Morvalion
Dec 23 2004, 20:26
QUOTE (Yossarian @ Dec 23 2004, 19:05 )
Stridsvagnsbefäl på P4,
Nej! Inte ge mig mardrömmar nu. Det kan ju beröra mig också!
zAjben
Dec 25 2004, 00:08
Finns ingenting värre än att bli av med den tjänsten man vill ha pågrund av någon jävla politiker!
Johan Å
Dec 25 2004, 19:34
Även om man drabbas personligen av försvarsbeslutet, vilket kan vara riktigt surt (det var nära o kosta mig min plats), måste man försöka o se helheten. Dessa politiker är trots allt demokratiskt valda och deras beslut måste ses representativt för väljarna de representerar. Det är så vår fina demokrati fungerar...
Aja, lite predikan där

.. Hoppas iaf att det löser sig till det bästa för er!
tommyli
Dec 25 2004, 19:38
De e många som fått sina tjänster indragna som skulle till P4... en i min klass, han skulle in som stridsvagnsbefäl... har en till i klassen som ska till samma men han påverkas inte... men men
QUOTE (Johan Å @ Dec 25 2004, 19:34 )
Dessa politiker är trots allt demokratiskt valda och deras beslut måste ses representativt för väljarna de representerar. Det är så vår fina demokrati fungerar...
Problemet är bara att mp och v representerar en klar minoritet av väljarna...
Kimster
Dec 25 2004, 19:52
*HOST*
Magnus
Dec 25 2004, 21:01
Yossarian: Vill du jobba som flygingenjör kan det vara lämpligare att göra värnplikten som klargöringssoldat/gb/pb. On undass:are i FV kommer du aldrig vara i närheten av ett flygplan (bortsett från de planen som dyker upp från ingenstans och gör en lågsniff över huvudet på dig på flottiljen i överljudsfart).
Yossarian
Dec 25 2004, 21:19
QUOTE (Magnus @ Dec 25 2004, 21:01 )
Yossarian: Vill du jobba som flygingenjör kan det vara lämpligare att göra värnplikten som klargöringssoldat/gb/pb. On undass:are i FV kommer du aldrig vara i närheten av ett flygplan (bortsett från de planen som dyker upp från ingenstans och gör en lågsniff över huvudet på dig på flottiljen i överljudsfart).
Enligt mil.se är ju kravet bara befälsnivå på valfri försvarsgren, men hur det är i praktiken vet jag förstås inte. Eftersom man läser till civilingenjör väger nog det teoretiska lite tyngre än om man har skruvat på ett flygplan i lumpen eller inte. Det är vad jag tror...
Morvalion
Dec 25 2004, 21:38
Någon som vet hur det ser ut för stridsvagn/fordonplutonbefäl inryckningar? Är det samma som gäller där som i övrigt?
När kan man senast förvänta sig ett brev ifrån pliktverket hem?
//Per
Varför finns det så många trådar om det här ämnet? Kan lätt säga att jag läst 4 - 5 stycken. Borde finnas en gemensam... Nåja, jag var själv i samma situation så jag skickade brev till pliktverket och fick en annan tjänst som jag trivs ganska hyffsat med: Förare BV 206

(sjv-bv)
EDIT: La till lite
Anders202
Feb 16 2005, 23:48
Fick hem ett brev från pliktverket idag där det stog att jag blivit placerad i utbildningsreserven!! Ja blev tokig när ja läste det..
Hade som förstahands val Motorredskapsförare i I19 i boden,
andrahands val Underhållssoladt..
Jag vill verkligen göra lumpen, jag ser det som att man inte blir en riktig man om man inte gjort lumpen, va ska jag göra för att få gå?
Hjälp mig nån!
Stockman
Feb 16 2005, 23:58
Ring eller skriv till pliktverket och berätta hur motiverad du är.
Anders202
Feb 17 2005, 00:14
Jo har försökt, men på henne lät det som att de var kört.. Less.nu
Då är det ju här din motovation ska övertyga pliktverket. Fortsätt ringa och fortsätt tjata... om och om och om och om igen. Det handlar ju om att
DU ska
ÖVERTYGA dem!
