QUOTE (Skogsvilde @ Jul 1 2003, 01:18 )
dtrexx: Jag vet vad flygbassäk och strilsäk är, det var inte det jag frågade om. Jag frågade om skillnaden mellan insatskomp. och strilsäk. Är det så att jag tolkar dig rätt om jag tror att du säger att insatskompaniet utbildar bara flygbassäk? Detta visste jag inte och om jag inte missminner mig står detta heller inte i tidigare inlägg.
Det är lätt att kopiera ett svar från någon annan, men då bör man kontrollera att frågan är densamma. Så för mig som inte är bevandrad på området bör ett mer pedagogiskt svar ges.
Ber om ursäkt, jag måste ha missförstått din fråga. Antog att du menade skillnaden mellan båda kompaniernas säk plutoner.
Du skrev nu "Jag frågade om skillnaden mellan insatskomp. och strilsäk.". Det är ju lite missvisande då du inte kan jämföra ett kompani och en pluton på det sättet.
Men från vad jag vet så innehåller Insats och Stril kompanierna följande plutoner på vpl nivå:
Insatskompaniet:
Klargöring (Sköter om flygplanen, tankar etc)
R3 (Brandmän etc)
Underhåll (Lagar mat, tillhandahåller förrådet m.m i fält)
Ledning (Meterologer, flydledarbiträden, signalmekaniker, stabsassistener, nu även underättelseassistenter)
Flygbassäk (Ja, försvarar flygbaser).
Strilutbildningskompaniet:
Radio (Sätter upp radiolänkmaster)
Strilsäk (Försvarar dessa master)
Är osäker på Sjukvård och deras placering, tror de tillhör R3 men är inte säker. Har nån minne som ligger och gnager där bak i hjärnan att de tillhörde stril men men. Nån annan kanske vet det bättre än jag..?
Edit: Sjukvårdarna ingår tydligen i Underhåll enligt mina BasBat04 papper.