Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Viggen
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Maskirovka
QUOTE (imint @ Mar 17 2006, 14:48 ) *
Rb 75T med förstorad stridsdel var tänkt som vapen mot broar och liknande fasta installationer. Å andra sidan en full last 16 x 120kg bomber/fpl i en fyrgrupp som fäller mot en bro ger säkert ett intressant resultat.

Var Rb 75T något som infördes? Hur stor laddning har den?

Jag är annars skeptiskt till att en eller många 120 kg järnbomber har tillräcklig sprängkraft att förstöra en rejäl motorvägsbro, spränga sönder fundament eller rasera hela körbanan. Vill minnas en nyhetsinslag från inbördeskriget i f.d Jugoslavien där kroater/serber hade bombat en bro med någon typ av hårdmålsbomb/robot (typ Durandal eller liknande). Det var en fullträff men resultatet var bara ett fotbollsstort hål rätt igenom körbanan, bron var helt fungerande.
J.K Nilsson
En bro går det bara hål i, det är inget som tar emot så att säga. En laserstyrd bomb som träffar perfekt i körbanan gör också ett hål oavsett laddningsvikt. Det gäller sålunda att träffa ett fundament, en grupp AJ med den konfigurationen som Imint nämner ger möjlighet att träffa och förstöra fundament, på och avfarter.

J.K Nilsson
Maskirovka
QUOTE (JK Nilsson @ Mar 17 2006, 16:19 ) *
En bro går det bara hål i, det är inget som tar emot så att säga. En laserstyrd bomb som träffar perfekt i körbanan gör också ett hål oavsett laddningsvikt. Det gäller sålunda att träffa ett fundament, en grupp AJ med den konfigurationen som Imint nämner ger möjlighet att träffa och förstöra fundament, på och avfarter.

J.K Nilsson

Men kan en 120 kg bomb förstöra ett fundament? Om alla 64 bomber träffar exakt samma punkt på fundamentet blir det väl såklart annorlunda men fyra plan som släpper 16 bomber vardera blir väl mer av en bombmatta, inte mycket till precisionsbombning där inte.

Bilderna man såg ifrån dessert storm där man bombade broar över floderna Tigris och Eufrat med 500 kg/1000 kg laserstyrda bomber verkade vara rätt så effektiva. Eller påstår du att ett ton sprängmedel rätt ner i körbanan bara orsakar samma hål som om man skulle avfyrat en Maverick med RSV?

Jag skulle kunna tänka mig att kraften hos en GBU-10 (1 ton) släppt från 3000 meters höjd är tillräcklig att slå sönder och samman även den kraftigaste bro fastän man "bara" träffar mitt i körbanan.
Pal
Bomber mot broar åsido. I det scenario du målade upp så är nog det bästa, oavsett om man har laserstyrda bomber eller inte, att retirera till nästa älv och se till att inte glömma att spränga bron denna gång.

Allt emedan fiendens underhålls-linjer blir ännu längre och allt mer ansträngda. Ingen idé att riskera sitt flyg mot en punkt som definitivt är försvarad. Bättre att flyga lätta uppdrag med sitt attackflyg så det kan fortsätta att tära på fi där han är som mest sårbar. Och när vårt malande lyckats så får väl en av våra pansarbrigader göra skrot och krigsfångar av den otankade och oladdade ryska divisionen.
Maskirovka
QUOTE (Pal_nyPC @ Mar 17 2006, 18:08 ) *
Bomber mot broar åsido. I det scenario du målade upp så är nog det bästa, oavsett om man har laserstyrda bomber eller inte, att retirera till nästa älv och se till att inte glömma att spränga bron denna gång.

Allt emedan fiendens underhålls-linjer blir ännu längre och allt mer ansträngda. Ingen idé att riskera sitt flyg mot en punkt som definitivt är försvarad. Bättre att flyga lätta uppdrag med sitt attackflyg så det kan fortsätta att tära på fi där han är som mest sårbar. Och när vårt malande lyckats så får väl en av våra pansarbrigader göra skrot och krigsfångar av den otankade och oladdade ryska divisionen.

