Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hemvärnet
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2
Dahlberg
Notera att denna tråd INTE är till för att diskutera hemvärnets basker, en sådan tråd finns redan...

Denna tråds syfte är att göra reklam för högvakten, i detta fall Upplandsgruppens hemvärn, som går på Stockholms Kungliga slott på lördag, den 17:e maj (kl. 12). Anledningen till att jag meddelar detta är att jag har sett att både baskerstuk och andra moment under hemvärnets högvakt har varit starkt kritiserat (Med all rätt). Nu vill jag slå tillbaka kritik.

Med hjälp av två befäl (Lt. Rylander och Sg. Hagson) från K1 har Upplandsgruppen (jag) blivit drillade på vapenrörelser och annat, och kan nu jämföras med andra "vanliga" förband med värnpliktiga (Alltså inte värnpliktiga från exempelvis från K1). Snygg baskerstukning har varit obligatorisk.

Om Ni nu får för Er att titta på detta så skall det tilläggas att det är TVÅ högvakts-träningshelger (+ erfarenheter från förra året) som står bakom.

Dahlberg
Hallå, nu har det varit 40 visningar på den här sidan och ingen har skrivit någonting... Beror det på att folk inte läser allt och tycker att det är skitråkigt eller? Nånn kan väl i varje fall skriva typ "Det skiter väl jag i..." eller "Åh, vad kul..." eller nått sånt...

panzerkampfwagen
Tycker det ska bli kul o kommer att va där o kolla ifall jag kommer från jobbet.
2Sharp
Herre gud vilket menlöst inläggg.. killen modererar och borde ju veta bättre...

Nä, helt rätt att man övar ordentligt, jag tycker dock att endast 2 helger verkar lite?
Under min GU övade vi i typ en vecka, och det dög väl..
Men jag vet ju inte vilken bakgrund ni har såklart.

Högvakten är det absolut tråkigaste blyg.gif jag gjort sedan jag föddes (31 år sedan) och jag hade inte gjort om det frivilligt...

Lycka till smile.gif
Fu Dahlberg
QUOTE (2Sharp @ May 12 2003, 18:52 )

????

Förväxlar du två personer nu, eller har jag missat något ;)

//Fu Dahlberg

Oj bananen!!!! fun_icon_nana.gif och en sådan :hvbasker:
2Sharp
QUOTE (Fu Dahlberg @ May 12 2003, 18:20 )

????

Förväxlar du två personer nu, eller har jag missat något ;)

//Fu Dahlberg

Oj bananen!!!! fun_icon_nana.gif och en sådan :hvbasker:

Nä, jag bara retas med dig smile.gif med tanke på ditt andra inlägg, men jag hann inte först, crap.. smile.gif

Synd att jag inte bor i Stockholm, annars hade jag kommit o kikat.

Bananen är ju.. eh? fin navy2.gif
Speedy2
Hallå, nu har det varit 40 visningar på den här sidan och ingen har skrivit någonting... Beror det på att folk inte läser allt och tycker att det är skitråkigt eller? Nånn kan väl i varje fall skriva typ "Det skiter väl jag i..." eller "Åh, vad kul..." eller nått sånt...

Hallå Dalberg det står ju i forumets regler att man inte får skriva den typen av inlägg.

Fan mad.gif Jag kan inte göra en så där snygg kopiering av inlägg
kan någon hjälpa mig?
nilsson
QUOTE (Speedy2 @ May 12 2003, 22:01 )

Hallå Dalberg det står ju i forumets regler att man inte får skriva den typen av inlägg.

Fan  mad.gif  Jag kan inte göra en så där snygg kopiering av inlägg
kan någon hjälpa mig?

