Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Viggen
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Berg
Jag tar det jag ser. Kan man få rätta infon så man kan fixa hemsidan deras?
106
Jag efterfrågade självklart inte en lista med data/prestanda på Fpl37 utan bara att tråden skulle återgå till att diskutera teknik (och taktik) angående själva flygplanet istället för att diskutera tröjor och dekaler.
Danielsson
De känns osm att de borde vara 18års gräns på den filemen, porr!!
Här är lite mer filmer om detta underbara plan: http://www.patricksaviation.com/videos/sea...q=viggen&btn=Go
Viggen wub.gif worthy.gif
Mr_Pyro
Är det någon som vet villken jakt prestanda det är AJ37 & AJS37's radar, PS-37?
Eller är det enbart markmåls kapacitet?
AJ har ju sidewinder kapacitet, men flera kärror text A-10 har också detta trots avsaknad av jaktkapabel radar.

Håller på och diskuterar radarvarnar utslag för AJS37 i FreeFalcon 4 :P

/Mr_Pyro
106
QUOTE(Mr_Pyro @ Nov 3 2006, 21:48 ) *
AJ har ju sidewinder kapacitet, men flera kärror text A-10 har också detta trots avsaknad av jaktkapabel radar.

Radar är ju inget krav för att kunna nyttja IR-Rb som exempelvis Sidewinder. Ett exempel från FV är att Rb24 fanns redan på J29.
Nestor
QUOTE(106 @ Nov 3 2006, 22:27 ) *

Radar är ju inget krav för att kunna nyttja IR-Rb som exempelvis Sidewinder. Ett exempel från FV är att Rb24 fanns redan på J29.

Krävs det att flygplanet har en IR-sökare, eller kan man använda robotens egna sökare?
Mr_Pyro
QUOTE(106 @ Nov 3 2006, 22:27 ) *

Precis....

Men frågan är om radarn hos AJ/AJS kan följa/låsa på luftmål
Mr_Pyro
QUOTE(Nestor @ Nov 4 2006, 00:24 ) *
Krävs det att flygplanet har en IR-sökare, eller kan man använda robotens egna sökare?

Ja man kan använda robbotens egna sökare.
Sökaren är programerad att leta efter en signatur som passar vissa kriteria ex IR våglängden från utblåset på en jetmotor (eller friktionsvärmen från flygkroppen (lite nyare sökare)).
Älder sökare letar i en ganska smal kon, ett vist antal grader framför robbotens nos.
När sökaren hittar något intressant så avger den ett vist ljud och den är klar att avfyras.
Finns det till gång till en jaktradar så kan den berätta för sökaren i vilken riktning den skall titta och på så sätt snabba upp processen att hitta målet.

/Mr_Pyro
KD803
QUOTE(Mr_Pyro @ Nov 4 2006, 00:42 ) *

Ett svagt minne säger något om att ja, det kunde den. Men den kunde inte söka i höjdled vilket ställde större krav på invisning från stril än av JA hade.
Mr_Pyro
QUOTE(KD803 @ Nov 4 2006, 01:05 ) *
QUOTE(Mr_Pyro @ Nov 4 2006, 00:42 ) *

Ett svagt minne säger något om att ja, det kunde den. Men den kunde inte söka i höjdled vilket ställde större krav på invisning från stril än av JA hade.

Beror detta på att PS-37a var monopulse & PS-46 var puls-doppler?

/Mr_Pyro
Erik_G
QUOTE(Mr_Pyro @ Nov 5 2006, 00:15 ) *

/Mr_Pyro

Radar är inte min "grej" men detta har jag fått lära mig om puls-doppler:

Puls doppler innebär att radarn känner av dopplereffekten på de returnerade pulserna och därmed kan räkna ut hastigheten på målet. Ingenting om möjlighet att söka i höjdled med andra ord.

