAK på balkarna bredvid extratanken.
Det gick säkert att skjuta på markmål med AKAN, men jag vet inte om det fanns några hjälpmedel för att träffa, eller om man fick flyga "by the pants". Som redan nämnts så hade JA en funktion där radarn hjälpte till för att rikta in flygplanet vid användandet av AKAN mot luftmål.

Vi har ju lite folk som skruvat viggen på forumet, jag ser fram emot en redogörelse från dessa huruvida JA var duktig på landskapsdesign..

Rent prestandamässigt...var JA 37 och AJ(S) ungefär lika snabba, hade de samma räckvidd och inre bränslemängd, kunde de flyga lika högt?

Sven Stridsberg säger:
Max hastighet på hög höjd (ca 12.000 meter): Mach 2 (2100km/h) för alla versioner utom JA, Mach 2,1 (2200km/h) för JA
Räckvidd anges vara lika (1000km för hög - låg - hög flygning, 500km för uppdrag med endast lågflygning.)
Tomvikt anges vara: 11.800kg för alla versioner utom JA, 12.200 för JA.
Bränsetankarna...som de nästan alltid flög med...var det samma modell som satt både på JA och AJ eller skillde de sig åt på något sätt?

Tankarna för alla versioner utom JA hade tre fenor, en rakt upp, och två snett neråt åt sidorna. Som ett uppochnervänt Y. JA hade fenorna i X-form. Om jag inte är helt ute och cyklar beror detta på att fenan rakt upp tar i AKAN-podden på JA. Däremot har jag ett minne av att ha sett AJ med JA-tank.

Något annat jag också undrar över, hade Viggen positionsljus som blinkade längst ut på vingspetsarna? Idag har väl alla civila kärror det...stora som små...även Gripen har det.
Det röda Antikollisionsljuset...på Viggen, var det av roterande "saftblandartyp" på Viggen eller av blinktyp?

Saftblandare, om jag inte minns fel.. (vilken nördfråga, förresten, är du modellbyggare? biggrin.gif)
Alla flygplan måste väl ha positionsljus?
griffon

Fast de tränade man ju inte på att använda, mer än lite i början.
KD803

Nej, den var ganska liten jämförd med AJ.
Kunde man hänga de attack/Bombvapen som togs fram och köptes in för AJ även på JA?

Nej, den enda gemensamma beväpningen var 13,5cm arak. JA kunde inte ta bomber eller attackrobotar.

RM8B i JA var något vassare än RM8A i AS/SF/SH vilket gjorde att JA hade något högre topphöjd.
Hur många akankapslar kunde AJ ta?

Det vanliga var två.
Incidentberedskap har jag också funderat på. Använder AJS 37 i den rollen eller var det J35 som stod för incidentberedskap fram till 1980-talet då JA blev operativ?

AJS kom efter JA, innan dess var det bara AJ. Hur det var före 80-talet vet jag inte, men då vi på den tiden hade tämligen gott om jaktdivisioner så utgår jag från att de skötte fisken utan hjälp av attacken. I början av 90-talet hände det dock att attacken stod för incidentberedskapen.
Hur såg standardbeväpning ut för incidentberedskap för JA men även för AJ(S) om dessa också hade incidentberedskap?

Akan, inga robotar. AJS körde med akankapslar.
kerran
Är det någon på forumet som vet om JA 37 med sin något vassare RM8B motor bullrade mer än AJ med RM8A?

Jag tyckte SK37 med RM8A bullrade mäktigt och "mörkt" på FV flygdag i juni.

Tyvärr deltog ju ingen JA, så det var omöjligt att jämföra.

Är det förresten någon på forumet som vet hur många Viggen och vilka versioner som kommer sparas åt eftervärlden i luftvärdigt skick?

Finns det fortfarande JA eller AJS stående någonstanns som kan göras luftvärdiga igen utan ofantligt stora kostnader?

Dessa 2 SK37E, vore mycket mycket trist om de skrotas...när de slutar flygas sommaren 2007.