Använd "citat-knappen" uppe i högra hörnan på det inlägg du vill citera. biggrin.gif
Pingo
Gött mos!
Se till att det blir snygga bilder till internet. Rätt buret mycket vunnet!
Gör oss en tjänst med...eftersom ni går 17:e maj..så se till att INGA norska flaggor finns på slottet smile.gif
106
QUOTE (Dahlberg @ May 12 2003, 16:33 )

Kan ju bero på att det är ett påstående om att ni skall gå högvakt och ingen frågeställning att ha en diskussion kring. Dessutom har du svarat på frågan om drill och tydligt meddelat att det inte skall vara en sådan diskussion i den här tråden. Alltså finns det ingenting att tillägga eller svara på.
Hoppas det går bra, annars får du väl höra det på forumet efteråt. Det är säkert någon på forumet som hittar en bild med något fel på (0,13 grader för liten vinkel mellan fötterna i enskild ställning, siktet inställt på fel avstånd eller liknande).
Dahlberg
...Nä, helt rätt att man övar ordentligt, jag tycker dock att endast 2 helger verkar lite?
Under min GU övade vi i typ en vecka, och det dög väl..
Men jag vet ju inte vilken bakgrund ni har såklart...

Jovisst, 2 helger (eller om man ska vara mer exakt: 4,5 dagar) kan kanske vara lite, om man är en ointresserad väring. Nu är ju alla (nästan) dårar som ska gå högvakten ganska motiverade att göra detta snyggt. Man får inte heller glömma att vi gjorde detta för ett år sen, då sitter det faktiskt lite kvar. Vi har ju även haft två stycken befäl som BARA utbildar till högvakten, så dom kan sin sak... Så jag håller tummarna...

Jag kan ju förresten lägga upp lite snygga bilder sen om nånn vill...

Ur svenska hjärtans djup en gång
en samfälld och en enkel sång,
som går till kungen fram!
Var honom trofast och hans ätt,
gör kronan på hans hjässa lätt,
och all din tro till honom sätt,
du folk av frejdad stam

:hvbasker:
Lt. payne
Det går nog bra,Dahlberg! smile.gif

Håller med Pingo, se till att norrmännen håller sig långt borta med flaggor och luskoftor! smile.gif
Dahlberg
QUOTE (Lt. payne @ May 13 2003, 09:47 )
...se till att norrmännen håller sig långt borta med flaggor och luskoftor...

Jodå... Vi har fått specialorder att omhänderta alla norrmän som visar sig inom en radie av 1 km från slottet... Vi har även en hemlig styrka på ca 350 man som sitter lite här och var (med goggles på natten) och undanröjer norrbaggarna... Vi har dessutom införskaffat enormt stora högtalare som vi ska montera upp på borggården som spelar upp roliga historier om norrmännen, så att det hörs över hela vår fina Kungliga Hufvudstad... Vi har även fått order att låtsas att inte förstå norska, så att de blir ointresserade och åker hem...

Viva la Suecia! biggrin.gif
Vakten_F4
QUOTE (Pingo @ May 12 2003, 22:37 )
Gör oss en tjänst med...eftersom ni går 17:e maj..så se till att INGA norska flaggor finns på slottet smile.gif

Ännu bättre, hissa Unionsflaggan!

Nån som vet var man kan köpa en sån förresten??

Edit: Bra Dahlberg! (med goggles på natten), har sett ett par inlägg på väldigt kort tid där man istället skulle använda en sökmotor för att se bra på natten!
Dahlberg
QUOTE (Vakten_F4 @ May 13 2003, 11:09 )
QUOTE (Pingo @ May 12 2003, 22:37 )
Gör oss en tjänst med...eftersom ni går 17:e maj..så se till att INGA norska flaggor finns på slottet :)

Ännu bättre, hissa Unionsflaggan!

Nån som vet var man kan köpa en sån förresten??

Edit: Bra Dahlberg! (med goggles på natten), har sett ett par inlägg på väldigt kort tid där man istället skulle använda en sökmotor för att se bra på natten!

