Help - Search - Members - Calendar
Full Version: INFO: Den stora tråden om ommönstring/överklagan
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Wigsten
QUOTE (SkövdeCarlsson @ Mar 2 2006, 14:01 ) *
Tänkte flika in om att skicka brev. Fick ingen av de platserna jag blev uppskriven på vid mönstringen. Skrev då ett brev där det stog ungefär:

Nils Carlsson
86XXXX-XXXX
mm...

Jag ansöker om att få ny prövning inför värnplikt 05-06

Pliktverket ringde upp.
Vi kollade vilka tjänster jag kunde söka och som var lediga.
Fick ny placering på UndSäkC
Efter vissa uttagningsomgångar kom jag ej med där.

Då var det åter dags att skicka ett litet brev.
Det enda jag ändrade på var vilket utbildningsår det gällde och dagens datum.
Lade också till e-mail address.

Ca 2 dagar senare fick jag ett mail med olika alternativ
Jag ringde upp morgonen efter och är nu inskriven som MP/Säk Pluton befäl 15 månader med inryck i april -07

Så ge inte upp... Vill man göra lumpen så går det att lösa....

Vad hade du för mönstringsvärden Carlsson?
Yossarian
QUOTE (SkövdeCarlsson @ Mar 2 2006, 14:01 ) *
Pliktverket ringde upp.
Vi kollade vilka tjänster jag kunde söka och som var lediga.
Fick ny placering på UndSäkC
Efter vissa uttagningsomgångar kom jag ej med där.

Pliktverket kan väl inte bara placera dig på UndSäkC? Eller menar du att du skickade in en ansökan dit?

edit: Kul att det länkas till min gamla "guide".
SkövdeCarlsson
Svar till de senaste två:

Mina mönstringsvärden om jag minns rätt:
Inskrivning 8
Psykolog 8/8
Styrka 6
Kondition 6
Fullgod hörsel
dock inte fullgod syn som ställde till det en del

Kanske ska specificera mig om tjänsten
PL701 Underrättelseassistent på UndSäkC
Ok det krävdes sån där särskildansökan. (om det var det du sökte?) Men jag förenklade lite i texten.
grunkan
Hej!

Detta är en historia som börjar våran 05 med att jag mönstrade i Stockholm(bor själv söder om Stockholm i haninge) fick inte så jättebra mönstringsvärden(lite dålig syn + 3:a på styrkan pga helt kass teknik. Dock ganska bra på provet(7a) och psykologen(6,7 vet inte vilken ordning= och normal kondition(uppskaddat 6a)). Blev då placerad som sjukvårdsplutonbefäl och var ganska nöjd med den tjänsten just då. Efter ungefär en månad fick jag hem ett brev med att jag blivit förflyttad till utbildningsreserven(grupp chef). Blev lite nedstämt eftersom jag sedan länge verkligen sett fram emot värnplikten.

Började ringa runt till pliktverket för att överklaga beslutet och fick efter ett par samtal tag på en väldig hjälpsam person som lyckades hitta en tom plats till mig som Signalmatros i flottan(4.sjöstridsflj ) omborg på Visborg sa han. Detta verkade efter lite läsande som en kanske lite slapp tjänst men ändå väldigt rolig och att få åka på ett fartyg verkade lovande. Efter detta funderade jag mycket på att jag kanske ville utbilda mig till officer efter värnplikten om det visade sig lika kul som det verkade. Var även ombord på Visborg och pratade med några signalmatroser när de var i Stockholm på Försvarsmaktens dagar.

Tog i början av sommaren studenten ifrån Teknisk linje och såg fram emot sommaren, att få börja på högskolan(KTH) till hösten men framför allt att få rycka in i Januari 07. Funderade på att om det var kul att göra lumpen direkt efter KTH söka till militärhögskolan eller möjligen se hur dessa nya specialbefäl skulle utbildas och hur den tjänsten skulle bli.

Dock så fick jag idag ett nytt brev ifrån pliktverket där de beklagar men jag är nu insatt i utbildningsreserven igen, detta pga. att några korvetter ska finnas i en reserv i ett R 10 förband och då kommer de inte att ta in alla tjänster detta år. Känndes verkligen pest och pina. Kom hem lite sent idag så jag öppnade brevet först vid 18.30 så jag hade ingen chans att ringa pliktverket redan idag och imorgon är det midsommarafton.