Ge inte upp!! Lycka till.
QUOTE (Anders202 @ Feb 16 2005, 23:48 )
Jag vill verkligen göra lumpen, jag ser det som att man inte blir en riktig man om man inte gjort lumpen, va ska jag göra för att få gå?
Konstigt jag känner mig inte alls som en riktig man
Är din enda önskan att göra lumpen för att bli en riktig man är du nog fel ute. Värnplikt är inte till för att små gossar ska kunna förverkliga sig själva och bli män, det är till för att Försvarsmakten ska kunna utbilda soldater som ska kunna försvara vårt land i ofred (eller hur var det nu?). Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen: det är en förmån att få göra lumpen, ingen rättighet!
För övrigt, lycka till!
Om du nu inte får göra lumpen så har du ju alltid Hemvärnet. (tänka sig att JAG skrev det där).
Förövrigt så måste du se det som så att du långt ifrån är ensam om att få ett liknande besked. FM omorganiserar på bred front och det är en hel del tjänster som försvinner. Ta reda på varför just DU ska få förmånen att göra värnplikten och vad det är som gör DIG speciell i konkurens med alla andra som får göra lumpen och framhäv detta i dina samtal med pliktis. Och ge F*N i att telefonterrorisera pliktverket, dom har nog fullt upp med alla som är i din och liknande situationer. Det är inte dom som bestämmer hur många som ska göra lumpen. Ett samtal i timman ger dig inte större chans.
Lycka till.
larsev
Feb 17 2005, 09:26
QUOTE (Born @ Feb 17 2005, 09:17 )
Om du nu inte får göra lumpen så har du ju alltid Hemvärnet. (tänka sig att JAG skrev det där).
Problemet är bara att för att bli hemvärnssoldat måste man ha gjort lumpen eller en 3 månaders GSU.
I dagsläget genomförs inga 3 månaders GSU.
Ett sätt att gå med på den "gröna" sidan skulle kunna vara att gå med i en frivillig försvarsorganisation och därigenom skriva avtal med hemvärnet.
QUOTE (larsev @ Feb 17 2005, 09:26 )
QUOTE (Born @ Feb 17 2005, 09:17 )
Problemet är bara att för att bli hemvärnssoldat måste man ha gjort lumpen eller en 3 månaders GSU.
I dagsläget genomförs inga 3 månaders GSU.
Ett sätt att gå med på den "gröna" sidan skulle kunna vara att gå med i en frivillig försvarsorganisation och därigenom skriva avtal med hemvärnet.
Tack för klargörandet, jag är inte så hemma på det där med frivilligverksamheten.
Johan Å
Feb 17 2005, 17:27
Det är bara o tjata på. Jag blev också av med min plats (Pvr PB på Gotland) men skrev ett välformulerat brev o berätta hur bra jag är på allt

Blev placerad som Strfbefäl på P4 nu till sommaren. Så mitt tips är att du skriver ett brev, snyggt, välformulerat och sakligt. Berätta vad som gör dig lämplig för värnplikt. ...O hoppas på det bästa. Lycka till.
Jamen vaff-n. Hur många såna här trådar finns det egentligen? 100? 1000?
Hemvärnspåken
Feb 21 2005, 02:47
Jag kom ihåg då jag skulle göra lumpen i början av 1990-talet. Var först placerad på K3 i Karlsborg med en lite tuffare tjänst, efter en tid fick jag ett brev där det stod att jag blivit förflyttad till Boden (om jag min rätt) som kabel-man. Detta kändes inte så kul. Skrev då ett argt brev till pliktverket vilket medförde att jag blev placerad som pansarspaning i Hässleholm. Det var väl inte direkt drömen men bättre i alla fall. Även om spaning är lite slappt så var det på det hela taget kul och det var ju en "normal" värnplikt i alla fall (om det nu finns något sånt). Så skriv och ge inte upp, tjata lönar sig.
larsev
Feb 21 2005, 09:27
QUOTE (madog @ Feb 19 2005, 09:52 )
Jamen vaff-n. Hur många såna här trådar finns det egentligen? 100? 1000?
