Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hemvärnet efter 2004
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2
soldat isak
Hej!

Ta och kolla in på hemvärnet officiella hemsida,där kan man läsa om utredningen "hemvärnet efter 2004". Jag har nyss läst skrivelsen och tycker att det verkar mycket positivt! "alla soldater skall få ett komplett M-90 system!" "äntligen! Fantastiskt att vi äntligen blir jämställda med alla andra soldater i FM vad gäller utrustningen. Alla skall få det nya rödpunktsiktet till sina AK4! Det står även en del annat intressant att läsa där! biggrin.gif
MD650
Det är ju knappast så att det räcker att HV får samma utrustning som de stridande förbanden för att ha samma förmåga.
Hvmannen bör ju kunna hantera den, vilket många gånger är föremål för diskussion.

smile.gif
Bravo One
"hemvärnet efter 2004"

Det kan betyda någongång i nästa årtussende...det hade varit en sak om det stod under 2004
Pansardvärg
QUOTE (MD650 @ May 13 2003, 18:04 )
Det är ju knappast så att det räcker att HV får samma utrustning som de stridande förbanden för att ha samma förmåga.
Hvmannen bör ju kunna hantera den, vilket många gånger är föremål för diskussion.

smile.gif

Hur skulle hv-mannen kunna hantera utrustning han aldrig har sett???...det är sådan här inställning som gör att HV inte kommer bli annat än gubbar med vadmalsuniform...för att HV skall få bättre utb och kunna lära sig hantering, behöver uppmuntran ske och inte nedklankning på skitsaker...
MD650
QUOTE (Pansardvärg @ May 13 2003, 20:11 )
Hur skulle hv-mannen kunna hantera utrustning han aldrig har sett???...det är sådan här inställning som gör att HV inte kommer bli annat än gubbar med vadmalsuniform...för att HV skall få bättre utb och kunna lära sig hantering, behöver uppmuntran ske och inte nedklankning på skitsaker...

De finns utrustning som Hv redan har som många hvmän inte klarar av att hantera.
T.ex. sitt eget ehv.
Låt Hv lära sig att hantera sin grundutrustning först...sedan kan man fundera på att ge ytterligare utb.
Skånsk makaron
Nästan alla numera, har varit värnpliktiga. INNAN de blev hv män, sluta gnäll nu...

camo.gif
heiho
QUOTE (Skånsk makaron @ May 13 2003, 20:35 )
Nästan alla numera, har varit värnpliktiga. INNAN de blev hv män, sluta gnäll nu...

camo.gif

Skånsk makaron, jag håller med dig.
Befälen i lumpen måste ha varit kass om dom inte lärt soldaterna att hantera sin grundutrustning. Hemvärnets uppgift är att kompletteringsutbilda och vidmakthålla den kunskap som inhämtades i lumpen. salute.gif

Det är inte alltid man lyckas.
MD650
QUOTE (heiho @ May 13 2003, 21:50 )

camo.gif

Skånsk makaron, jag håller med dig.
Befälen i lumpen måste ha varit kass om dom inte lärt soldaterna att hantera sin grundutrustning. Hemvärnets uppgift är att kompletteringsutbilda och vidmakthålla den kunskap som inhämtades i lumpen. salute.gif

Det är inte alltid man lyckas.

Det är/var många av hvmännen som inte är grundutbildade på sina nuvarande vapen.
Det torde väl vara bra att man lär sig hantera sin personliga utrustning först innan det ska prackas på tilläggsutrustning som psg, ag, pvrb, grk m.m. m.m. dry.gif
Skånsk makaron
Tänk på alla de hv män som ÄR utbildade på dessa då?

Jag är inte grundutbildad på AK4, mitt personliga vapen under vpl var en AK5 med granattillsats.
Betyder det att jag inte ska vara hv man då?

Släpp sargen och kom med i spelet...
MD650
QUOTE (Skånsk makaron @ May 13 2003, 21:56 )
Tänk på alla de hv män som ÄR utbildade på dessa då?

Jag är inte grundutbildad på AK4, mitt personliga vapen under vpl var en AK5 med granattillsats.
Betyder det att jag inte ska vara hv man då?

Släpp sargen och kom med i spelet...

Vad jag vet så har jag inte diskuterat nånting avseende ditt varande eller inte som hvman.
Det som tur är så sker det ett generationsbyte inom hv där de äldre hvmännen är på väg ut ur organisationen till förmån för de yngre.
Men tyvärr tar det ett antal år till och som vanligt så hänger inte Hvorgen med.
Tanken med insatsplutoner är bra men kommer ca 10 år för sent.

För övrigt släpper jag ingen sarg då jag är kass att stå på is................
heiho
När man börjar lära sig gå - faller man.
När man börjar lära sig cykla - vinglar man.
När man börjar lära sig ett nytt vapen - fumlar man.