På måndag blir det ett samtal till pliktverket men det känns lite(mycket) tugnt just nu.
Vad för tjänster kan finnas kvar såhär sent? Mina andra kompisar rycker ju redan direkt efter sommaren så där är det nog redan fullt och flottan kännes verkligen motiverande speciellt när man fick ligga på ett fartyg.
Vill ju somsagt bli officer och har även planer att söka till US om det känns rätt efter värnplikten, men frågan är om jag ens får göra den. Tycker de borde vilja ha kvar mig som vill söka mig vidare efter värnplikten också..
Vad finns det för tjänster som jag kan få söka nu som det kan finnas platser kvar? (Helst flottan, är teknisk intresserad men även lite fyiska tjänster fungerar).
Några övriga råd som kan ges? Någon som råkat ut för liknande? (och helst lyckats få göra värnplikten då)

// grunkan
Sandström
QUOTE (grunkan @ Jun 22 2006, 21:32 ) *
Efter ungefär en månad fick jag hem ett brev med att jag blivit förflyttad till utbildningsreserven(grupp chef). Blev lite nedstämt eftersom jag sedan länge verkligen sett fram emot värnplikten.

Kan man ens bli placerad som gruppchef i utbildningsreserven?

För övrigt så bara ring och tjata. Ofta händer det att en inryckande får förhinder, typ plugg, sjukdom osv. och då kan du om du har tur få hans/hennes plats. Dock kan det nog bli problem med flottan om du har dåligt syn... Det är nog lite begränsat med tjänster (jag utgår ifrån diverse egna konversationer med inskrivningsförrättaren när jag fick syn C). Men ring och tjata tills dina läppar börjar blöda. På pliktverket uppskattar man i stor utsträckning engagemang. Har du extrem tur kan du kanske få omprövning på styrkan, då en 5:a eller 6:a ger dig betydligt större konkurrenskraft än en 3:a.

Lycka till!
grunkan
QUOTE (Sandström @ Jun 22 2006, 21:45 ) *
För övrigt så bara ring och tjata. Ofta händer det att en inryckande får förhinder, typ plugg, sjukdom osv. och då kan du om du har tur få hans plats. Dock kan det nog bli problem med flottan om du har dåligt syn... Skulle isåfall vara maskintekniker på en ubåt eller något. Men som sagt ring.

Okej, ringa och tjata ska jag göra. Lita på det.
Jag har full syn med glasögon kanske ska tillläggas. Fick ju som sagt tjänsten som signalmatros vilket är en utkikstjänst till stor del..

Fick inte "grupp chef" utan hamnade i gruppen "Chef".
Tyrfing
(lite dålig syn + 3:a på styrkan pga helt kass teknik. Dock ganska bra på provet(7a) och psykologen(6,7 vet inte vilken ordning= och normal kondition(uppskaddat 6a)).

Oroa dig inte for synen, hade en 5:a o blev placerad som Jagarplutonsbefal..
Styrkan e ju lite varre dock, kolla om du kan fa gora om det..

Annars e det som tidigare, bara ring o tjata, det brukar funka..
( Precis sa jag gjorde for att fa min forsta Utlandstjanst ;) )

Lycka till, tjata pa o glom inte att var ajakligt trevlig o poitiv i telefonen.

Mvh /Daniel
Sandström
QUOTE (Tyrfing @ Jun 22 2006, 22:12 ) *
Oroa dig inte for synen, hade en 5:a o blev placerad som Jagarplutonsbefal..
Styrkan e ju lite varre dock, kolla om du kan fa gora om det..

Annars e det som tidigare, bara ring o tjata, det brukar funka..
( Precis sa jag gjorde for att fa min forsta Utlandstjanst ;) )

Lycka till, tjata pa o glom inte att var ajakligt trevlig o poitiv i telefonen.

Mvh /Daniel

Men Daniel, enligt din profil så låg du ju som bevakning/insats. Vad menar du med att du blev placerad som Jägare?

För övrigt siffersystemet finns inte kvar. Nu kan man få syn A, B och C, och jag betvivlar starkt att din 5:a i syn motsvarar syn C. Knappast troligt med en jägare som är beroende glojärn :P Jag fick själv syn C och det "häftigaste" jag kunde bli (i mina öron) var bevakningssoldat. För stridande befattning krävs enligt pv minst syn B.
Lite OT-info men... Back to topic.

Men skriv och berätta hur det gick.

Och glöm inte Daniels tips om att vara glad och trevlig. Alla pluspoäng räknas.
Plewan
Vad finns det för tjänster som jag kan få söka nu som det kan finnas platser kvar? (Helst flottan, är teknisk intresserad men även lite fyiska tjänster fungerar).

Bör finnas lediga tjänster. Jag bytte från plutsjv på S1 till bevakning på K3 för en månad sen och då lät det på inskrivningsförrättaren som om det fanns väldigt många lediga platser (fast mestadels på tekniska befattningar som jag inte var det minsta intresserad av). Dessutom sa han att det var ungefär en-två månader innan inryck som flest tjänster blev lediga i och med att folk börjar inse att det börjar dra ihop sig och därmed ansöker om att få slippa pga "skador", skador, plugg osv.