Viggen hör också hemma hos veterandivisionen i framtiden...

Jag har varit modellbyggade smile.gif
KD803
QUOTE (kerran @ Dec 28 2006, 21:54 ) *
Finns det fortfarande JA eller AJS stående någonstanns som kan göras luftvärdiga igen utan ofantligt stora kostnader?

Finns både JA och AJSF stående på LSS som ska vara i flygklart skick.
Danne
QUOTE (KD803 @ Dec 28 2006, 22:25 ) *
QUOTE (kerran @ Dec 28 2006, 21:54 ) *

Finns både JA och AJSF stående på LSS som ska vara i flygklart skick.

Det finns två stycken JA 37or i Uppsala, vad jag förstått är det 37449 och 37415. De förrådsunderhålls endast och är inte flygdugliga. Det finns vad jag förstått en tämligen "stor" oro inom iaf teknikerkåren att intresset på flera håll är tämligen klent att få dem i luften. Det krävs mycket arbete för att få besten i luften igen och många verkar tycka att Viggen är ett för nyss avslutat kapitel för att satsa på.

Finns det verkligen även en AJSF i hyfsat skick vid LSS med?

Det skulle var tämligen gött med en återkommande:

http://img262.imageshack.us/img262/9279/f749ti.jpg

Jag var rätt glad då jag tog den bilden.... Det var mycket mindre roligt att strosa runt på Viggenkyrkogården i Halmstad för nån vecka sedan.

(Fixade länken /E)
KD803
Ja, 37449 är den ena. Tyvärr numera med F4-märkningar.... mad.gif Att de inte var flygdugliga visste jag inte, på teknikerna som visade dem så lät det som att det bara var att rulla ut dem och köra. Jaja, man ska inte lita på dem... ;)

Visst finns det en AJSF också. Den rullades fram så sent som vid muck nu i december för att ha som bakgrund vid fotografering.
Berg
Dom tre viggarna som står på F 15 Flygmuseum? Är dom flygdudliga?
106
QUOTE (Lilla Sebbe @ Dec 29 2006, 00:20 ) *
Dom tre viggarna som står på F 15 Flygmuseum? Är dom flygdudliga?

F15 lades ner 1997 och flygplanen har inte varit i luften sedan dess så jag har mycket svårt att tro att de är luftvärdiga. Allt som begränsas av kalendertid borde gått ut för länge sedan, men att flygplan inte är luftvärdiga är ju inte samma sak som att det inte skulle gå att flyga med dem.
BJK
RM8B var mekaniskt strypt i fredstid så i vissa flygfall så var RM8A "vassare", vilket utnyttjades en del då AJS gick in i LUF-rollen....... ph34r.gif
kerran
Har inte JA37 en massa avancerad elektronik som är dyr att underhålla?

Det billigaste måste ju vara att fortsätta flyga SK37E efter sommaren 2007, dessa 2 kärror är ju nämligen luftvardiga.

Alternativt, att komma över en äldre AJS i gott skick, dessa är ju mindre tekniskt avancerade.

Hur ligger det förresten till med flygvapnets militära AOC för fpl Viggen?

Har man fortfarande ens tillstånd att flyga Viggens av militära luftfartsmyndigheten och av Luftfartsinspektionen?

Det är väl FMV som opererar SK37E och inte försvarsmakten?
J.K Nilsson
QUOTE (Darkwand @ Dec 23 2006, 14:29 ) *
SH och SF kunde ta Rb24J på balk 8 & 9 dock inte AJ enligt boken "Viggen" av Sven Stridsberg.

24J fanns inte i planerna för AJ utan den skulle använda den värmesökande Falconroboten ifrån J35. Den Rb var för tung för att kunna användas i R-balkarna på AJ.

Fungerar det att fälla in stället på en AJ när en 04 hänger i C-balken? Jag skulle kunna tänka mig att den inre landställsluckan kommer att ta i robotens vinge när stället manövreras.