Efter att ha övat en stund kan man både gå, cykla och hantera sitt vapen.
Dahlberg

Trots Skånsk makarons taskiga namn/alias så har han vettiga åsikter... Jag blir så sur att det till och med finns fördomar mot Hv på detta forum... Alla vet väl att de som är med i Hv har gjort en militär grundutbildning! Man får inte heller glömma att de som är med i Hv är ännu mer intresserade och motiverade på sin uppgift än en vanlig väring...
The Swede
Jag måste ändå hålla med MD650.
Den personliga färdigheten i handhavande av AK4 är på många håll bristfällig.
Varför är den nu det? Jo det övas för lite.
Hur ofta tror ni hemvärnsKalle tar fram sin AK ur garderoben för att själv öva isär/ihop eller ladda/patron ur?
Om han sen precis gör sitt kontrakt så blir det inte många stunder han fipplar med sin bössa per år.
Hur många förband lägger 10 min. varje övning på att drilla ladda/patron ur?

Nu finns det ju naturligtvis en mängd bra hemvärnssoldater med goda färdigheter i hanterandet av personligt såväl som understödsvapen (däribland jag biggrin.gif ) men vi får inte blunda för problemet.

The Swede
Skånsk makaron
Visst är det kanske önskvärt att man skulle lägga mer tid på att lära sig känna sitt vapen.
Men jag, liksom flera andra vill inte/kan inte/får inte ha vapnet hemma.
Men visst en klickpatron till alla och öva, öva, öva skulle vara bra.
Men inkompetent förklara hv män tycker jag är dumt, men många väringar idag får nog en sämre utb än många hv män fått...
Talar bara utifrån egna erfarenheter på senare tid...
MD650
Det verkar som en hel del tar åt sig rejält på detta forum.

Jag har inte inkomptentförklarat någon på detta forum eller har fördomar mot någon! Jag redovisar min uppfattning vilken jag hoppas är tillåtet på detta forum. Håll isär begreppen.

Jag har själv varit hvungdom en gång i tiden och har, för några år sedan i min yrkesroll, varit ansvarig för att utbilda hv.
Det jag såg där var ingen vacker syn. Självfallet så skiljer det sig . Det finns de som är mycket bra och intresserade.
Tyvärr uppfattade, jag repeterar, uppfattade jag att många var med i hv av två skäl.

* för vapnets skull och då främst tillgången till am
* uniformen.

Bägge skälen hade en stark koppling till jakt.

Ursäkta den taskiga svenskan.....men är något upprymd
mace
Var på Komp-Ö i helgen och förbrukade mängder med ammo... biggrin.gif Strid är kul sen får ni säga vad ni vill.
Med detta följer många ladda och patron ur för samtliga inblandade, måste nog säga att jag inte såg mycket fummel från någon. Den som fumlade mest var nog jag, har fortfarande AK5 i ryggmärgen. mad.gif Magasinet SKA inte ut först...

Nu får du förklara dig lite bättre MD650.
Hur då stark koppling till jakt?
Raffsec
QUOTE (mace @ May 14 2003, 01:15 )
Var på Komp-Ö i helgen och förbrukade mängder med ammo...  :D Strid är kul sen får ni säga vad ni vill.
Med detta följer många ladda och patron ur för samtliga inblandade, måste nog säga att jag inte såg mycket fummel från någon. Den som fumlade mest var nog jag, har fortfarande AK5 i ryggmärgen.  :((  Magasinet SKA inte ut först...

Nu får du förklara dig lite bättre MD650.
Hur då stark koppling till jakt?

Det MD650 menar är att en del soldater använder uniformen även när dom jagar
samt "glömmer" kvar ammo i fickorna för att använda för att övningsskjuta och skjuta in bössan i de fall dom har 7,62 vapen.Jag kan hålla med om att vissa individer inte når upp till skälig kunskaps nivå i handhavandet av vapnet.Men ändå har jag flera gånger hör posetiva reaktioner av YOFF:ar på Livgardet
Raptor
När jag var med i Hemvärnet (anno 2000) talades det om "bärsystem 2000" vilket fortfarande var ett slags stridsbälte. Tanken var att hemvärnet skulle få det. Dock kommenterade ett befäl det som: "I bästa fall 2020". Såg en prototyp och det verkade väl vettigt.

Kommer BS2000 ersättas av stridsvästen eller kommer den gamla stridsselen ersättas med bärsystem 2000? Någon som vet? (Inom hemvärnet alltså).
mace
QUOTE (Raptor @ May 14 2003, 04:08 )
När jag var med i Hemvärnet (anno 2000) talades det om "bärsystem 2000" vilket fortfarande var ett slags stridsbälte. Tanken var att hemvärnet skulle få det. Dock kommenterade ett befäl det som: "I bästa fall 2020". Såg en prototyp och det verkade väl vettigt.

Kommer BS2000 ersättas av stridsvästen eller kommer den gamla stridsselen ersättas med bärsystem 2000? Någon som vet? (Inom hemvärnet alltså).