Ring och gnäll, det funkar garanterat.

Sandström: Då är vi två. Fick raka sjuor på mönstringen men C-syn, så situationen var densamma för mig. Var och gjorde syntestet idag, ruskigt heta brillor man får ut biggrin.gif
C-O.M
Börja plugga på KTH, anför dessa studier sen och säg att du vill bli teknisk officer, sådana är det brist på enligt rekryteringofficeren på LG.

Vidare kan du försöka hitta någon som är inpliktad (dvs, inte vill göra) som har en befattning vars mönstringsvärden du ej underskrider på någon punkt.
Sen skickar ni in ett brev gemensamt där han ansöker om att omplaceras till utbildningsreserven pga av tex att han inte är att betrakta som mest lämplig (vilket det finns krav på i lagen om totalförsvarsplikt) i jämförelse med dig (motivationsskäl/ambitions att bli officer/ hänsyn till egna önskemål ska tas i viss utsträckning).

Det viktiga är att förstå pliktverkets myndighetsfunktion. Dom KAN INTE upphäva en inskrivning på person A för att du ska bli inskriven istället, eftersom inskrivningen av person A och placeringen av dig i utbreserven är "välgrundade myndighetsbeslut". Dock så blir det ju mycket, mycket enklare för en inskrivningsförrättare att ta beslutet att placera om person till utbreserven om du är tillräckligt kvalificerad och efterfrågar just person A: s tjänst, eftersom han då kan skriva in dig i samma veva. Vidare, officiellt finns det inte lagstöd för att skriva in personer baserat på intresset för utlandstjänst vad jag vet (och jag har varit bosatt i lagen om totalförsvarsplikt).

Det var tipset jag fick av pliktverket när jag försökte bli omplacerad till utbildningsreserven. Och iaf det här utbildningsåret fanns det gott om personer som var mer eller mindre inpliktade på mitt förband :(ja, jag "valde" 10 mån MP "frivilligt" för annars hade jag fått 15 månader i boden). Jag har svårt att tro att det inte finn inpliktade personer på tjänster med dina mönstringsvärden i år.

Ett ytterligare alternativ är att du söker till någon befattning med extramönstring där det fysiska och medicinska spelar mindre roll, tex språk/data/tele/musik. Förutsätter dock bra betyg, instrumentaliska eller tekniska kunskaper. För din del, kolla teknisk signalspaning på S1, tex.

I värsta fall får du väl söka en tremånaders lump under sommaren och plugga på KTH i övrigt, vilket inte är fy skam.
Olof
Sandström
QUOTE (Plewan @ Jun 22 2006, 23:23 ) *
Sandström: Då är vi två. Fick raka sjuor på mönstringen men C-syn, så situationen var densamma för mig. Var och gjorde syntestet idag, ruskigt heta brillor man får ut biggrin.gif

Verkligen! Skrattar bara jag tänker på det biggrin.gif Hade visserligen inte förväntat mig Kalvin Cleins senaste kollektion, men kanske något lite diskretare :P
Det som mest sticker i ögonen var att man senare fick reda på hur mycket fräckare tjänster man hade kunnat få om man fått syn B, med alla skytte- och säktjänster.

Aja, man kan inte alltid få som man vill.

Ha det gött
grunkan
Hej!

Ringde pliktverket och fick idag en ny tjänst. UF700 - Systemtekniker, Luftvärn med inryck nu 31 juli.

Det blir på A9 i Boden med tekniska utbildning i Halmstad.

Något som vet någe om den utbildningen?

Bara jag klarar säkerhetskontrollen nu så ska min lumptid vara fixad! =) wiee

MVH
grunkan
Skuggan
luftvärn?
på A9?
knappast

det närmsta luftvärn A9 kommer är om de samgrupperar med det.
men syte på A9 kan innebära ganska mycket andra saker...
radar, radio (signal), pjäs osv.

A9 har altså inga Luftvärnssystem, däremot tror jag att I19 (som ligger granne med A9) har Luftvärnskanonvagnar (LvKv)

hur som helst måste jag grattulera till att du fick göra vpl, och dessutom på det enda kvarvarande förbandet med riktigt grovkalibriga vapensystem inom Armén ;)

lycka till salute.gif
grunkan
QUOTE (Skuggan @ Jun 26 2006, 16:20 ) *
luftvärn?
på A9?
knappast

A9 har altså inga Luftvärnssystem, däremot tror jag att I19 (som ligger granne med A9) har Luftvärnskanonvagnar (LvKv)

hur som helst måste jag grattulera till att du fick göra vpl, och dessutom på det enda kvarvarande förbandet med riktigt grovkalibriga vapensystem inom Armén ;)

lycka till salute.gif

Hejsan!

