Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Viggen
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Mats
Då finns det ingenting som talar om när man överbelastar mer än accelerometerindikatorn?
imint
QUOTE (Mats @ Jul 16 2003, 23:53 )
Då finns det ingenting som talar om när man överbelastar mer än accelerometerindikatorn?

Det är korrekt uppfattat...det ligger helt i Ff:s händer smile.gif att hålla sig inom givna parametrar
Mats
När jag tog studenten i Söderhamn 2002 ordnade min flygtekniklärare med en flyguppvisning från F16.

Vi fick se en JA 37 målad med något som såg ut som F16/1. div gamla divisionsmärke på undersidan, tror jag. En indian på en mustang-häst. Såg jag rätt? Finns det bilder på denna?

EDIT: sökning i scramble.nl's databas gav att 37400 har följande comment:
"1/F16-badge (Indian), grey c/s "

En av de "ballaste" målningar jag sett. Skulle vilja måla min JA i skala 1/48 så...
Honken
Tur för dig att jag har fotat den då

Vet inte om bilderna syns. Säg till om de inte gör det.
Wolfsong
QUOTE (Mats @ Sep 22 2003, 02:33 )
När jag tog studenten i Söderhamn 2002 ordnade min flygtekniklärare med en flyguppvisning från F16.

Vi fick se en JA 37 målad med något som såg ut som F16/1. div gamla divisionsmärke på undersidan, tror jag. En indian på en mustang-häst. Såg jag rätt? Finns det bilder på denna?

EDIT: sökning i scramble.nl's databas gav att 37400 har följande comment:
"1/F16-badge (Indian), grey c/s  "

En av de "ballaste" målningar jag sett. Skulle vilja måla min JA i skala 1/48 så...

37411/P11 är målad som den officiella uppvisningsmaskien för F16. Den hade först endast de två svarta pilarna på ryggen och grå texten "Upplands Flygflottilj" under huven. Samt det lilla märket "Petter Gul" bakom huven på ryggåsen. Och ett gått 3:e div märke på vänster sida.

Den målades straxt efter 37432/P32 blev "Blå Petter" år 2000.

Sedan slogs 2:a och 3:e FuKomp samman under hösten och vi återupplivade gamla 1:a eftersom det aldrig fanns ett 1:a Komp utan endast Div. På förslag från några från 3:e så arbetade jag fram en uppdaterad version av det gamla 1:a Div märket taget från bilder på den gamla divisions chefens Mustang.

Sedan uppdaterades målningen av 37411 till en uppvising i Danmark med 1:a komp märket i svart på undersidan.

37400/P50 liksom 37420/P20 har 1:a komp märket målat på sidan av sjärtkonen. De båda var de första som fick märkningen till en uppvising i Holland under sensommaren 2000. Som synes på bilden ovan så har 37411 tagit över någon av de två konerna när de individerna skrotats eftersom vi inte fick måla mer än två.

37400, 37411, 37420 samt några till är också de få som haft 1:a komp märket på landställsluckorna.
Wolfsong

Några riktigt bra bilder....
http://www.airliners.net/search/photo.sear...r_pages=2&page=
Mats
Indian-målningen

Grym som satan.

Vad är historien bakom märket?

Det härstammar väll från mustang-tiden på F16? Skulle man kunna tänka sig att det redan satt på en J26 när den kom till Sverige? Eller är det en svensk som gjort märket?
Wolfsong
Som jag skrev tidigare så var det från J26 tiden.

Indianen var på insidan av tekiska manualen till Mustangen när den först kom till Sverige. Den första divisionen som sates upp (1:a F16) tog det som sitt divisions vapen med vissa fixar för att bli ett fint märke.

Den fanns i två färg (röd och svart) på alla plan i divisionen förrutom divisions chefens plan som hade en full färg version.
KattenJansson
http://www.airliners.net/open.file?id=3782...atic=yes&size=L

Kanske inte den smidigaste webbadressen biggrin.gif men hur som helst på bilden jag refererar till så är det en lucka som är öppen direkt till vänster vid stora vingen.

Fråga: Skall det vara öppet? Om ja, varför?
Void
Den ska va öppen, sitter en vindsnurra där som ger ström om det skulle behövas... fälls ut vid landning...
Wolfsong
QUOTE (KattenJansson @ Sep 22 2003, 20:37 )

Kanske inte den smidigaste webbadressen biggrin.gif men hur som helst på bilden jag refererar till så är det en lucka som är öppen direkt till vänster vid stora vingen.

