Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Viggen
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
imint
QUOTE (Pal_nyPC @ Nov 25 2005, 15:38 ) *
uhm, så detta var sista operativa flygningen med Viggen då? På radion sa dom att även Draken gjorde sin sista flygning i österike idag. Så nu gäller klockslag på timmen huruvida Draken överlevde Viggen eller inte.

Ska man vara petnoga så var det inte sista officiella FV flygningen med 37, ett par veckor till kommer man att flyga i FV regi innan det är över. Det är bara gravöl idag blyg.gif så än kommer ett mäktigt rytande för Frihet att höras från Kallax när roten startar.
FMV kommer att fortsätta att flyga 2 st. 37E fram till 2007-06-30 så än är det inte riktigt över.
Nej, nu är det dags att kila över till Skogis ;)
106
Kommer man spara någon 37:a som flygande museiobjekt, som med fpl 32 och 35?
FV:s J35J kom precis i luften lagom till jubileet på grund av brist på reservdelar. Hoppas man inte gör misstaget att skrota alla reservdelarna till fpl 37, bättre då att ha ett rejält lager så man vet att man klarar sig.
imint
http://www.kuriren.nu/

Här finns det en kortare artikel om avslutningsceremonin sök bland nyheterna efter en artikel "Hej då Viggen"
J.K Nilsson
QUOTE (106 @ Nov 25 2005, 22:52 ) *
FV:s J35J kom precis i luften lagom till jubileet på grund av brist på reservdelar. Hoppas man inte gör misstaget att skrota alla reservdelarna till fpl 37, bättre då att ha ett rejält lager så man vet att man klarar sig.

Från Frösön levererades det tillräckligt med prylar (JA) att fylla en jordkula på LSS.

J.K Nilsson
imint
QUOTE (JK Nilsson @ Nov 26 2005, 15:36 ) *
QUOTE (106 @ Nov 25 2005, 22:52 ) *

Från Frösön levererades det tillräckligt med prylar (JA) att fylla en jordkula på LSS.

J.K Nilsson

Dom prylarna är till för att hålla de två JA igång som levererades till LSS i Uppsala så att man inte skall stå där utan reservdelar den dag man vill driftsätta dessa två JA som flygande veteraner.
Särimner
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx...2005%2F06&nr=76

Vad tycker ni andra?
TT Skyddsprodukter
QUOTE (Särimner @ Nov 28 2005, 09:41 ) *

Det låter som normal planering! bash.gif

Det troliga är väl att spaningskapseln till gripen har blivit försenad, och att höger hand inte vet vad vänster sysslar med. biggrin.gif Orsaken är väl att händerna sitter på olika "gubbar".
imint
QUOTE (Särimner @ Nov 28 2005, 09:41 ) *

Han får gärna interpellera hur mycket han vill, fakta i målet är att det redan är försent. De kvarvarande AJSF:arna är redan in det närmaste slutkörda och går inte längre att gångtidsförlänga till SPaningsKapsel 39 är klar att tas i drift på förband. I övrigt håller jag med honom, men frågeställningen borde ha kommit för ett år sedan.

Är det något fel på den befintliga Viggentråden?
imint
http://www.fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=1454

Länk till FMVs sida med en tråkig artikel om Viggens slu blyg.gif
BJK
QUOTE (imint @ Dec 12 2005, 14:26 ) *
http://www.fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=1454

Länk till FMVs sida med en tråkig artikel om Viggens slu blyg.gif

blyg.gif blyg.gif :(
Vt_1
Var precis nere i mitt lilla fotoarkiv och hittade en massa negativ från lumpartiden på F10, finns lite trevliga bilder på Viggen. Ska scanna dem imorgon och lägga upp dem.

Mvh

A.J
Sytare
Förbannat schysst Vt 1!
Ser fram emot dem.
Darkwand
Alla viggenversioner hade balklägen i innerlägen på huvudvingen dom sk "hyudralbalkarna". Dessa var belastniongsbara upp till 500kg och förblev oanvända tilld Ja37D hängde på remsfällare på dom lägena.
Varför blev det så? dom måste ha kunnat vara väldigt användbara speciellt för attackviggen som ju kunde ta ganska få vapen per uppdrag
Maverick
Finns säkert de som kan detta på sina fem fingrar men det finns ju en annan parameter i form av vikt.-.. RB 04x3 är ingen lätt last.....
eskil
Därför att de sitter precis bakom huvudstället. Det finns inte mycket plats att hänga saker där.
imint
QUOTE (Maverick @ Dec 28 2005, 15:49 ) *
Finns säkert de som kan detta på sina fem fingrar men det finns ju en annan parameter i form av vikt.-.. RB 04x3 är ingen lätt last.....