J.K Nilsson
J.K Nilsson
QUOTE (KD803 @ Dec 28 2006, 23:39 ) *
Ja, 37449 är den ena. Tyvärr numera med F4-märkningar.... mad.gif Att de inte var flygdugliga visste jag inte, på teknikerna som visade dem så lät det som att det bara var att rulla ut dem och köra. Jaja, man ska inte lita på dem... ;)

Visst finns det en AJSF också. Den rullades fram så sent som vid muck nu i december för att ha som bakgrund vid fotografering.

Om jag minns rätt så är 415 nyss tillsedd på 2:komp F4, alltså mycket liten gångtid från den stora servicen. 449 hade inte heller gått långt ifrån tillsyn. Det som gäller nu är att byta ut grejor som måste ha service p.g.a. maskinerna har stått och tickat dagar. Vanligt flygunderhållsarbete med andra ord.

AJS-maskin finns hos historiskt flyg. Om den eller de står på Halmstad, LSS eller Såtenäs låter jag vara osagt.

J.K Nilsson
Darkwand
Vad hänger man på innerbalkarna om man ska anfalla sjömål med Rb04 ute till havs med AJ-37 ?
Rb24/J jaktrobotar verkar ju mest logiskt då övriga vapensystem har för kort räckvidd mot välförsvarade mål som örlogsfartyg.
griffon
QUOTE (Darkwand @ Dec 30 2006, 03:56 ) *
Vad hänger man på innerbalkarna om man ska anfalla sjömål med Rb04 ute till havs med AJ-37 ?

Ingenting. Det mest logiska, som jag ser det, är att inte lägga till luftmotstånd och vikt för nåt man i alla fall troligen inte kommer att ha bränsle nog för att använda.
imint
QUOTE (griffon @ Dec 30 2006, 08:47 ) *

Ingenting. Det mest logiska, som jag ser det, är att inte lägga till luftmotstånd och vikt för nåt man i alla fall troligen inte kommer att ha bränsle nog för att använda.

Det var inte ovanligt att man hängde Rb 24/J för självförsvar.
eskil
QUOTE (J.K Nilsson @ Dec 29 2006, 23:28 ) *
Fungerar det att fälla in stället på en AJ när en 04 hänger i C-balken? Jag skulle kunna tänka mig att den inre landställsluckan kommer att ta i robotens vinge när stället manövreras.

Ja, nätt och jämt. Landningsställsluckan passar precis in framför robotens vingar.
eskil
QUOTE (imint @ Dec 30 2006, 10:37 ) *

Eller motmedel. Större örlogsfartyg brukar ha ett ganska elakt luftvärn...
imint
QUOTE (eskil @ Jan 1 2007, 11:15 ) *
QUOTE (imint @ Dec 30 2006, 10:37 ) *

Eller motmedel. Större örlogsfartyg brukar ha ett ganska elakt luftvärn...

Nej det gjorde man inte. Om AJn var hängd med Rb 04 så kunde man inte hänga upp motmedel. Rb 04 och KA/KB kunde bara hängas i vingbalk. smile.gif
Erik_G
Nu har jag slagit ihop trådarna "viggen" och frågan om balklägena på viggen till en viggentråd. Må denna lika förtjänstfullt fylla sitt syfte så som flygplanet fyllt sitt syfte inom flygvapnet smile.gif

mvh
Erik G
BlåGul
imint
QUOTE (Erik_G @ Jan 1 2007, 16:29 ) *
Nu har jag slagit ihop trådarna "viggen" och frågan om balklägena på viggen till en viggentråd. Må denna lika förtjänstfullt fylla sitt syfte så som flygplanet fyllt sitt syfte inom flygvapnet smile.gif

mvh
Erik G
BlåGul

Det tackar vi särskilt för salute.gif
kerran
Vet någon på forumet vilka länder i Europa som har gästats av svenska flygvapnets Viggen 1973-2005 då typern var aktiv?
imint
QUOTE (kerran @ Jan 10 2007, 20:40 ) *
Vet någon på forumet vilka länder i Europa som har gästats av svenska flygvapnets Viggen 1973-2005 då typern var aktiv?

