Preatorian
Jul 4 2007, 19:06
Sitter med ett engelskt tangentbord eftersom jag befinner mig utomlands, sa inga å, ä, ö såvida jag inte knappar in coden!
Nar jag monstarde skrev dom in mig som VagnChef LvKv90, men det ville inte jag sa jag overklagade. Blev sedan placerad vid Bassak som jag ville fran borjan.
Sa vitt jag vet maste ni overklaga pliktverkets beslut inom 90 dagar fran att ni har monstrat annars ar det i stort sett omojligt att overklaga och fa ett positivt beslut fran det hela! Tag kontakt med er inskrivnings forattare och skirv sedan ett brev till Pliktverket som tydligt sager VARFOR ni overklagar deras beslut!
Good Luck m8!
Philip_88
Jul 5 2007, 11:06
Jag har en vän som är född 86 som ska rycka in i januari 08, så det är definitivt inte omöjligt...
Men man anses inte som för gammal om man rycker in vid 22 ars alder? Och hur bemöts man i lumpen om man är 2/3 ar äldre än alla andra?
Mattsson
Jul 5 2007, 18:13
QUOTE (Östen @ Jul 5 2007, 18:42 )

Men man anses inte som för gammal om man rycker in vid 22 ars alder? Och hur bemöts man i lumpen om man är 2/3 ar äldre än alla andra?
Varför skulle man bemötas annorlunda bara för att man är ett par år äldre?
Sandström
Jul 5 2007, 18:18
Det som väl är det största problemet nu för tiden är att det är så få som ens får mönstra, och att pliktverket kanske därför väljer att bortse från folk som är äldre än kullen som är aktuell för tjänstgöring. En annan aspekt är ju att dom kanske rentav vill ha en lite äldre och mer livserfaren person till någon tjänst. Försöka duger alltid, har man tur så hamnar ärendet hos någon på PV som tycker att du platsar, och då blir alla goa och glada. Så försök som sagt.
EchoJohnson
Jul 12 2007, 16:22
Det går att överklaga.
När jag först mönstrade (mars eller april 2005) ville jag slippa undan från lumpen, vilket jag sa och fick göra. Jag började ångra det där beslutet för något år sen, men befann mig utomlands då. När jag flyttade tillbaks till sverige i början av 2007 skrev jag ett brev till pliktverkets regionskontor i stockholm där jag beskrev min situation och varför jag ville få chansen att mönstra om, vilket blev förvägrad efter nån månad.
Därefter skickade jag ett nytt brev, fast till pliktverkets huvudkontor i Karlstad istället. Efter lite väntande fick jag ett svar att min ansökan om att få mönstra om beviljades.
Har också en bekant som fick mönstra om, han ryckte in som kustjägare, och då var han 22, vad jag vet hade han inga problem alls med att vara några år äldre än resten. Själv är jag 87:a och rycker in nu i slutet av juli.
Man ska försöka!
Turboharry
Jul 12 2007, 19:08
QUOTE (Östen @ Jul 5 2007, 16:42 )

Fyllde 23 veckan jag ryckte in, när jag gjorde ommönstringen sa de att smärtgränsen var vid 24 (även om det funnits de som varit äldre). Se bara till att du motiverar din begäran (meritfördel för polisutbildning etc etc) så ska det nog gå vägen.
Angående åldersskillnad: det tar inte många dar för att degenerera till apstadiet.
Vi hade en som var 25 vid inryck.
Daniel_M
Aug 3 2007, 09:46
QUOTE (Benga @ Aug 3 2007, 05:32 )

Vi hade en som var 25 vid inryck.
Vi hade en som var 25 när jag ryckte in.. Inga problem
martinator
Aug 3 2007, 10:56
Vi hade en runt 30.....
Äldre än vår fänrik
Vet inte hur han hållit sig undan
men han hade barn och allt.
/martinator
Min ena kspskytt under GU var 3 år äldre än oss andra. Men han ville inte ens, periodvis iaf..
/KNI
HannesFury
Aug 30 2007, 21:56
oj... haha! ganska tufft att en person kan va 30 bast (!) näe han rycker in! kamraterna vänjer sig troligtvis ganska snabbt om personen i fråga beter sig någorlunda inte-30

och 25 är ju ändå en väldans hög ålder för lumpen... men 30!?
när jag sa till psykologen (av alla) på mönstringen att jag funderade på att gå om trean, tyckte hon det verkade dumt och vidare påstod att jag hade en väldigt Liten chans att få det beviljad med tanke på hur gammal man är då. För enligt henne vill de tydligen bara ha färskingar. inga gamlisar alltså! då skulle hon höra om trettio-bastarn
QUOTE (Östen @ Jul 5 2007, 16:42 )