7.gif
Nu fattar jag inte riktigt vad du menar...
Stridsselen ska ersättas med stridsväst 2000 och den är i sin tur en del av bärsystem 2000.
Sen vilket decennium detta tilldelas HV ska vi nog inte diskutera här, snarare bör vi fråga närmaste spåkärring.
jonte72
QUOTE (Raptor @ May 14 2003, 05:08 )

Bärsystem 2000 = stridsäck 2000, stridsväst 2000 och bärsäck 2000 (tross).
Pansardvärg
QUOTE (Raffsec @ May 14 2003, 02:15 )
Det MD650 menar är att en del soldater använder uniformen även när dom jagar
samt "glömmer" kvar ammo i fickorna för att använda för att övningsskjuta och skjuta in bössan i de fall dom har 7,62 vapen.Jag kan hålla med om att vissa individer inte når upp till skälig kunskaps nivå i handhavandet av vapnet.

Du menar alltså att en del HV-män stjäl materiel för att sedan använda för personligt bruk??
Har du gjort lumpen??, finns nog inte ngn här som INTE känner ngn som snodde prylar i GU(eller snodde själv kanske)
Sedan den grundläggande färdigheten på personligt eldhandvapen är ju precis lika dålig på vissa GU-förband..alla tränar inte lika mycket..har inte pengar, för lite utb-tid..då måste man starta igång med den primära utb.

Tillhör själv Insatspluton i MDS, anser att vi ligger på en nivå LÅNGT över en nymuckad värnpliktig svensk skyttesoldat......
När jag gjorde Gu, var inte det med några stjärnor precis..måttligt intresserade utav armén, tog inte till sig lika bra...det e ju viktigt men motivation...om man lär Hv-mannen istället för att säga hur jävla kass han e så lär han sig nog lite bättre....

EDIT:stavar som en hora
wolfie666
QUOTE (MD650 @ May 13 2003, 20:25 )
QUOTE (Pansardvärg @ May 13 2003, 20:11 )

De finns utrustning som Hv redan har som många hvmän inte klarar av att hantera.
T.ex. sitt eget ehv.
Låt Hv lära sig att hantera sin grundutrustning först...sedan kan man fundera på att ge ytterligare utb.

Fråga? man ska ju inte intelligensbefria folk bara för att man är hv-man. Hur jäkla svårt är det att använda en ny ryggsäck eller bärsäck? Hur krångligt är det att ha sommarkängor istället för vinterkängor. Inte behöver man vara ett geni för det nej se till att vi får utrustning så att vi inte ser ut som härken när vi övar.
Det FINNS naturligtvis mer avancerad uttrustning som man måste lära sig använda, men det är svårt och lära sig om man inte har tillgång till utrustningen. mad.gif fun_icon_nana.gif
Raptor

För att kort förtydliga min yra fråga... (eller förklara hur det kunde bli så fel.. )

Det vi förevisades i hemvärnet var ett vanligt stridsbälte med lite snajdigare fickor som satt fästa på bältet. Verkade praktiska och så. Detta kallade våra befäl/ledare för bärsystem 2000 och pratade glatt om de nya gasmaskfordralen o.s.v. Så mitt intryck av det hela var att bärsystem 2000 var ett upp-hot:at stridsbälte.

Men nu vet jag bättre. Tack för svaren. salute.gif :basker:

Lt. payne
Jag kan hålla med om att kunskapsnivån är rätt varierande, speciellt när det gäller det personliga vapnet.

Där har Hvbefälen (ursäkta Hvprefixet) = många av oss ett stort ansvar.
Vi MÅSTE agera om vi är det minsta lilla osäkra på soldatens kunskaper om sitt vapen. Hellre överinlärning än att sitta och fika.
Peronligen skulle jag vilja att varje soldat gjorde en skjutbok per år.

Även soldaterna har en skyldighet att anmäla om han eller kamraten är osäker på sitt vapen. Det handlar inte om att "knasa" varann utan att hjälpas åt.

Det låter kanske som taget ur en film men kan ändå bli vår verklighet:

Ett fungerande vapen kan vara det enda som skiljer dig från en liksäck.
Dedicated
QUOTE (Lt. payne @ May 15 2003, 07:27 )
Jag kan hålla med om att kunskapsnivån är rätt varierande, speciellt när det gäller det personliga vapnet.

Där har Hvbefälen (ursäkta Hvprefixet) = många av oss ett stort ansvar.
Vi MÅSTE agera om vi är det minsta lilla osäkra på soldatens kunskaper om sitt vapen. Hellre överinlärning än att sitta och fika.
Peronligen skulle jag vilja att varje soldat gjorde en skjutbok per år.

Även soldaterna har en skyldighet att anmäla om han eller kamraten är osäker på sitt vapen. Det handlar inte om att "knasa" varann utan att hjälpas åt.