/E
eskil
QUOTE(Erik_G @ Nov 5 2006, 10:48 ) *

Puls doppler innebär att radarn känner av dopplereffekten på de returnerade pulserna och därmed kan räkna ut hastigheten på målet. Ingenting om möjlighet att söka i höjdled med andra ord.

Helt rätt, men utan dopplereffekt så blir det väldigt svårt att plocka ut ekot från ett flygplan bland markekon. Med dopplerradar så kan man lätt filtrera bort alla stationära ekon.
Term
QUOTE(Erik_G @ Nov 5 2006, 10:48 ) *

/Mr_Pyro

/E

Men hur bra var PS-46ans kapacitet att söka i höjdled?
imint
Enligt en extremt välUNDerrättad källa angående AJS 37 och bruket av radar mot luft mål så var den -och jag citerar, "riktigt jävla kass, det var bättre att titta ut genom rutan än försöka se något på skopet". Kort och kärnfullt. Den hade svårt att plocka upp mål och kunde bara söka i en höjdsektor i taget, sedan fick man manuellt byta sektor, utan att egentligen veta om radarn missat målet i den sektor man sökte först i eller om där inte fanns något mål. Kort sagt så var radarn en sorglig historia mot luft mål.
J.K Nilsson
QUOTE(imint @ Nov 6 2006, 20:24 ) *
Enligt en extremt välUNDerrättad källa angående AJS 37 och bruket av radar mot luft mål så var den -och jag citerar, "riktigt jävla kass, det var bättre att titta ut genom rutan än försöka se något på skopet". Kort och kärnfullt. Den hade svårt att plocka upp mål och kunde bara söka i en höjdsektor i taget, sedan fick man manuellt byta sektor, utan att egentligen veta om radarn missat målet i den sektor man sökte först i eller om där inte fanns något mål. Kort sagt så var radarn en sorglig historia mot luft mål.

Så var den ju en avståndsmätare med liten kartritningskapacitet också.

J.K Nilsson
Mr_Pyro

Så i verkligt bruk tändes radarn enbart när man kom in i målområdet, ingen vits att ha den tänd under övriga delar av ett uppdrag, för att få vetskap om eventuell fientlig flygverksamhet?
Eller var den tänd under större delen av uppdraget i navigeringssyfte?

/Mr_Pyro
imint
QUOTE(Mr_Pyro @ Nov 6 2006, 22:56 ) *

Så i verkligt bruk tändes radarn enbart när man kom in i målområdet, ingen vits att ha den tänd under övriga delar av ett uppdrag, för att få vetskap om eventuell fientlig flygverksamhet?
Eller var den tänd under större delen av uppdraget i navigeringssyfte?

/Mr_Pyro

Det var sällan den var igång kontinuerligt under ett uppdrag. Mer igång på AJS än på AJSH där man normalt gjorde ett eller ett par svep för att få en "bild" över havsytan. Syftet var ju alltid att vara så diskret som möjligt, ju mindre man behövde annonsera sin närvaro desto bättre, så behövde man inte sända så lät man bli. Även om man använde radarn för navigering så var det i första hand för att få en radarfix på en känd punkt så att man kunde rätta upp navdatan.
griffon
Det går också att använda radarn för att få en uppfattning om vilken höjd som kan vara lämplig för att inte synas på fiendens fartygs radar. Men om man gör det i praktiken vet jag inte.
Term
QUOTE(J.K Nilsson @ Nov 6 2006, 20:33 ) *

Så var den ju en avståndsmätare med liten kartritningskapacitet också.

J.K Nilsson

Detta verkar gälla AJS 37ans PS-37a! Men jag vill veta lite mera om JA37ans PS-46a?
Mr_Pyro
QUOTE(imint @ Nov 7 2006, 05:39 ) *
Det var sällan den var igång kontinuerligt under ett uppdrag. Mer igång på AJS än på AJSH där man normalt gjorde ett eller ett par svep för att få en "bild" över havsytan. Syftet var ju alltid att vara så diskret som möjligt, ju mindre man behövde annonsera sin närvaro desto bättre, så behövde man inte sända så lät man bli. Även om man använde radarn för navigering så var det i första hand för att få en radarfix på en känd punkt så att man kunde rätta upp navdatan.