Man kan visst hänga 3 st Rb 04, eller kunde rättare sagt blyg.gif Man kunde montera en Rb 04 på centralbalk, den kunde dock inte avfyras därifrån men väl hängas för "transportflygning" tror jag det var.
Sytare
Sitter och studerar alla möjliga teckningar på AJ 37 och Viggensystemets olika balkar, men jag får liksom inte fram vilka balkar ni talar om!

Någon som utifrån denna bild kan ge mig en mycket pedagogisk pekning på balken/balkarna i fråga:
Darkwand
Balk 4 och 5 är inte uppmärkta på den där skissen, dom sitter på innerdelen av vingen mellan balk 7 & 3 respektive 2 & 6.
Vildmannen
Lite OT. Någon som vet vad som kommer att hända med Viggens 30 mm-kanoner? Skickas dom till skroten också? unsure.gif

Edit: nåt kul borde man ju kunna göra med dom, men det kanske inte finns kvar ngn am?
Hornet
sätta dom på Galten :P eller kanske inte om man kunde hängt dom på HKP9 kunde det ju varit ett fint understöd
Diver
Det är kompis till mig som äger (fd. HMS) Galten. Han tycker säkert att det skulle bli kul med lite beväpning på båten. Undrar bara vad Norge och NATO skulle säga om detta.

http://maxkaar.com/gallery/photo.php?photo...&u=418%7C2%7C...

Vet att det inte var denna "Galten" som avsågs - kunde bara inta låta bli.....

För övrigt kallades HMS Galten för "Grisbåten". Det var inte allt för kul för besättningen att gå på stan (för att titta/ragga brudar) när det står "Galten" i pannan. Mer exakt på mössbandet.
Hornet
nu var det inte HMS Galten utan RG 32M jag pratade om :P

men kul info måste läse lite mer om den båten
Maverick
QUOTE (imint @ Dec 28 2005, 21:54 ) *
Man kan visst hänga 3 st Rb 04, eller kunde rättare sagt blyg.gif Man kunde montera en Rb 04 på centralbalk, den kunde dock inte avfyras därifrån men väl hängas för "transportflygning" tror jag det var.

hej Imint wink.gif

Joddå.. Just det jkag menade... Att om man hängde på 3 Rb04 så skulle man inte ha plats/vikt över för mycket mer. Därav att man rent praktiskt nte kunde untnyttja balklägen.

Dock visste jag inte att man bara kunde flyga med dem på mittenbalken men inte skjuta därifrån. Kanske därför man bara sett dne konfig på modeller liknande och "sällan" på bilder eller IRL...

Ber om ursäkt för att jag var slarvig i mitt förra inlägg..
imint
Nu närmare det sig det inofficiella slutet slutet, ännu en maskin har landat för den sista vilan, i Nederländerna den här gången; http://www.milaviapress.com/photoreport_vi...drome/index.php
Erik_G
QUOTE (imint @ Jan 14 2006, 07:06 ) *
Nu närmare det sig det inofficiella slutet slutet, ännu en maskin har landat för den sista vilan, i Nederländerna den här gången; http://www.milaviapress.com/photoreport_vi...drome/index.php

Måste kännas väldigt tråkigt för flygföraren att flyga hem med reguljärflyget...

/E
106

Vad är det beige (ny färg på primer?) fältet på undersidan av höger vinge, svarta hålet bakom kronmärkningen på samma vinge samt det cirkulära ljusare fältet bakom nosställsluckorna?
imint
QUOTE (106 @ Jan 14 2006, 15:08 ) *

Vad är det beige (ny färg på primer?) fältet på undersidan av höger vinge, svarta hålet bakom kronmärkningen på samma vinge samt det cirkulära ljusare fältet bakom nosställsluckorna?