Men är inte det för att man är tvungen att anpassa sin taktik efter de begränsningar som flygvapnet har? Om Viggen hade haft styrda tunga bomber och kanske t.om anti-radar robotar så borde väl det bästa vara att spränga bron? Istället för att jaga runt fiendens underhållskonvojer och mala ned dem dem så kan man ju helt enkelt stoppa underhållet genom ett lyckat anfall mot en bro. Att sätta upp en reservbro över en bred norrlandsälv tar sedan lång tid och den är sårbar mot t.om 120 kg bomber eller Rb 75. Underhållslinjerna lär ju oxå ha luftvärn och jaktskydd så man kan väl inte räkna med att dom attackuppdragen är riskfria.

Hur var förresten AJ 37 Viggens förmåga under mörker? Hade man någon typ av FLIR eller var markradarn så schysst att man kunde urskilja fordon på en väg i natten och bomba dem med precision? Ganska sunkigt om man var hänvisad till enbart daganfall, då hade ju de ryska underhållskollonnerna kunnat rullat på riskfritt på natten och på dagen sedan hade dom SA-7 Grails och ZSU-23 i tusentals för att fylla luften med bly...
J.K Nilsson
QUOTE (Maskirovka @ Mar 17 2006, 17:51 ) *
Bilderna man såg ifrån dessert storm där man bombade broar över floderna Tigris och Eufrat med 500 kg/1000 kg laserstyrda bomber verkade vara rätt så effektiva. Eller påstår du att ett ton sprängmedel rätt ner i körbanan bara orsakar samma hål som om man skulle avfyrat en Maverick med RSV?

Jag skulle kunna tänka mig att kraften hos en GBU-10 (1 ton) släppt från 3000 meters höjd är tillräcklig att slå sönder och samman även den kraftigaste bro fastän man "bara" träffar mitt i körbanan.

Beror på vilka sättningar i den underliggande marken du får, jag har svårt att tro att ett normalt kontaktanslagsrör skall kunna tända av det minimala motstånd en bros körbana erbjuder. Men nu hade vi inte köpt in några GBU-10 till AJ 37 vilket diskussionen gällde. 16 120 Kg sprängbomber är bättre än fyra 500 Kg bomber under en AJ med tanke på svårigheten att träffa rätt på en bro.

Ditt Jugoslavienexempel är rätt talande, ett vapen konstruerat för verkan mot hårda eller nedgrävda mål gör ingen större skada på en mjuk brokörbana.

Observera att jag också skrivit laddningsvikt, inte bombens totala vikt. En körbana går det bara hål i, vad som senare händer om marken skakas om tillräckligt för rubba fundamenten vill jag inte spekulera i. :P

J.K Nilsson
Maskirovka
QUOTE (JK Nilsson @ Mar 17 2006, 18:30 ) *
Men nu hade vi inte köpt in några GBU-10 till AJ 37 vilket diskussionen gällde. 16 120 Kg sprängbomber är bättre än fyra 500 Kg bomber under en AJ med tanke på svårigheten att träffa rätt på en bro.

Jo, min ursprungliga fråga var: "Var attackviggarna främst tänkta att användas som sjömålsattack med robotar som RB15 och RB04 och det var därför den övriga vapenarsenalen var ganska klen?"
J.K Nilsson
http://www.foi.se/FOI/templates/Page____545.aspx

Ja, kustinvasionen var det överhängande hotet.