Du glömde sista året 2006...
Kråkan
Kuriosa: Ett par månader innan undertecknad ryckte in på F4 i aug 1990, var det en ff som lyckades göra en minuslandning med sin JA 37, dvs sätta i hjulen innan själva banan började. Detta innebar att när fpl nådde bankanten blev det en rejäl kyss i landningställen resulterande i punka på iaf alla hjul på huvudstället. Skall tydligen ha varit ett spektakulärt gnistregn när 37:an fortsatte på fälgarna under resten av färden.

Han lyckades dock hålla den upprätt under hela äventyret. Fälgarna blev nernötta till navet dock. Stod länge på flottiljverkstaden efter detta. Man misstänkte bl.a. att vingbalkarna fått sig en törn.
kerran
Var inte denna FF en överåldrig "skrivbordsförare", som ingentligen inte borde ha flugit fpl 37 alls?

Efter vad min polare har berättat...var det inte en pilot från någon F4 division som satt i cockpit på kärran....denna dag
Ignorance
Hur pass mkt tid o pengar kan de kosta att få en förråds ställd AJ37,i luften igen?
imint
Här var en intressant spekulation på ett annat forum angående vår Viggen: http://forum.keypublishing.co.uk/showthread.php?t=66916 Foliehattsvarning
Mr_Pyro
Vi håller på och fixar lite med Viggens "flight model" i Falcon 4.0 och har ett par frågor.

Vad är viggens max hastighet i dykning utan att få fysiska skador.
Den skall ju gå att trycka upp i mach 1.1 vid planflykt vid havsytan och mach 2 på hög höjd, men maxhastighet torde vara högre.

mvh
/Mr_Pyro
Lethal_Impact
Hej alla Viggen-älskare! Ett av de fränaste Svenska flygplanen någonsin.

Nu tänkte jag fråga lite som relaterar till min tråd om en 3D-film jag kommer (kanske) göra:
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=26310

1:
När målades JA 37 om från:
http://www.vidsel.nu/rfnmuseum/Bilder/Viggen%20medium.jpg
Till?:
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/row/viggen-saab_37.jpg

2:
Hur ser Akan ut egeltigen? Kan nån visa en bild eller nått?
Alltså rent kosmetiskt.

3:
JA står väl för JAKT ATTACK?
AJ är det det omvända?
AJS vad är det?
+ massa annat

Nån som ser vad det står i luftinsuget?
http://www.airliners.net/open.file/0989164/M/

Anekdot:
En kompis till farsan jobbade som mekaniker motsv. på F4 och han var ganska god kompis med en av Viggenpiloterna.
Piloten hade lovat honom en åktur i ett skolplan (antar jag?). Till sist kom den dagen han skulle bjuda honom på den åtråvärda åkturen.
Nu jävlar ska du få en åktur utav bara helvete! sa piloten och sen gick de till planet
Planet lättade från F4 och flög iväg. Lite snabba svängar och nån snabb dykning osv, mekanikern var så nöjd man bara kan bli.
Då säger piloten: Det är NU den riktiga åkturen kommer! Och mekaninkern blir överlycklig då hans förväntningar/förhoppningar bara ökar.
Den "riktiga åkturen" börjar och piloten utför sånna manövrar som bara tränade piloter tål.
Varpå: BLARF! Mekanikern spyr och flygturen avbryts.

Men pilotens sadism slutade inte där. Ett tag senare bjöd han med en annan på F4 med samma resultat.
Berg
AJ viggen hadde camoflaugefärgad och JA hadde vitfärgad kropp. (vad jag vet, folk får svara)

AJS står för Attack Jakt Spaning om jag vet rätt?
Eller så är det Sjömåls Attack

Edit: lade till bilder.