Jag har tänkt att göra värnplikt vid 24 års ålder.. det är dock 5 år fram till dess och vet aldrig om jag kommer göra den tidigare eller ej, men har då iaf planerat att göra den vid den åldern.
Alla är ju där för en och samma sak så jag tror dock inte att man kommer att bli sämre eller bättre behandlad för att man har en högre ålder än dem andra.
QUOTE (Linnea @ Sep 5 2007, 20:03 )

Jag har tänkt att göra värnplikt vid 24 års ålder.. det är dock 5 år fram till dess och vet aldrig om jag kommer göra den tidigare eller ej, men har då iaf planerat att göra den vid den åldern.
Alla är ju där för en och samma sak så jag tror dock inte att man kommer att bli sämre eller bättre behandlad för att man har en högre ålder än dem andra.

Den stora frågan är dock om vi fortfarande har ett värnpliktssystem i fredstid då.
Jag låg inne med en tjej som tidigare gjort någon sorts "minilumpen" på 3 månader och sökte att få göra den "hela". Hon fick och hon var född 82, då det var kull 87 som låg inne.. Så visst finns chansen!
QUOTE (Magnus @ Sep 5 2007, 22:17 )

QUOTE (Linnea @ Sep 5 2007, 20:03 )

Den stora frågan är dock om vi fortfarande har ett värnpliktssystem i fredstid då.
Hmm... Värnplikten kanske kommer försvinna och ersättas med elitförband? (typ Amerikansk stil - du gör värnplikten och sen sitter du "fast")...
Pappa förklarade det för mig nyss.. dom hade tydligen sagt det på nyheterna så jag kanske ska göra värnplikten till sommaren efter skolan slutat... låter nog rimligt..
Mjo... men Amerikanerna (Deras Försvarsmakt) "beskrev" sverige såhär då jag frågade ifall jag fick göra lumpen där:
"Så länge Sverige inte är ett fientligt land så får ni göra "lumpen" här"...
och det kommer från Amerikanska Försvarsmakten!... coolt.. hehe.. så.. det där med fredstid kommer nog att sitta kvar länge till men vad vet man?
Nu för tiden går det bara att hoppas att kriget inte sprider sig till sitt egna land..
Agentorange67
Oct 12 2007, 19:15
Ledig tjänst.
MatsLennarth
Oct 12 2007, 20:05
Man skriver ju på att den informationen man lämnar i en hälsodeklaration är sanningsenlig...
Ska skicka in det här brevet till pliktverkat angående överklagan. Vad tycker ni? något som fattas att nämnas? Övrigt?
Namn: David xxxxx
Personnr: 891103-xxxx
Adress: Dr. Heymansg. x
Postnummer: 413 22
Mobiltelefon: xxxxxxx
2007-12-11
Ansökan om förnyad prövning angående beslutet om inskrivning.
Bäste Herr/Fru
Mitt namn är David xxxxxxx. Jag fick den femte december besked om att jag hade blivit placerad i utbildningsreserven, och det är med mycket känslor jag skriver detta. Jag bestämde mig för tre år sedan att jag ville satsa på det militära. Sedan dess har jag har varit stenhård på att jag ville in och skulle in, det har inte funnits några ”men” eller ”om inte” för mig.
Jag mönstrade i Göteborg 2007-10-29 och mina resultat där möjliggjorde det för mig att söka några av de tjänsterna som hade tuffast konkurrens. När jag pratade med en inskrivningsförrättare angående att söka tjänster under plutonbefäl sade han att mina resultat var så pass bra att jag inte kunde göra det eftersom man inte placerar ”plutonbefäl” som meniga. Nu i efterhand tycker jag detta är extremt orättfärdigt då tjänsterna jag tvingats söka hade enormt hård konkurrens och få platser. Hade jag istället kommit in som gruppbefäl eller menig hade jag med mina färdigheter kunnat arbeta mig upp till befäl. Likaledes eftersom mitt stora intresse ligger i att söka utlandstjänst och till yrkesofficer programmet efter lumpen. Nu när jag drivits till att söka plutonbefäl platser har nu mina möjligheter att fortsätta inom försvaret lagts om intet. Därför ber jag med största möjliga respekt att ni omprövar min inskrivning, gärna på tjänster under plutonbefäl.