Svarta hålet är bränsleöverflödesventilen, sedan kommer jag inte ihåg om det fyrkantiga fältet eller den bakom nosställsluckorna är radarhöjden, ska kolla i manualen vid tillfälle
Danne
QUOTE (imint @ Jan 14 2006, 07:06 ) *

Ibland brukar inte Airliners.net gilla att man länkar, men HÄR finns några fina bilder till.
Magnus
För er som ännu inte varit där kan jag rekommendera ett besök till flygvapenmuseét i Linköping. Där har de en viggenmotor hängandes i taket med en intressant faktaskylt bredvid. Om jag inte minns fel hade motorn drygt 80.000 hk. Det var en hel del annan intressant statistik där också, t.ex något i stil med att värmen från motorn kunde koka upp vattnet i 200 badkar på nolltid.
BJK
QUOTE (imint @ Jan 14 2006, 17:09 ) *
QUOTE (106 @ Jan 14 2006, 15:08 ) *

Svarta hålet är bränsleöverflödesventilen, sedan kommer jag inte ihåg om det fyrkantiga fältet eller den bakom nosställsluckorna är radarhöjden, ska kolla i manualen vid tillfälle

Tankurluftningen är den runda svarta, pyser som sjutton då man öppnar tankluckan.
Den fyrkantiga är RHM-mottagaren, sändaren sitter som en rund grej framför nosen på X-tanken.
106
Tackar. Är det endast spaningsversionerna som har RHM eller går det att måla över mottagaren så det är därför jag inte lagt märke till det tidigare? Visas radarhöjd enbart i SI eller finns det något visarinstrument också? Finns det någon höjdvarningsfunktion? Har noterat att haverikommissionen flera gånger klagat på avsaknaden av MKV på AJ37.
Är de AJS som följt med till slutet enbart gamla SF och SH eller finns det någon gammal AJ som lyckats hänga med? Om inte, när försvann sista fd AJ, när F10 lades ner?

Tittade på följande bild på panelen i JA37D.
Var har vapentablå och systemtablå tagit vägen? Har knapparna ersatts med de i nederkant på MI? I så fall, har det tillkommit några funktioner bland de knapparna jämfört med tidigare?
Vad står på de olika checklistorna (dvs vilka checlistor sitter var, inte den exakta texten även om den också vore intressant)?
Har de grå handtagen (på horistontgyrot och till höger om TI), samt det svarta ovanför horisonthyrot (på fartmätaren) någon funktion?
Erik_G
QUOTE (106 @ Jan 15 2006, 00:53 ) *
Tackar. Är det endast spaningsversionerna som har RHM eller går det att måla över mottagaren så det är därför jag inte lagt märke till det tidigare? Visas radarhöjd enbart i SI eller finns det något visarinstrument också? Finns det någon höjdvarningsfunktion? Har noterat att haverikommissionen flera gånger klagat på avsaknaden av MKV på AJ37.
Är de AJS som följt med till slutet enbart gamla SF och SH eller finns det någon gammal AJ som lyckats hänga med? Om inte, när försvann sista fd AJ, när F10 lades ner?

Var har vapentablå och systemtablå tagit vägen? Har knapparna ersatts med de i nederkant på MI? I så fall, har det tillkommit några funktioner bland de knapparna jämfört med tidigare?
Vad står på de olika checklistorna (dvs vilka checlistor sitter var, inte den exakta texten även om den också vore intressant)?
Har de grå handtagen (på horistontgyrot och till höger om TI), samt det svarta ovanför horisonthyrot (på fartmätaren) någon funktion?

Enligt Viggenboken jag har så har mycket riktigt vapen- och systemtablåknapparna flyttat ner till det gråa tangentbordet (eller vad man ska kalla det).

/E
imint

Finns inga gamla AJ som har lyckats hänga med, de som inte blev moddade gick till tuggen
BJK

Nej, resten av familjen har också RHM. Det presenteras enbart på SI (finns en brytare där man väljer RHM eller Luftdata), men i vissa lägen tänds den röda höjdvarningslampan på CI. Det finns enklare form av MKV, bl a en s k "metspö-funktion", men funktionaliteten är föråldrad och mycket begränsad.