J.K Nilsson
imint
[quote name='Maskirovka' date='Mar 17 2006, 18:22 ' post='439840']
[quote name='Pal_nyPC' post='439833' date='Mar 17 2006, 18:08 ']

Hur var förresten AJ 37 Viggens förmåga under mörker? Hade man någon typ av FLIR eller var markradarn så schysst att man kunde urskilja fordon på en väg i natten och bomba dem med precision? Ganska sunkigt om man var hänvisad till enbart daganfall, då hade ju de ryska underhållskollonnerna kunnat rullat på riskfritt på natten och på dagen sedan hade dom SA-7 Grails och ZSU-23 i tusentals för att fylla luften med bly...
[/quote]
Mörkerförmågan var god dry.gif Vid nattanfall så flög 1a i fyrgruppen in med 80kg magnesiumbomber som släpptes ovanför målet med ett sådant förfarande att de tändes upp ett par sekunder innna resten av gruppen/grupperna(detta var på den tid då vi hade mer än en fyrgrupp) kom in över målet och förintade det med sin dödliga last av 120kg sprängbomber. Jag har haft förmånen och se fyrgrupp fälla halv last dvs 8x4 bomber på junköns skjutfält. Det var som om Helvetets port gläntades på för ett ögonblick, det kan inte vara roligt att vara i mottagarled när detta dimper ned.
Maskirovka
QUOTE (imint @ Mar 17 2006, 19:24 ) *
Mörkerförmågan var god dry.gif Vid nattanfall så flög 1a i fyrgruppen in med 80kg magnesiumbomber som släpptes ovanför målet med ett sådant förfarande att de tändes upp ett par sekunder innna resten av gruppen/grupperna(detta var på den tid då vi hade mer än en fyrgrupp) kom in över målet och förintade det med sin dödliga last av 120kg sprängbomber. Jag har haft förmånen och se fyrgrupp fälla halv last dvs 8x4 bomber på junköns skjutfält. Det var som om Helvetets port gläntades på för ett ögonblick, det kan inte vara roligt att vara i mottagarled när detta dimper ned.

Du var ironisk där antar jag. Så AJ-37:an hade alltså ingen riktig förmåga att anfalla markmål utan att använda sig till av lysbomber? Radarn då? Var den enbart till för att upptäcka lede fi:s fartyg på östersjön men helt oduglig till markanfall?

Mao är flygvapnets attackförmåga fortfarande inte mycket bättre än den var under andra världskriget med tanke på att Gripen inte har LANTIRN/LITENING och smarta bomber. Schysst...
imint
QUOTE (Maskirovka @ Mar 17 2006, 19:50 ) *
QUOTE (imint @ Mar 17 2006, 19:24 ) *

Du var ironisk där antar jag. Så AJ-37:an hade alltså ingen riktig förmåga att anfalla markmål utan att använda sig till av lysbomber? Radarn då? Var den enbart till för att upptäcka lede fi:s fartyg på östersjön men helt oduglig till markanfall?

Mao är flygvapnets attackförmåga fortfarande inte mycket bättre än den var under andra världskriget med tanke på att Gripen inte har LANTIRN/LITENING och smarta bomber. Schysst...

Nej inte särskilt. Man kunde även fälla bomber på radarinformationen, dvs om man hade en "känd" punkt i terränglådan så kunde man använda denna som fixpunkt för att fixa upp navsystemet strax innan målet och sedan fälla på denna informationen. Ungefär samma funktioner som DIANE i A-6 Intruder.
Men nu har vi ju Litening och smarta bomber till Gripen så vad menar du?
Maskirovka
QUOTE (imint @ Mar 17 2006, 20:40 ) *
Nej inte särskilt. Man kunde även fälla bomber på radarinformationen, dvs om man hade en "känd" punkt i terränglådan så kunde man använda denna som fixpunkt för att fixa upp navsystemet strax innan målet och sedan fälla på denna informationen. Ungefär samma funktioner som DIANE i A-6 Intruder.

Jag känner inte till det förfarandet. Hur precist är det? Kunde man precisionbomba mha detta system?

Jag visste inte att flygvapnet hade Litening och smarta bomber, trodde det bara var på försöksstadiet hos FMV. Hur många system har vi köpt och vilka bomber är det?
imint
QUOTE (Maskirovka @ Mar 17 2006, 21:05 ) *
QUOTE (imint @ Mar 17 2006, 20:40 ) *

Jag känner inte till det förfarandet. Hur precist är det? Kunde man precisionbomba mha detta system?