Min motivation och vilja att göra värnplikten är 110 %. Det är min framtid, det är något jag älskar och vill satsa på och jag tar det på största allvar. Jag tränar regelbundet, äter sunt och utvecklar mig själv både psykiskt och fysiskt. Jag vet inte om man kan vara förberedd till vad lumpen kommer att erbjuda men kan man det så är jag det till max. Det som lockar mig med lumpen är utmaningen, upplevelsen, disciplinen, kamratskapet, och att det är första steget till en fortsatt tjänst inom försvaret.
Rädslan nu att jag inte kommer komma in är stor, det är som att min framtid hänger på en skör tråd. Jag vill in, jag vill skaffa nya vänner med samma intressen och mål och kämpa med de i lumpen. Jag har viljan och fysiken, jag passar in, och jag önskar av hela mitt hjärta att ni ändrar ert beslut.
Högaktningsfullt
David xxxxxxx
@Crown.
Jag tror inte det är något som du behöver lägga till, däremot tycker jag att du ska korta det med minst 75%.
Det är alldeles för långt. De behöver inte veta allt det där om dina känslor, bara att du vill överklaga räcker nog. Har du dessutom bra resultat från mönstringen så talar de för sig själva.
"Högaktningsfullt" ett rätt så obsolet och gammalmodigt uttryck. Det är pliktverket du skriver till, inte kungahuset.
Något i den här stilen:
<Namn personnr och alla de grejerna här, såklart>
Jag överklagar härmed min placering i utbildningsreserven.
<Kanske något litet om varför du anser att deras beslut var fel här, kanske.>
Med vänlig hälsning
<Namn (signatur?)>
Skriv kort och koncist så det blir LÄST, det är huvudsaken!
/MVJ, vars överklagan var max två meningar långt.
Tack för svaret MVJ. Tyvärr ville jag hinna med postbilen som hämtade posten 18:00 så jag har redan postat brevet. Men ska nog skriva om brevet som du säger, det är bra tips, och skicka ett nytt, förkortad brev till pliktverket. I värsta fall kastar de bara andra brevet i papperskorgen, om inte annat visar jag bara ännu mer motivation till att komma in ;P
Edit:
Namn: xxxxx
Personnr: 891103-xxxx
Adress: Dr. Heymansg. 3
Postnummer: 413 22
Mobiltelefon: xxxxxxx
2007-12-11
Jag överklagar härmed min placering i utbildningsreserven.
Detta då jag anser att mina mönstringsbetyg, samt höga motivation och intresse att göra lumpen och söka utlandstjänst och till officer programmet, visar att jag borde få göra värnplikten inom försvaret.
Med vänliga hälsningar
David Lilliecrona
Känner mig korkad som skrev så långt och utförligt. Tror ni det är bättre eller sämre ifall jag skickar detta brev också till Pliktverkat, trots att jag redan skickat ett?
Ser inte någon anledning till att du skulle skicka iväg ett till brev om du nu redan har postat det första. Du har ju redan klargjort i ditt första brev att du överklagar beslutet.
Sådär, ändrade trådtiteln till något mer lämpligt.
/simon, BlåGul
Aleeio
Dec 12 2007, 15:47
Det bästa är väll egentligen att skriva att man behöver värnplikten då man ska söka vidare till officer eller kan behöva det som en merit om man vill söka till polisyrket, kan tänka mig att dom tar mer hänsyn till det än någonting annat?
Frekvenz
Dec 12 2007, 16:04
QUOTE (Aleeio @ Dec 12 2007, 15:47 )