Varsågod att länka om du klagar på att tråden redan finns....
har för mig att folk som vart placerade i utb.resv. kunde söka 3 månaders.
prova www.soldat.nu, det finns en flick som heter ansök 3 månaders.
lycka till
larsev
Feb 24 2005, 07:09
QUOTE (Dass @ Feb 23 2005, 22:57 )
har för mig att folk som vart placerade i utb.resv. kunde söka 3 månaders.
prova www.soldat.nu, det finns en flick som heter ansök 3 månaders.
lycka till
Citat ur
SOLDAT.NU "* Under 2005 genomförs ingen 3-månaders-utbildning. När det är klart om det blir någon utbildning 2006 ger vi information på denna sida"
carl0s
Feb 24 2005, 10:49
Pliktverket har själva gått ut o sagt att alla som drabbades av försvarsbeslutet och vill göra lumpen ska får göra det.
Men gäller för dig som alla ndra påpekat att ligga på dom..
Har ändrat min inskrivning gånger nu, blir bara bättre o bättre. Jag har skrivit ringt o allt. Tjata på!!
Apomexus
Feb 25 2005, 07:52
Det du kan göra är att ringa alternativ skriva ett välformulerat brev och berätta vad som gör dig lämplig och att ditt intresse för att göra din plikt är stor.
Lycka till!!!
Hans Engström
Feb 26 2005, 01:56
QUOTE (Karin @ Feb 17 2005, 08:24 )
Konstigt jag känner mig inte alls som en riktig man
Är din enda önskan att göra lumpen för att bli en riktig man är du nog fel ute. Värnplikt är inte till för att små gossar ska kunna förverkliga sig själva och bli män, det är till för att Försvarsmakten ska kunna utbilda soldater som ska kunna försvara vårt land i ofred (eller hur var det nu?). Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen: det är en förmån att få göra lumpen, ingen rättighet!
Nja, man kan kanske säga att pojkar blir män, flickor blir kvinnor då?
Hur som helst, man blir lite vuxen av det hela (hoppas jag).
Det är varken en förmån eller en rättighet, det är en skyldighet (tja, visserligen bara för oss med XY kromosomer, men i alla fall) att utbildas för väpnad tjänst. Försvara landet i händelse av ofred måste alla mellan 16 och 65 göra (inklusive utlänningar med PUT).
A2Keltainen
Feb 26 2005, 09:40
QUOTE (Hans Engström @ Feb 26 2005, 01:56 )
Försvara landet i händelse av ofred måste alla mellan 16 och 65 göra (inklusive utlänningar med PUT).
Hur blir det då för mig om det blir ofred både i Sverige och i Finland, eftersom jag som finländsk medborgare och man med genomförd finsk beväringstjänst är skyldig att försvara Finland, samtidigt som jag är född, uppvuxen och permanent (i brist på bättre ord) boende här i Sverige? Får jag slåss varannan vecka vid fronten i Finland och varannan vecka vid fronten i Sverige?
Snauhi
Feb 26 2005, 11:01
QUOTE (A2Keltainen @ Feb 26 2005, 09:40 )
QUOTE (Hans Engström @ Feb 26 2005, 01:56 )
Försvara landet i händelse av ofred måste alla mellan 16 och 65 göra (inklusive utlänningar med PUT).
Hur blir det då för mig om det blir ofred både i Sverige och i Finland, eftersom jag som finländsk medborgare och man med genomförd finsk beväringstjänst är skyldig att försvara Finland, samtidigt som jag är född, uppvuxen och permanent (i brist på bättre ord) boende här i Sverige? Får jag slåss varannan vecka vid fronten i Finland och varannan vecka vid fronten i Sverige?
Ja,det borde du få..
Star_of_Life
Dec 22 2005, 19:35
Jag fick min värnplikt avbruten efter två månader.
Jag fick då möjligehten att mönstra igen och eventuellt få göra lumpen på nytt sa ett befäl.
Vilket torde stämma då jag fick ett brev från pliktverket som sa att jag kunde göra det.
Dom sa också att man skulle ha läkarintyg med sig som bevis på att man blivit "bättre".
Fast jag kan omöjligt skaffa ett sådant. Går det mönstra om endå?