Jag visste inte att flygvapnet hade Litening och smarta bomber, trodde det bara var på försöksstadiet hos FMV. Hur många system har vi köpt och vilka bomber är det?

Okej, jag tog i lite, det är inte levererat ut på förband ännu utan det är TUJAS som kör dom fortfarande men det skall ut på förband inom en snar framtid.
Angående precisionen på radarfällning så var den väl "tillräcklig" för dåtida bruk, det behövdes en fyrgrupp för att slå ut målet, under förutsättning att navdatan var bra.
Maskirovka
Tänkte bara slänga in ett par bilder jag hittade i forumet på f-16.net. Bildkonstnären har användarnamnet "PetervanStigt" och det finns en massa tjusiga bilder han gjort.

http://www.f-16.net/modules/PNphpBB2/files..._photo_wall.jpg

http://www.f-16.net/modules/PNphpBB2/files...vapnet_wall.jpg

edit:
jösses.... LÄNKA till stora bilder.

//Yman, BlåGul
imint
Oerhört snygga bilder, särskilt den med SFen wub.gif
griffon
Hur precist är det? Kunde man precisionbomba mha detta system?

Tja, från en Vulcan kunde man i alla fall få nån bomb i en sträng att träffa en rullbana.

Radarn kunde nog användas vid markanfall också, men som avståndsmätare antar jag.
jonte72

Det handlade bla om det i senaste nummret av 'insats&försvar' ( som jag givetvis har slängt).
Kommer inte ihåg hur många LITENING III man köpte in, men de är inte direkt gratis saint.gif .Så det blir knappast en till varje flygplan - men det är väl bara typiskt svenskt dry.gif .

Jag tror det var 250 kilosvarianten av Paveway II som man skulle köpas in.
imint
QUOTE (griffon @ Mar 25 2006, 10:10 ) *

Hur precist är det? Kunde man precisionbomba mha detta system?

Tja, från en Vulcan kunde man i alla fall få nån bomb i en sträng att träffa en rullbana.

Radarn kunde nog användas vid markanfall också, men som avståndsmätare antar jag.

Precision och precision, allt hände på hur skicklig den enskilde föraren var på att hålla navsystemet uppdaterat fram till fällpunkt, om navsystemet hade en bra fix och handlaget med radarn var god så var precisionen ganska bra, inte som GPS eller laserstyrt men helt okej för att huvuddelen av lasten skulle hamna i målet.
Sytare
QUOTE (jonte72 @ Mar 25 2006, 12:26 ) *
Det handlade bla om det i senaste nummret av 'insats&försvar' ( som jag givetvis har slängt).
Kommer inte ihåg hur många LITENING III man köpte in, men de är inte direkt gratis saint.gif .Så det blir knappast en till varje flygplan - men det är väl bara typiskt svenskt dry.gif .

Jag tror det var 250 kilosvarianten av Paveway II som man skulle köpas in.

Jupp, 250 kilosvarianten är ju GBU-12 (baserat på Mk 82 bomberna). Det jag inte helt förstår är varför man köper in den lilla skitsaken till bomb, när man på andra bilder sett Gripen bära på GBU-16, d.v.s. 500 kilosbomberna, men skall det bara vara CAS och ingen precisionsbekämpning av större föremål (hus, bunkrar, broar och annat) så visst.

Hur mycket arbete krävs det för att det skall vara möjligt häkta på den större varianten också, utifall att man lånar av en "NATO kollega" under tjänsteutövning vill säga?
Flygprover har ju trots allt genomförts, och bomben styrs ju på samma sätt. Att den sen är större och tyngre sköter ju elektroniken i bomben om på egen hand.
106
QUOTE (Sg Toll @ Mar 25 2006, 23:53 ) *
Hur mycket arbete krävs det för att det skall vara möjligt häkta på den större varianten också, utifall att man lånar av en "NATO kollega" under tjänsteutövning vill säga?
Flygprover har ju trots allt genomförts, och bomben styrs ju på samma sätt. Att den sen är större och tyngre sköter ju elektroniken i bomben om på egen hand.