Det bästa är väll egentligen att skriva att man behöver värnplikten då man ska söka vidare till officer eller kan behöva det som en merit om man vill söka till polisyrket, kan tänka mig att dom tar mer hänsyn till det än någonting annat?
Jag kan snarare se det som tvärt om. Det är i huvudsak motivationen till värnplikten som det tas hänsyn för i förstaläget.
Till viss del kanske officersambitioner är meriterande vid omprövning - till liten del polisambitioner.
Aleeio
Dec 12 2007, 17:46
QUOTE (Frekvenz @ Dec 12 2007, 16:04 )

QUOTE (Aleeio @ Dec 12 2007, 15:47 )

Jag kan snarare se det som tvärt om. Det är i huvudsak motivationen till värnplikten som det tas hänsyn för i förstaläget.
Till viss del kanske officersambitioner är meriterande vid omprövning - till liten del polisambitioner.
Jo fast viljan att bli officer bör juh visa en motivation tll att göra värnplikten plus att det även visar att du är något att satsa på då FM får lite valuta för sina pengar.
Frekvenz
Dec 12 2007, 18:08
QUOTE (Aleeio @ Dec 12 2007, 17:46 )

Jo fast viljan att bli officer bör juh visa en motivation tll att göra värnplikten plus att det även visar att du är något att satsa på då FM får lite valuta för sina pengar.
Det var blott en reflektion från min sida. Man kan dra vissa paralleller med en anställningsintervju. Att säga att man vill ha arbetet för att sedan komma längre upp i företaget kan kanske få en rekryterare att tveka till att anställa dig. Deras uppgift är att hitta den bästa kandidaten till just den tjänsten.
Sen kanske pliktverket har instruktioner att jaga officersmaterial, det vet jag föga om.
Jag bara höjer ett litet varnande finger åt:
Det bästa är väll egentligen att skriva att man behöver värnplikten då man ska söka vidare till officer eller kan behöva det som en merit
Ödmjukhet och ärlighet kommer man långt med, det var så jag fick mitt beslut omprövat.
QUOTE (Frekvenz @ Dec 12 2007, 18:08 )

Det var blott en reflektion från min sida. Man kan dra vissa paralleller med en anställningsintervju. Att säga att man vill ha arbetet för att sedan komma längre upp i företaget kan kanske få en rekryterare att tveka till att anställa dig. Deras uppgift är att hitta den bästa kandidaten till just den tjänsten.
Sen kanske pliktverket har instruktioner att jaga officersmaterial, det vet jag föga om.
Fast företag finns det gott om. Vill man bli officer är lumpen ett måste. Alltså det finns bara en chans i livet.
Frekvenz
Dec 12 2007, 18:43
QUOTE (Nepto @ Dec 12 2007, 18:29 )

Fast företag finns det gott om. Vill man bli officer är lumpen ett måste. Alltså det finns bara en chans i livet.
...och där gick poängen dig totalt förbi.
QUOTE (Frekvenz @ Dec 12 2007, 18:43 )

...och där gick poängen dig totalt förbi.
Jag förstod vad du menade men du förstod kanske inte vad jag menade?
Jag tycker att det blir lite snett om man som du sa, drar paralleller med en anställningsintervju. Du får verkligen bara en chans i livet att göra lumpen och vill du bli officer måste du göra lumpen. Det måste ju finnas någon anledning till varför en fråga på det första formuläret man får från pliktverket är om man planerar att bli officer?
Förstår inte riktigt vad du menar med "Att säga att man vill ha arbetet för att sedan komma längre upp i företaget kan kanske få en rekryterare att tveka till att anställa dig." Såklart man vill klättra inom ett företag eller? Karriär? Skulle rekryteraren se dig som en konkurrant?
Filuren
Dec 13 2007, 23:48
Känns ju lagomt kul att eftertraktade platser på sk specialförband ska tas upp av folk som har aspergers syndrom.... Börjar tvivla på systemet men antagligen uppdagas det väl under själva utbildningen.
QUOTE (Filuren @ Dec 13 2007, 23:48 )