Någon som har den erfarenheten i bagaget?
Varför fick du avbryta vpl?
Björn-
Dec 22 2005, 21:33
Jag har en liknande fråga så jag pasar väl på här. Jag har en vän som inte hadde något intresse att göra lumpen när han mönstrade, så när han komm till psykologen så bredde han på lite extra och sa saker som man inte säger till en psykolog och fick därför inte göra lumpen. Nu har han ändrat sig och undrar om han med en förklaring om varför han sa som han sa kan mönstra om.
Lill Krigarn
Dec 22 2005, 22:15
@ Björn-
Ja det går, säkast är att ringa pliktverket och prata med dem eller skicka in en ansökan om ändring.
När jag skulle mönstra om så sa jag till om det direkt vid fösta mönstringen och fick sen en ny mönstring ca.4månader senare.
Andreas
Dec 23 2005, 01:25
QUOTE (Star_of_Life @ Dec 22 2005, 19:35 )

Jag fick då möjligehten att mönstra igen och eventuellt få göra lumpen på nytt sa ett befäl.
Vilket torde stämma då jag fick ett brev från pliktverket som sa att jag kunde göra det.
Dom sa också att man skulle ha läkarintyg med sig som bevis på att man blivit "bättre".

Av vilken anledning fick du avbryta och från vilken tjänst?
För övrigt verkar det inte lönt att försöka ta sig till mönstring utan intyg på att situationen som gjorde att man avbröt GU förändrats. Förutom att det verkar otroligt att du skulle ta dig igenom mönstringen den här gången så fanns det ju uppenbarligen en anledning till att det inte funkade att genomföra GU första gången och vad är det då som säger att det skulle gå bättre den här gången? Förutsatt att situationen löst sig (och det går att styrka på något sätt, inte nödvändigtvis med ett skrivet intyg) så borde det inte vara några konstigheter, lycka till!
Jag mönstrade januari 2003 och skulle ha ryckt in på en Kb-befattning på I5 i januari 2005. Iom. FB-04 så blev det inte så utan jag fick leta efter andra befattningar istället.
Nu har jag äntligen valt en men det har gått så lång tid sedan jag sist mönstrade, så jag ska göra om den nu i januari. Min fysiska förmåga har förbättrats sedan jag mönstrade sist och jag ska även genomgå en operation mot synen alldelles snart, så mönstringsförrättaren tyckte att jag skulle göra om mönstringen. Jag kommer troligen få andra mönstringsresultat i jämförelse med vad jag fick 2003. eventuellt kan jag då få tillgång till befattningar som jag tidigare nekats till.
Detta ska dock ses som nåt ovanligt, eftersom jag i förväg inte visste att I5 skulle ryka iom. FB-04, men nu blev det tyvärr så.
Det ska alltså finnas en bra anledning till att du ska få mönstra om. De går inte med på det bara för att du inte klarade jägartestet och nu vill göra om det eller liknande.
Säg att du vill göra utlandstjänst och bli officer, så har du säkert godare chanser att få göra om det.
Star Of Life: Ett vanligt läkarintyg som visar att du är frisk och kry borde räcka. Att det står att du blivit bättre sedan sist borde i teorin inte behövas, eftersom huvudsaken är att du nu mår bra igen. Dock kan det bli problem om du blivit tvungen att avbryta p.g.a. icke-medicinska skäl, och de frågar dig vad det egentligen var som fick dig att avbryta värnplikten. Ta med läkarintyget och knip käft bara.
QUOTE (Star_of_Life @ Dec 22 2005, 19:35 )

hmm
i mitt fall så mönstrade jag 18 okt 2004, fick avbryta p.g.a för stor övervikt. ca 40 kg:D
Men sjuksystern sa att om jag kom ner till en BMI under 30 så kunde jag ringa in och be om en ny tid. Jag bor 2 min från ett regionkontor så...
Sen fick jag en ny tid i augusti 2005. allt gick väl. gjorde styrketestet, psykologen osv. men sen när jag kom till läkaren så fick jag avbryta p.g.a jag hade opererat knät för ca 2 år sedan(am fotbollsskada). TROTS LÄKARINTYG!!! blev ganska förbannad över det.