Edit: tog bort de ej längre existerande bilderna /EG BG
Danne
QUOTE (Lilla Sebbe @ Feb 4 2007, 02:19 ) *
AJ viggen hadde camoflaugefärgad och JA hadde vitfärgad kropp. (vad jag vet, folk får svara)

FV började experimentera med Low Vis färger redan 1982-83 (82?) och först tror jag en snövit Ja37 från F13 var (13-38, ingen annan målades i vitt vad jag vet), sedan testades även en enfärgs grå för att sedan landa på en tvåfärgs grå (ljus på undersidan samt nosparti och en mörkare grå på ovansidan). Långt ifrån alla JA målades dock om till gråskalor utan splinter fanns kvar många. sedan fanns det bastarder med där främst stjärtkonen kunde avvika från resterande maskin. Satmliga av värsting varianten JA 37D(I) var i två-tons grått.

Även vissa SF 37 och Sk 37E målades om till två-tons grå på sluttampen.

AJS är som sagt Attack Jakt Spaning, från början endast AJ
SF (efter mod AJSF) = Spaning Foto
SH = Spaning Havs

JA vs AJ är en prio fråga. AJ kunde inte bedriva jaktrollen något vidare alls och detsamma gällde JA i attackrollen, därav primär och sekundär roll.

Kluddningen i intaget är från några tekniker som gjorde "Final Check" före maskinen flögs till sin sista vila vid ett museum.

Oerlikon akan till Ja 37 satt i en låda under buken:

Erik_G
QUOTE (Danne @ Feb 4 2007, 12:05 ) *
..sedan fanns det bastarder med där främst stjärtkonen kunde avvika från resterande maskin...

Det var väl främst mot slutet av maskinens karriär, där man kannibaliserade andra exemplar på reservdelar, istället för att reparera. I allafall enligt Stridsbergs bok om Viggen, där man kan se en splintermålad Vigg med gråmålat stjärtparti.

/E
Danne
QUOTE (Erik_G @ Feb 4 2007, 12:57 ) *
Det var väl främst mot slutet av maskinens karriär, där man kannibaliserade andra exemplar på reservdelar, istället för att reparera. I allafall enligt Stridsbergs bok om Viggen, där man kan se en splintermålad Vigg med gråmålat stjärtparti.

/E

Ja, samma gällde med några svarta noskoner jag sett på gråa Viggar....
Berg
QUOTE (Danne @ Feb 4 2007, 13:03 ) *
QUOTE (Erik_G @ Feb 4 2007, 12:57 ) *

/E

Ja, samma gällde med några svarta noskoner jag sett på gråa Viggar....

Bild frågas. Låter intressant.
Born
Får väl passa på att grattulera födelsedagsbarnet.
Får hoppas man får se en av fåglarna i luften idag.

"8 februari 1967 premiärflög Saab 37 Viggen"
BJK
Tiden går fort när man har kul! smile.gif
Berg
Ja må hon leva, ja må hon leva, ja må hon leva förevigt!
wink.gif
Lethal_Impact
Grattis på bemärkelsedagen!

En fråga till: När kom AJS / AJ / osv?
Eller rättare sagt: Vad fanns det för versioner 1981-83?

Läste i nån annan tråd att om inte "fenan/rodret" är typ 90 grader så är det en moddad variant och inte grundutförandet, rätt / fel?
imint
QUOTE (Lethal_Impact @ Feb 17 2007, 19:13 ) *

Läste i nån annan tråd att om inte "fenan/rodret" är typ 90 grader så är det en moddad variant och inte grundutförandet, rätt / fel?

Hur menar du nu, vad jag vet så har inga moddar gjorts på fenan under Viggens livstid, om du inte menar den förändring som gjordes av fenan i samband med JA37. SK37 fick samma fena som JA
Robban75
QUOTE (Lethal_Impact @ Feb 17 2007, 19:13 ) *

Den första Viggen version var AJ37, följt av SK37, SF37 SH37 och JA37.

1981-83 flögs samtliga versioner i flygvapnet.