Det låter kanske som taget ur en film men kan ändå bli vår verklighet:

Ett fungerande vapen kan vara det enda som skiljer dig från en liksäck.

Det är även min personliga åsikt att vapendrill ska och bör genomföas i stort sett var gång foket är samlat. Förra gången jag körde drill ladda/patron ur var en farbror med som gjorde rörelserna med manöverhandtaget med höger hand då det satt kvar sedan mauser-tiden.......jo, du milde! Han blev med tiden vänsterhänt han också........
Hideous
Utbildning??? Du har väl ett par ben och ett avtryckarfinger, allt annat är krusiduller!
jake the snake
QUOTE (Dahlberg @ May 13 2003, 22:53 )
Man får inte heller glömma att de som är med i Hv är ännu mer intresserade och motiverade på sin uppgift än en vanlig väring...

tror du på det själv? Tror du verkligen att alla som är med i hemvärnet är mer motiverade än vilken värnpliktig som helst? tror du att en fallskärmsjägare som har kämpat sig igenom 15 månaders helvete är mindre motiverad än en 45 årig hundförartant som är med bara för att hon får hunden betald och för att gubben också är med?
Jag påstår inte att alla hemvärnsmän är omotiverade, men en STOR andel är inte med av rätt anledning och med rätt inställning. Se helheten, inte bara er välmotiverade insatspluton.
Skånsk makaron
Så du anser även att en vanlig väring på tex ett ingenjörkomp är höjden av motivation?
Kan ju inte jämföra ett frivilligförband med HV.
Skillnaden är att alla i Hv sökt dit frivilligt.

Sluta hacka på Hv, vi vill men vi kan inte tack vare alla som inte vill visa eller lära oss något nytt.
jake the snake
QUOTE (Skånsk makaron @ May 17 2003, 14:45 )
Så du anser även att en vanlig väring på tex ett ingenjörkomp är höjden av motivation?
Kan ju inte jämföra ett frivilligförband med HV.
Skillnaden är att alla i Hv sökt dit frivilligt.

Sluta hacka på Hv, vi vill men vi kan inte tack vare alla som inte vill visa eller lära oss något nytt.

Nej, det har jag ju aldrig påstått heller eller hur!
Jag hackar inte på hemvärnet i sig, jag tycker att tanken är skitbra och att hemvärnet kan vara en stor resurs som kan täppa till där övriga försvaret och den offentliga sektorn inte räcker till.
MEN! Ni som slår er för bröstet och påstår att Hemvärnet är det enda vi har kvar i försvarsväg i Sverige idag, som påstår att alla hemvärnsmän och kvinnor är bättre motiverade än vilken värnpliktig som helst, som hellre ser en hemvärnsman vakta en flygbas än en flygbassäksoldat,
Ni har nog inte hela bilden klar för er hur det ser ut med hemvärnet idag.
Genom mitt arbete kommer jag hela tiden i kontakt med hemvärnet i hela Götaland, mest i Skåne. Jag är en av dom som både vill, och faktiskt lär er något nytt.
Men ni måste inse (och nu blir jag tjatig) att bollen ligger hos er.
Om ni har kvar dessa personer som är med bara för att få ha bössan ute, som är med bara för att gubben är med, som är med bara för att ha en fräck uniform hemma, som gillar att panga lite då och då, som motsätter sig vapen utan bara vill vara med för att få ha en tjänstehund osv. osv. då kommer ni aldrig att kunna utvecklas som organisation.
Jag lovar att det kommer att bli ändring till det bättre om ni kan ta lite förluster i numerären och börjar rensa i leden.
Jag kan räkna upp otaliga historier om saker jag har varit med om som hemvärnsinstruktör där jag helst av allt bara hade velat ta vapnet från vederbörande, ge vederbörande en kram, sagt : det blir nog bättre om du hittar en annan hobby, och skickat hem vederbörande.
Skånsk makaron
Jag har aldrig sagt eller påstått att jag hellre skulle se en hv man vid en flygbas än en bassoldat.
Nu vet jag att det bara var ett exempel som du nämnde.
Jag vet att Hv är ett komplement till "den riktiga armeen" och anser att det är en dålig förening. Varför inte skaffa en reserv?
Bonden Bengt 52 dyker kanske upp på alla övningar, tycker det är kul att panga samt flasha lite i sin M90.
Men vi behöver delar som är mer motiverade, vi som är (jag vågar påstå att jag är med där) behöver inte höra detta om Hv hit och dit. Efter ett tag så tröttnar man att hela tiden försöka visa folk att man duger, detta suger (vitsigt).
Tycker att insatsplutoner senare kompanier är ett bra steg påvägen mot detta.
Men alla behövs.
Vågar to m påstå att många i Hv har bra mer kompetens än vad många officerare har. Nu pratar jag inte om att kriga, för det har inte många av oss gjort i verkligheten. Vare sig stammisar eller hv.
Bollen kanske ligger hos oss, men lika mycket hos er "instruktörer".
Jag är utless på att öva strid mot mekaniserad fiende. Jag hade själv sprunget andra hållet vid synen av dessa. Ge oss en adikvat utbildning, övningar på detta. För det är bara ni som har resursen att göra det, vi kan inte. Vi har ett civilt liv att ta hand om med, vi kan inte göra allt samtidigt. Inte våra chefer heller, de lägger in en massa timmar som de inte får betalt för ändå. Så kom inte och skyll på oss. Vi är frivilliga, och villiga att ge upp tid som våra familjer gärna skulle vilja ha med oss att göra.
Blir så förbannad på att höra detta.
Finns fler än mig som både en eller två ggr funderat att hoppa av för att ingen gör något.
jake the snake
QUOTE (Skånsk makaron @ May 17 2003, 17:37 )
Jag är utless på att öva strid mot mekaniserad fiende. Jag hade själv sprunget andra hållet vid synen av dessa. Ge oss en adikvat utbildning, övningar på detta. För det är bara ni som har resursen att göra det, vi kan inte.