Eftersom jag använde GOOGLE och sökte så hittade jag en sida med unionsflaggan... Du kan väl skicka ett mess dit och fråga om Du får köpa flaggan... Jag håller med dej att det vore ballat att äga en...

Uttern
Lycka till. Men med tanke på hur många petimetrar som huserar på detta forum är det väl tveksamt om ni kommer klara er utan kritik. Med med :basker: på rätt sätt så kanske, kanske, vi får se.

Uttern
Dahlberg
Nu har Vi gått högvakten... Hoppas någon såg och vill kommetera... Jag lägger upp lite bilder här sen...

APC-mannen
Enligt www.mdm.mil.se/upplandsgruppen så gick det ju bra:

"Lovorden var många, Chefen Livgardet och Chefen Garnisonsavdelningen sade att det var "den absolut bästa hemvärnshögvakt" man någonsin sett. "Detta var något utöver det vanliga - ett föredöme för Hemvärnet" sade Chefen för Garnisonsavdelningen, övlt Urban Swalbe."
dalkarl
Ja det får man väl se som bra kritik. Övlt Swalbe (eller Schwalbe??) har ju varit med ett tag.
Puffen
Ja helt illa gick det ju inte.....

Men det var ju sååå tråkigt att det inte vart så mycket att göra på natten...

Inte ett enda falsklarm från skattkammaren....

men det blir säkert bättre nästa år.
Dahlberg
En hemvärnssoldat med korrekt klädsel:

Försök att hitta några kantarellmössor här:

Kolla in allas vänsterfot... om nånn tycker att vi inte går i takt, då är det konstigt... Uppmärksamma även våra två fina mördarhundar, en Rottweiler och en Schäfer...

Glöm inte heller att läsa här:
Upplandsgruppen

Dedicated
Hallejula, det finns HOPP! Bra jobbat!

:hvbasker: :hvbasker: :hvbasker: :hvbasker: :hvbasker: :hvbasker: :hvbasker:
106
Se där ja. Utifrån Dahlbergs bilder ser det bra ut, såg det förstås inte i verkligheten.
Menige Ryan
Man får grattulera upplandsgruppen till en väl utfört Högvakt.
Härligt!!
biggrin.gif
111 SSK BAT
Jo Dahlberg det så rätt skapligt ut när ni marscherade mot Slottet. Jag och en kollega från Livgardet låg efter er från Dramaten till NK. Sedan tittade vi på er på slottet.

Uniform och allmänt intryck var förbannat bra. 5a i betyg. Bättre än de flesta GU förband.

Avlösningen var också föredömlig. Se ovan.

Takten var bra vid slottet men nere på hamngatan såg det inte klockrent ut. Armpendlingen var i otakt i leden och även mellan leden. Det var dock åtgärdat när ni kom till slottet.

På det stora hela var det ändå en exemplariskt utförd högvakt.

Gratulerar.
Dahlberg
QUOTE (111 SSK bat @ May 19 2003, 20:06 )
Jo Dahlberg det så rätt skapligt ut när ni marscherade mot Slottet. Jag och en kollega från Livgardet låg efter er från Dramaten till NK. Sedan tittade vi på er på slottet.

Uniform och allmänt intryck var förbannat bra. 5a i betyg. Bättre än de flesta GU förband.

Avlösningen var också föredömlig. Se ovan.

Takten var bra vid slottet men nere på hamngatan såg det inte klockrent ut. Armpendlingen var i otakt i leden och även mellan leden. Det var dock åtgärdat när ni kom till slottet.

På det stora hela var det ändå en exemplariskt utförd högvakt.

Gratulerar.

Jag tackar hjärtligast för Din uppmärksamhet, att Du verkligen tog Dej tid att kolla på oss... Visst finns det en del att anmärka på, och armpendlingen är svår att få helt bra (Vilket man faktiskt ser på en av bilderna)... det är ju faktiskt inte bara unga människor med, så alla är inte lika viga i armarna...

