Help - Search - Members - Calendar
Full Version: 2Sharp's nya tång...
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
2Sharp
Jahopp, det blev en SOG tång, en EOD PowerLock (http://www.sogknives.com/eodpwrlck.htm) verkar ok, stor och stadig.

Inte hunnit använda den ännu, bara pillat o plockat med den en del, gillar inte 100% SOG's lösningar på sjäölva utförandet, men det kan vara allmän ovana, jag har ju använt Leatherman i drygt 10 år...

Skalll använda den på jobbet i nästa vecka och kan väl få lite ideér om hur den är.

Kvalitén verkar god dock, och den känns rejäl och stabil.

Även om jag aldig kommer att använda aptertångsfunktionen så är det [b]cooolt... fun_icon_nana.gif

Fick även en CrossGrip, cool/kul gadget.. smile.gif
Bad Karma
bild frågas
106
QUOTE (Bad Karma @ May 17 2003, 16:56 )
bild frågas

Om du kopierar den URL han skrev i sitt inlägg och klistrar in den adressraden får du upp en sida med info och bilder. Märkligt?

Tog 2 sekunder att få fram denna:
Bad Karma
oj. missade adressen. Messerschmidt sad.gif
2Sharp
Så, så.. lugn gossar... smile.gif

Sitter här o grejar med den, hmm, kan nog bli bra smile.gif
Cinnes
Nån som vet vart i sverige man får tag på en SOG X-Ray vision (XV71)? ;)
mace
Aptertång?!? VILL HA....
Helt klart väldigt användbart, eftersom det aldrig finns tillräckligt med såna på våra övningar.

Hoppas att den funkar, recension efter några veckors användande efterfrågas.
The Swede
Hur stämmer diametern på aptertången mot svenska sprängpatroner?

The Swede
2Sharp
Aptertång är ju kul/coolt, men som Swede mycket riktigt nämner bör man ha snorkoll på storleken, jänkarnas är aningens mindre än våra Svenska.
Men, jag är övertygad om att det funkar ändå, min gamla Leatherman fungerade fin-fint.
Vad säger SÄKI om att använda icke-reglementerade aptertänger? säkett direkt o-bra...

Jag får säga att placeringen av aptertången är bra mycket bättre än den är på leatherman, smart!

Rescension utlovas smile.gif
mace
QUOTE (The Swede @ May 17 2003, 17:15 )
Hur stämmer diametern på aptertången mot svenska sprängpatroner?

The Swede

Ursäkta en okunnig yngling, men är inte det standardiserat? Har använt flera modeller avsedd för olika länder med gott resultat. Men det är i och för sig på civila spränggrejor?

Snälla 2Sharp mät håldiametern i bägge ändar så vi kan kolla upp det.
The Swede
QUOTE (2Sharp @ May 17 2003, 18:17 )
Vad säger SÄKI om att använda icke-reglementerade aptertänger? säkett direkt o-bra...

SÄKI säger följande:

"Vid aptering av en sprängpatron skall aptertång användas."
SÄKI Spräng sid. 44

Det är det enda som står. SÄKI specificerar alltså inte vilken aptertång som skall användas.

The Swede
2Sharp
Nä, jag tror inte att det är standard, en svensk är nästan 7mm i dia, enligt de jänkare jag jobbat med är deras något tunnare.
När tången är stängd är dia på hålet 5.3, så det kan inte skilja så värst mycket tycker jag?

Jag har intet som kan "bevisa" mitt påpstående, men jag är säker på att jag diskuterat detta med jänkarna... just för att jag hade leatherman med aptertång.

Tack Swede! det är ju skit-bra att veta smile.gif
The Swede
Nä, det skiljer inte mycket.
En svensk tång är 5,0mm på smala sidan och 6,3mm på grova sidan.

The Swede
106
QUOTE (Bad Karma @ May 17 2003, 17:17 )
oj. missade adressen. Messerschmidt  sad.gif

Kunde bara inte låta bli, förlåt.

Tillägg The Swede:
Det finns två varianter av den svenska aptertången, en konisk där diametern på ena sidan är mindre än på andra och en där den är smal i mitten men diamatern är lika stor på båda sidor (som på Leatherman).
Det är ju bara med den förstnämnda man bör ha koll på vilket håll man vänder den åt.