Det är ju precis det här jag menar. Folk säger att dom är trötta på viss utbildning exempelvis strid mot mekaniserad fiende. Det är kanske så att ni måste kunna det? man kan ju inte bara öva det som är roligt hela tiden, man kan ju inte bara skjuta kulspruta på saabmål hela tiden, det vinner man inga krig med.
Det är inte lätt att ge er en adekvat utbildning när er nivå är så låg. folk kommer ut på en övning, när de inser att det är repetition på edlhandvapnet samt inskjutning så blir dom besvikna och åker hem för det var för lite pang pang. Med en sån inställning kan man väl inte förväntas kunna göra någon som helst skillnad i ett krig? Förutom att spä på våra egna förlustsiffror. Alldeles för många hemvärnsmän och kvinnor tror att det är någon slags jävla lekstuga. det är det inte, det handlar om strid.
Raffsec
HV ska kunna ägna sig åt fördröjnings strid och då ingår att en HV pluton ska kunna bekämpa en mekaniserad spaningspluton och med granatgevär+pskott så kan vi det.
Skånsk makaron
[quote=jake the snake,May 18 2003, 16:43 ] [/QUOTE]
Det är ju precis det här jag menar. Folk säger att dom är trötta på viss utbildning exempelvis strid mot mekaniserad fiende. Det är kanske så att ni måste kunna det? man kan ju inte bara öva det som är roligt hela tiden, man kan ju inte bara skjuta kulspruta på saabmål hela tiden, det vinner man inga krig med.
Det är inte lätt att ge er en adekvat utbildning när er nivå är så låg. folk kommer ut på en övning, när de inser att det är repetition på edlhandvapnet samt inskjutning så blir dom besvikna och åker hem för det var för lite pang pang. Med en sån inställning kan man väl inte förväntas kunna göra någon som helst skillnad i ett krig? Förutom att spä på våra egna förlustsiffror. Alldeles för många hemvärnsmän och kvinnor tror att det är någon slags jävla lekstuga. det är det inte, det handlar om strid. [/quote]
Jag tror inte det är en realistisk tanke på att vi i Hv ska bekämpa en mekaniserad fiende. Det är inte där vår styrka ligger.
Vår styrka ligger i att vara först på plats, avspärra sedan bevaka.
Det är självmord att begära att vi med våra granatgevär och p-skott skall kunna verka mot en mekaniserad fiende.
Visst har vi dem med oss, granatgevär är ju ett av de få tyngre understödsvapnen vi har. Inte ens de pansarskytte soldaterna som utbildas idag skall verka utan understöd mot mekaniserad fiende.
Tycker att inom dessa ramar skall vi verka inom, inte som ett pansarskytte förband.
Den låga utbildningen vi har?
Jag själv låg som Pb i ett säkförband, vår Pc är gränsskyddsjägare. Vi har allt ifrån stridsvagnsförare till kustjägare i vår pluton. Tycker i så fall att vi är mer versitila än många "vanliga" armé förband. Dessutom har vi en låg medelålder (32 år).
Sedan tycker jag det är jävligt illa att se att DU som instruktör ser ned på oss.
Objektivitet, se vad vi kan göra. Och inte tvärtom....
jake the snake
QUOTE (Skånsk makaron @ May 18 2003, 17:44 )
Jag själv låg som Pb i ett säkförband, vår Pc är gränsskyddsjägare. Vi har allt ifrån stridsvagnsförare till kustjägare i vår pluton. Tycker i så fall att vi är mer versitila än många "vanliga" armé förband.

