Help - Search - Members - Calendar
Full Version: F21 Flygbassäk
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Trident
Jag ska rycka in på F21 i oktober och undrar lite om utbildningen. Jag har hört att man inte kan bli hundförare om man rycker in som menig.
Stämmer det???
Vad för förväntningar ska jag vänta mig?
Hur kan man göra om man vill ha förlängd utbildning?
Sen undrar jag hur många här som kommer att rycka in samtidigt.
tacksam för svar.

MVH Trident

ps. vet att frågan har varit uppe tidigare men det var så luddigt runt allt.
Azan_Gb
QUOTE (Trident @ May 14 2003, 17:08 )
Jag ska rycka in på F21 i oktober och undrar lite om utbildningen. Jag har hört att man inte kan bli hundförare om man rycker in som menig.
Stämmer det???
Vad för förväntningar ska jag vänta mig?
Hur kan man göra om man vill ha förlängd utbildning?
Sen undrar jag hur många här som kommer att rycka in samtidigt.
tacksam för svar.

MVH Trident

ps. vet att frågan har varit uppe tidigare men det var så luddigt runt allt.

Det bästa du kan göra är att skriva ett brev till pliktverket där du mönstrade och förklarar för dem varför du vill byta till en GB befattning.
Annars ring eller skriv till förbandet där du ska göra lumpen förklara hur det är och dem kommer säkert att byta din befattning.

Lycka till

MVH Ali
Vakten_F4
Titta på http://www.sak-fv.org så hittar du säkert en hel del matnyttigt om utbildningen.
Skogsvilde
Som du vet rycker jag in samtidigt på f21. Jag har skickat ett brev till pliktverket och ansökt om att få byta till GB-befattning. Lite konstigt att man inte kan göra genom ett telefonsamtal. För att du ska få byta till en GB-befattning så måste du ha högre än en 4 på inskrivningsprovet.

Enligt pliktverket i Östersund så går det inte att ringa eller skriva brev till förbandet ifråga för att få byta sin befattning. Om detta stämmer vet jag inte?

Vi delar nog problem med många då pliktverket inte är så bra på att informera. Det är säkert många som inte vet om att de har ändrat från närskydd till flygbassäk när de ska rycka in tillsammans med oss. 7.gif
t0be
rycker in i augusti som GB. Vet ni om ni är placerade på flygbassäk eller på strilsäk?
Själv hamnade man på Strilsäk.
Azan_Gb
QUOTE (t0be @ May 14 2003, 22:27 )
rycker in i augusti som GB. Vet ni om ni är placerade på flygbassäk eller på strilsäk?

vad är skillnaden?
106
QUOTE (Azan_Gb @ May 14 2003, 23:01 )
QUOTE (t0be @ May 14 2003, 22:27 )

vad är skillnaden?

Flygbassäk ingår i en basbataljon och skyddar flygbaser.
Strilsäk ingår i en strilbataljon och skyddar STRIL-anläggningar (STRIL = Stridsledning och luftbevakning).
Månsson
Jag ska bli flygbassäksplutonbefäl på F17 och vad jag har hört så är det dessa momenten:

STÖRA: Genom fast och rörlig stridsspaning, fast och rörlig spaning.

SLÅ: Genom anfall i plutons storlek.

TA: Genom anfall i patrulls storlek.

FÖRSVARA: Genom eskortering av fordon, personal, ammunition.
Huvuduppgiften i stort, SKYDDA, innebär att med patruller söka stridskontakt med fientliga specialförband i syfte att få dessa att avbryta sin verksamhet mot det eller de objekt förbandet är satt att skydda, så att den verksamhet som pågår där kan fortsätta oavbrutet.

:basker:
mazon
Även jag rycker in på F21 som GB FBS i augusti 2003.

Mvh/mazon (efter ett halvårsuppehåll från forumet)
t0be
det står i inkallelsen om man är placerad på strilsäk eller flygbassäk.
Är det strilsäk som gäller står det helt enkelt som i mitt fall: Strilutbildningskompaniet.
är det flygbassäk som gäller så vetefan vad det står, det kan andra svara på smile.gif
ta gärna kontakt med mig om ni skall till samma ställe!
FkN
Ni ska vara glada att ni hamnade på STRIL! Stril rules, MF nallebjörnskompaniet suger hårt...

NSKY2111
Trident
jag fick mina papper i dag. hamnade på Strilutbildningskompaniet.