De sa att jag skulle få arbeta med Robot 70 och Robot 90 systemet när jag pratade med henne. Finns inte de någonstans i Boden? ohmy.gif

// grunkan
Skuggan
QUOTE (grunkan @ Jun 26 2006, 16:35 ) *
QUOTE (Skuggan @ Jun 26 2006, 16:20 ) *

luftvärn?
på A9?
knappast

lycka till salute.gif

Hejsan!

De sa att jag skulle få arbeta med Robot 70 och Robot 90 systemet när jag pratade med henne. Finns inte de någonstans i Boden? ohmy.gif

// grunkan

svar nej.

det fins inget luftvärnsförband i Boden, bara i Halmstad på LvReg (Lv6)
Lt Hmmm
Pliktverket är väl inte direkt kända för att uppdatera sig på vad befattningarna innebär i verkligheten...

Så var det på min tid i alla fall. Jag tvivlar på att det blivit bättre.

Ett tips är att ringa förbandet man blivit uttagen till och prata med dem istället.
grunkan
QUOTE (Lt Hmmm @ Jun 26 2006, 17:43 ) *
Pliktverket är väl inte direkt kända för att uppdatera sig på vad befattningarna innebär i verkligheten...

Så var det på min tid i alla fall. Jag tvivlar på att det blivit bättre.

Ett tips är att ringa förbandet man blivit uttagen till och prata med dem istället.

okej, lite synd. robotar lät rolig att jobba med.

Ska ringa så fort jag fått papprena om att allt är klart.
Vad tror/vet ni att jag kommer få hålla på med då?

Verkar bli lite senare inryck
http://www.i19.mil.se/article.php?id=15322 ser det ut som..

// grunkan
Skuggan
som jag skrev i tidigare inlägg så...

Hamnar du på A9 som Systemtekniker kan det bli bla Pjäs (stora kanonerna), Radar (Artillerijaktradar), Signal (radioapparater osv) eller bara fordon helt enkelt....
allt beror givetvis på vilket kompani du hamnar på.

Pjäskompani tex har bara pjästekniker
Ledningskompani har Signal och Radar tekniker.
Tross har väderradar tekniker tror jag, är inte hundra men det är där väder gruppen fins vill jag minnas.
och närskydd (om det fins kvar) har ju lite andra fordon, jag TROR de har fått stridsfordon 90 nu, om inte så har de Pansarterrängbil 203.
och det behövs givetvis systemtekniker på dem.

nu är jag väl inte helt uppdaterad iofs iom att jag inte gjorde lumpen i Boden utan i Kristinehamn när A9 låg där, så det kan ha organiserats om lite.
men i stort tror jag det stämmer hyfsat.
Sandels
QUOTE (Hemvärnspåken @ Feb 21 2005, 03:47 ) *
Jag kom ihåg då jag skulle göra lumpen i början av 1990-talet. Var först placerad på K3 i Karlsborg med en lite tuffare tjänst, efter en tid fick jag ett brev där det stod att jag blivit förflyttad till Boden (om jag min rätt) som kabel-man. Detta kändes inte så kul. Skrev då ett argt brev till pliktverket vilket medförde att jag blev placerad som pansarspaning i Hässleholm. Det var väl inte direkt drömen men bättre i alla fall. Även om spaning är lite slappt så var det på det hela taget kul och det var ju en "normal" värnplikt i alla fall (om det nu finns något sånt). Så skriv och ge inte upp, tjata lönar sig.

QUOTE (Sandels @ Aug 21 2006, 10:02 ) *
QUOTE (Hemvärnspåken @ Feb 21 2005, 03:47 ) *

Jag kom ihåg då jag skulle göra lumpen i början av 1990-talet. Var först placerad på K3 i Karlsborg med en lite tuffare tjänst, efter en tid fick jag ett brev där det stod att jag blivit förflyttad till Boden (om jag min rätt) som kabel-man. Detta kändes inte så kul. Skrev då ett argt brev till pliktverket vilket medförde att jag blev placerad som pansarspaning i Hässleholm. Det var väl inte direkt drömen men bättre i alla fall. Även om spaning är lite slappt så var det på det hela taget kul och det var ju en "normal" värnplikt i alla fall (om det nu finns något sånt). Så skriv och ge inte upp, tjata lönar sig.