Reservströmsgeneratorn fälls ut aningen när en av huvudströmsskenorna blir strömlös eller när nosstället fjädrar in vid landning. Det är praktiskt eftersom mätare och påfyllingsmunstycken för vågledarluft & syrgas samt hydraulvätska (båda tankarna sitter även där) finns innanför så ingen lucka behöver öppnas av markpersonalen för kontroll av dessa.
KattenJansson
Tackar för svaren och säger som min mormor skulle sagt "kunskap är aldrig tungt att bära"
BJK
QUOTE (Wolfsong @ Sep 22 2003, 20:59 )
QUOTE (KattenJansson @ Sep 22 2003, 20:37 )

Reservströmsgeneratorn fälls ut aningen när en av huvudströmsskenorna blir strömlös eller när nosstället fjädrar in vid landning. Det är praktiskt eftersom mätare och påfyllingsmunstycken för vågledarluft & syrgas samt hydraulvätska (båda tankarna sitter även där) finns innanför så ingen lucka behöver öppnas av markpersonalen för kontroll av dessa.

Och det tredje fallet när den fälls ut är när man påverkar en strömställare i kabinen, RESTRÖM om jag inte minns galet?
Kommer ihåg det klassiska ljudet av en 37:a med stället ute innan man moddade utfällningslogiken för "Millan" ! biggrin.gif
Hotel Charlie One
Vad är det där för cammomålning? Ser ut som eget "hitte-på"?
Wolfsong
QUOTE (Hotel Charlie One @ Sep 22 2003, 21:15 )
Vad är det där för cammomålning? Ser ut som eget "hitte-på"?

Det är ingen camomålning. Det är en uppvisningsmålning. bong.gif
Wolfsong
QUOTE (BJK @ Sep 22 2003, 21:13 )
Och det tredje fallet när den fälls ut är när man påverkar en strömställare i kabinen, RESTRÖM om jag inte minns galet?
Kommer ihåg det klassiska ljudet av en 37:a med stället ute innan man moddade utfällningslogiken för "Millan" ! biggrin.gif

Ah. Den hade jag glömt. vissel.gif

Kommer du ihåg logiken för infällning? Jag vet att den ibland fälls in innan man lyfter men jag kommer inte ihåg vad det är för kriterier.
Hotel Charlie One
Såg det sen... Upptäckte inte distinktionen "uppvisningsmålning"... sorry...

Snyggt var det i alla fall!
BJK
QUOTE (Wolfsong @ Sep 22 2003, 21:19 )
QUOTE (BJK @ Sep 22 2003, 21:13 )

Ah. Den hade jag glömt. vissel.gif

Kommer du ihåg logiken för infällning? Jag vet att den ibland fälls in innan man lyfter men jag kommer inte ihåg vad det är för kriterier.

Kommer inte ihåg riktigt, men det är väl något med NIF för att aktivera, och NUF för att fälla in den kan jag gissa. Reverseringslogiken sitter ju oxå bl a i NIF, så jag kanske inte gissar så fel? Det är ju några år sedan man studerade dessa scheman... smile.gif

EDIT: sedan finns det väl något villkor typ M0.65 för maxhast för utfällning i luften oxå tror jag.
Mats
Behöver lite hjälp igen,

Nosvingeklaffen, på AJ-versionen, den fälls väll ned automatiskt med stället? Kanske berodde det även på vilken last man valt i panelen som sitter under högra nosvingen?

Lärde mig allt på gymnasiet, men det har fått ge plats för annat...
imint
QUOTE (Mats @ Sep 25 2003, 01:04 )
Behöver lite hjälp igen,

Nosvingeklaffen, på AJ-versionen, den fälls väll ned automatiskt med stället? Kanske berodde det även på vilken last man valt i panelen som sitter under högra nosvingen?

Lärde mig allt på gymnasiet, men det har fått ge plats för annat...

Nosvingeklaffen på samtliga modeller regleras via landställsspaken. Uppfällningsvinkeln kan väljas i luckan till högre apparatrum, vid normallast fälls den upp -4 grader och vid tung last fälls den upp mer ( -7 grader tror jag det var 7.gif men jag kan ha fel). Samtidigt vid nedfällning ges ett antal grader droopning av höjdrodret för att kompensera det nos upp moment som nosvingeklaffen genererar.
BJK
Tror att gamle norrland har helt rätt! smile.gif
Fu Bodin
Nosvingsklaffen fälls väll dels av ställspaken och automatiskt (ställ in) vid låga hastigheter?