Har själv en Leatherman Super Tool Cap Crimper, men har inte använt aptertången. Bytte till Wave som är såå mycket bättre.
Finns Leatherman Wave med aptertång?
darkstar
Även jag vill ha en... vad tycker ni är ett rimligt pris för en sådan tång fylld med lull-lull funktioner?
Man vill ju inte ha en för dyr och en för 79:90 kr imponerar inte direkt... smile.gif
Skånsk makaron
En klar stjärna köper sin Clas Ohlsson...

fun_icon_nana.gif

Edit: Får väl tillägga att jag kör med SOG själv, ovan var bara ett dumt inlägg. Förlåt
2Sharp
QUOTE (106 @ May 17 2003, 17:48 )

Inte vad jag vet?

Som jag tidigare påpekat har jag inga problem med att betala för kvalité, dock tycker jag att de priser man betalar för en tång (kniv) i Sverige inte är skäliga, jag handlar utomlands.
Lågpris och billig skit har jag inget tilll övers för, jag har varken tid eller ork att feppla med dålig kvalité.

smile.gif
mace
QUOTE (2Sharp @ May 17 2003, 23:13 )
QUOTE (106 @ May 17 2003, 17:48 )

Inte vad jag vet?

Som jag tidigare påpekat har jag inga problem med att betala för kvalité, dock tycker jag att de priser man betalar för en tång (kniv) i Sverige inte är skäliga, jag handlar utomlands.
Lågpris och billig skit har jag inget tilll övers för, jag har varken tid eller ork att feppla med dålig kvalité.

smile.gif

WORD!

:hvbasker:
heiho
QUOTE (The Swede @ May 17 2003, 18:33 )
QUOTE (2Sharp @ May 17 2003, 18:17 )

SÄKI säger följande:

"Vid aptering av en sprängpatron skall aptertång användas."
SÄKI Spräng sid. 44

Det är det enda som står. SÄKI specificerar alltså inte vilken aptertång som skall användas.

The Swede

Det finns 2 aptertänger i bruk i Sverige. Till det yttre ser dom likadanna ut men vid en närmare granskning av själva capcrimpern syns skillnaden. Den ena är formad som en flaskhals och den andra har mindre diameter på mitteln.
Den modell som skall användas är den som har formen av en flaskhals. angry.gif

Sorry. Läste inte 106'ans inlägg. fick dock bannor för att vi använde fel tång på broförstöringskursen.
2Sharp
QUOTE (Skånsk makaron @ May 17 2003, 19:31 )
En klar stjärna köper sin Clas Ohlsson...

fun_icon_nana.gif

Edit: Får väl tillägga att jag kör med SOG själv, ovan var bara ett dumt inlägg. Förlåt

Inga problem, vi stuvar dig om du blir för tyken.. :P

salute.gif
2Sharp
Update:
Använde tången på jobbet för att dra ut en popnit ur ett verktyg; *knäpp* ena delen av näbben på tången gick av.... 2Sharp är nu mycket skeptisk....
Tången skall tillbaks till försäljaren/importören och jag förväntar mig att få en ny.
Som jag med mycket stor sannolikhet kommer att sälja snarast o köpa en Leatherman...

Kass...
mjukis
ohmy.gif

Ingen sådan för mig på ett tag då.
Ing
QUOTE (2Sharp @ May 27 2003, 18:26 )
Update:
Använde tången på jobbet för att dra ut en popnit ur ett verktyg; *knäpp* ena delen av näbben på tången gick av.... 2Sharp är nu mycket skeptisk....
Tången skall tillbaks till försäljaren/importören och jag förväntar mig att få en ny.
Som jag med mycket stor sannolikhet kommer att sälja snarast o köpa en Leatherman...

Kass...

blink.gif biggrin.gif

Tillbaks till Lädergubben. De funkar. wub.gif

Annars skulle du kunna hänga upp den trasiga tången på väggen?
2Sharp
Hehe, nä, jag tror att jag prioriterar en ny tång! jag måste ha tång... bäst att skaffa 2, så jag har en i reserv... smile.gif
zaitoh
sharp, har du provat nya wawe?
2Sharp
Ehh? nya Wave? finns det en ny modell av Leatherman Wave?

Jag har haft den som kom först, tyckte den var för klen, samt att inte verktygen låser i utfällt läge, det borde i min mening vara spöstraff på att ha verktyg som inte låser...

En wave i Super-Tool storlek och med låsbara verktyg hade suttit glockrent dock, gillar enhandsmanävreringen av knivbladen.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.