Help - Search - Members - Calendar
Full Version: HMS Smyge på Discovery???
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
The Swede
Jag satt och kollade på Discovery nu kl. 1900.
Vid första reklamavbrottet så gjordes det reklam för programmet "Extreme machines".
Under den reklamen så fick man se HMS Smyge vid två tillfällen.
Har det varit ett program om Smyge på Discovery eller kommer det ett program om Smyge?

The Swede
106
Det var ett par år sedan sist så det är säkert inte samma som jag sett.
nsky_517
jag har också sett detta. men hur var det nu med smyge, den kunde ju inte smyga så bra iallafall ju...(ha ha otroligt vitsigt!)
Aron
Jag såg ett program för ett par månader sedan om stealthteknik där man snackade lite om Smyge. Har för mig att man raskt gick igenom Smyge för att sedan fortsätta med amerikanska maskiner, tror inte ens att man nämnde att den var svensk. Inget att hänga i julgranen alltså, dock så blev man rejält paff när man såg ett fartyg med en svensk flagga vajandes. Tror det är från den dokumentären man ser klippen i trailern till "Extreme machines".

/Aron
TangoXray
Jag såg också den korta snutt som var med i "Extreme Machines".

Dock så sa dom att den var svensk. Jag gillar även engelsmannens slutkommentar (Detta är fritt översatt).
Svenskarna är kluriga djävlar. Dom skulle kunna smyga upp för våra kanaler och vi skulle inte märka någonting. Inte förrän våra gårdar stog i brand och våra kvinnor försvann.

Med reservation för att jag kommer ihåg fel...

/TangoXray
Fu Dahlberg
QUOTE (TangoXray @ May 15 2003, 23:42 )
Jag såg också den korta snutt som var med i "Extreme Machines".

Dock så sa dom att den var svensk. Jag gillar även engelsmannens slutkommentar (Detta är fritt översatt).

Svenskarna är kluriga djävlar. Dom skulle kunna smyga upp för våra kanaler och vi skulle inte märka någonting. Inte förrän våra gårdar stog i brand och våra kvinnor försvann.

Med reservation för att jag kommer ihåg fel...

/TangoXray

Engelsmännen har kvar vikingaskräcken biggrin.gif laugh.gif
henke
Kvinnorna kan de få ha kvar...nja kanske Jordan ( Nej inte han med jumpadojjorna han är amerikan utan hon som hette Katie Price) skulle vara dpårlöstförsvunnen, men all bira skulle en morgon bara var helt slut och ett par tunnor Gin saknas. ph34r.gif
Bearbaus
Det gick ett program på Discovery för en hujedans många år sen om det svenska kustförsvaret
Va allt från ubåtar till kust artilleri med, och en del av programet pratade dom om smyge och visa när dom åkte som man ser på det där innan Extreme machines
JohnDoe
Jag såg på Discovery för ca 6 mån sen, det var typ Extreme Machines
då var m/s Visby( är det den som kallas Smyge?) med.
Man fick se en officer stå på kajen framför Visby och staka sig på engelska(som bara svenskar kan)... sen fick man typ bara se en halvminut lång dator animation av Visby som drog i väg nån robot och nån helikopter som landade..dåligt som fan iallafall
106
QUOTE (JohnDoe @ May 16 2003, 19:11 )
Jag såg på Discovery för ca 6 mån sen, det var typ Extreme Machines
då var m/s Visby( är det den som kallas Smyge?) med.
Man fick se en officer stå på kajen framför Visby och staka sig på engelska(som bara svenskar kan)... sen fick man typ bara se en halvminut lång dator animation av Visby som drog i väg nån robot och nån helikopter som landade..dåligt som fan iallafall

HMS Visby är ett helt annat fartyg. Den första i Visby-klassen (YS2000) för att vara exakt.
Smyge var en försöksfarkost.
JohnDoe
Jaså på det viset....ja ja ohmy.gif

ser nu att programmet handlade om Smyge inte Visby!
Tycker att Smyge ser tuffare ut lite mer "stealth" över den ph34r.gif
Mr_mEtZ
Tycker att Sverige bör använda Skottland och Irland som övnings objekt för stealth farkoster. Detta skulle innebära en starkt öka Wiskey "import" och vem blir inte glad över det? biggrin.gif
ABP
Skulle bara berätta att idag mellan 10-11 ungefär så gick discoveryprogramet där smyge var med biggrin.gif

Dock var det inte så mycket mer än att smyge sköt med Akan och att en datorbild på visby var med.