Nu är det ju bara MÖP:ar, väringar och andra störda personer som ser de små fel högvakten gör. Tänker man efter så är det nog till 98% individer från det civila mörkret som ser på högvakten, och de vet ju inte hur man ska se felen...
111 SSK BAT
Det var mest av en slump som vi såg er. Vi kom tillbaka från en rek och såg att det var ett hv förband som gick högvakt, så då var vi tvungna att utföra en flygande inspektion.
Vakten_F4
Snyggt!!

Vakten_F4 gör salute.gif åt högvakts- :hvbasker:
Pingo
Gratulerar! Skönt att se ngt bra...väger upp min hemska upplevelse i helgen.
:hvbasker: :hvbasker: :hvbasker:
Dedicated
QUOTE (Pingo @ May 20 2003, 00:38 )
:hvbasker:  :hvbasker:  :hvbasker:

@Pingo

Du vet att du måste genomföra avlastnings-samtal efter hemska upplevelser så BERÄTTA!
Groaghach
Följde med från Strandvägen till Slottet och såg inget som jag tycker att man kan anmärka på. Det såg faktiskt bra ut.

En hel del tjejer som var med. Det är positivt.
Pingo
QUOTE (Fyhr @ May 20 2003, 10:31 )
QUOTE (Pingo @ May 20 2003, 00:38 )
:hvbasker:  :hvbasker:  :hvbasker:

@Pingo

Du vet att du måste genomföra avlastnings-samtal efter hemska upplevelser så BERÄTTA!

Skrivet i tråden "Nu är jag less...." men jag citerar mig själv

"Fnskagfnghrfsk grrrrrrr Har sett världesn..förlåt sveriges sämst klädda Hemvärns pluton idag. Av 25 soldater hade 4 st civila kängor av varierande sort..ja känga är överdrift i enafallet då det var ett par svarta basketskor. 2 st bar fel mössa ... ena mössan var civil jägarmössa med vändbar skulle och den andra var vintermössa (var ca 17 grader varmt). 2 hjälmar saknade hjälmduk, 1 soldat hade inte bytt ut sin stridsele till stridsbälte än, 2 st civila rygsäckar med stol. Bland namnbrickorna var det rena djungeln. Några hade inte "uppgraderat" dem sen 10 år tillbaka..de tillhörde tydligen fortfarande ett nedlagt område . I övrigt fick vi vid visitation påpeka många ostängda fickor, oknäppta knappar. Efter genomförd övning hade 1 hade inte trotts påpekande fortfarande inte knäppt knappen vid benslutet.
Borde inte lite tid läggas på utbildning i Uniformsreglementet? Tur jag inte tillhörde detta kompani som har en så sjaskigt klädd pluton. Hur fasiken skall ett namnbyte, stridväst, basker och andra status höjande åtgärder bli ngt annat än ett fiasko med plutoner liknande denna jag idag hade övning med? Hoppas inerligen att denna pluton var ett undantag."
Dahlberg
Bild från Upplandsgruppens hemsida:

Kolla in Vår rättning, och jämför den med infanteristernas (Grabbarna med vita ollonhjälmar), de måste ju vara skelögda! biggrin.gif
Menige Ryan
Jä...gt härligt att se, kanon Upplandsgruppen.
biggrin.gif
Puffen
Dahlberg för tusan....det är inga infanterister utan artillerister från A9.....har du redan glömt bort vilka vi gick på emot?
Dahlberg
QUOTE (Puffen @ May 22 2003, 09:07 )
Dahlberg för tusan....det är inga infanterister utan artillerister från A9.....har du redan glömt bort vilka vi gick på emot?

Ajaj, pinsamt, jag skrev fel i stridens hetta... Fölåt PC! blyg.gif
Menige Ryan
Är det fler på forumet, som är på gång med Högvakt ?