Dom gråa handtagen är till för att hålla i om du vill justera ditt läge i stolen eller så, man ska inte ta någon annanstans för då kan man komma åt saker man inte vill komma åt.... ;)
Den svarta är inget handtag utan är hel enkelt en zonindikator och indikerar med en lysande siffra (1, 2 och 3) vilken ebk-zon gasspaken står i.
AdamKalle
Frågan är säkert ställd och besvarad förr, men kommer någon Viggen (i valfri version) att bevaras i luftvärdigt skick här i Sverige och flygas på uppvisningar mm?
BJK
QUOTE (AdamKalle @ Jan 15 2006, 13:37 ) *
Frågan är säkert ställd och besvarad förr, men kommer någon Viggen (i valfri version) att bevaras i luftvärdigt skick här i Sverige och flygas på uppvisningar mm?

Jag har för mig att man avsatt två JA37 som ska finnas på gamla F16 om jag inte missminner mig.
imint
QUOTE (BJK @ Jan 15 2006, 15:15 ) *
QUOTE (AdamKalle @ Jan 15 2006, 13:37 ) *

Jag har för mig att man avsatt två JA37 som ska finnas på gamla F16 om jag inte missminner mig.

Tror att jag eller någon annan redan svarat på det tidigare i tråden men det är på det viset, två JA med reservdelar är avsatta för framtida veteranflygningar, skall enligt utsago vara överförda från F 4
106
QUOTE (imint @ Jan 15 2006, 06:57 ) *

Finns inga gamla AJ som har lyckats hänga med, de som inte blev moddade gick till tuggen

Jag omformulerar frågan. Finns det några AJS (moddade AJ) kvar eller enbart AJSH och AJSF?

Är ni säkra på att det är JA som sparats för att bli flygande veteran-/museiflygplan? Har för mig att jag läst att det skulle vara någon av de andra versionerna eftersom JA var för komplex och dyr att flyga med som veteran.

Vilken funktion har den rödvita visaren på höjdmätaren? Aktuell markhöjd?
Går höjdmätaren att ställa till QNH eller är det bara QFE och standard?

Behöver man verkligen en indikator för ebk-zon? I sulan tyckte jag att det kändes rätt tydligt i gasreglaget när man gick från en zon till nästa.

Den varning man fick om man dök för brant (försvann om man drog av gasen), var det överfart eller markkollision den varnade för?
BJK
QUOTE (106 @ Jan 15 2006, 19:05 ) *
QUOTE (imint @ Jan 15 2006, 06:57 ) *

Jag omformulerar frågan. Finns det några AJS (moddade AJ) kvar eller enbart AJSH och AJSF?

Är ni säkra på att det är JA som sparats för att bli flygande veteran-/museiflygplan? Har för mig att jag läst att det skulle vara någon av de andra versionerna eftersom JA var för komplex och dyr att flyga med som veteran.

Vilken funktion har den rödvita visaren på höjdmätaren? Aktuell markhöjd?
Går höjdmätaren att ställa till QNH eller är det bara QFE och standard?

Behöver man verkligen en indikator för ebk-zon? I sulan tyckte jag att det kändes rätt tydligt i gasreglaget när man gick från en zon till nästa.

Den varning man fick om man dök för brant (försvann om man drog av gasen), var det överfart eller markkollision den varnade för?

Är till 99% säker på att det är JA37:or.

Den rödvita är en felflagga (samma på fartindikatorn) som talar om när instrumentet ej fungerar som det ska.

Ja du kan ställa in vilket värde som helst på luftrycket, det är ingen skillnad inställningsmässigt ( t ex 1007mb kan ju representera QNH eller QFE beroende på vilken dag och och plats man befinner sig på).

Tja, jag tycker den är bra indikatorn, och så tycker även Chuck Yeager om jag inte missminner mig. HOTAS är inte så utvecklat på 37 så många gånger så släpper du gaspaken för att manövrera vapenfunktioner o dyl och då kan det vara nice att ha en blänkare om vilket läge spaken står i.

Var det JA-SUL eller? Försvann det när du drog av så bör det ha varit Transonic-varningen. Tändes det en lite orange lampa också

I slutet av denna videosekvens så visas Transonic-varningen :

Transonic-varning video
106
QUOTE (BJK @ Jan 15 2006, 20:43 ) *
Den rödvita är en felflagga (samma på fartindikatorn) som talar om när instrumentet ej fungerar som det ska.