Nu när systemet är avvecklat så borde det ju gå att få fram uppgifter om prestanda på PS-37/a & PS-371/a, eller?

Är det sannt at AJ --> AJS innebar att radarn blev i stort sett identisk med SH's PS-371/a eller var det ytterligare förbättringar som gjordes?

Så AJS uppgarderingen innebar ingen förbättrad kapacitet mot luftmål?

Hur bra var AJ/AJS radarvarnare? JA37 var ju kännd för att ha en radarvarnare som var något i hästväg.

mvh

/Mr_Pyro

QUOTE(griffon @ Nov 7 2006, 06:41 ) *
Det går också att använda radarn för att få en uppfattning om vilken höjd som kan vara lämplig för att inte synas på fiendens fartygs radar. Men om man gör det i praktiken vet jag inte.

Menar du med radarhöjdmätaren?
Sänder du med huvudradarn, så syns/hörs du, tror inte att ev sovjetisk ytstridsfartyg ano 1980 skulle ha något större problem att ta bäring på en AJ37 som har varm nos, eller?

/Mr_Pyro
griffon
QUOTE(Mr_Pyro @ Nov 7 2006, 19:09 ) *

Nej. Men kan du hitta en höjd där du inte ser dem på radar ser inte de dig -- vilket inte behöver vara allra lägsta och vilken varierar med atmosfäriska förhållanden.
depsy
QUOTE(Term @ Nov 7 2006, 11:00 ) *
Detta verkar gälla AJS 37ans PS-37a! Men jag vill veta lite mera om JA37ans PS-46a?

Den är väl fortfarande hemlig.
imint
QUOTE(depsy @ Nov 8 2006, 06:33 ) *
QUOTE(Term @ Nov 7 2006, 11:00 ) *

Den är väl fortfarande hemlig.

Det är ingenting i 37 systemet som avhemligats sedan nedläggningen :(
Mr_Pyro
QUOTE(griffon @ Nov 8 2006, 05:09 ) *
QUOTE(Mr_Pyro @ Nov 7 2006, 19:09 ) *

Nej. Men kan du hitta en höjd där du inte ser dem på radar ser inte de dig -- vilket inte behöver vara allra lägsta och vilken varierar med atmosfäriska förhållanden.

Detta förutsätter att målet sänder på samma frekvens-band och ganska nära din egen frekvens.

Dessutom så förutsätter det att motståndarens radar är placerad väldigt nära hans kraftigaste radar reflekterande yta.
Detta är väl inte direkt fallet med större ytatack fartyg, där skrovet torde vara den största radarreflekterande ytan och radar antennen sitter högst upp i masten.

Ytterliggare så borde motståndaren plocka upp dig på sin radarvarnar utrustning, i alla fal om du precis befinner dig under "horisonten".

mvh
/Mr_Pyro
106
Om nu PS-37 och PS-371 var ganska kass mot luftmål, hur var då PS-03 (J35D), PS-01 (J35F) och PS-011 (J35J) i jämförelse? Visst borde väl radarn i en jaktkärra vara bättre mot luftmål, men samtidigt kan jag inte låta bli att undra om det inte borde skett en hel del teknisk utveckling under tiden samtidigt som Viggen har möjlighet att bära fysiskt större saker innanför den där ganska stora radomen.
Mr_Pyro
QUOTE(106 @ Nov 8 2006, 22:48 ) *
Om nu PS-37 och PS-371 var ganska kass mot luftmål, hur var då PS-03 (J35D), PS-01 (J35F) och PS-011 (J35J) i jämförelse? Visst borde väl radarn i en jaktkärra vara bättre mot luftmål, men samtidigt kan jag inte låta bli att undra om det inte borde skett en hel del teknisk utveckling under tiden samtidigt som Viggen har möjlighet att bära fysiskt större saker innanför den där ganska stora radomen.