Kan ha fel, får kolla boken.
BJK
QUOTE (Fu Bodin @ Sep 25 2003, 12:32 )
Nosvingsklaffen fälls väll dels av ställspaken och automatiskt (ställ in) vid låga hastigheter?

Kan ha fel, får kolla boken.

Som imint helt riktigt nämner så fälls nosvingeklaffen ned vid ställ ut. Landställspaken är ihopkopplad mekaniskt med omställning för nosvingeklaffen.
Sedan beroende på lastalternativ kan man med en spak i utrymmet för Batt ställa om så att nosvingeklaffen antingen ställer upp -4 grader eller -7 grader.
Finns ingen automatik i detta.
That´s the fact!
Mats
Någon som har info om Rb 04 och Rb 05?

04 ser ju fräck ut... sjömålsrobot vet jag.

05, också fräck... markmål, det är allt jag vet. Enligt en person jag pratat med skall bränslet ha varit "rökfritt" och vållat en del problem med läckage...

När togs de ur tjänst? Prestanda? Teknisk beskrivning?
106
QUOTE (Mats @ Sep 25 2003, 23:53 )

05, också fräck... markmål, det är allt jag vet. Enligt en person jag pratat med skall bränslet ha varit "rökfritt" och vållat en del problem med läckage...

Måste tyvärr erkänna att mina kunskaper om dessa är mycket dåliga.

Rb05:
http://www.yellowjacketsystems.com/jimball...l/saab/saab.htm
Allmänt:
http://www.canit.se/~griffon/aviation/text...ssiles/asm.html
Bra sida om svenskt flyg:
http://www.canit.se/~griffon/aviation/

Har för mig att Rb04 flög rakbana vilket självklart gör den lättare att bekämpa. De sista skarpa på F7 lär ha skjutits någon gång 97-98.

Rb05 hade lite speciella krav på förvaring och någon särskild procedur när man skulle in i förråden. Skulle visst stanna vid dörren och lukta och allt vad det nu var.
De styrdes med en kontroll på höger sida i kabinen och det fanns någon form av sikte (?) precis till höger om SI. Gick att använda både mot markmål och större långsamtgående fpl.
Mats
Ok, tackar 106!

Ett litet länktips:
Jättesnygg AJ 37 modell,

Piero De Santis AJ 37
BJK
QUOTE (106 @ Sep 26 2003, 00:14 )

Rb05:
Allmänt:

Har för mig att Rb04 flög rakbana vilket självklart gör den lättare att bekämpa. De sista skarpa på F7 lär ha skjutits någon gång 97-98.

Rb05 hade lite speciella krav på förvaring och någon särskild procedur när man skulle in i förråden. Skulle visst stanna vid dörren och lukta och allt vad det nu var.
De styrdes med en kontroll på höger sida i kabinen och det fanns någon form av sikte (?) precis till höger om SI. Gick att använda både mot markmål och större långsamtgående fpl.

Ang 05 (rödrykande salpetersyra+hydyne som bränsle) som måste man med en speciell utrustning indikera innan man kliver in i ett 05-förråd, annars kunde det sluta illa i värsta fall.....

EP-13 som sitter till höger om SI är endast till för Rb75 och inte till 05. Rb05 styrdes m h a en handkontroll i kabinen och ff siktade optiskt ("tittade ut") mot målet och så satt det två spårljus bakom roboten gjorde ff såg roboten.
imint
QUOTE (106 @ Sep 26 2003, 00:14 )

Rb05:
Allmänt:

Rb 05 var direkt livsfarlig för markpersonalen.
Rb 04 hade den lilla egenheten att om den blev utsatt för en radarstörare vid anflygning mot målet som hindrade den från att mållåsa så gick den på störkällan istället.
Maverick
QUOTE (imint @ Sep 26 2003, 06:08 )
.
Rb 04 hade den lilla egenheten att om den blev utsatt för en radarstörare vid anflygning mot målet som hindrade den från att mållåsa så gick den på störkällan istället.

Vet i fan om man skulle kalla det egenhet wink.gif
Snarare trevlig verrraskning för fi smile.gif

Käller bara att det inte fanns egna störlansen (på den tiden) I LuFTEN SAMTIDIGT wink.gif
imint
QUOTE (Maverick @ Sep 26 2003, 08:02 )
QUOTE (imint @ Sep 26 2003, 06:08 )
.