Synd att din spaningstjänst blev slapp. Fullgjorde själv 15 månader som KB på brigspan på P6 och upplevde tiden som mkt bra. Mycket armhävningar,grå bestraffningar, vrålande befäl och andra karaktärsdanande övningar 8.gif
Sperens
QUOTE (larsev @ Feb 21 2005, 10:27 ) *
Varsågod att länka om du klagar på att tråden redan finns.... 5.gif

larsev's begäran kommer här en relevant tråd.
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=22748
arvid_eriksson
jag mönstrade nyss (igår) och fick ett nej och ber därför om att mönstra igen, hur tycker ni det här brevet till pliktverket ser ut
namn: XXX XXX
personnr: XXXXXX-XXXX
adress: XXXX
psttnummer: XXX
tel: XXXX

jag mönstrade i karlstad 2006-08-22
för värnplikt men ansågs olämplig p.g.a för liten muskelkapacitet

därför anhåller jag nu om att få göra en ommönstring om cirka ett år eller mer då detta problem antagligen har tagits hand om

jag fick 8 på inskrvningsprovet

jag har varit hemvärnsungdom i 2 år och kan det mesta av det dom har lärt oss, och jag skickar med ett intyg på det (inte med i den här soldf-posten)
Blackadder
QUOTE (arvid_eriksson @ Aug 23 2006, 19:06 ) *
jag mönstrade nyss (igår) och fick ett nej och ber därför om att mönstra igen, hur tycker ni det här brevet till pliktverket ser ut
namn: XXX XXX
personnr: XXXXXX-XXXX
adress: XXXX
psttnummer: XXX
tel: XXXX

jag mönstrade i karlstad 2006-08-22
för värnplikt men ansågs olämplig p.g.a för liten muskelkapacitet

därför anhåller jag nu om att få göra en ommönstring om cirka ett år eller mer då detta problem antagligen har tagits hand om

jag fick 8 på inskrvningsprovet

jag har varit hemvärnsungdom i 2 år och kan det mesta av det dom har lärt oss, och jag skickar med ett intyg på det (inte med i den här soldf-posten)

Den biten skulle jag utelämna.. berätta att du alltid varit intresserad av utmaningar och natur och att din dröm är att få gå YOP och göra utlandstjänst eftersom du känner att det vore ett intressant sätt att utvecklas som människa och få chansen att göra en insats istället för att sitta hemma bla bla bla

laugh.gif laugh.gif
Andreas
@arvid: Är det copy-paste från det faktiska brevet? I så fall är det nog läge att titta lite på formen (punkter, versaler i början av meningar etc), skadar aldrig att uttrycka sig korrekt, speciellt när det är viktigt att vara övertygande och i kontakt med myndigheter/motsv.

Var det "bara" pga bristande muskelstyrka du inte fick någon placering? Om det var något utöver det (psykologens bedömning brukar ju vara en klassiker, no pun intended) lär det ju nämligen vara något de enkelt kan ta reda på och därmed är det ju lika bra att ta upp ev andra svagheter man kan tänkas ha haft och motivera hur man ska förbättra sig på de punkterna också. Sen nämner du bara ditt resultat på inskrivningsprovet (det bästa?), jag skulle nog hellre formulerat styrkor och svagheter mer allmänt med lämpliga betoningar (med hänvisning till mönstringsresultaten) på det som talar i egen sak så att säga.

En annan spontan tanke som slår mig - Hur och varför ska du komma i bättre form? Skolgymnastik, egen träning och är det enda anledningen för detta för att få genomföra GU? Vad är det som gjort att du inte gjort detta tidigare, mönstringen kommer ju inte som någon överraskning direkt, vad har ändrats? Dessutom hade jag nog gjort ett annat ordval än "då detta problem antagligen har tagits hand om", det låter åtminstone inte för mig vidare förtroendeingivande/troligt.

Utöver det ter det sig lite kort men jag har å andra sidan ingen erfarenhet av brevkontakt med PV öht, det kanske räcker med att (så här) kort konstatera vad som hänt och motivera varför de bör ändra sitt beslut.

Slutligen skulle jag nog hellre nämnt i "förbifarten" att man har ett intresse för FM (med motivering) än att påtala just att man är med i HvU och att "det kan man minsann!", jag är inte så säker på att intyg från t ex HvU är vad de fäster störst uppmärksamhet vid, hellre då en bra personlig referens.

Reservation för ev stavfel/motsv. i texten då det ju som jag ser det skiljer sig en del i hur man uttrycker sig på t ex ett internetforum och i brev till myndigheter... ;)

Edit: Kanske inte en så värst meningsfull quote där Blackadder?

Edit2: Glömde visst att önska lycka till! biggrin.gif
Dr. T-68
@Arvid_eriksson
Du har en bra början men du skall kanske fylla på med lite mer text runt punkterna. Brevet är lite väl kort.

