zaitoh
May 14 2003, 21:54
jag bara undrar hur många av oss det finns här? är lite nyfiken på främst vilka som sitter inne på 200-båtar.
Fredriksson
May 14 2003, 21:59
Här har du en till.. Berättar jag vilken utrustning vi har måste jag döda dig sen =)
jonte72
May 14 2003, 23:38
En uppgift var att skydda bla kustartilleriets fasta batterier( ca 60 st + massor av minstationer mm), men eftersom KA är borta så har en stor uppgift försvunnit.
Ragulin
May 15 2003, 08:55
Vi hade ett mycket ambitiöst och livaktigt Marint Hv i Helsingborg som vi faktiskt lade ner själv eftersom vi inte fick vare sig konkreta och realistiska uppgifter eller utrustning att lösa dem med... Vi tröttnade helt enkelt! Detta alltså i anslutning till en av Sveriges största Ro-Ro hamnar och vid världens mest trafikerade sund! Mycket sorgligt! Jag förfäktar idén om ett försvarsgrensanknutet frivilligförsvar a lá Danmark. Jag hoppas att man på de platser i landet där det finns mer "blå" militär närvaro hanterar sina marina frivilligenheter betydligt bättre!
Ragulin , kollega
Eftersom vi kommer från samma förband så har vi upplevt samma sak, jag vill bara förtydliga:
Det finns inget marint hemvärn, utan ett hemvärn med marina uppgifter. En nog så viktig skilnad, eftersom det markerar att det är en tillikauppgift. Huvuduppgiften är fortfarande att krama objekt till lands ( nåja, objekten börjar gudskelov försvinna även i hemvärnet). Hemvärnet är en del av armén och leds av personal som har utmärkt kompetens i pansar och infanteristrid, men ingen marin erfarenhet. Inte underligt att det inte fungerar, det är som att sätta en kommendör till att leda ett stridsvagnsförband. Nej, lägg ner eller ge uppgiften till annan mer kompetent aktör, som det är nu är det ett slöseri med de stackars förbandsmedlemmarnas dyrbara tid.
113JOR
May 15 2003, 12:23
Tillhör HV med marinauppgifter i Karlskrona och vi har som tur är en kompch från marinen vilket resulterar i bra övningar både på fastland och i skärgård. Men om man t.ex. tar bort 200-båtarna kommer det bli svårt att lösa våra marina uppgifter (SäkJakt och bevakning av objekt i skärgården)
Vår utrustning är hemlig, men ni kan ju ta en titt på vår hemsida ;)
/JOR - www.skgkomp.com
Jepp jag vet, jag har varit ute och kört 200:a och Ekeskär med ert gäng några gånger.
Problemet med kompetens är inte bara på lokal nivå utan genomsyrar organisationen. De enda ställen där det är något bättre är i de områden som har eller nyligen har haft marina förband som t ex i K-krona.
Sedan är det så att om man läser TTOM ( Taktisk Teknisk Organisatorisk Målsättning, dvs styrdokumentet ) för hemvärn med marina uppgifter så är det väldigt begränsade marina verksamheter som avses. Jag skulle vilja påstå att flera förband tar sig stora friheter som inte är förankrade i organisationen. Min åskit är att hv inte har något riktigt intresse för verksamheten, förutom det att den är en rekryteringsfrämjande åtgärd.
Nej, hv är ett markbundet förband i sin nuvarande tappning.
Swed65
May 23 2003, 07:03
Tillhör själv Hv med marina uppgifter. De 2 största uppgifterna för denna verksamhet är o-platstjänst (ögon o öron i skärgården) och att transportera sold och mtrl. Sen kommer till att läggas till mer delar allt eftersom. Vi är ju fortfarande i uppbyggnadsskedet. Tittar man på övn.prog så är det stridsövningar som gäller, färdighet med personligt vapen o utrustning, strid på gruppsnivå, strid på plut nivå. Men även färdighet på att använda sambandsmedel ra tele mm.
Mer så ska staberna övas i stabstjänst mm.
När det gäller båtfolket så är det intensivpluggning av marin kompetens (från förarbevis upp till fatrygsbefäl klass 8 samt maskinkomp)
Håller med gpd att Hv i stort tycker att det där med marint är strunt. Man får ha i åtanke att Hv är en del av armén och armén finns på landbacken.
När det gäller vår verksamhet så har vi turen att högsta befälen kommer från KA och Marinen samt att HV-friv folket är gamla sjöbusar till största delen.
RäserCarl
May 23 2003, 19:02
113JOR: Varför maskar ni ansiktena på hemsidan? Är det bara för att det ska se tufft ut eller finns det något egentligt skäl? Det finns väl inte direkt någon hotbild mot er.
Amfibieslusken
May 23 2003, 19:05
QUOTE (RäserCarl @ May 23 2003, 20:02 )
113JOR: Varför maskar ni ansiktena på hemsidan? Är det bara för att det ska se tufft ut eller finns det något egentligt skäl? Det finns väl inte direkt någon hotbild mot er.
Det där kan jag svara på. Man bör inte visa ansiktet på internet i HV-sammanhang. Det är visserligen upp till var och en att bestämma själv men med tanke på att buset ganska lätt kan känna igen ett ansikte som man sett på en hemsida, och ta för givet att personen i fråga har vapen hemma, och således få för sig att begå inbrott hos personen på bilden om tillfälle finns. Därför bör man inte visa sitt ansikte på bild tycker jag. Inte i HV sammanhang åtminståne.
serg. Runander
May 24 2003, 22:16
gotlands marina HV sitter inne med 2 200-båtar och en bevbåt 70
Fredriksson
May 24 2003, 22:18
En 200-båt är Luleå Marina tillhanda.
113JOR
May 25 2003, 00:56
QUOTE (Amfibieslusken @ May 23 2003, 20:05 )
QUOTE (RäserCarl @ May 23 2003, 20:02 )
Det där kan jag svara på. Man bör inte visa ansiktet på internet i HV-sammanhang. Det är visserligen upp till var och en att bestämma själv men med tanke på att buset ganska lätt kan känna igen ett ansikte som man sett på en hemsida, och ta för givet att personen i fråga har vapen hemma, och således få för sig att begå inbrott hos personen på bilden om tillfälle finns. Därför bör man inte visa sitt ansikte på bild tycker jag. Inte i HV sammanhang åtminståne.
Ja ung. så skulle jag oxå förklara det...vi har ingen hotbild men vi har NSF och en massa andra grupper som kanske vill lägga vantarna på vapen...även om vi inte har dem hemma så finns en liten liten risk för ett obehagligt gisslantagande...och risker bör vi inte ta/utsätta våra soldater för...det har absolut inget med att det ev. skulle vara coolt
/JOR - som gör som han blivit lärd ;)
Adam Wilhelm
May 25 2003, 18:23
Hasse-57
Apr 8 2006, 23:52