Vet i fan om man skulle kalla det egenhet wink.gif
Snarare trevlig verrraskning för fi smile.gif

Käller bara att det inte fanns egna störlansen (på den tiden) I LuFTEN SAMTIDIGT wink.gif

Okej, kalla det för en feature då :P
106
QUOTE (BJK @ Sep 26 2003, 05:35 )
EP-13 som sitter till höger om SI är endast till för Rb75 och inte till 05. Rb05 styrdes m h a en handkontroll i kabinen och ff siktade optiskt ("tittade ut") mot målet och så satt det två spårljus bakom roboten gjorde ff såg roboten.

Så var det ja. Det visste till och med jag, egentligen. Kan man skylla på temporär sinnesförvirring? Vet du när Rb05 försvann?

Vissa robotar hette från början Rb3xx men fick senare tvåsiffriga nummer (exempelvis Rb324 -> Rb24, Rb304 -> Rb04, Rb305 -> Rb05), vet du varför man ändrade?

hade glömt ett par mellanslag
BJK
Inte en blekaste när 05 försvann, men den borde ha varit med en bra bit in på 90-talet i alla fall.

Ang Rb3xx så kände jag inte till detta. Hette dom 3xx även i tjänst, eller var det bara under utveckling/utprovningen?
106
QUOTE (BJK @ Sep 26 2003, 16:15 )
Ang Rb3xx så kände jag inte till detta. Hette dom 3xx även i tjänst, eller var det bara under utveckling/utprovningen?

Inte en aning, skulle också vilja veta det. Det skulle ju kunna vara en intern beteckning hos SAAB eller FMV.
Nestor
Lågsniff med ebk... MYCKET MANLIGT!
Jag> worthy.gif -Viggen
imint
QUOTE (Hendrix @ Sep 26 2003, 16:55 )
Lågsniff med ebk... MYCKET MANLIGT!
Jag> worthy.gif -Viggen

När jag lumpade så hände det ofta när man var på krigsbas. Man klargjorde kärran på fplplats i slutet på kortbana, ibland var kärran tvungen att taxa bort till andra ändan av fältet och starta där. Full EBK mot klargöringstroppen, lyfte och passerade på tämligen låg höjd.
Man känner att själva köttet i kroppen vibrerar och det blir varmt och luktar MC 77: Det var manligt!
Lt Calle
blyg.gif
Vet inte om detta är rätt forum men måste ändå få skriva av mig lite. I dag avslutades en epok i flyvapnet. I dag på förmiddagen lämnade den sista flygande JA37:an F16 för att flyga mot sin sista vila i Halmstad där den skall skrotas.

Det var med en stor klump i halsen man såg flygplanet lyftan mot himlen. Även om jag inte direkt jobbat med 37:an så är det med sorg i hjärtat man ser en epok gå graven.

Mitt största och bästa minne från 37 tiden måste vara den sista officiella uppvisningsflygningen med Peter Andersson i Österike på AirPower 03.
(Där jag för övrigt deltog som Säkmat-/ Materieltekniker)
Med ett kraftigt åskväder mullrande i fjärran genomförde Peter en av sina bästa uppvisningar någonsin. All akompanierat till tonerna av AC/DC´s -Thunderstruck-.
En mycket mäktig upplevelse som sitter djupt rotat i ett gammalt tekniker hjärta.
J-Star
QUOTE (Lt Calle @ Oct 16 2003, 21:11 )
blyg.gif
Vet inte om detta är rätt forum men måste ändå få skriva av mig lite. I dag avslutades en epok i flyvapnet. I dag på förmiddagen lämnade den sista flygande JA37:an F16 för att flyga mot sin sista vila i Halmstad där den skall skrotas.

Det var med en stor klump i halsen man såg flygplanet lyftan mot himlen. Även om jag inte direkt jobbat med 37:an så är det med sorg i hjärtat man ser en epok gå graven.

Mitt största och bästa minne från 37 tiden måste vara den sista officiella uppvisningsflygningen med Peter Andersson i Österike på AirPower 03.
(Där jag för övrigt deltog som Säkmat-/ Materieltekniker)
Med ett kraftigt åskväder mullrande i fjärran genomförde Peter en av sina bästa uppvisningar någonsin. All akompanierat till tonerna av AC/DC´s  -Thunderstruck-.
En mycket mäktig upplevelse som sitter djupt rotat i ett gammalt tekniker hjärta.

För helvete karl, tänk på vad du skriver! Du höll på att ge mig hjärtsnörp! blink.gif Jag trodde för ett ögonblick där att FV helt hade slutat med JA37.