- du har möstrat, resultat och vill göra det igen

- beskriv din situation bättre vad skall du göra för att komma i form, träna själv gå med i idrottsförening etc.

- beskriv vad du lärt dig och vilken ställning (inte precis men cirkabeskrivning) du har i HV så att de som läser bättre kan ta ställning till vad du kan bidra med.

Har du dessutom tur finns det någon på SoldF som är i Karlstad...

Sedan är det bara att sätta igång och träna. Det finns massor av träningsförslag här på Soldf.

Edit: det är ju fan att det skall vara så svårt att stava...
arvid_eriksson
tack för tipsen
ni är antagligen till stor hjälp
arvid_eriksson
okej, är det här bättre
Namn:XXXX
Personnr: XXXX
Adress: XXXX
Postnummer: XXXX
Tele: XXXXX

Jag mönstrade i karlstad 2006-08-22 för värnplikt men ansågs olämplig p.g.a. för liten muskelkapacitet.

Därför anhåller jag nu om att få göra en ommönstring om cirka ett år eller mer då detta problem antagligen har tagits hand om, då jag nu har gått med i ett gym och gör fysisk träning nästan varje dag.

Mina resultat från mönstringen:
Intelligensprovet: 8.
Befälslämplighet: 5
Plikttjänstförmåga: 4

Jag har alltid varit intresserad av utmaningar och Försvarsmakten och jag vill gärna göra utlandstjänst och, om möjligt, bli yrkesofficer
Psk-jevel
Jag säger inte att du måste, men om du nu verkligen är motiverad borde det synas i ett brev som är bestämt och tydligt.

Det funkade för mig iaf pansar2.png

Sen kanske det kan vara värt att ta en funderare också, har Pliktverket rätt? Det har (tro det eller ej) hänt förr. Kanske är du inte den person FM efterfrågar?
Andreas
Nu vill jag inte vara den som är den men jag skulle nog vidhålla det mesta av det jag skrev tidigare, jag skulle nog följa Psk-jevel:s råd och låta beskedet sjunka in lite innan jag formulerade nästa version.

Sen kan det absolut vara värt att spåna lite med någon/några du kan tala med mellan fyra ögon också, det kan ge lite andra perspektiv.

Edit:Sista stycket.
Lfskbat
Hejsan hoppsan Arvid!
Tråkigt det där med din mönstring!
När det gäller din önskan om ett nytt mönstringstillfälle och ditt personliga brev så bör du tänka på några saker...

Det är "administratörer" som läser ditt brev (troligen), så var noga med . och , samt stor bokstav och allt det där som du redan fått tips om.

En viktig sak är också att skriva fylligt, runt en halv sida löptext tror jag inte skadar. Tror nog inte det räcker med... 1½ rad, jag vill bli Yoff.
Skriv ner dina tidigare mönstringsresultat på ett papper och det personliga brevet separat, som man gör vid en jobbansökan... CV och allt det där.

Du kan ex skriva.

Ort (Knäckebröhult eller var du nu bor) Datum (datum det är skrivet)

Bäste Herr/fru (eller någon annan lämplig titel... kolla vem det ska gå till och använd då namnet)

Vid senaste mönstring (datum och plats) så placerades jag i personalreserv (anledning: se mönstringsresultat, bifogas). Jag anhåller härmed om att få göra om min mönstring då jag önskar bli uttagen till värnpliktstjänstgöring vid, av Er utsett, utbildningförband.

Anledningen till mitt önskemål ligger i att jag, sedan min tid i HvU, vill kunna göra min del för att säkra människors rätt till fred och frihet, såväl i Sveriges framtid som i utlandet. Förutsättningarna för dessa är, enligt mina önskemål, värnplikttjänstgöring. För att därefter, om jag anses fylla kostymen, ansöka om "Termin 3" för vidare placering i lämplig FN-tjänst alt NBG. Siktet är även inställt på yrkesofficersprogrammet som ger en fördjupad och utökad möjliget till båda dessa inriktningar/utlandstjänst. Yrkesofficersprogrammet ger även en bra grogrund för personlig utveckling, enskillt och i grupp.

Med hopp om ett positivt svar från Er.

Högaktningsfullt
Arvid.... (För och efternamn)

Kan detta vara något? Be även en vuxen korrekturläsa och ge synpunkter... ta din gamla svensklärare biggrin.gif
Är jag helt ute och cyklar? (Detta ska du inte skriva!)
TheKL
Jag tycker det nästan lät lite för mycket, alltså inte mängden men innehållet!

Dock så är det bara en synpunkt från en som inte vet hur det ska se ut!