Självklart, borde tänkt på att den var rödvit och att det på bilden även syns en felflagga på fartmätaren. Blev väl förvirrad av att den såg ut att utgå ifrån mitten på instrumentet, ungefär som den andra visaren på bränslemätaren.
Ja du kan ställa in vilket värde som helst på luftrycket, det är ingen skillnad inställningsmässigt ( t ex 1007mb kan ju representera QNH eller QFE beroende på vilken dag och och plats man befinner sig på).
OK, hade för mig att en ff/fing sade att de hade någon knapp för att ställa om mellan QFE och standard, men det vore ju förstås orimligt om man endast kunde ställa in QFE och inte QNH. Men fanns det inte något fönster som med text visade antingen STD eller QFE, eller minns jag helt fel?
Var det JA-SUL eller? Försvann det när du drog av så bör det ha varit Transonic-varningen. Tändes det en lite orange lampa också

Ja, det var JA-SUL. Hade för mig att det hade med ljudhastigheten att göra (hade M0.9någonting), iaf i MMT.
Tänkte inte på någon lampa, däremot minns jag att det tändes en röd lampa i MMT när man kom för lågt.
Danne
[

Tankurluftningen är den runda svarta, pyser som sjutton då man öppnar tankluckan.
Den fyrkantiga är RHM-mottagaren, sändaren sitter som en rund grej framför nosen på X-tanken.

BJE eller BJK:

När jag såg den där bilden och frågan så tänkte jag på RHM och gick glatt och började bläddra i SFI JA 37 (pre moddning til D/DI). Där fann jag följande om RHM.

"SM-enheten är placerad i vänster apparatrum........Mottagarantennen är placerad i vänster nosvinge och sändarantennen i höger nosvinge"

Det är alltså radikalt olika placering av RHM mellan JA och AJS? Finns det någon intressant förklaring av detta? Akanboxen är ju lite ivägen för AJ installationens sändardel, eller nä det borde funger ändå..
J.K Nilsson
QUOTE (BJK @ Jan 15 2006, 20:43 ) *
Är till 99% säker på att det är JA37:or.

Är till 100 % säker att det skickades två JA från Frösön till Uppsala men om de landade där vet jag inte. Kan ha varit Halmstad. laugh.gif

J.K Nilsson
imint
Här kan man hitta en film när den näst sista viggen landar i Nederländerna: http://www.virtual-twenthe.nl
J-Star
QUOTE (imint @ Jan 16 2006, 19:35 ) *
Här kan man hitta en film när den näst sista viggen landar i Nederländerna: http://www.virtual-twenthe.nl

Och här är lite in-flight bilder. Notera vad piloten har i handen på näst sista bilden. ;)

http://www.airliners.net/search/photo.sear...inct_entry=true

/J
Danne
QUOTE (J-Star @ Jan 22 2006, 14:44 ) *
QUOTE (imint @ Jan 16 2006, 19:35 ) *

Och här är lite in-flight bilder. Notera vad piloten har i handen på näst sista bilden. ;)

/J

Toooo slooow:

Ärlajners
J-Star
QUOTE (Danne @ Jan 22 2006, 14:47 ) *
QUOTE (J-Star @ Jan 22 2006, 14:44 ) *

Toooo slooow:

Ärlajners

Nej då! För i min sökning är det 5 bilder mot dina 3. ;)

/J
Maskirovka
Fråga:
Var attackviggarna främst tänkta att användas som sjömålsattack med robotar som RB15 och RB04 och det var därför den övriga vapenarsenalen var ganska klen?

För inte smäller väl 120 kilos bomber, arak, RB05 och en gammal version av Maverick högt om man ska ge sig in på kvalificerade markmålsattacker?

Ett ganska tänkbart scenario t.ex torde vara att ryssarna hade tagit ett brofäste över en norrlandsälv och försvaret ville att en bro skulle förstöras. Jag vet inte hur flygvapnet skulle ha löst den uppgiften, stridsspetsarna på RB05 och RB75 är för klena och någon tung smart(laser/TV/IR) bomb fanns inte i arsenalen (tja, någon tung bomb fanns öht inte).
Pal
QUOTE (Maskirovka @ Mar 17 2006, 12:44 ) *
Fråga:
Var attackviggarna främst tänkta att användas som sjömålsattack med robotar som RB15 och RB04 och det var därför den övriga vapenarsenalen var ganska klen?