Känns ju lagomt kul att eftertraktade platser på sk specialförband ska tas upp av folk som har aspergers syndrom.... Börjar tvivla på systemet men antagligen uppdagas det väl under själva utbildningen.
Tror snarare att du har missuppfattat någonting ganska grovt. Sedan finns det olika grader av Aspergers syndrom.
Fråga: När tjänster blir lediga (p.g.a avhopp, eller andra anledningar) hur fyller pliktverket de? Går igenom de mönstrande igen och skickar in nya inskrivningsbeslut eller kollar de först på de som överklagat eller något annat?
Och hur kan jag gå tillväga för att på bästa sätt försöka knipa dessa tjänster?
Ringt pliktverket två ggr med dessa frågor men båda gångerna har de vidarekopplat mig till inkompetenta som inte vet någonting
Munken_swe
Dec 17 2007, 14:12
Vart skickar jag mitt brev där jag begär förnyad prövning?
Mönstrade i Kristianstad men fick brev från regionskontor Göteborg. Postadressen längst ned är V Frölunda.
Ska jag adressera brevet till handläggaren eller bara pliktverket allmänt?
Tex.
(namn? Xxxxx Xxxxxxxx)
PLIKTVERKET
426 90 V FRÖLUNDA
Lite förvirrad..
Edit: Ringde till Pliktis istället och blev kopplad till min handläggare. Om jag skulle skicka ett brev så vore det bara till pliktverket rätt och slätt, ingen person. Men, trots att det står i beslutet att man måste skicka ett brev inom tre vecor så är det tydligen inte så. Om jag skickade brevet nu så skulle dem med all säkerhet behöva neka min begäran, för det finns inga tjänster kvar att ge. Jag skulle istället ringa i februari någon gång och fråga vad det finns för tjänster då.
Agentorange67
Dec 20 2007, 23:12
QUOTE (Munken_swe @ Dec 17 2007, 14:12 )

Om jag skickade brevet nu så skulle dem med all säkerhet behöva neka min begäran, för det finns inga tjänster kvar att ge. Jag skulle istället ringa i februari någon gång och fråga vad det finns för tjänster då.
Det där lät intresant kan du berätta mer!
Stratoknaster
Dec 21 2007, 14:32
QUOTE (Agentorange67 @ Dec 20 2007, 23:12 )

Om jag skickade brevet nu så skulle dem med all säkerhet behöva neka min begäran, för det finns inga tjänster kvar att ge. Jag skulle istället ringa i februari någon gång och fråga vad det finns för tjänster då.
För min mönstringsomgång var det så att i februari hade de skickat ut beskeden till de som mönstrade allra senast, så att de hade 100% koll på vilka platser som fanns lediga. Dessutom tror jag ÖKN sammaträdde då as well.
Jag föreslår att du skickar ett brev nu och ett i februari, detta för att ha skickat ett brev inom de tre veckorna (då kan de inte neka på den punkten) och däremellan ha telefonkontakt med din IF varannan vecka. Det viktigaste i tjänstcirkusen är att synas och höras mest (och tjata på flest personer) - det var så jag fick min plats