PS-011/A var väl för sin tid riktigt bra.
Har hört snack om att det var en av de bästa Jakt radar setten som fanns i Europa under denna tid. Speciellt i kombination med IRST IR-sökaren som fanns på de sena Draken kärrorna.

mvh
/Mr_Pyro
Mr_Pyro
Efterfrågar ljudfiler med Viggens och Gripens motsvargihet till "bitching Betty", ex mark kolisions varning mm!

/Mr_Pyro
Darkwand
Nu tog ju inte Viggen endast Rb04 utan det fanns även andra beväpningsalternativ där fler balkar skulle vara mycket uppskattat.
Endast4 Raketkapslar var ju en skrämmande liten beväpning för ett så stort och dyrt flygplan tex.
tinhead
QUOTE(Darkwand @ Dec 21 2006, 01:52 ) *
Nu tog ju inte Viggen endast Rb04 utan det fanns även andra beväpningsalternativ där fler balkar skulle vara mycket uppskattat.
Endast4 Raketkapslar var ju en skrämmande liten beväpning för ett så stort och dyrt flygplan tex.

Storleken berodde till stor den på motorvalet.
106
QUOTE(imint @ Dec 28 2005, 21:54 ) *
Man kan visst hänga 3 st Rb 04, eller kunde rättare sagt blyg.gif Man kunde montera en Rb 04 på centralbalk, den kunde dock inte avfyras därifrån men väl hängas för "transportflygning" tror jag det var.

Det hade jag ingen aning om att det funkade så, men det är väl ungefär som den femte motorn på B747 då?
B747 med fem motorer
imint
QUOTE(Darkwand @ Dec 21 2006, 01:52 ) *

Det råder väl ingen tvekan om att det var lite snålt med beväpningsbalkar på vår kära Vigg, en av anledningarna var att huvudstället "stal" en hel del utrymme under vingen där man annars kunde ha fått rum med ett till balkläge. Fast var skulle man då ha haft huvudstället? I kroppen fanns det inte plats för ett sådant ställ. Det är bara att konstatera att ett stridsflygplan är en serie med mer eller mindre bra kompromiser. Å andra sidan, har du sett en fulllast skarpa ARAK spränghuvud slå in i målet så är jag inte så säker på att det behövs fler just då smile.gif
Term
QUOTE(Maverick @ Dec 28 2005, 15:49 ) *

Finns säkert de som kan detta på sina fem fingrar men det finns ju en annan parameter i form av vikt.-.. RB 04x3 är ingen lätt last.....

Man kan visst hänga 3 st Rb 04, eller kunde rättare sagt blyg.gif Man kunde montera en Rb 04 på centralbalk, den kunde dock inte avfyras därifrån men väl hängas för "transportflygning" tror jag det var.

Kan varit så men vad jag har förstått så monterades Rb 04 på centralbalken endast vid provskjutning som utfördes av FC (Försökscentralen). Detta pga att det var lämpligare att montera den där vid provskjutning av en robot. Desutom så blev det väldigt liten markfrigång för robotens styrfenor så därför flög man endast med centralbalks monterad Rb 04 på FC. Detta har jag läst om i Sven Stridsbergs bok VIGGEN från 2003!
imint
QUOTE(Term @ Dec 22 2006, 11:23 ) *

Finns säkert de som kan detta på sina fem fingrar men det finns ju en annan parameter i form av vikt.-.. RB 04x3 är ingen lätt last.....

Kan varit så men vad jag har förstått så monterades Rb 04 på centralbalken endast vid provskjutning som utfördes av FC (Försökscentralen). Detta pga att det var lämpligare att montera den där vid provskjutning av en robot. Desutom så blev det väldigt liten markfrigång för robotens styrfenor så därför flög man endast med centralbalks monterad Rb 04 på FC. Detta har jag läst om i Sven Stridsbergs bok VIGGEN från 2003!

