Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Skärmmössa
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Fu Frippe
Eftersom jag nyss har blivit begåvad med två stycken skärmmössor, undrar jag om det finns nåt bra tips för att "stuka" till dessa på ett korrekt sätt? Finns det ett föreskrivet sätt eller ska man se ut som en busschaufför (blå mössa) alternativt charkaffärsbiträde (vit mössa) ? ;)

Även tips på hur man förvarar dem på ett bra sätt välkomnas!
nahoj84
Enligt FM uniforms reglemente ska vit överdel bäras perioden: 30/4 - 30/9 övrig tid är det blå överdel som gäller.

Är den inte bra "stukad" redan??

En mösskulle eller vad det heter borde passa.

Edit: Reglerna ovan gäller för Marinen och Flygvapnet vad jag vet.
Adam Wilhelm
Frippe lyder inte under UniR Fm 2003.
Malaj
QUOTE (Fu Frippe @ May 14 2003, 18:10 )
Eftersom jag nyss har blivit begåvad med två stycken skärmmössor, undrar jag om det finns nåt bra tips för att "stuka" till dessa på ett korrekt sätt? Finns det ett föreskrivet sätt eller ska man se ut som en busschaufför (blå mössa) alternativt charkaffärsbiträde (vit mössa) ? ;)

Även tips på hur man förvarar dem på ett bra sätt välkomnas!

Jag förstår inte vad du ska med blå och vit söndagshatt i Hemvärnet, men:

Förvaring sker bäst i ren plastpåse, hopknuten, på någon stillsam hylla i garderoben.

Stuk? Korrekt = som de ser ut när de kommer från förrådet... Finns justare stuk. Jodå. Ett gammalt trick är att ta ur fjädern som spänner ut mösskullen inifrån. Den ser ut som något runt. Knip med handen på mitten så den blir som en åtta. Håll handen kvar och trä upp de två mindre rundlarna på en galge (motsv). Sedan hänger du en tyngd på ca 2 kg på mitten (där du har handen). Låt hänga över natten. Sedan i med fjädern igen och prova. Vill man ha mera stuk: gör om. smile.gif

Om den klarar en inspektion vete fan... 7.gif

Kör bara inte utan fjäder, de ser för jävligt ut. gasmask.gif

:basker:
106
@Fu Frippe
Har jag förstått det rätt om det är länsmans skärmmössa du avser?
Adam Wilhelm
106 följde upp topicen på ett utomordenligt sätt och spöade mig med nån sekund.
Därför tog jag bort dravlet som jag skrivit och skrev något helt annat istället! smile.gif
106
QUOTE (Malaj @ May 14 2003, 21:12 )
Kör bara inte utan fjäder, de ser för jävligt ut.  gasmask.gif

Har visserligen inte med frågeställningen att göra men FVs mössor saknar fjäder. På Skärmmössa m/30 (FV) byter man själva mösskullen så det kanske inte fungerar med någon fjäder.

Hur polisens mössor ser ut har jag inte en aning om men det blir nog bäst om man låter bli att försöka stuka den på något sätt.
Dessutom bär ni väl båtmössa större delen av tiden?
Fu Frippe
106: Ja, båtmössa är det som gäller, men nu på examen är det skärmmössa vit som gäller. Den går ju "upp lite" i mitten ovanför märket, och det ser ut som den är lite sned... Jaja, ska inte ha den så ofta! smile.gif

Malaj: ska inte ha den i HV, men tack för förvarningstipsen! smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.