Jag misstänker att flygplanet vill veta vad som hänger under vingarna för att styrsystemet ska agera rätt och undvika överbelastning mm. Jag vet inte hur mycket de skiljer sig åt om man fäller dem som dumma bomber, men de måste ju hamna i rätt härad för att bombens styrsystem ska kunna ha en chans att korrigera.
Jag hoppas att styrsystemet programmeras för att klara diverse varianter på de olika bomberna, oavsett om Sverige köper dem eller ej.
Bosse Fors
Har för mig att jag sett nånstans att styrsystemet funkar på båda (GBU-12 och 16).
Man borde väl också köpa in dual mode varianten (GPS+Laser) också när den blir klar.
Annars får väl piloterna dricka kaffe när det regnar?
Anpassar sig inte gripen automatiskt till olika laster? Tror det var nånting om sju olika inställningar som var inprogrammerade.

Alltiettbomb
jonte72
QUOTE (Bosse Fors @ Mar 26 2006, 01:01 ) *
Har för mig att jag sett nånstans att styrsystemet funkar på båda (GBU-12 och 16).
Man borde väl också köpa in dual mode varianten (GPS+Laser) också när den blir klar.
Annars får väl piloterna dricka kaffe när det regnar?
Anpassar sig inte gripen automatiskt till olika laster? Tror det var nånting om sju olika inställningar som var inprogrammerade.

Alltiettbomb

Det finns redan kombinerat GPS+Laser.
Edit....men inte just på den typ som vi diskutera dry.gif .
Maskirovka
QUOTE (Maskirovka @ Mar 24 2006, 19:16 ) *
jösses.... LÄNKA till stora bilder.

//Yman, BlåGul[/color]

Oops, sorry. Jag trodde forumet skulle minska ned dem automatiskt.

Här kommer några fler bilder på Viggar iallafall, länkar åtminstone saint.gif

Attackviggen?

Jaktvigg

Viggen över ishavet

Viggen vs sportflygplan

Viggen i skymning...eller gryning

Ett par viggar..

Åsså adressen till konstnärens hemsida:
Peter van Stigt
Dronten
Här är två bilder som jag tog i kalix, det var 4st viggen som släppte 16 bomber vardera.
Tittar man noga på första bilden så kan man se bomberna från flygplanen.

Maskirovka
En teckning på Gripen, lägger in den här eftersom alla andra bilder ligger i denna tråd...

http://www.f-16.net/modules/PNphpBB2/files...ripen_small.jpg
Hornet

blyg.gif
KD803
@Sandqvist

Jag antar att du hade fototillstånd? ;)
Hornet
QUOTE (BJE @ Apr 22 2006, 19:25 ) *
@Sandqvist

Jag antar att du hade fototillstånd? ;)

Självklart vissel.gif
Fk_Djerf
En liten anekdot från min GU som var på F10 1:a stnkomp 87-88.

Vi hade SK35 och J35F/J på 1:a på den tiden.
Vi hade besök av 4 AJ37:or från F15 och dom taxade in på plattan och kuperade i vanlig ordning.

Vi klargjorde dom, och några timmar senare skulle dom iväg.
"Min" 37:a varvade upp och det enda som var kvar var att dra undan bromsklotsen.

Plattan på 1:a lutar nedåt och 16 ton Viggen på bromsklotsen gjorde att denna i princip hade förenat sig med hjulet och plattan, den gick inte att rubba!

Efter att vi hade slitit ett tag utan att lyckas få bort klotsen vinkade piloten undan oss.

Han drog på gas och använde reverseringen och backade upp ca 0,5m.

Då spred sig ett stort leende på mina läppar och ståpälsen var ett faktum!