Ja, men jag menar ju inte enskilda välmotiverade plutoner. Jag menar den stora massan. du måste förstå att bara för att din pluton kanske är bra, så innebär inte det att alla plutoner är det. Se helheten, inte bara din synvinkel.
Vad jag menar är att när så många är så dåliga (oengagerade, lata, likgiltiga) så kan man aldrig komma någonstans. Skär bort de delar som inte håller måttet och se till att resten håller samma klass som din pluton. då kanske vi får ett hemvärn att räkna med.
softfeel
QUOTE (jake the snake @ May 18 2003, 17:55 )
Skär bort de delar som inte håller måttet och se till att resten håller samma klass som din pluton. då kanske vi får ett hemvärn att räkna med.

Är det ett "smalare men vassare" hemvärn du är ute efter, jake the snake?
jake the snake
QUOTE (softfeel @ May 18 2003, 17:58 )
Skär bort de delar som inte håller måttet och se till att resten håller samma klass som din pluton. då kanske vi får ett hemvärn att räkna med.

Nja, det får gärna vara stort, men för fan se till att det är vasst. Just nu är det inte det (Förutom välmotiverade och drillade undantag natruligtvis.... tjat tjat tjat.)
Skånsk makaron
QUOTE (jake the snake @ May 18 2003, 18:01 )
QUOTE (softfeel @ May 18 2003, 17:58 )

Nja, det får gärna vara stort, men för fan se till att det är vasst. Just nu är det inte det (Förutom välmotiverade och drillade undantag natruligtvis.... tjat tjat tjat.)

Jag förstår vad du menar, det enda jag är trött på är allt hackande på oss alla. Visst hackande förstår jag, tro mig. Men det är vi alla som får den.
Alla inkluderas i Hv prefixen, de som vill och kan. Även de som inte vill, eller vill lära sig.
Stimulans behövs, där är det stora felet. Samt ibland bristen på adekvat utbildning, jag förstår utbildningspoängen med strid mot mekaniserad fiende. Men bevakning då?
Fruktansvärt tråkigt tycker många. Stå i skogen å titta på ett förråd...
Men så bidrivs inte bevakning längre, tycker det är kul med sensorer och larmminer.
Mer av detta!

Jake, no hard feelings. Men jag blir upprörd av att alla dras över en kant.
wolfie666
QUOTE (Skånsk makaron @ May 18 2003, 17:44 )
Jag själv låg som Pb i ett säkförband, vår Pc är gränsskyddsjägare. Vi har allt ifrån stridsvagnsförare till kustjägare i vår pluton. Tycker i så fall att vi är mer versitila än många "vanliga" armé förband.

Ja, men jag menar ju inte enskilda välmotiverade plutoner. Jag menar den stora massan. du måste förstå att bara för att din pluton kanske är bra, så innebär inte det att alla plutoner är det. Se helheten, inte bara din synvinkel.
Vad jag menar är att när så många är så dåliga (oengagerade, lata, likgiltiga) så kan man aldrig komma någonstans. Skär bort de delar som inte håller måttet och se till att resten håller samma klass som din pluton. då kanske vi får ett hemvärn att räkna med.

Har du något bra förslag på hur man ska "skära" bort det "dököttet" som finns? Jag håller med dig bort med alla wannebees. Jag annser att det skall ställas högre fyskrav, deltagande vid övningar samt tuffare befälsutbildning. :basker: horny.gif fun_icon_nana.gif
jake the snake
QUOTE (Skånsk makaron @ May 18 2003, 18:08 )
Men bevakning då?
Fruktansvärt tråkigt tycker många. Stå i skogen å titta på ett förråd...
Men så bidrivs inte bevakning längre, tycker det är kul med sensorer och larmminer.
Mer av detta!

Håller helt med dig i detta. Självklart är Bevakning en sak vi ska öva med hemvärnet, givetvis så avancerad bevakning som det bara är möjligt. Jag är bara glad om det blir så, för då hittar hemvärnet en nisch som Försvaret i övrigt inte prioriterar så högt, och kan göra det till "sin" nisch.

Det jag ibland blir förbannad på är attityden: "Det var bara bättre förr/ Ingen värnpliktig nuförtiden är något att ha längre/ Vi ska ha PBV:er i hemvärnet/ Vi är den enda riktiga armén i Sverige."
Armén kan inte ta hemvärnets uppgift, eftersom vi inte har hemvärnets lokalkännedom
Hemvärnet kan inte ta Arméns uppgift, eftersom de inte den Eldkraft, den Rörlighet och det Skydd som krävs.
jake the snake
QUOTE (wolfie666 @ May 18 2003, 19:41 )
Har du något bra förslag på hur man ska "skära" bort det "dököttet" som finns? Jag håller med dig bort med alla wannebees. Jag annser att det skall ställas högre fyskrav, deltagande vid övningar samt tuffare befälsutbildning.  :basker:  horny.gif  fun_icon_nana.gif

Ställ krav.

På Enskild hemvärnsman/kvinna: Obligatorisk närvaro vid utbildning. Och då menar jag inte 20 h. om året. jag menar mer än det. Om hemvärnet inte är intressant då, ja då kanske det inte är så att man ska hålla med hemvärnet. då tillför man inget utan är en belastning.