/J, granatchockad
Gorg
Trodde även jag när jag läste inlägget, lyckligtvis var så inte fallet. Men den väckte en fråga: När ska FM avskaffa Viggen Helt?
Wolfsong
JA 37 försvinner så fort F4 är omskolat till JAS 39 eller nerlagt. Om inte alltför lång tid alltså. Det blir SK 37E och AJSF 37 som står kvar till sist.

@Lt Calle
Jag förstår dig. Har varit trevligt att arbeta med den den tid som var. Du hade ju 37 utbildning också så lite har du ju jobbat på dem.

Då var Såternäs närmaste luftförsvaret för Stockholm då vid krishändelser....
imint
QUOTE (Wolfsong @ Oct 17 2003, 21:38 )
JA 37 försvinner så fort F4 är omskolat till JAS 39 eller nerlagt. Om inte alltför lång tid alltså. Det blir SK 37E och AJSF 37 som står kvar till sist.

AJSF 37 är planerad att tas ur drift 051231 blyg.gif Om inte något oförutsett inträffar ;) så att man tvingas gångtidsförlänga.
SK 37E lär utgå samtidigt, kostar för mycket att hålla dom i drift.
Mats
Har F21 slutat flyga JA37? Är det deras JA-div som ombeväpnar till JAS 39 nu? Eller är den divisionen nedlagd och F4s killar som skolas till Gripen nu?
imint
QUOTE (Mats @ Oct 17 2003, 21:54 )
Har F21 slutat flyga JA37? Är det deras JA-div som ombeväpnar till JAS 39 nu? Eller är den divisionen nedlagd och F4s killar som skolas till Gripen nu?

F 21 är landets enda "composite wing" i form av 1 div/fuekomp som kan genomföra samtliga roller Jakt/Attack/Spaning/Telekrig. 1 div/fuekomp är tilldelade samtliga sorter JA 37 för jakt, AJSF för spaning AJSH för attack och 37E för telekrig eller SK verksamhet. "All in one" så att säga :P
Nestor
Den dagen då sorgen kommer att viggen skall tas ur tjänst helt så tycker sjag att ALLA viggar skall förmationsflyga över sverige soch som grand finale tända ebk på 3rd steget... Ohhhhhh ryyysningar bara av att tänka på den skönsång som skulle uppstå... worthy.gif
Flygmek 003
QUOTE (Hendrix @ Oct 17 2003, 22:23 )
Den dagen då sorgen kommer att viggen skall tas ur tjänst helt så tycker sjag att ALLA viggar skall förmationsflyga över sverige soch som grand finale tända ebk på 3rd steget... Ohhhhhh ryyysningar bara av att tänka på den skönsång som skulle uppstå... worthy.gif

Mmm.... härligt. Men samtidigt tror jag chansen för att miljöpartiet skulle godkänna något sådant ganska låg.
Nestor
Ähhh miljöpartiet kan gå och gräva ner sig...
Och gärna inget mer politikrelaterat nu...
Har en olyklig tendens att spåra ur...
Men ooo så vacket medd samtliga vigger flyga över Sverige i skymmningen dribble.gif
imint
QUOTE (Hendrix @ Oct 18 2003, 20:44 )
Men ooo så vacket medd samtliga vigger flyga över Sverige i skymmningen dribble.gif

Ni kan ju fundera på hur många det skulle bli... :(
Nestor
QUOTE (imint @ Oct 18 2003, 20:51 )
QUOTE (Hendrix @ Oct 18 2003, 20:44 )

Ni kan ju fundera på hur många det skulle bli... :(

Ja det skulle bli måånga men ju fler desto bättre som sagt... dribble.gif
106
QUOTE (Hendrix @ Oct 18 2003, 21:18 )
Ja det skulle bli måånga

Snarare tvärtom. Tror imint menade att det är sorgligt att vi har så få kvar och färre kommer det vara när man slutar flyga fpl37 på F21 dvs för gott (bortsett från FC).
imint
QUOTE (106 @ Oct 18 2003, 21:22 )
QUOTE (Hendrix @ Oct 18 2003, 21:18 )
Ja det skulle bli måånga

Snarare tvärtom. Tror imint menade att det är sorgligt att vi har så få kvar och färre kommer det vara när man slutar flyga fpl37 på F21 dvs för gott (bortsett från FC).

Jo det var nog så jag menade, det blir en sorglig tillställning när F 21 avslutar Viggenepoken blyg.gif
BJK
Hojta till om det blir någon tillställning så får man komma upp och ta en gravöl eller två på mässen!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.