QUOTE (gpd @ May 13 2003, 12:04 )

Planerna var att fortsätta med åtminstone två ytterligare enheter av Hallandstypen, men detta visade sig vara för dyrt. I stället så projekterade Östergötlandsklassen med en äldre 12 cm pjäs (m/44) utan automatladdning. Likaså så tog man bort möjligheten till sjömålsrobot samt 57 mm pjäsen och två 40mm pjäser.
Östergötlandsklassen hade väl från början inte mindre än 7 st 40 mm m/48? Det var väl först i och med ombyggnaden med lvrobot på 60-talet som antalet 40 mm pjäser reducerades från sju till fyra.

Bofors 12 cm pjäs med 80 plugg per minut och ett eldrör ( i stället för 12/50 två eldrör 44 plugg/eldrör och minut) var enligt obekräftade källor avsedd för ett svenskt korvett/fregatt projekt som ej genomfördes. Den såldes bland annat till Finland och till Indonesien(tror jag) som fartygspjäs, jeg vet inte hur mycket av denna som sedan följde med til KA:s 12/70 system.
Nej, det är två helt olika pjästyper det rör sig om. Bofors 120 mm TAK (TornAutomatKanon) L/46 som finns/fanns på finska korvetter och indonesiska fregatter har mycket lite med svenska korvett eller fregattprojekt att göra, utan var ett privat initiativ från Bofors där man modifierade 120 mm lvpjäs 4501 för att kunna användas på mindre örlogsfartyg ned till ca 600 ton. Pjäsen hade en kupol av 4 mm stål och vägde bara 28 och ett halvt ton, och håller väl vad jag vet fortfarande rekordet vad gäller eldhastighet bland medelsvåra marinpjäser. Enligt
Mats' Gun Page så adopterades prototypen av den landburna versionen som
12 cm Luftvärnsautomatkanon 4501 och var i bruk till början av 90-talet. Den ska bl a ha skyddat Bofors anläggningar i Karlskoga.
Den enkla marina 120 mm pjäs som Bofors utvecklade för ett framtida svenskt jagar- eller fregattprojekt hade beteckningen TAK 120 L/50 -93. World Naval Weapon Systems har följande att säga om denna intressanta pjäs:
Bofors also developed a single automatic mount of this caliber, designated TAK 120 L/50 -93, for destroyers and frigates. In Swedish service, this mount would have replaced the twin 120/50 in a later-generation destroyer, but that project died when Swedish naval policy shifted to an emphasis on small coastal craft and submarines. Rate of fire was 70 rounds/min (with a water-cooled barrel), using twin-drum magazines below the mount; range was 21,000+ m (time to 10,000 m was 19,2 seconds). Elevation limits were +78 / -10 degrees. Training speed was 40 deg/sec (elevating speed 30 deg/sec). Total mount weight was 57 tons, including the foundation (with control room) and 300 rounds, and the gunhouse was built of 10 mm steel. Each round weighed 40 kg. The entire mount could be laid by one man, and the gun was liquid-cooled so that it could sustain a high rate of fire. The turret had an unusually low profile. Ammunition feed was by a dual swinging arm (as in the twin 120 mm gun). The crew was limited to three. Work began about 1956, the goal being a single self-contained unit including on-mount fire control (as in the contemporary U.S. GUNAR), firing 60 round/min. This weapon is interesting as an example of what might be possible if the Swedish navy continues towards larger craft, as it now seems to be doing.

Sverige gjorde försök ( tidigt 60-tal ) med pjäsen som lv-pjäs till lands, i stället för de på den tiden inte fullt utvecklade robotsystemen. Den var dock för tung och skjuttiden på de avstånd som avsågs var för lång för att kunna garantera tillräcklig träffsannolikhet mot manövererande mål.
Återigen enligt
Mats' Gun Page så antogs i alla fall prototypen som
12 cm Luftvärnsautomatkanon 4501 och var i bruk till början av 90-talet, men den var alltså
inte den landburna versionen av den projekterade marinpjäsen för det framtida svenska jagar- och fregattprojektet. Hoppas att jag gjort mig förstådd.
/Per