Hej!
Är ny här på forumet. Tänkte ialla fall skriva lite om mina nyss avslutade turer med Pliktverket.
Jag mönstrade i slutet av november förra året, cirka en månad efter 18-årsdagen. Jag var ganska väl medveten om min stora begränsning: att jag har nersatt syn på vänster öga, så jag hade inte så höga förhoppningar och förväntningar. Det kändes som om jag ville göra lumpen, men att jag inte hade en chans ialla fall.
Gjorde inskrivningsprov och psykprov. Gick helt ok. Fick prata med psykolog och fick veta att jag var lämpad för GB. Blev förvånad att jag kom så långt. Trodde att de skulle sålla bort mig direkt.
Efter lunch skulle de medecinska testerna börja, och mycket riktigt kom jag inte så långt där. Sköterskan som kontrollerade synen skickade in mig till läkaren som berättade att det inte var lämpligt för mig att göra värnplikten. Fick beslutet i handen och gick därifrån, besviken men inte förvånad. Jag minns att det regnade den dagen!
Det gick en tid, men det var inte förens på våren, cirka 6 månader efter, som jag på allvar började fundera på att överklaga beslutet. Jag hade tänkt på det mycket, och jag kände mig mer och mer motiverad till att göra värnplikten. Kände att det kunde va nåt för mig!
I sommras bestämde jag mig för att skriva brevet till pliktverket. Visste inte riktigt hur det skulle se ut. Jag hade en viss erfarenhet av kontakt med myndigheter innan, så jag vet att man ska skriva korrekt och formellt!
Sagt och gjort, jag skrev ett brev. Smetade på med så många fina ord som möjligt.

Personummer på och underskrift!
Efter två veckor fick jag svar. Jag hade blivit kallad till omönstring. Det framgick att jag skulle få göra medecinska tester samt träffa en inskrivningsförättare, dvs det som jag aldrig gjorde senast!
På dagen 10 månader efter min första mönstring klev jag in på Regionkontoret i Kristianstad. Jag kom ut tre timmar senare med ett inskrivningsbeslut som LA703 stabsassistent på S1 i Enköping. Inryckning nu till sommaren.
Kanske inte världens häftigaste utbildning, men ändå. Det känns bra att jag nu får göra lumpen, och det känns kul att min överklagan gick igenom.
Jag hoppas nu att det inte lägger ner förbandet innan jag hinner dit. Är lite orolig inför försvarsbeslutet i vår.
Jag tänker ialla fall ge 110 % när jag rycker in!!!
Någon som vet nåt om utbildningen egentligen?? Berätta gärna!
Detta blev långt, sorry!
Med vänliga hälsningar // Oskar Skandevall