Så t0be vi lär ses...
t0be
gött, ja då lär vi ju synas.
Green
Lycka till ni som ska in på utbildningen. Jag brukar maila lite med en Löjtnant inom Bassäk i FV. Säg till om ni undrar något. Skicka PM.
toord
om jag inte minns helt fel så placeras alla GB på hela F21 istril utb komp till att börja med sen efter gsun så placeras man ut på täter.. lycka till med utbildningen
Skogsvilde
Jag är placerad på strilutbildningskompaniet, men vet en som är placerad på insatskompaniet. Vad är skillnaden?
Sgt. Larsson
QUOTE (106 @ May 15 2003, 00:12 )
Strilsäk ingår i en strilbataljon och skyddar STRIL-anläggningar (STRIL = Stridsledning och luftbevakning).

Läs alla föregående inlägg innan du frågar. ;)
bäfver
Säger precis som toord, alla på SÄK (iaf F-sold) låg på Strilutbkomp. under GSUn, efter den delades plutonen på Stril och Instats... den största (enda?) skillnaden mellan säk på Strilkomp och Insatskomp är att det är olika befäl.. 7.gif

eidt: Fast det kan ju självklart ha ändrats till hösten. Hörde rykten om en tredje säk plton på F21.
toord
bäfver, Stridis ?

och rykten är sanna det kommer att bli en tredje SÄK pluton på F21 till hösten
Skogsvilde
QUOTE (dtrexx @ Jun 30 2003, 16:41 )
QUOTE (106 @ May 15 2003, 00:12 )

Läs alla föregående inlägg innan du frågar. ;)

dtrexx: Jag vet vad flygbassäk och strilsäk är, det var inte det jag frågade om. Jag frågade om skillnaden mellan insatskomp. och strilsäk. Är det så att jag tolkar dig rätt om jag tror att du säger att insatskompaniet utbildar bara flygbassäk? Detta visste jag inte och om jag inte missminner mig står detta heller inte i tidigare inlägg.

Det är lätt att kopiera ett svar från någon annan, men då bör man kontrollera att frågan är densamma. Så för mig som inte är bevandrad på området bör ett mer pedagogiskt svar ges.
bäfver
Insatskomp. utbildar inte bara Flygbassäk, de har klargöring, R3, ledning mm. Stril utbildar en Säk pluton som i princip är helt likadan som Flygbassäk men den heter Strilsäk istället.

Hoppas jag förstod din fråga rätt biggrin.gif
Sgt. Larsson
QUOTE (Skogsvilde @ Jul 1 2003, 01:18 )
dtrexx: Jag vet vad flygbassäk och strilsäk är, det var inte det jag frågade om. Jag frågade om skillnaden mellan insatskomp. och strilsäk. Är det så att jag tolkar dig rätt om jag tror att du säger att insatskompaniet utbildar bara flygbassäk? Detta visste jag inte och om jag inte missminner mig står detta heller inte i tidigare inlägg.

Det är lätt att kopiera ett svar från någon annan, men då bör man kontrollera att frågan är densamma. Så för mig som inte är bevandrad på området bör ett mer pedagogiskt svar ges.

Ber om ursäkt, jag måste ha missförstått din fråga. Antog att du menade skillnaden mellan båda kompaniernas säk plutoner.
Du skrev nu "Jag frågade om skillnaden mellan insatskomp. och strilsäk.". Det är ju lite missvisande då du inte kan jämföra ett kompani och en pluton på det sättet.

Men från vad jag vet så innehåller Insats och Stril kompanierna följande plutoner på vpl nivå:

Insatskompaniet:
Klargöring (Sköter om flygplanen, tankar etc)
R3 (Brandmän etc)
Underhåll (Lagar mat, tillhandahåller förrådet m.m i fält)
Ledning (Meterologer, flydledarbiträden, signalmekaniker, stabsassistener, nu även underättelseassistenter)
Flygbassäk (Ja, försvarar flygbaser).

Strilutbildningskompaniet:
Radio (Sätter upp radiolänkmaster)
Strilsäk (Försvarar dessa master)

Är osäker på Sjukvård och deras placering, tror de tillhör R3 men är inte säker. Har nån minne som ligger och gnager där bak i hjärnan att de tillhörde stril men men. Nån annan kanske vet det bättre än jag..?

Edit: Sjukvårdarna ingår tydligen i Underhåll enligt mina BasBat04 papper.
Magnus
Tillhör flygbasjägarna också insatskompaniet (på F7 alltså)?
Ing
Verkar ha tråkigt taskig ekonomi, för nu säljs fordonen från flygbassäk ut:
Länk
Skogsvilde
Tackar, nu förstår jag biggrin.gif
Mattias
QUOTE (Ing @ Jul 1 2003, 13:19 )
Länk

Mäh! Kuuul...

Mattias--> bong.gif <--Ing biggrin.gif

@Magnus.
Nej flygbasjägarna tillhör inte Insatskompaniet.
Rayman
Jag ville oxå säga att jag rycker in i oktober som flygbassäk på insatskompaniet på F21.
Fu Bison
QUOTE (Furir Nordin @ May 15 2003, 21:53 )
Ni ska vara glada att ni hamnade på STRIL! Stril rules, MF nallebjörnskompaniet suger hårt...