Snacka om att imponera på oss på plattan med "enkla" medel, och det var läckert att springa fram och ta klossen i dom varma avgaserna, fick lite hangarfartygskänsla trots att jag aldrig varit på ett!
tinhead
Såg på forumet att det är lätt att ta siffran vid nosen som fpl nummer.
Även tekniker kan glömma å titta på dom sifforna. biggrin.gif

[anekdotläge på]

Detta hände då jag gjorde vpl, vi hade besök av F4 som flög och sköt skarpt med AKAN.
Och som sagt, nummrena på fenen kan vara samma på olika flygflottiljer.

Vi står och tar emot näst sista flygningen för dagen, mitt i februari så det var relativt mörkt ute.

Både våra plan och F4 fpl kommer in-taxande på plattan.
Jag stog och skulle vinka in det jag hade, minns inte nummret men vi kan kalla det 21.
Jag ser att det kommer 2st fpl med nr 21, och tänker "oh shit!" bäst att ta rätt fpl nu så man inte får en 37'a med skarp AKAN framför sig.
Just då kom jag på att titta på nosen, och se där! "min" 21 var före den andra smile.gif
Så när den rullar bakom så skickar jag upp handen och vinkar in den..

När jag står och vinkar in den, så kommer en tekniker springandes från F4 plattan sur som ett bi!
"!#%¤!censur" vpl! DU VINKAR IN FEL PLAN!...
Jag pekar på "nosen" och frågar om vi har lånat ut något plan idag B)
Teknikern ursäktar sig och går å tar hand om nummer 21 som har F4 på nosen biggrin.gif
[anekdotläge av]
Rosén
härkommer en film om den sista flygningen med viggen, vet inte vart det är ifrån men e där nån som vet så kan dom gärna skriva det.... dribble.gif flightlevel
Nestor
QUOTE (Rosén @ Jun 3 2006, 20:48 ) *
härkommer en film om den sista flygningen med viggen, vet inte vart det är ifrån men e där nån som vet så kan dom gärna skriva det.... dribble.gif flightlevel

Sådär låter ett FLYGPLAN!! worthy.gif banan_rock.gif
Wille
QUOTE (Rosén @ Jun 3 2006, 19:48 ) *

Jodå! Trevliga maskiner! ser ut som det är från fd F6 Karlsborg, ett besök med två AJS från F21!

Vill ni se Viggen så ta er till F7:s Flygdag 18/6! Det kommer att flygas med SK37!

Flydags Program
106
Från Officiell flygdagstråd 2006
QUOTE (BJK @ Jun 21 2006, 14:15 ) *
Ang SK37 så är den inte särskilt lämplig att köra uppvisning med eftersom det är lite svårt med alfabegränsningar p g a luftintagen, det kan smälla rätt otrevligt om man inte är obeservant....

Har SK37 andra luftintag än de andra varianterna?
BJK
QUOTE (106 @ Jun 21 2006, 17:16 ) *

Ang SK37 så är den inte särskilt lämplig att köra uppvisning med eftersom det är lite svårt med alfabegränsningar p g a luftintagen, det kan smälla rätt otrevligt om man inte är obeservant....

Ja, AJS37 har en rak kant in mot skrovet medan t ex SK37 har en böjd.

http://www.canit.se/~griffon/aviation/img/...75-2/sf37-3.jpg

http://www.touchdown-aviation.com/images/r..._avio_thumb.jpg
106
QUOTE (BJK @ Jun 21 2006, 20:20 ) *
QUOTE (106 @ Jun 21 2006, 17:16 ) *

Ja, AJS37 har en rak kant in mot skrovet medan t ex SK37 har en böjd.

http://www.canit.se/~griffon/aviation/img/...75-2/sf37-3.jpg

http://www.touchdown-aviation.com/images/r..._avio_thumb.jpg

Jag ser tyvärr inte skillnaden mot exempelvis denna bild på SK37. Möjligtvis att den senare har någonting i överkant på luftintagets insida och att de kanske ser ut att sitta längre ut från kroppen, men annars ser jag inget.
Men det är alltså inte några interna skillnader på grund av den bakre stolen?
J.K Nilsson
Vid modden till 37E fick SK 37 luftintagen ifrån JA 37.

