Help - Search - Members - Calendar
Full Version: PTGB
SoldF.com Forum > SoldFs Garnison, C Isgubbe > SoldF.com
granQ
Då sidan heter person och länken i menyn heter Pansar så börjar man undra.. vad är rätt?
Skuggan
PTGB = Personterrängbil
PaTGB = Pansarterrängbil
The Swede
??????
7.gif

The Swede
Max
Det är den här du funderar över, eller? http://www.SoldF.com/ptgb5_gwt.html
granQ
av någon anledning så blev mina öäå inte så vackra. Men japp Max. Sidan heter person men länken heter pansar..
|lj|
rätta mig om jag har fel, men på sidan står det gelände Wagen, ska de inte stå geländewagen ? ! Eller ska de särskrivas? (verkar inte va särskrivet på mercedes hemsida) ?!
Hotel Charlie One
Det har mycket riktigt blivit lite fel. Den heter Geländewagen och är en PERSONterrängbil och inget annat. Förmodar att Svensk varit lite pömsig när han gjorde detta men i vanlig ordning fixar han snart till det.
106
QUOTE (Skuggan @ May 12 2003, 18:16 )
PTGB = Personterrängbil
PATGB = Pansarterrängbil

Mycket riktigt är det så FM har förkortat det idag men samtidigt är
Pbv = Pansarbandvagn
Bv = Bandvagn
P-skott = Pansarskott
Pv = Pansarvärn
P4 = Pansar(regemente) 4
Pb = Pansarbil

Enligt övriga förkortningar borde alltså P betyda pansar. Men i det här fallet har FM gjort bort sig. Om personterrängbil skall förkortas Ptgb, vad är då en vanlig Tgb? Vad fraktar man i Tgb11 om inte personer?

FMs förkortningar går bara inte att bli klok på.
henke
Ojoj! GÖR OM - GÖR RÄTT!
Det har ju blivit helt fel...

Blev informerad på chatten om att jag glömt lägga till Ptgb5 i menyn och när jag gjorde det så blev det lite fort och fel....
:-D Pansar....nja kanske inte riktigt...

Tack för upplysningen/Henke

Edit: Nu ere fixat!
-Rätt i meny
- GELÄNDEWAGEN
Fu.Bar
QUOTE (106 @ May 12 2003, 22:56 )
Vad fraktar man i Tgb11 om inte personer?

En hel del.

Skämt åsido, det är inte första gången som bokstaven p i en förkortning ska uttydas person. Tänk bara på 11:ans föregångare, personlastterrängbil 903 (pltgb 903), "valpen".

Tycker inte att FM gjort bort sig här, det gäller att hålla reda på hur förkortningar definieras. Om vi t ex bestämmar att:

1. automatkarbin förkortas ak
2. automat- förkortas a-

...så betyder det inte automatiskt (aiskt) att karbin förkortas k. Än mindre säger det att ett k i en förkortning ska uttydas karbin. Men, om vi dessutom definierar även detta så gäller det naturligvis.

Så då säger vi väl att
pansar- förkortas pa-
pansarvärn förkortas pv
terrängbil förkortas tgb
pansarbandvagn förkortas pbv
personterrängbil förkortas ptgb
osv

Pansarterrängbil behöver då inte definieras utan blir patgb enligt ovanstående satser. Och inget strider mot något annat.
106
QUOTE (Fu.Bar @ May 14 2003, 03:25 )
Så då säger vi väl att
pansar- förkortas pa-
pansarvärn förkortas pv
terrängbil förkortas tgb
pansarbandvagn förkortas pbv
personterrängbil förkortas ptgb
osv

Pansarterrängbil behöver då inte definieras utan blir patgb enligt ovanstående satser. Och inget strider mot något annat.

Men det är mycket vanligare att pansar forkortas p-, så istället för en massa undantag kan man väl bara definiera det så att pansar förkortas p- förutom när det gäller terrängbilar. Då får man många färre undantag.
Självklart får man alltid sätta förkortningen i sitt sammanhang men om man inte har en aning om vad ptgb5 är kan man mycket väl tro att den är bepansrad.
Fu.Bar
Du har en poäng där, 106. Men som tur är behöver vi inte diskutera vad som borde heta vad, ty chefen har redan bestämt åt oss:

pa- är pansar-
P är punkt
ptgb är personterrängbil
pb är numera personbil, allt enligt SoldF (boken).

Håller väl lite med om att Geländewagen kunde kallats tgb rätt och slätt, men man ville kanske understryka att den inte är lika mångsidig som nuvarande tgbilar. Jag skulle gillat "terrängpersonbil" bättre. tgpb 5.
106
salute.gif
Jag får väl gilla läget.
Inte för att det stör mig så mycket ändå, jag börjar bli van vid att förkortningarna kan vara mycket förvirrande.
Lfskbat
Lite fler förkortningar... förvisso heeeelt onödiga i det moderna försvaret biggrin.gif

Raptgb=Radiopersonterrängbil (Terrängsugga clap.gif )
SAV=Stormartillerivagn (Sveriges svar på Stug)
Lvkv=Luftvärnskanonvagn (Synd att vi inte har sådana kvar)
Pvkv=Pansarvärnskanonvagn (ett mjölkpaket med kanon :P )
Ikv=Infanterikanonvagn (Urtuff...)
Ag=Automatgevär (Finns x-antal gamla befäl med så kallad "AG-finger")
Kg=Kulsprutegevär (Den amerikanska BAR:en... helt underbar)
Noname
QUOTE (Lfskbat @ Jul 19 2006, 00:26 ) *
Lite fler förkortningar... förvisso heeeelt onödiga i det moderna försvaret biggrin.gif

...
Lvkv=Luftvärnskanonvagn (Synd att vi inte har sådana kvar)
...

Jodå!
lvkv
Olle P
Sedan finns ju de lite längre förkortningarna jag stött på:
pltgb (personlastterrängbil, t ex 903 och 911)
pvpjtgb (pansarvärnspjästerrängbil, t ex 9031 och 9111)

/Olle
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.