På Befälen: Obligatorisk närvaro vid befälsutbildning. Rätt man ska vara chef, inte den som alltid varit det. Genomgå ledarskapsutbildning exempelvis UGL:kursen.

På Officerare och instruktörer: Se till att de lär er det ni behöver lära er. De utför ett beställningsjobb, det är ni som beställer. Se till att ni VILL lära er det ni behöver.

På Försvarsledning och Politiker: Få dem att inse att bredd inte alltid går för spets. Man behöver kanske inte ha ett så stort antal bataljoner, om det inte finns kompetent personal att fylla dem alla. Det är en känslig sak hos mässingen det här med att tala om att skära ner på hemvärnet.

Slutlligen det viktigaste av allt:

Du får två alternativ.

Scenario: det är krig, och du kommer för första gången i ditt liv att gå i skarp strid på liv och död.
Du betecknar dig själv som en duktig soldat och kan ditt hantverk.

Alt 1: Din enhet består av 30 man, varav 10 inklusive du själv är duktiga soldater. Resten kom aldrig på övningarna, har inte koll på sin vapenhantering, fältmässighet är ett skämt, efter en natt i fält åker två hem, moralen är under all kritik.

Alt 2: Din enhet består av 10 man. Alla, inklusive dig själv är duktiga soldater. Alla har varit med på de obligatoriska övningarna, Alla är säkra på vapenhantering och goda skyttar, alla vet hur man för sig som en krigsman i skogen, ni är motiverade och moralen är god.

Vilket alternativ skulle du välja?

Sensmoral: Kvalitet är kanske bättre än kvantitet. Skit i om folk hoppar av om det ställs krav, Du vill nog inte ha dom brevid dig i värnet om det skulle bli allvar.
Skånsk makaron
QUOTE (jake the snake @ May 18 2003, 19:43 )
Det jag ibland blir förbannad på är attityden: "Det var bara bättre förr/ Ingen värnpliktig nuförtiden är något att ha längre/ Vi ska ha PBV:er i hemvärnet/ Vi är den enda riktiga armén i Sverige."
Armén kan inte ta hemvärnets uppgift, eftersom vi inte har hemvärnets lokalkännedom
Hemvärnet kan inte ta Arméns uppgift, eftersom de inte den Eldkraft, den Rörlighet och det Skydd som krävs.

Hv är både till namn och förband knutet till ett geografiskt område, och skall inom det verka.
Bättre och mer tillämpade övningar efterlyses, det finns mycket vi kan lära varandra. Som de intruktörer vi har kommer nästan uteslutande från pansar. Inget fel i det, men vi är inget mekaniserat förband. Lätt infanteri på sin höjd, nog med det.

Det vi behöver är folk som uppskattar vad dom gör, och vill lära sig. Men jag tror det går båda vägar. Mer övningar inom det område som vi skall verka inom, lära sig det. Tillämpa, öva.
Det finns ingen "Le grande armee" längre, låt oss verka efter det med.
Mer övningar i bevakning och hur man sköter detta efterlyses. Använd de resurser som finns båda av instruktörer och manskap. Då tror jag det kommer lösa sig. Ingen gammal pansarofficer som körde 103 bestämma allt. Färdigsvamlat...

Edit: Lite seeen av mig, håller fullständigt med dig Jake. Vi är överens, men vi kan inte förändra detta på en dag. Kommer ta tid för våra kära folkvalda att inse detta. Men dagen kommer förhoppningsvis.

smile.gif
jake the snake
QUOTE (Skånsk makaron @ May 18 2003, 20:17 )
Ingen gammal pansarofficer som körde 103

Du menar väl inte mj Jan Åke Andersson kanske??? :P :P :P :P
Skånsk makaron
QUOTE (jake the snake @ May 18 2003, 20:19 )

Nu nämner jag inga namn, finns en del till......

Lite trängbefäl mm..
Dedicated
QUOTE (jake the snake @ May 18 2003, 20:19 )

Oooops.....inte bråka med majoren Andersson! Då jäklar........
Lt. payne
QUOTE (Fyhr @ May 19 2003, 11:27 )
Oooops.....inte bråka med majoren Andersson! Då jäklar........

Jag har sett när en kompanichef blev upptuktad av ovannämnda Major bong.gif

Kan bara säga en sak om honom, Går vi i krig vill jag ha honom som chef. salute.gif
Raffsec
Jag har fått lära mig att en HV-pluton ska kunna bekämpa detta

- en sabotage grupp eller
2 pansarskytte fordon och som sagt vi pratar fördröjningsstrid att slå ut spanings fordon är inte vidare svårt med P-skott och granatgevär
ERI
QUOTE (Raffsec @ May 19 2003, 13:48 )
Jag har fått lära mig att en HV-pluton ska kunna bekämpa detta

- en sabotage grupp eller
2 pansarskytte fordon och som sagt vi pratar fördröjningsstrid att slå ut spanings fordon är inte vidare svårt med P-skott och granatgevär

Utdrag ur utredningen "Hemvärnet efter 2004"

"4. Förmågor och uppgifter
Hemvärnets viktigaste uppgifter i framtiden är att bevaka, skydda, ytövervaka och
stödja samhället. Detta innebär att alla hemvärnsförband skall utbildas för att kunna lösa
dessa huvuduppgifter och förmågor.