Tillhör medelpads kustkompani.
Vära uppgifter är ytövervakning, skydda objekt, genomsöka öar ( hundgeupp) och utföra transporter m.m .
Innom båtgruppen har vi en Stridsbåt 90H och kommer att få en G-båt.
Vi kommer även att ha tillgång till 1 till 2 90H och 1 till 2 G-båtar som kommer att finnas i Härnöeand från nästa år.
Dessa kommer att ligga där i väntan på att de grupper marint hemvärn norröver skall få in stridsbåtsförare till sig. PS 200-båtarna försvinner för alltid från årsskiftet.
C 2.a pjäs
May 4 2006, 07:08
Västerviks hvkomp är på pappret ett hemvärnskompani med marina uppgifter, men kan i dagsläget inte lösa någon blå uppgift över huvudtaget. När det "blåa" var eget kompani så hade man civila båtar.
Slöbevakarn
Feb 14 2008, 17:24
Var igår och pratade med Kompanichef Luleå marina hemvärn och skrev på en intresseanmälan.
Så jag får väll se hur det blir.
Vill bara meddela att kransen för 12.7 numera är bortmonterad och fästena bortkapade på hvbåtar............åtminstone i Gbg. Detta skall tydligen ske på alla Hv stridsbåt 90. Den stora frågan är då: Var fan ska vi hänga fendrarna?
QUOTE (Kaparn @ Mar 1 2008, 10:22 )

Vill bara meddela att kransen för 12.7 numera är bortmonterad och fästena bortkapade på hvbåtar............åtminstone i Gbg. Detta skall tydligen ske på alla Hv stridsbåt 90. Den stora frågan är då: Var fan ska vi hänga fendrarna?
fendrarna kan man hänga vart man vill t.ex i räckena nere i transporten (vilket vi gjorde utbildningsåret 2006)
QUOTE (Kaparn @ Mar 1 2008, 10:22 )

Varför då?
"HV skall inte ha några beväpnade båtar utan de skall enbart transportera" detta var ett citat liksom det var ironi med frågan om vart man skall hänga fendrarna.
Sgt Papa Bear
Mar 3 2008, 23:17
Tja...
Tacka vet jag Norge. Deras marina hemvärn är ett marint hemvärn, med utrustning och uppgifter man bara kan drömma om i detta land...
Det finns ett uttryck som jag hörde första gången när jag pluggade på teknis, "Det är tufft att vara bitter"
//Sgt Papa Bear
Rossen
Apr 13 2008, 18:16
Vår senaste båt levererades helt utan ringlavettställning, på de tidigare nöjde man sig med att ta bort själva ringlavetten.
Intressant är också att det rekomenderas att man vid gång har en utkik på däck som ska stå i direktkontakt med föraren, speciellt vid mörkerkörning. Här har man gjort det helt omöjligt genom att ta bort kopplingslådan till headsetet som skytten/utkiken ska använda även på de båtar som har ställningen kvar.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.