EDIT: tillägg, förtydliganden
Agentorange67
Dec 21 2007, 22:22
Låter vättigt. Skickade faktiskt in mitt brev idag. På onsdag är det 3veckor sen jag fick beskedet.
Gillar inte sådana här under the gun lägen.
Anton_lund
Jan 10 2008, 19:27
Kan bara instämma med Stratoknaster! Ring och ring!
Själv Ringde jag i måndags och fick tag i en kock-tjänst i marinen, med inryck i juli. Så där finns lediga även nu, men man måste va villig och ta det man kan få!
Lycka till!!
/ Lund
pennan
Jan 17 2008, 20:54
jag mönstrade i maj 2007 och åkte dit med inställningen att blir jag intagen så får jag väl göra det lixom. va inte alls insatt i vad det handlade om och kände inte för att "kasta bort" ett år. gjorde inskrivningen så snabbt jag kunde och chansa på hälften nästan och fick till min förvåning en 4a. sen va det dags för läkaren och jag va säker på at jag hade hörselnedsättning på höger öra men det visade sig att jag hade perfekt hörsel och syn. sen vidare till psykologen och sa nått i stil med att jag vill kanske göra lumpen, bara för att få en fysisk utmaning och att jag inte brydde mig om jag blev intagen eller inte. fick en 6a där men eftersom att jag inte fick över 5 på inskrivningen så kunda han inte göra en bedömmning hur bra ledaskapsfömåga jag hade. sen så gick jag och ryckte lite lätt i stången och fick på första lyftet en 4a, blev sur för att hon inte förklarat hur man gjorde och drog en 8a istället, summasumarum en 6a. sen när jag satt och väntade på min tur att få hoppa upp på cykeln så såg jag en film på tvn om kustjägare och tyckte att det såg riktigt roligt ut. tänkte att det är fysiskt krävande, du träffar kompisar för livet, en mkt bra erfarenhet i det civila och en bra utbildning. när det väl är min tur på cykeln så cyklade jag LÄTT en 9a. tanten som hade hand om det sa nått i stil med att hon aldrig sett nån som såg så pigg ut efter testet. vidare till en gubbe som skulle bestämma vart jag skulle och jag sa till han att jag vill bli sån där kustjägare och fick till svar att dels så tar marinen inte in det det här året och att jag fick för dåligt hos psyk och inskrivningen plus att jag vägde för lite (65kg då, 72 nu när jag är vältränad och 189cm lång). han tyckte att jag skulle bli amfibie soldat och jag sa ja. tre veckor senare fick jag ett brev där det stod att jag va placerad i utbreserven. ringe kontaktnamnet och fick rådet att söka in igen som det våren 08.
nu i efterhand så ångrar jag mig så oehört att jag inte va tränad innan, hade bestämmt mig för att göra det ytterstapå proven och sagt det jag tänkte efter KJ-filmen till psykologen. Jag vet nämligen (inte för att skryta) att jag är "jägarmeterial". har en kompis som snart ska extramönstra för jägare och jag klår han på allt

. och nu när jag är mer insatt i det så vill jag göra min plikt för landet som den soldat jag har kapasitet till. plus att jag är mkt mer tränad och mkt mer motiverad till det nu än va jag va då.
nu är min fråga till er: är det möjligt att mönstra en gång till och göra lumpen med dom som är födda 90? ska nämligen jobba i norge och så i ett år. ska även tillägga att jag är född 89. jag är så sjukt sugen på vpl och vem vill inte ha en

?
tacksamm för svar
Tjena!
Ska va kortfattad; Jag fick inte göra lumpen för dem hade gjort en säkerhetskoll på mig, (brottsregistret). Skulle komma in som mp/säk - Vakt/insats. Överklagade med bravur, tror ni chansen finns att det går igenom med överklagan? Det handlar inte om något av de värre brotten som mord och sånt så ni behöver inte vara oroliga!
Tacksam för svar!
Linnea
Jan 19 2008, 00:53
QUOTE (Eavo @ Jan 18 2008, 23:54 )

Tjena!
Ska va kortfattad; Jag fick inte göra lumpen för dem hade gjort en säkerhetskoll på mig, (brottsregistret). Skulle komma in som mp/säk - Vakt/insats. Överklagade med bravur, tror ni chansen finns att det går igenom med överklagan? Det handlar inte om något av de värre brotten som mord och sånt så ni behöver inte vara oroliga!
Tacksam för svar!
Jag fick inte göra vpl på grund att jag blivigt mobbad i 9 år och är singel..
Jag överklagade dock inte på grund av att jag kan söka till att få antagningspröva igen..
Jag vill inte göra dig besviken men chansen att du går igenom med överklagan kan vara minimal men jag vet inte så mkt om det och det är inte jag som
gör beslutet..
Men om du får ett nej, så överklaga igen.. Ge inte upp bara

Lycka till vännen!
*Berätta sen hur det går*
/Linnea

Tjena!
Tacksam för svar!
Nu är jag lite petimäter (överdrivet petig) men hur "överklagar man med bravur"? Att gör något med
bravur innebär att man gör det väldigt bra. Om du har överklagat med bravur så har du ju redan fått igenom ditt överklagande.
För övrigt: Lycka till med ditt överklagande. Personligen ser jag chanserna som små eftersom du inte har klarat registerkollen en gång tidigare och det säkerligen finns x antal personer som klarar kollen.
QUOTE (Linnea @ Jan 19 2008, 00:53 )

Tjena!
Tacksam för svar!
Jag överklagade dock inte på grund av att jag kan söka till att få antagningspröva igen..
Jag vill inte göra dig besviken men chansen att du går igenom med överklagan kan vara minimal men jag vet inte så mkt om det och det är inte jag som
gör beslutet..