Sven Stridsberg i all ära men han har innte koll på allt som hänt ute på förband under alla år med Viggen wub.gif . Jag antar att han inte nämner något om en SF37 hängd med 4 Rb 24 och 3 Rb 71, den mest välbeväpnade 37 smile.gif Så jag är inte förvånad om det har varit något exemplar som kört med tre Rb 04. ;) Det händer en hel del ute på förband som aldrig dokumenteras eller på annat vis hamnar i officiella papper.
Term
QUOTE(imint @ Dec 22 2006, 11:32 ) *
QUOTE(Term @ Dec 22 2006, 11:23 ) *

Sven Stridsberg i all ära men han har innte koll på allt som hänt ute på förband under alla år med Viggen wub.gif . Jag antar att han inte nämner något om en SF37 hängd med 4 Rb 24 och 3 Rb 71, den mest välbeväpnade 37 smile.gif Så jag är inte förvånad om det har varit något exemplar som kört med tre Rb 04. ;) Det händer en hel del ute på förband som aldrig dokumenteras eller på annat vis hamnar i officiella papper.

Att det aldrig hänt på förband (37a med tre Rb 04) kan jag iom detta inlägg låta vara osagt men att man kunde avfyra Rb 04 från centralbalken vid skjutprov tror jag däremot mer på!
imint
QUOTE(Term @ Dec 22 2006, 18:57 ) *
Att det aldrig hänt på förband (37a med tre Rb 04) kan jag iom detta inlägg låta vara osagt men att man kunde avfyra Rb 04 från centralbalken vid skjutprov tror jag däremot mer på!

Det är mycket sällan som provflygplan har/hade samma konfigurering som seriemaskiner. Jag tvivlar inte en sekund på att man skjutit från centralbalk under utprovningskedet, men det betyder inte att man kunnde göra det med seriefpl i förbandsproduktion.
Darkwand
Rb 05 kunde ju avfyras från Draken på FC wub.gif så dom hade lite speciella flygplan.
Term
QUOTE(imint @ Dec 22 2006, 20:06 ) *
QUOTE(Term @ Dec 22 2006, 18:57 ) *

Det är mycket sällan som provflygplan har/hade samma konfigurering som seriemaskiner. Jag tvivlar inte en sekund på att man skjutit från centralbalk under utprovningskedet, men det betyder inte att man kunnde göra det med seriefpl i förbandsproduktion.

Även om jag fått uppfattningen att man kunde skjuta Rb 04 från alla tre omnämda balkar även på serie maskiner så kan jag reservera mig i den frågan. Men som sagt så har jag sett bilder på en seriemaskin med Rb 04 på centralbalken taxande före skjutprov! Men om den seriemaskinen var som alla andra seriemaskiner låter jag vara osagt eftersom den vid provtillfället tillhörde FC!

En annan sak som jag däremot inte har blivit klok på är detta med dom så kallade robotbalkarna (balk 8 och 9) på AJ, SH och SF37! Kunde man verkligen inte använda dom till Rb24J och RB74 innan AJS modden? Sen vet jag inte om man kunde använda RB74 på AJ, SH och SF37 före AJS modden?
Darkwand
SH och SF kunde ta Rb24J på balk 8 & 9 dock inte AJ enligt boken "Viggen" av Sven Stridsberg.
Term
QUOTE(Darkwand @ Dec 23 2006, 14:29 ) *
SH och SF kunde ta Rb24J på balk 8 & 9 dock inte AJ enligt boken "Viggen" av Sven Stridsberg.

Ja iof men som det har framkommit i denna tråden så verkar det ju finnas fler detaljer runt balkar och dess vapenalternativ än vad som bla står att läsa om i den boken!
griffon
QUOTE(Term @ Dec 23 2006, 12:33 ) *
Kunde man verkligen inte använda dom till Rb24J och RB74 innan AJS modden?