Programet handalde om framtidens vapen.
Runningback
Discovery dokumentärer är hur grymma som helst.
mycket stark att rekomendation av extreme machines/battlefield/tanks osv.
serg. Runander
hur som helst så ligger smyge i karlskrona och samlar damm utan motorer och inredning.
förmodligen så kan man nog få köpa henne om man vill skulle inte förvåna mig iaf.
jonte72
QUOTE (Rogge @ May 22 2003, 11:49 )
Discovery dokumentärer är hur grymma som helst.
mycket stark att rekomendation av extreme machines/battlefield/tanks osv.

De flesta programmen i "Modern Warfare" är i äldsta laget....visar i huvudsak vapensystem fram till 1980-talet.
I programmet om stridsvagnar visas stridsvagn 103 "S" som om den var en av de bästa och modernaste vagnarna i världen.
RaVeN
Jo man har sett program på Discovery om stealth teknik och det matas på med en massa amrikanska fordon osv sedan om smyge max 5min och tillbaka till usa tugget igen....

Förlite om svenskt mtrl på discovery

Har iof också visats lite om AT4(P.skott) och granatgevär m/48 och inte att förglömma Strv 103s smile.gif
men tyvärr så korta klipp.....men det är ju altid nått. fun_icon_nana.gif
ABP
Tror de har lite med hur man marknadsför med, och hur mycket info man släpper ut till media. Ger man 10 min mtrl till discovery så får de kanske 5 min mtrl som är användbart. Tror att jänkarna är lite bättre på att marknadsföra sina produkter även om sverige börjar arta sig på sistånde. Har en dokumentär om attackflyg på video där viggen är med ca 4min. Och jämnför man hur trist det filmaterialet är i jämnförelse med det amerikanska så ser man att vi har en del att lära.

Kan detta bero på våra olika kulturer där vi är ganska stela och korrekta (volvo 740 smile.gif ) mot i USA skall det vara show (Las Vegas)
Racoon Pioneer
Den där dokumentären om svenskt kustförsvar skulle ju va intressant att se. Undra om de har ngt "önska reprisen" utrymme i tablån?

/RP
Max
Maila eller ring dem och fråga. Telefon: +44 8706 00 56 46 E-mail: mail_us@discovery-europe.com

http://www.discoverysverige.com/
Nestor
Känns ialla fall bra att vi är bättre(?) än jänkarna på ett område biggrin.gif
jonte72
QUOTE (Hendrix @ May 23 2003, 18:57 )
Känns ialla fall bra att vi är bättre(?) än jänkarna på ett område biggrin.gif

På vilket område då??
Ramius
Vilket område??

Stealthfartyg, stealthfartyg se du. navy2.gif

/Ramius
jonte72
QUOTE (Ramius @ May 23 2003, 20:54 )
Vilket område??

/Ramius

Men dom är mästare på det område där stealth är viktigast....i luften.
J-Star
QUOTE (jonte72 @ May 23 2003, 21:01 )
QUOTE (Ramius @ May 23 2003, 20:54 )
Vilket område??

/Ramius

Men dom är mästare på det område där stealth är viktigast....i luften.

Main Entry: stealth
Pronunciation: 'stelth
Function: noun
Etymology: Middle English stelthe; akin to Old English stelan to steal
Date: 13th century
1 a archaic : THEFT b obsolete : something stolen
2 : the act or action of proceeding furtively, secretly, or imperceptibly <the state moves by stealth to gather information -- Nat Hentoff>
3 : the state of being furtive or unobtrusive
4 : an aircraft-design characteristic consisting of oblique angular construction and avoidance of vertical surfaces that is intended to produce a very weak radar return

Jag skulle vilja påstå att det är viktigast för ubåtar.

Sedan är ju alla form av kamoflage helt i enlighet med punkt 2.

/J
Ramius
Hej

Stealth, HMS Visby

Även Göteborgsklassen byggdes med lite stealth tänkande. Få räta vinklar osv...
Nestor
Ett tale sätt om modern krigsföring
Det som radarn inte ser, finns inte.. 5.gif
jonte72
QUOTE (Hendrix @ May 24 2003, 23:07 )
Ett tale sätt om modern krigsföring
Det som radarn inte ser, finns inte.. 5.gif

Men för att kunna använda sina sjömålsrobotar behöver man själv använda radar för att få måldata för robotarna.
Sedan så syns fartyg på sonar och syns fortfarande visuellt, framför allt i dagsljus från flygplan eller HKP.

Jag tror fortfarande att det viktigaste området på Stealth är flygplan och robotar. Har du dessa flygplan ( som USA) kan du på natten anfalla och slå ut viktiga mål som annars skulle orsaka stora egna förluster.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.