Sen så ringde jag runt, tjatade lite. och till sist så fick jag ett nytt intyg från kirurgen som gjorde operationen på mig. Och jag hade ringt till pliktverket och fått ett tips.
: när du vanligtvis "överklagar" en avbruten mönstring(du får papper på det). så står det att du ska skicka brev till pliktverket inom 3 veckor sen ska de skicka det vidare osv osv. tipset var att du istället väntade till EFTER de 3 veckorna sen går du bara in till pliktverket(jag bor som sagt nära) och lämnar in intyget osv osv.
Sen fick jag en ny tid, cyklade och fick en befattning:D
Rycker in som bevakningssoldat på P4/kvarn.
så satsa, har du motivation och vilja så kommer du få göra lumpen
bartil
Dec 23 2005, 14:58
Hur stor chans finns det att mönstra om, om man ska göra synoperation, men redan har fått en tjänst så att säga? Man måste ju vara 20 år för att göra operation i Sverige, och då har man ju redan ryckt in så att säga. Men jag vill verkligen göra synoperation innan lumpen, eftersom jag tror att jag hade passat bättre på någon annan tjänst om jag hade haft perfekt syn, som var det enda felet som gjorde att jag inte fick en "bra" tjänst (min personliga uppfattning). Jag hade ju ändå tänkt göra operation efter lumpen, så det är inte bara för lumpen jag ska göra operation såklart. Sen så har jag tänkt lite och det finns ju egentligen inga nackdelar med att jag gör en operation, det är bra både för mig själv och FM. Så det borde ju uppskattas, även om det säkert inte gör det iofs. :S
bartil:
Är du redan inskriven på en befattning och inget händer under tiden som påverkar din tjänst (förbandet läggs ner, du skadas el. liknande) så är det nog mkt. svårt att få ett uppskov för en framtida ögonoperation.
Och även om du skulle få det, så är det troligt att befattningen kvarstår.
Jag har hört talas om killar som fått vänta ett år för att sedan rycka in efter att de gjort en operation, men då har de framfört det i samband med mönstringen, inte efter att de tillgets en befattning.
Jag var i ungefär samma situation som dig 2003 men var ändå nöjd med den befattning jag tillskrivits, även om det inte var den jag HELST hade velat ha. Ögonoperationen hade jag tänkt göra efter att jag blivit klar med lumpen.
Men eftersom försvarsbeslutet bl.a. tog bort det regemente jag skulle rycka in på, så fick jag ett tillfälle att söka om.
Såhär i efterhand så skulle jag gott kunna tänka mig att ha gjort värnplikten på den befattning jag egentligen skulle in på. En hel del käppar har satts i hjulet och mkt. av mina framtida planer har skjutits upp tack vare att jag måste vänta.
Lumpen låter sig tyvärr inte väntas på om det inte finns betydliga skäl för det.
Men gör ett försök ändå och fråga om du inte får vänta. Du har ändå inget att förlora på det.
Jag fick brev från pliktverket för några dagar sedan, "utbildningsreserven..."
Jag hade sökt till Skyttegruppsbefäl i första hand och luftvärnsplutonsbefäl i andra hand, men det blev ingen av dessa.
Min inskrivningsförättare sa att jag kunde skicka ett brev om jag inte fick något för att kanske kunna få något om dom ändrar om eller eventuellt en annan utbildningsplats. Hur ska jag utforma detta?, snälla hjälp mig ni som kan.
Mina resultat:
Prov: 9
Psyk: 6,6
Styrka: 5
Uthåll: 5
Syn, hörsel m.m. var perfekt.
Jag är missnöjd med min kondition, doktorn tyckte att vi skulle uppskatta ett värde eftersom jag var aningens förkyld, men jag trodde att det skulle bli bättre om jag cyklade, jag ser inte så bra ut på "pappret". När jag sedan cyklade så avbröt hon mig på 5 eftersom jag hade för hög puls, men själv så hade jag inte ens börjat fundera på att lägga av, hade mycket kvar att ge. Dagen efter blev min förkylning mycket värre och dett påverkade troligtvis mitt resultat negativt.