På den tiden hårdkodade man i princip vapenalternativen, så tyckte man att det var lagom med 2/3 när planen byggdes fick man leva med det. Det tyckte man f ö också vad gällde Rb 05.
BJK
Det som var kruxet med R7V och R7H så var det den ytterst begränsade tiden man hade att flyga med last i dom balkarna, det blev helt enkelt för mycket livslängd som åts upp för vissa primärdetaljer i maskinen.
imint
QUOTE(BJK @ Dec 24 2006, 08:31 ) *
Det som var kruxet med R7V och R7H så var det den ytterst begränsade tiden man hade att flyga med last i dom balkarna, det blev helt enkelt för mycket livslängd som åts upp för vissa primärdetaljer i maskinen.

Om jag förstått det rätt så var väl det endast tänkt att använda dom i krigsfallet av bl.a de anledningar du nämner.
Darkwand
isåfall vad kunde man hänga där, fanns det någon planering att USA skulle levereta vapen vid ett krig tex som kunde hängas där, clusterbombr tex?
KD803
QUOTE(Darkwand @ Dec 25 2006, 00:26 ) *
isåfall vad kunde man hänga där, fanns det någon planering att USA skulle levereta vapen vid ett krig tex som kunde hängas där, clusterbombr tex?

Det förefaller orimligt att man skulle ha planerat för krigstida import av ett vapen som vi inte utbildade eller övade med i fredstid. Snarare handlade det om mer av vad vi redan hade, t ex att en AJ skulle kunna bära full attacklast och ändå ha med sig en 24 som egenskydd.
Darkwand
Orimligt och orimligt det här är gänslandet mellan politik och strategi och vad som är bra för det ena kanske inte är bra för det andra.
KD803
QUOTE(Darkwand @ Dec 25 2006, 19:27 ) *
Orimligt och orimligt det här är gänslandet mellan politik och strategi och vad som är bra för det ena kanske inte är bra för det andra.

Tja, men rent praktiskt så är det liksom lite svårt att använda vapen som man inte utbildats på. Är vapentypen sedan inte integrerad med flygplanet så blir det dessutom svårt att använda det...

Om man hade en sådan planering så förefaller det mer rimligt att den så fall gick ut på att vi skulle fått ytterligare leveranser av Sidewinder, Maverick och kanske Sky Flash. Vapen som vi hade och kunde använda, men som vi förmodligen aldrig hade tillräckligt av för ett "krig på riktigt".
kerran
HUR bra var igentligen AJS 37 Viggen och JA 37 Viggen internationellt sett?

Tror ni Viggen hade presterat väl under varma och sandiga förhållanden i Gulfkriget, och under NATOs flygkrig över Balkan våren 1999 i jakt och attackrollen?

Skulle vara intressant att veta OM den stora JA 37 Viggen hade stått sig väl i klassisk dogfight mot de amerikanska stora stridsflygplanen F-14D Tomcat, F-15C Eagle och F/A-18C Hornet?

Var AJS 37 ett bra attack/bombflygplan fullt jämförbar med attack/bomb versionerna av Tornado , F-4 Phantom och F-15E Strike Eagle?
kerran
Varför hade inte AJ(S) 37 Viggen inbyggd akan?
Känner någon till orsaken bakom?

Företrädaren A32A hade inbyggd Akan...
Vietnamkriget som pågick när AJ 37 Viggen utvecklades.. visade ju att akan vara viktig för de amerikanska attackförbanden.

JA 37 Viggen däremot fick inbyggd Akan.
KD803
QUOTE(kerran @ Dec 28 2006, 15:35 ) *
Varför hade inte AJ(S) 37 Viggen inbyggd akan?
Känner någon till orsaken bakom?

Anledningen är att Viggen utvecklades under den tid när roboten gjort kanonen omodern. I stort sett inga stridsflygplan som utvecklades i västvärlden vid denna tid fick akan.

Sedan visade det sig, både i Vietnam och Israel, att det visst fanns behov av akan varför den kom tillbaka, dels i nyutvecklade flygplan och dels i nya versioner av befintliga flygplan som till exempel Viggen och Phantom II.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.