Hoppas du lyckas få igenom det hela! Min uppfattning är att Pliktverket är rätt snälla med sånt där, har flera kompisar som haft "problem" med lite sånt och de har lyckats fixa det hela genom ett bra brev till Pliktverket, har för mig att några tog hjälp av svenskalärare tom!
arvid_eriksson
@Lfskbat

det där var väldigt bra skrivet, blir nästan ett copy-paste där

edit: då är det bara att komma på vem man ska skick till
den enda adressen jag kan hitta är tll regionschefen för karlstad
så ska jag gå till "högsta hönset" direkt eller leta vidare efter nån annan
TheKL
Är det inte din inskrivningsförättare du ska kontakta? Om du nu har varit i kontakt med någon, har inte läst allt så noga!
Annars borde det väl finnas någon expidition?
Lfskbat
QUOTE (arvid_eriksson @ Aug 25 2006, 15:33 ) *
@Lfskbat

Vassego! Hoppas det hjälper något salute.gif
Krook
QUOTE (arvid_eriksson @ Aug 25 2006, 15:33 ) *
@Lfskbat

Nej, inte copy-paste!
Ta lärdom men härma inte. Då blir det inte ditt brev. Lfskbats formuleringar är väldigt bra men kanske något i överkant och faktum är att jag betvivlar på att de kommer att se det som en "egen produktion" dvs. att du själv skrivit brevet.

Ta med det Lfskbat har skrivit men författa dina egna rader och slutligen ett tips till: Kalla inte YOP en "grogrund för personlig utveckling". Det kommer de aldrig tro på och det kommer att vara rent kontraproduktivt. Skriv då hellre att du "kan tänka dig att bli yrkesofficer".

/K
arvid_eriksson
jag sa nästan. det är klart att jag gjorde ändringar. han var bara inne på rätt spår
KH905
Jag fick avslag från lumpen för att jag hade tydligen nersatt hörsel på ena örat. men jag visste att jag hörde 100 procent. så jag gick till vårdcentralen tog ett nytt test det visade sig vara perfekt. skrev ett utformligt brev., skrev ungtefär en sida och varför jag skall få mönstra om osv.. och det funkade nu är jag inskriven som luftburen soldat på k3 i karsborg inryck 2008... skriv så utförligt som möjligt
Sixten
Tjena alla människor.

Jag har ett litet problem eller vad man nu ska kalla det. Jag mönstrade i september nu 2006 i Kristianstad. Vid tillfället för mönstringen var jag inte särskilt motiverad, en anledning var/är att min flickvän för tillfället gör lumpen, och hur toffligt det än må låta så kändes det inte lockande att när hon muckat få tillbringa kanske tre månader med henne och sedan elva månader extra ifrån henne.
Hur som helst, eftersom jag inte var särskilt motiverad så letade jag väl mer eller mindre saker att kugga på. Jag var övertygad om att jag hade nedsatt hörsel på vänsterörat, och jag tänkte att "fan, jag skriver väl ner det då" och skrev så på hälsodeklarationen.

Senare fick jag efter en stunds väntan göra hörseltestet, där det visade sig att jag hade hörsel A, till min stora förvåning. Något panikslagen sa jag till sjuksköterskan att jag hade en del sus på vänsterörat och blev avskriven från tjänstgöring. Lyckligt slut?

Nej, det känns inte särskilt bra så här i efterhand, när jag faktiskt börjat ångra mig en smula. Det känns som att jag går miste om en stor erfarenhet som kan vara nyttig, plus att jag faktiskt gärna gör något som är nyttigt för andra människor också. Min fråga är om någon har varit med om något liknande och fått mönstra om och sedan göra lumpen? Är det helt kört för mig, och om inte, hur ska jag då få till stånd en ny mönstring? Ska jag säga att jag inte var helt sanningsenlig första mönstringen, att suset har släppt eller hur fan gör jag? Har jag någon chans?
Marmoth
Säg som det är, alltså så som du skrev här. Att bara säga att det försvann tror jag inte riktigt de tror på.
TheKL
Jag TROR inte att du kommer att få mönstra om, du har ljugit för pliktverket plus att det bara är hälften av alla 89or som kommer få chansen att mönstra nästa år.
Sixten
QUOTE (Marmoth @ Dec 6 2006, 16:37 ) *
Säg som det är, alltså så som du skrev här. Att bara säga att det försvann tror jag inte riktigt de tror på.

OK...vad finns det för risker förknippat med det? Liksom, det låter ju inte särskilt lagligt att ljuga för pliktverket eller så...

Kan man inte fixa läkarintyg om att man inte har sus på örat eller nåt sånt?
TheKL
QUOTE (Sixten @ Dec 6 2006, 17:06 ) *
QUOTE (Marmoth @ Dec 6 2006, 16:37 ) *

OK...vad finns det för risker förknippat med det? Liksom, det låter ju inte särskilt lagligt att ljuga för pliktverket eller så...