Här datumen från Högvaktens hemsida.
05-31 Kalmar/Kronobergsgruppen.
06-07 Norrbottens gränsjägargrupp med Lapplands jägarggrupp.
06-14 Västernorrlandsgruppen.
08-23 Dalregementsgruppen.
08-30 Skaraborgsgruppen.
09-06 Göteborgsgruppen.
09-13 Livgrenadjärsgruppen.
11-08 Norrbottengruppen.
HV.gif
Livhusaren
HV.gif Dalhberg HV.gif

Önskar er lycka till under träning och allt inför eran stora uppgift!
skall ni ligga på Kungsängen nu då istället för Almnäs??

Själv skall vi från Bohusdals bataljonen gå 2004 igen, kommer
söka till Slottet igen.

Men Good Luck Dalhberg!!

Mvh Livhusaren 6n.gif HV.gif
LYNX
QUOTE (Dahlberg @ May 21 2003, 15:37 )
Bild från Upplandsgruppens hemsida:

Kolla in Vår rättning, och jämför den med infanteristernas (Grabbarna med vita ollonhjälmar), de måste ju vara skelögda!  biggrin.gif

Det är nog inget större fel på grabbarnas syn. Om du tänkt till innan du klagade på deras rättning
så skulle du ( förhoppningsvis ) inse att dom står närmare kameran än ni.
Vinklar och avstånd ( Borde räcka som förklaring ) !

Kontrollera killarnas position med hjälp av "järn stången" till höger om dom, jag kan inte se något fel.

Gratulerar till en väl utförd högvakt biggrin.gif

Vad jag inte gillar är att du "kastar skit" på dom för att framhäva eran insats! angry.gif

KOMPETENS ( BÖR ) BORGAR FÖR ÖDMJUKHET!!!
106
QUOTE (LYNX @ Jun 9 2003, 14:49 )
bild och text

Det är nog inget större fel på grabbarnas syn. Om du tänkt till innan du klagade på deras rättning
så skulle du ( förhoppningsvis ) inse att dom står närmare kameran än ni.
Vinklar och avstånd ( Borde räcka som förklaring ) !

Kontrollera killarnas position med hjälp av "järn stången" till höger om dom, jag kan inte se något fel.

Man kan även se på stenläggningen i marken, stensättaren måste i så fall också varit skelögd.

Nej, LYNX har rätt. Båda leden ser raka ut.

Men jag var inte där, det kanske var dålig rättning på det andra förbandet men det framgår inte på den bilden.

Hur som helst ser ni bra ut på bilderna. Men med m/87 hade det sett ännu bättre ut.
106
QUOTE (Menige Ryan @ Jun 9 2003, 13:30 )

Javisst, men tyvärr har baskrarna kommit till gruppen (nämner inte vilken) så vi måste ha dem. Förhoppningsvis styrs det upp så det inte ser allt för hemvärnsmässigt ut.
Dahlberg
Önskar er lycka till under träning och allt inför eran stora uppgift!
skall ni ligga på Kungsängen nu då istället för Almnäs?

Om Du hade läst mer ingående så hade du sett att vi gick den 17:e maj... men tack ändå...

Vi högvaktstränade varken på Almnäs eller Kungsängen, vi tränade på S1, där det är bättre "terräng" att träna i än i Almnäs (Dock inte Kungsängen)...

Det är nog inget större fel på grabbarnas syn. Om du tänkt till innan du klagade på deras rättning så skulle du ( förhoppningsvis ) inse att dom står närmare kameran än ni.
Vinklar och avstånd ( Borde räcka som förklaring )

Jovisst, så förstod jag att det blir en lite skev bild på fotot... men "på riktigt" så stod en del av dom faktiskt lite snett i rättningen... Jag stod ju faktiskt mittemot och såg...
RaVeN

05-31 Kalmar/Kronobergsgruppen.
06-07 Norrbottens gränsjägargrupp med Lapplands jägarggrupp.
06-14 Västernorrlandsgruppen.
08-23 Dalregementsgruppen.
08-30 Skaraborgsgruppen.
09-06 Göteborgsgruppen.
09-13 Livgrenadjärsgruppen.
11-08 Norrbottengruppen.
HV.gif

Jo var i helgen nere i sthlm och gick högvakt med :

Norrbottens gränsjägargrupp med Lapplands jägarggrupp.

