Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Sandhurst
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Flippan
Undrar om någon känner någon som går eller har gått på Sandhurst.
Har lite frågor o sånnt.

För alla som inte vet så är Sandhurst Englansd motsvarighet till West Point.
imint
QUOTE (Flippan @ May 17 2003, 15:55 )
Undrar om någon känner någon som går eller har gått på Sandhurst.
Har lite frågor o sånnt.

För alla som inte vet så är Sandhurst Englansd motsvarighet till West Point.

vilka frågor har...?
Flippan
Kanske kom under fel ämne............
Aja, det kanske inte direkt frågor skulle vilja höra lite hur det vara bara, kvalite på kurser o lite sånt.
Gillar berättelser.............
B)
oz
Med tanke på hur många engelsmän vi har här på forumet så känns det inte som att berättelserna kommer att komma i överflöd.
Men du är ju välkommen att hoppas.
imint
QUOTE (Flippan @ May 17 2003, 18:30 )
Kanske kom under fel ämne............
Aja, det kanske inte direkt frågor skulle vilja höra lite hur det vara bara, kvalite på kurser o lite sånt.
Gillar berättelser.............
B)

Det är synnerligen få svenskar som går kurser på Sandhurst...skulle inte tro att särskilt många av de som faktiskt går där skulle figurera på forumet... :(
Flippan
Aja tänkte väll det men men det skadar aldrig att försöka, eller hur.

Då får man väll lita på farsans berättelser o ansenden i alla fall... smile.gif
oz
QUOTE (Flippan @ May 18 2003, 08:45 )
Aja tänkte väll det men men det skadar aldrig att försöka, eller hur.

Då får man väll lita på farsans berättelser o ansenden i alla fall... smile.gif

Jag har visserligen bekanta som studerar där. Men vad för speciellt är det som de skulle kunna berätta?
Är ju en skola...
facit
Vad är det för typer som går dit? Hur fungerar det?
Flippan
Fungerar i stort sett på samma sätt som WP. Fast inte i samma antal.
facit
Okej, saken är den att jag inte vet heller hur west point fungerar.

Men ffår väl söka om det.
Flippan
Kolla på biblioteket om dom har "Drillade för krig" kommer inte ihåg vem som skrev den.
Kollade i bokhyllan; Rick Atkinson, Drillade för krig, 1990

Men men den handlar om ett gäng pojkar som går igenom West Point, på 60 - talet. Boken följer dom genom West point, Vietman och efterkrigstiden. Hur dom blev behandlade, innan under och efter, vad dom hade för förväntningar mm.

Några dog i Nam, en fick CMH* tror jag, nån bombad med napalm av egna förband ( Kulle 182,132 eller nått sånt) en blev ihjälsagen av nordkoreanska soldater när han var med de fredsbevarande styrkorna där...

Mycket bra bok om man vill veta mer om West Point, annar så är det som gäller att man måste ha en rekomendation från en senatorför att komma in, sen 4 års hård utbildning och praktik på olika förband, för att dom i slutändan ska välja truppslag, flertalet väljer Airborne, får gå respektive School sen tror jag. I slutändan skriver dom 4 års kontrakt med Armen och börjar som fänrikar.

Fungerar inte Naval Academy på samma sätt???

*Congressional Medal of Honour.
Ragulin
Ursäkta en gnällspik och det är definitivt off topic, men medaljen heter Congressional Medal of Honor. Honour stavas honor i USA liksom colour stavas color. Hata mig inte nu... men jag är engelsklärare och liiiite kvaddad! Har inte Sandhurst en website?
Adam Wilhelm
Sandhursts officiella sida
Ragulin
Starkt jobbat Adam Wilhelm! Jag blev impad av sajten. Läste att man tydligen kan få genomgå utbildning som svensk kadett under förutsättning att FM godkänner det. Sandhurst tar emot elever från i princip hela världen. Idag har flera elever från f.d WP gått på Sandhurst. Synd att man inte är 20 år yngre.... SÖK! Hellre Sandhurst än West Point!! Jag tror faktiskt att britterna utbildar bättre soldater och officerare än jänkarna.
Flippan
Kollade på paketet till Rambo filmerna när jag skrev "Congressional Medal of Honour" fast dom göpte jag ju i england när jag hälsade på släkten i julas. biggrin.gif

Britterna utbildar i varje fall jävligt bra och dugliga officerare, pappa som referensobject där.
Gerle
OT: Egentligen heter medaljen bara Medal of Honor, den presenteras "in the name of Congress". Dessutom blir mottagaren medlem i ett sällskap som heter nåt med Congress xxx xxx minns inte riktigt.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.