Kan man inte fixa läkarintyg om att man inte har sus på örat eller nåt sånt?

Jag tror inte att man kan testa tinitus .. dock vet jag inte. Vet inte hur det är med lagen men pliktverket lär väl inte se dig som en direkt trovärdig person ...
Ivan
glöm lumpen skulle jag säga. För vilken historia du nu än målar upp för dom och då spelar det ingen roll om det är sanningen eller ej så framstår du inte som en trovärdig person. Är det sånna man vill ha till FM? Nej.
Hur blir det om du nu får en ny tjej 3 mån. efter inryck och vill spendera mer tid med henne? ska man skita i lumpen då eller?
Näe du har nog gjort ditt val.

tacl o hej
Agentorange67
Nix går inte att testa tinnitus. Det är bara du själv som kan avgöra det, så det är nog kört för dej grabben. Har inte din mamma lärt dig att man inte ska ljuga.
Passare
Jag vill inte ingjuta falska förhoppningar, men jag hade liknande problem. Jag mönstrade och blev placerad som KB på Ing3 (Boden). Min dåvarande flickvän skulle börja plugga i Lund. Vid nedskärningar, frågade pliktverket hur motiverade vi var och jag svarade "inte sskt". Jag blev satt i utb reserven i 5 år, ny flickvän, insåg att jag skulle missa ngt om jag inte lumpade. Ringde runt till förbanden och hörde efter vakanser, fick napp och kontaktade pliktverket så att säga med vakansen och kontaktperson i förbandet. Mönstrade om (24 år) genomförde vpl. Det fixade sig alltså med lite vilja.

Dock: Jag ljög inte för pliktverket. Jag tycker inte du ska säga att du ljög, utan bara meddela att dina öron inte är ett problem längre (att det berodde på ngt sskt) och att du hittat en vakans (fixa en som du har övriga testresultat till). Det kan inte mer än gå på röven.

Lycka till och ljug inte i framtiden.

/passare
Kimster
Av någon ogrundlig anledning låter jag tråden leva, nästa gång använder vi SÖKmotorn INNAN vi startar en tråd om ni vill att tråden ska överleva.

Det finns en gäng med trådar som tar upp ommönstring. Bara att söka på det ordet så kommer det dyka upp

/ BlåGul
Warrior
tjenare!

jag hade ungefär en likadan situation men jag ljög inte då jag sa bara att jag innte ville göra lumpen pga. jobb å basket karriär clap.gif men efter ett tag så kändes det fel å jag skickade brev å talade om att jag vill mönstra om för att jag kände att det var ett misstag och att jag vill göra utlandstjäns (vet inte om det var för utlandstjäns biten de lät mig göra om) men de lät mig mönstra om och jag ska rycka in nu i januiari som statsskytte soldat.

glöm inte att skriva ordentligt och väl formulerat biggrin.gif

lycka till! 8.gif
BertilCesar
Säg som det är, ärlighet vinner i längden. Kom ihåg att det är faktiskt människor de som jobbar på PV och de har känslor de också.. (har jag hört iaf)
Sahi
QUOTE (Agentorange67 @ Dec 6 2006, 18:13 ) *
Nix går inte att testa tinnitus. Det är bara du själv som kan avgöra det, så det är nog kört för dej grabben. Har inte din mamma lärt dig att man inte ska ljuga.

Vad är en vakans? saint.gif vissel.gif
Östen
Sa här ligger det till:

Jag mönstrade 2004, gjorde bra ifran mig och blev placerad som bas/strilsäktroppchef pa f20 i uppsala. Jag var tydlig med att jag ville göra lumpen och därför placerades pa ett "säkert" regemente som inte var nedläggningshotad.

Fick da ett brev hem som stod att jag blev placerad i utbildningsreserven. Blev riktigt besviken, men struntade att överklaga och sökte mig till universitetet och kom in.

MEN nu angrar jag mig igen och vill göra lumpen. Jag har haft brutal angest sedan dess och angrar min varje dag att jag inte överklagade direkt..

Min fraga till alla er är om det är lönt att överklaga nu. Jag fyllde nyss 21 och vill söka en plats sommaren 2008 eller januari 2009 vilket da betyder att jag kommer att vara 22 vid inryck..

Tror ni att det finns en chans att min överklagan gar igenom??
Dizzy_keys
Det är alltid väldigt svårt att ge en bedömning, men jag bedömmer det som svårt.
Har en kompis som överklagade vid 22 års ålder och han fick nej.
Men lägger du fram det bra så har du en chans iaf navy2.gif

Huvudsaken är att man försöker!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.