Därutöver efterfrågas ett antal tilläggsförmågor vilket innebär att ett fåtal
hemvärnsplutoner och alla hemvärnsinsatsplutoner måste ges längre utbildningstid.

Uppgifter skall kunna lösas av samtliga hemvärnsförband inom hela MD-gruppens
område och för insatsförbanden inom hela MD område beroende på var behovet
uppstår.

Hemvärnsförbanden bör ges uppgifter i det nätverksbaserade försvaret som att betjäna
sensorer avsedda för ytövervaknings- och underrättelseuppgifter.
Hemvärnsförbanden är ett av de förband som finns tidigt gripbara och över hela ytan.
Den lokala förankringen och kunskapen bör tillvaratas.

C MD prioriterar och fastställer uppgifter till hemvärnsförbanden.

4.1 Huvuduppgifter för alla hemvärnsplutoner - utbtid 20 tim

# bevaka anläggning eller (skydds)objekt
# skydda anläggning eller (skydds)objekt mot sabotageförband
# ytövervaka
# stödja samhället.

4.2 Alternativa tilläggsuppgifter för hemvärnspluton(+) - utbtid 30 tim
Utöver ovan uppgifter skall en hemvärnspluton med 30 tim utbildningstid kunna lösa
någon av följande uppgifter:

# utföra fältarbeten
# gränsövervaka
# starta upp och betjäna anläggning
# transport- och trafikleda.

4.3 Uppgifter för hemvärnsinsatspluton - utbtid 60 tim
Utöver ovanstående uppgifter skall en hemvärnsinsatspluton kunna lösa en eller flera av
följande uppgifter:

# försvara terrängavsnitt/knutpunkt
# verka som eldobservatör
# målutpeka
# transportskydda materiel
# eskortera personal
# beredd ingå i insatskompaniledning."

Hela dokumentet finns för nerladdning
här

/ERI
"Insats Hv" nisse
QUOTE (MD650 @ May 13 2003, 19:04 )

smile.gif

camo.gif
Inte för att verka som moraltanten... men HV har utvecklats till något riktigt stort och bra och är inte längre bara gamla gubbar som super och skjuter med gevär. jag gick med i HV i vintras och hamnade i en insatspluton och det är inga över 30 där, alla har miitär utbildning och kompetens. 90 systemet finns redan ute, för den ordinarie HV mannen är det bara 90 hjälmen och sommarkängan som fattas. innan 2004 kommer bärsystem 2000, basker, rödpunktsikte, PSG90, nya fordon att tillkomma. Så kom inte här och snacka skit om något du uppenbarligen inte vet något om. Jag sätter hellre ett vapen på en erfaren Hv man än en liten snorvalp som precis slutat med blöja
Pingo
QUOTE ("Insats Hv" nisse @ May 19 2003, 15:46 )
QUOTE (MD650 @ May 13 2003, 19:04 )

smile.gif

camo.gif
Inte för att verka som moraltanten... men HV har utvecklats till något riktigt stort och bra och är inte längre bara gamla gubbar som super och skjuter med gevär. jag gick med i HV i vintras och hamnade i en insatspluton och det är inga över 30 där, alla har miitär utbildning och kompetens. 90 systemet finns redan ute, för den ordinarie HV mannen är det bara 90 hjälmen och sommarkängan som fattas. innan 2004 kommer bärsystem 2000, basker, rödpunktsikte, PSG90, nya fordon att tillkomma. Så kom inte här och snacka skit om något du uppenbarligen inte vet något om. Jag sätter hellre ett vapen på en erfaren Hv man än en liten snorvalp som precis slutat med blöja

Två fel...prickskyttegevär 90 kommer inte att tilldelas Hv. Ett antal har tillförts Hv i utbildning och utvärderingssyfte...läs i utredningen bla så får du samma svar. Nästa fel..nya fordon..nope..däremot kommer man att fram till 2010 att undersöka saken.
Capt
1,5 fel Pingo;

Läs vad ÖB har BESLUTAT!
...TILLDELNING av prickskyttegevär 90 för utbildning, dock är inte prickskytten organisatoriskt placerad ännu.
...fram till perioden 2006-2010 nyttjas TGB, därefter måste ett nytt enhetsfordon anskaffas. Dock kan det för insatsorganisationen bli aktuellt med tidigare anskaffning.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.