För inte smäller väl 120 kilos bomber, arak, RB05 och en gammal version av Maverick högt om man ska ge sig in på kvalificerade markmålsattacker?

Ett ganska tänkbart scenario t.ex torde vara att ryssarna hade tagit ett brofäste över en norrlandsälv och försvaret ville att en bro skulle förstöras. Jag vet inte hur flygvapnet skulle ha löst den uppgiften, stridsspetsarna på RB05 och RB75 är för klena och någon tung smart(laser/TV/IR) bomb fanns inte i arsenalen (tja, någon tung bomb fanns öht inte).

I det scenario du beskriver så är attacken bäst använd till att outtröttligt härja de 2-3 vägar som ryssen använder sig av där deras tusentals mjuka ammo och bränsle lastbilar krånglar sig fram. Att anfalla en välförsvarad punkt som rimligtvis har mycket luftvärn och kanske till och med en del jaktskydd vore icke kostnadseffktivt. Sedan så skall ju givetvis bron redan vara sprängd långt innan den faller i fiendens händer, liksom det mesta av vägarna för övrigt. De är ju alla konstruerade speciellt med tanke på att lätt kunna förstöras av våra egna enheter när vi lämnar dom.

Så absolut smartast sätt att använda attacken är att slå mot underhållet. Och detta underhåll kommer med båt och lastbil. Lyckas man störa denna för ryssen nödvändiga ström så sänker man stridsvärdet och manöverdugliheten enormt. Det är helt klart det som skall vara prio, båtar och mjuka lastbilar.

För detta så är många, men inte så kraftiga bomber och raketer perfekt, jämte sjömålsrobotar. Jag tror att man resonerade som så att med givna ekonomiska begränsningar så vill man se till att man iallfall hade jäkligt mycke såna bomber och raketer. Då kunde man garanterat fortsätta härja mjuka mål under lång, lång tid. När man hade tillräckligt av denna vara och sjömålsrobotar så kunde man fundera på övriga vapen.
Maskirovka
QUOTE (Pal_nyPC @ Mar 17 2006, 14:23 ) *
I det scenario du beskriver så är attacken bäst använd till att outtröttligt härja de 2-3 vägar som ryssen använder sig av där deras tusentals mjuka ammo och bränsle lastbilar krånglar sig fram. Att anfalla en välförsvarad punkt som rimligtvis har mycket luftvärn och kanske till och med en del jaktskydd vore icke kostnadseffktivt. Sedan så skall ju givetvis bron redan vara sprängd långt innan den faller i fiendens händer, liksom det mesta av vägarna för övrigt. De är ju alla konstruerade speciellt med tanke på att lätt kunna förstöras av våra egna enheter när vi lämnar dom.

Så absolut smartast sätt att använda attacken är att slå mot underhållet. Och detta underhåll kommer med båt och lastbil. Lyckas man störa denna för ryssen nödvändiga ström så sänker man stridsvärdet och manöverdugliheten enormt. Det är helt klart det som skall vara prio, båtar och mjuka lastbilar.

För detta så är många, men inte så kraftiga bomber och raketer perfekt, jämte sjömålsrobotar. Jag tror att man resonerade som så att med givna ekonomiska begränsningar så vill man se till att man iallfall hade jäkligt mycke såna bomber och raketer. Då kunde man garanterat fortsätta härja mjuka mål under lång, lång tid. När man hade tillräckligt av denna vara och sjömålsrobotar så kunde man fundera på övriga vapen.

Det absolut bästa hade väl såklart varit att kunna slå ut bron, men har man inte resurser till det så är såklart anfall mot underhållslinjerna ett nödvändigt ont. Var den lätta attacken (Sk-60) främst tänkt att användas som CAS eller vad var deras huvudsakliga roll?
imint
QUOTE (Maskirovka @ Mar 17 2006, 12:44 ) *
Fråga:

Rb 75T med förstorad stridsdel var tänkt som vapen mot broar och liknande fasta installationer. Å andra sidan en full last 16 x 120kg bomber/fpl i en fyrgrupp som fäller mot en bro ger säkert ett intressant resultat.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.