Hjälp vore uppskattat, känns som att jag skulle kunna ta vad som helst nu bara jag får göra lumpen :(
Kimster
Feb 20 2006, 19:50
Jag tipsar om att du läser runt lite först innan frågar om hjälp. Du är inte ensam om att vara eller har varit i den situationen..
Denna tråden står t.ex en historia.
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=7481Sök runt så kommer du hitta en del.
QUOTE (Kimster @ Feb 20 2006, 19:50 )

Jag tipsar om att du läser runt lite först innan frågar om hjälp. Du är inte ensam om att vara eller har varit i den situationen..
Jag har nu läst den tråden, tyckte inte att jag fick ut särskildt mycket av den. Har redan provat att söka men inte hittat mycket.
Det jag vill ha hjälp med är hur man ska formulera sig, vad man ska trycka på och vad man ska "kräva".
Denna tråden är perfekt för dig.
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=16007Var trevlig och berätta ärligt om dig själv. Visa att du är mottiverad men var samtidigt ödmjuk. Jag hamnade i utbildningsreserven men blev mycket positivt överaskad av hur enkelt det var att få en tjänst i alla fall.
Edit: Jag såg precis att guiden var lite annorlunda mot hur jag gjorde. När jag ringde så bad de mig att skicka en skriftlig överklagan. Jag gjorde det och någon vecka senare ringde en man från Göteborg upp och frågade vilken befattning jag skulle villja ha.
Stingray
Feb 26 2006, 03:08
Jag överklagade för så sent som en vecka sedan, och blev uppringd i förrgår och fick tjänst. Jag skrev ner tjänster jag var intresserad av (jag rangordnade 8 och skrev sedan att om de inte fanns lediga så ville jag ha något annat, jag antar att jag gav ett lite desperat intryck :P) Men då kan de iaf. leta efter ens föredragna position direkt.
Skulle kunna posta hela brevet kanske, ska se hur det blir...
Staffan Rydén 2006-02-22
87
************gatan
***** ** Lomma
Telefon hem: 040
******Telefon mobil: 070
*******Begäran om förnyad prövning av inskrivningsbeslut
Hej
Jag fick nyligen mitt besked om inskrivning från pliktverket.
Under mönstringen blev jag preliminärt inskriven som Sambandsgruppchef (KO800) vid LV6 i Halmstad i första hand, och i andra hand som Stabsbiträde (LD800) också vid LV6 i Halmstad. Till min stora besvikelse har jag nu blivit inskriven i utbildningsreserven. Det bedrövar mig djupt då jag verkligen sett fram emot att få göra värnplikt. Jag vill därför få mitt beslut omprövat.
Inför min överklagan har jag sett över de befattningar som försvarsmakten erbjuder och har utifrån det ändrat mina prioriteringar något. Jag har god erfarenhet av att vistas i skog och mark, och också av att arbeta i och leda en grupp då jag varit aktiv i scoutrörelsen i 8 år. Jag har också ett stort tekniskt intresse, och en god förmåga att tillgodogöra mig kunskap, praktisk som teoretisk. Sedan min mönstring har jag också tränat upp min kondition och styrka för att vara väl förberedd för militärtjänst. Jag har valt ut ett antal befattningar som intresserar mig och som stämmer in bra med min person. Jag har sedan också rangordnat dessa efter intresse. Var någonstans jag genomgår min utbildning är av mindre vikt för mig, men gärna någonstans i den södra delen av landet.
Mina föredragna befattningar, i fallande ordning efter intresse:
PD800 Televapenbefäl
Denna tjänst intresserar mig mest, och jag vill helst bli placerad här.
LA703 Stabsassistent
NG842 Telemekaniker
JA800 Fältarbetsgruppbefäl
KO800 Sambandsgruppchef
KM800 Radiolänkgruppchef
LG700 Datadriftsledare
UF700 Systemtekniker luftvärn
Jag vill understryka att jag är intresserad av alla dessa befattningar, oberoende av utbildningsort. Om ingen av mina föredragna befattningar finns ledig så kan jag också tänka mig att göra min värnplikt utan befälsbefattning.