Lycka till vännen!
/Linnea
Är dem tokiga eller? För du blivit mobbad och singel? Det var det värsta... Ja absolut, ska skriva när jag fått tillbaka det!
Linnea
Jan 19 2008, 01:07
QUOTE (Eavo @ Jan 19 2008, 01:02 )

Tjena!
Tacksam för svar!
gör beslutet..

Lycka till vännen!
/Linnea
Är dem tokiga eller? För du blivit mobbad och singel? Det var det värsta... Ja absolut, ska skriva när jag fått tillbaka det!

Jopp, det var iaf det psykologen sa..
Du kan skriva i ett medelande till mig och sen kan du skriva här så alla ser hur det går
Jag vet inte vad det är du gjrot men om det inte är så allvarligt så tror jag nog att du ska kunna få gå igenom med din överklagan...
Men om du inte skulle det så skriv och fråga efter anledningen till varför även om du vet så vill du ha en punktlig förklaring..
Lycka till ännu en gång
/Linnea
Munken_swe
Jan 19 2008, 01:51
QUOTE (Agentorange67 @ Dec 20 2007, 23:12 )

Han sa att han inte hade någon rätt eller chans att ge mig en plats som egentligen skulle gå till dem som mönstrade i slutet av 2007. Så om jag skickade ett brev så skulle han inte ha något annat val än att avslå min begäran. Och han sa att visst står det att man måste skicka in ett brev inom tre veckor, men det är inte så svårt. Han sa bara att jag skulle ta det lugnt och vänta till vecka 7. Då skulle jag ringa honom och kolla vad som fanns ledigt, och om inget fanns då skulle jag ringa en gång i veckan tills jag får något. Svårare än så skulle det inte vara. Så om det är lika bra som det låter så ska det nog gå att få en tjänst
Munken_swe
Jan 19 2008, 01:54
QUOTE (pennan @ Jan 17 2008, 20:54 )

nu är min fråga till er: är det möjligt att mönstra en gång till och göra lumpen med dom som är födda 90? ska nämligen jobba i norge och så i ett år. ska även tillägga att jag är född 89. jag är så sjukt sugen på vpl och vem vill inte ha en

?
har en tjejkompis som mönstrade den 11:e januari i år, men presterade dåligt på grund av olika anledningar. Hon pratade med sin förrättare och kom överrens om att hon skulle mönstra i november ungefär, istället. Jag vet inte om det gäller för killar också, men ring dem och fråga, det är oftast det lättaste sättet.
QUOTE (Eavo @ Jan 19 2008, 01:02 )

Tjena!
Tacksam för svar!
gör beslutet..

Lycka till vännen!
/Linnea

Sikta på att få byta till något annat istället. Just när det gäller MP/Säk kan man ju förstå att de vill ha folk utan noteringar i belastningsregistret. Varför inte försöka med något som inte är säkerhetsklassat?
Samma sak med Vakt- och insats som du också nämnde
Sköldberg
Jan 20 2008, 03:39
@Pennan: En dos ödmjukhet skulle nog inte skada i ditt fall.
För att besvara din fråga, det minsta du kan göra är ju alltid att ringa in och fråga lite lagom artigt.
pennan
Jan 20 2008, 14:21
QUOTE (Sköldberg @ Jan 20 2008, 03:39 )

@Pennan: En dos ödmjukhet skulle nog inte skada i ditt fall.
ödmjukhet

? haha jag vet att det kan låta kaxigt men det är ju sanningen

vart ska jag ringa om jag nu ska göra det? kontaktpersonen eller pliktverket? om jag ringer plv så känns det som att jag kommer till en person i växeln som är trött på sånna samtal eftersom att hon/han får det 5grr om dagen.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.