Är själv från Västerbottensgruppen, vi blev tillfrågade att åka ner och förstärka truppen
pga brist på personal.
Menige Ryan
QUOTE (RaVeN @ Jun 9 2003, 21:07 )

05-31   Kalmar/Kronobergsgruppen.
06-07   Norrbottens gränsjägargrupp med Lapplands jägarggrupp.
06-14   Västernorrlandsgruppen.
08-23   Dalregementsgruppen.
08-30   Skaraborgsgruppen.
09-06   Göteborgsgruppen.
09-13   Livgrenadjärsgruppen.
11-08   Norrbottengruppen.
HV.gif

Jo var i helgen nere i sthlm och gick högvakt med :

Norrbottens gränsjägargrupp med Lapplands jägarggrupp.

Är själv från Västerbottensgruppen, vi blev tillfrågade att åka ner och förstärka truppen
pga brist på personal.

Finns det några bilder någonstans 7.gif
RaVeN
Har inte sett några bilder ännu på nätet, men det togs mycke kort med div digitalkameror.
Om det är 030607-030608 du menar?
Menige Ryan
Ja det var den jag tänkte på smile.gif
LYNX
QUOTE (Dahlberg @ Jun 9 2003, 20:04 )
Jovisst, så förstod jag att det blir en lite skev bild på fotot... men "på riktigt" så stod en del av dom faktiskt lite snett i rättningen... Jag stod ju faktiskt mittemot och såg...

Jag var inte där så jag jämförde med ditt bildbevis, vilket där inte gick att hitta något fel.

Har du funderat på hur A9 uppfattade eran rättning? Ni står en bit i från varandra så om
ni eller A9 ska stå korrekt, borde det innebära att ni båda ser varandra lite skevt uppställt?

Jag kan ha fel ( Skulle inte vara första gången ).
Dahlberg
QUOTE (LYNX @ Jun 10 2003, 15:28 )
QUOTE (Dahlberg @ Jun 9 2003, 20:04 )

Har du funderat på hur A9 uppfattade eran rättning? Ni står en bit i från varandra så om
ni eller A9 ska stå korrekt, borde det innebära att ni båda ser varandra lite skevt uppställt?

Jo, visst kanske man såg varandra från ett litet vridet perspektiv, men det var faktiskt några som stod lite snett...
Hideous
Varför har hemvärnet på sig M90n.... Jag har just gått med i hemvärnet och jag tänker aldrig gå på högvakten med dem om jag kan undvika och absolut inte med M90n. Har man gjort högvakten med P4 under Kn Eckerlid vet man vad som gäller!
Dahlberg
QUOTE (Hideous @ Jun 10 2003, 16:55 )
Varför har hemvärnet på sig M90n.... Jag har just gått med i hemvärnet och jag tänker aldrig gå på högvakten med dem om jag kan undvika och absolut inte med M90n. Har man gjort högvakten med P4 under Kn Eckerlid vet man vad som gäller!

Den officiella orsaken som jag har hört av befäl är att "hemvärnsgubbar är lite runda om magen och kan inte få på sig något annat än M/90-uniformen". Inoficiellt så är det väl egentligen så att FM håller lite hårdare i andra uniformer och inte vill ge ut dom till hemvärnet...

Personligen så ser det ganska hårt ut att gå högvakten i M/90-uniformen. Och turisterna tycker även dom att M/90:n ser tuffare ut än "de där enfärgade"... Sen så är väl bl.a. tanken att alla ska vara enhetigt klädda, och det är man väl i M/90 också..
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.