JA37 skiljer sig mest mellan versionerna, inte så mycket utanpå kanske men inuti desto mer. Radar, stryrsystem, motor, elektronik i i övrigt.

AJ37 och SH 37 är svårast att särskilja. Om man vet vilka flotiljer som vilken version är det lättare. Annars brukar jag titta på balkarna under nosvingen. AJ37:an balkar är knäckta på mitten medan SH37:ans är rak(liksom på SF37) AJ37 flög alltid med dessa balkar monterade, men SH37 kunde ibland flyga "ren".

SK37 och SF37 är lätta att identifiera, någon vidare förklaring lär inte behövas.

JA37 är något längre än de andra ~10cm, och förlängningen kan man se mellan huvudvingen och nosvingen. Som imint säger så har JA37 och SK37 samma fena. Några JA37 hade fenor tillverkade utav komposit. AKAN boxen under buken är en annan tydlig detalj som skiljer jaktviggen från den andra. Samt ett extra par hydraulic actuators(kommer inte på vad det heter på svenska) under vardera vinge. Elevonerna är sammanlänkade, och är inte splittade som på de andra. JA37 har två virvel generatorer ovanpå varje nosvinge, de andra har en. Bakom den vertikala fenan sitter en liten antenn som bara finns på JA37.

Cockpit utförandet skiljer sig mellan samtliga versioner. JA37 har en långt mer digitaliserad cockpit än de andra.
imint
QUOTE (Robban75 @ Feb 17 2007, 21:49 ) *
AJ37 och SH 37 är svårast att särskilja. Om man vet vilka flotiljer som vilken version är det lättare. Annars brukar jag titta på balkarna under nosvingen. AJ37:an balkar är knäckta på mitten medan SH37:ans är rak(liksom på SF37) AJ37 flög alltid med dessa balkar monterade, men SH37 kunde ibland flyga "ren".

Under den här tiden som efterfrågas så vill jag snarare påstå att det var en synnerligen sällsynt syn att se en "ren" SH 37 eftersom avstånskameran såg som en skrovfast installation och inte förrän AJSH modden började man plocka av och på denna när man valde last alternativ.
Robban75
QUOTE (imint @ Feb 17 2007, 22:00 ) *
QUOTE (Robban75 @ Feb 17 2007, 21:49 ) *

Under den här tiden som efterfrågas så vill jag snarare påstå att det var en synnerligen sällsynt syn att se en "ren" SH 37 eftersom avstånskameran såg som en skrovfast installation och inte förrän AJSH modden började man plocka av och på denna när man valde last alternativ.

Du har helt rätt! smile.gif
Lethal_Impact
ok?
Så AJ37 var den första viggen?
SK37 och SF37 är det dem med fartkameran (eller vad det är) i fronten, samt lite mer "gripen-stuk"?
Är det JA37 som har "orak" vertikalfena?
Ingen som orkar länka nån bild på varje variant?
Vadå "knäckt" balk?

För att röra om ytterligare i gröten:
Vilka versioner fanns på F4 (frösön/Östersund) under den aktuella tiden?
(Ev. om ni vet vilka nummer som "flög")

Lessen om jag är jobbig.
Dock vill jag få allt rätt till min tilltänkta film.
Robban75
QUOTE (Lethal_Impact @ Feb 18 2007, 00:10 ) *
ok?
Så AJ37 var den första viggen?
SK37 och SF37 är det dem med fartkameran (eller vad det är) i fronten, samt lite mer "gripen-stuk"?
Är det JA37 som har "orak" vertikalfena?
Ingen som orkar länka nån bild på varje variant?
Vadå "knäckt" balk?

Skickar en bild som visar yttre skillnader mellan varianterna. Bilden är gjord i MS paint så den är inte super detaljerad, men det borde duga. smile.gif

Det är en massa småskillnader, så det är bara titta ordentligt. En sak som kan vara svåra att se är att SK37 har dubbla intag under nosen, medan alla andra har ett.

This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.