NSKY2111

Låg inne tillsammans med Fu Nordin, så jag kan bara instämma !! :P
FBS
QUOTE (Ing @ Jul 1 2003, 13:19 )
Länk

Bläää.... 2.gif ---->ing

//FBS

*måste erkänna att det var kul*
106
QUOTE (Magnus @ Jul 1 2003, 13:02 )
Tillhör flygbasjägarna också insatskompaniet (på F7 alltså)?

Som jag har förstått det utbildar FBJS flygbasjägarplutoner för olika basbataljoner och inte enbart för de F7 sätter upp.

FBJ-plutonen ligger organisatoriskt under ledningskompaniet, på samma sätt som exempelvis span (a-dyk) på amf och eldledare på art.

Om jag inte är helt ute och cyklar består basbat 04 av:
- bataljonsstab
- ledningskompani
- flygunderhållskompani
- 2st insatskompanier

Insatskompaniet har (om minnet inte sviker mig) 2 st flygbassäkplutoner.

Alltså finns på basbataljonen totalt en flygbasjägarpluton och fyra flygbassäkplutoner.
Jämför detta med basbat 85 där markförsvarskompaniet bestod av 0-2 FBJ-plutoner och 2-6 Nsky-plutoner (+ understödsgrupp).
Magnus
106: Tack för svaret!
Trident
Om man blir fordonsförare får man körkort då???
ARN
QUOTE (Trident @ Jul 30 2003, 23:31 )

Du måste ha körkort (*B ) sedan tidigare. Om du blir uttagen till förare, kommer du efter genomförd fordonsutbildning få ett förarbevis.

Rangern.gif
bäfver
kan ju nämna att fordonsförarna på F21 (säk iaf.) i våras fick erbjudandet att ta civilt C kort, de behövde inte batala ett öre själva, pengarna togs från fritidsbidraget... de flesta klarade hade också fixat C kort till MUCK. fun_icon_nana.gif
Trident
QUOTE (ARN @ Jul 31 2003, 10:02 )

Du måste ha körkort (*B ) sedan tidigare. Om du blir uttagen till förare, kommer du efter genomförd fordonsutbildning få ett förarbevis.

Rangern.gif

Så om jag inte har b-körkort så kan jag inte bli fordonsförare???
Förarbevis??? Vad är det???
Ingbat/I19
QUOTE (Trident @ Aug 3 2003, 20:13 )
QUOTE (ARN @ Jul 31 2003, 10:02 )

Rangern.gif

Så om jag inte har b-körkort så kan jag inte bli fordonsförare???
Förarbevis??? Vad är det???

Det blir nog svårt att bli fordonsförare utan B-kort men det kan lösas beroende på hur långt du har kvar till kortet. Om du har klarat teorin och huvuddelen avv körningen brukar det ordna sig.

Förarbevis är ett utbildningsbevis som utfärdas efter godkänd utbildning på en fordonstyp och krävs för att få framföra fordon i FM. Detta gäller även personbil även om man har B-kort.
Trident
okey....

Men om det nu är så att när jag rycker in så kan jag bli TVS (tungvapenskytt) lr fordonsförare???
Om jag nu inte har körkort, så kan jag bara bli TVS???
Torak
Lyckostar, alla ni som far komma hem till F21. Det ar en jatteharlig flottilj (sarskilt om de har fixat backen ner till markan - se upp pa vintern), med mycket bra befal. Sjalv var jag i UH pa StrilUtbKomp, med Mj Sandström som kompch och Kn Nilsson ("bhra") som Stf kompch. Jattebra befal, med en hel del befal fran MF-komp, faktiskt.

Om det ar nagon som undrar nagot om F21 - sarskilt inom UH/Samband - sa hjalper jag garna till, kontakta mig helt enkelt via MSN.

Harlig flottilj... jag vill hem... jag saknar lumpen, faktiskt. Uniformen, AKn, maten... Nagra riktigt bra kompisar pa kompaniet, sarskilt tjejerna var vettiga. Jag har aldrig trivts sa bra nagon annanstans.

Ah, happy days...
t0be
har gjort första veckan på F21 nu och jag kan säga att jag trivs väldigt bra, skönt folk och befälen är hur bra som helst.
är det någon som undrar något så är det bara att fråga på så skall jag svara efter bästa förmåga.
toord
t0be: kul att du trivs kan bara säga att jag mådde gott jag jag var ute och promenerade med en jycke såg en hel drös med Gb komma springandes i full stridsutrustning själv gick man i shorts och tofflor biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.