J.K Nilsson
sleget
Det står i slutet av filmen "....bye viggen 1967 - 2005...."
Var det 1967 viggen blev operativ?
Ignis nitidus
QUOTE (sleget @ Jun 29 2006, 02:24 ) *
Det står i slutet av filmen "....bye viggen 1967 - 2005...."
Var det 1967 viggen blev operativ?

Nja, snarare att viggen flög första gången -67, viggen kom ut på förband först på sjuttiotalet.
imint
Följande hittades på blocket; VI VILL INTE GE DESSA SIDOR GRATISREKLAM/vi/9146473.htm?ca=1_9_s
BJK
Sån kepa vill jag ha! smile.gif
J.K Nilsson
QUOTE (BJK @ Aug 23 2006, 13:29 ) *

Beställ en då! B)

J.K Nilsson
BJK
QUOTE (J.K Nilsson @ Aug 23 2006, 20:08 ) *

Beställ en då! B)

J.K Nilsson

Ingen lust att beställa många, och till Luleå ska jag inte den närmaste tiden ;)
invent
QUOTE (BJK @ Aug 23 2006, 20:59 ) *

Beställ en då! B)

J.K Nilsson

Ingen lust att beställa många, och till Luleå ska jag inte den närmaste tiden ;)

jag 2-3 sånna kepsar fast me gripen på.
Rokare
QUOTE (rindö_bo @ Oct 11 2006, 10:28 ) *

jag har 2-3 sånna kepsar fast me gripen på.

jag vill ha 2-3 sånna kepsar fast me gripen på.

jag kanske kan fixa 2-3 sånna kepsar fast me gripen på.

jag stal 2-3 sånna kepsar fast me gripen på.

jag har alltid drömt om att få 2-3 sånna kepsar fast me gripen på.

The truth is out there... maybe..
J.K Nilsson
QUOTE (rindö_bo @ Oct 11 2006, 10:28 ) *
QUOTE (BJK @ Aug 23 2006, 20:59 ) *

Beställ en då! B)

J.K Nilsson

Där start och slutåret för tjänst och texten "We will always love you" på?

J.K Nilsson
tinhead
QUOTE (J.K Nilsson @ Oct 14 2006, 20:04 ) *
Där start och slutåret för tjänst och texten "We will always love you" på?

J.K Nilsson

Mycket fina detaljer på den kepsen. Bland annat "tre kronor" både i brodyr på sidan och i färg på ett mera diskret ställe ;)

Stolt bärare av en biggrin.gif
106
*Funderar* Viggen eller kepsar? Viggen eller kepsar? Hmm, det blev visst diskussion om kepsar.

Fler tekniska detaljer tack. Om flygplanet alltså, inte data/prestanda på kepsarna.
Berg
Saab 37 Viggen Specifications
Primary Function: Multi-role fighter
Contractor: Saab
Crew: One
Unit Cost: N/A
Powerplant
One Volvo Flygmotor RM8B turbofan (P&W JT8D-22 w/ Sweedish afterburner and thrust reverser) rated at 16,200 lb st (72.06kN) dry.
Dimensions
Length: 53 ft 9.75 in (16.40 m)
Wingspan: 34 ft 9.25 in (10.60 m)
Height: 19 ft 4.25 in (5.90 m)
Weights
Empty: N/A
Maximum Takeoff: 45,194 lb (20500 kg) -- for attack
Performance
Speed: Mach 2.0 (1,321 mph / 2126 km/h) at 36,000 ft (10975 m)
Ceiling: N/A
Range: N/A
Armament
one ventral 30-mm Oerlikon KCA cannon w/ 150 rounds. Up to 6 Rb 71 Sky Flash and Rb 74 (AIM-9L) AAMs. Air-to-surface armament available.

Citat från: http://www.globalaircraft.org/planes/saab_37_viggen.pl

Nog teknisk data? rolleyes.gif
J.K Nilsson
Kan ju vara lämpligt att skriva dom rätta?

J.K Nilsson
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.