Helst vill jag rycka in till sommaren 2006, eller som senast januari 2007.
Med vänlig hälsning
Lycka till!
edit:
Tog bort din personliga information, kanske inte helt nyttigt att lägga ut hela sin adress, telefonnummer och kompletta personnummer...
//Yman, BlåGulTack!

Tänkte inte så noga igår natt.
Vad blev du placerad som då, stingray?
är det inte så att man bara har 3 veckor på sig att överklaga sitt beslut från den dagen att man fick det. om man läser på inskrivningsbeslutet, för de som har fått ett sådan, så står det längst ner att man har 3 veckor på sig att göra en omprövning. är det stenhårt på de här tre veckorna tror ni.. det har gått snart 4 sen jag fick mitt nämligen och har haft tankar på att byta
Patron
Feb 26 2006, 15:52
Jag lyfte på telefonen istället och bad dom snällt med lite motiverande ord att jag ville ha en tjänst, och vipps under ett 10 min samtal då han hade rabblat upp de få befattningar som fanns kvar så fik jag min plats och nu har jag även påbörjat den.
Lite vilja och energi så går det. jag hade en 5:a i inskrivningsprovet och jag duger som det mästa endå.
Satsa hårt bara, ring men ring INTE innan fika rasterna och lunch, det är ingen som vill sitta med en i telefon då.
direkt på morrgonen visar att du är motiverad och pigg rackare, så det brukar vara bäst.
Det var mina få tipps. sen om andra har tankar om dethär funkar så får dom ha det, men jag har nu fått min plats och jag trivs här oerhört mycket.
Lycka till, och hoppas du får en plats, du kommer inte ångra dig.
//Patron
Stingray
Feb 26 2006, 21:34
QUOTE (simon @ Feb 26 2006, 10:59 )

Vad blev du placerad som då, stingray?
Stabsassistent i Enköping. Minns inte vad mer som var ledigt, men jag hade chansen att prata med en beslutsfattare innan jag blev inskriven.
Mitt tips är att inte ge sig.
Min sambo hade ett liknande problem, han ville bli jägare men läkaren sa att han var extermt hjulbent vilket inte är sant (fick en tjänst som inte var i närheten av vad han ville). Han gick till en vanlig läkare, fick bevis på att han var fullt normal och började därefter i princip att terra fm. Efter några månader och många brev och telefonsamtal belv han till slut jägare på K4, han blev erbjuder några andra tjänster därimellan, men alla var lika "dåliga och ointressanta" som den första.
Sagt, han visste att han klarade kraven och gav sig inte förren de gav honnom vad han ville. Personligen tror vi att de till slut gav honnom vad han ville bara för att slippa honnom. :P
Jelzin
Feb 27 2006, 19:01
Min personliga åsikt är att man inte ska fokusera så mkt på vilka krav man har, eller vilken befattning man vill ha - om man nu inte vill åt en specifik förstås.

Jag menar, många gånger kan det handla om att få en tjänst eller hamna i utbreserven...
Det är ju viktigt att arguementera varför man ska få en tjänst - vad man själv har för några kvaliteter. Skriv gärna upp dem i punktform också, för att göra det extra tydligt!
SkövdeCarlsson
Mar 2 2006, 14:01
Tänkte flika in om att skicka brev. Fick ingen av de platserna jag blev uppskriven på vid mönstringen. Skrev då ett brev där det stog ungefär:
Nils Carlsson
86XXXX-XXXX
mm...
Jag ansöker om att få ny prövning inför värnplikt 05-06
Pliktverket ringde upp.
Vi kollade vilka tjänster jag kunde söka och som var lediga.
Fick ny placering på UndSäkC
Efter vissa uttagningsomgångar kom jag ej med där.
Då var det åter dags att skicka ett litet brev.
Det enda jag ändrade på var vilket utbildningsår det gällde och dagens datum.
Lade också till e-mail address.
Ca 2 dagar senare fick jag ett mail med olika alternativ
Jag ringde upp morgonen efter och är nu inskriven som MP/Säk Pluton befäl 15 månader med inryck i april -07
Så ge inte upp... Vill man göra lumpen så går det att lösa....
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.