Nimitz
May 11 2003, 19:46
Någon här på forumet som har en aning om vart HvU:s märken har tagit vägen, de runda som ska dit under flaggan alltså..
Har fått av FBU o hatr hört att FVRF skulle få deras sista april..
Men HvU har tydligen väntat...
Någon som vet ett datum???
Kung_keno
May 11 2003, 20:40
Hvu ska väl inte ha några?!
De har ju det gula ungdomsmärket på bröstet.
QUOTE (Nimitz @ May 11 2003, 20:46 )
Har fått av FBU o hatr hört att FVRF skulle få deras sista april..
Skall det gamla
Flygvapenungdom-märket bort alltså?
Lill Krigarn
May 11 2003, 21:25
Mig veterligen så är det så här med Hv.U märket:
Hv.U kommer att få samma runda märke som FBU.U har, dock med Hemvärnets logga i mitten. När det kommer vet jag inte exat, men jag kan kolla detta.
Jag återkommer.
nilsson
May 11 2003, 21:34
QUOTE (Kung_keno @ May 11 2003, 21:40 )
Hvu ska väl inte ha några?!
De har ju det gula ungdomsmärket på bröstet.
Hemvärnsungdom och FBU-ungdom (samt all annan ungdomsverksamhet i Försvarsmakten) ska anlägga följande tecken på uniformen:
- Nationalitetsmärke m/94 på vänster arm 3 cm från sömmen
- Föreningsmärke på vänster arm 6 mm under nationalitetsmärket
- Märke modell namnband (fast med gul botten och svart text) med texten UNGDOM
fairfax
May 12 2003, 20:14
Som nilsson antyder skall ungdomarna bära "förbandsmärke" på vänster arm.
Som svar på din fråga 106:an så kommer FV-u att ha kvar sitt märke.
Det har varit tal om att införa ett enhetsmärke för samtliga ungdomsverksamheter, vet dock inte hur det blivit med detta, var med och tog fram ett för FVRF-u har dock inte sett det uppsytt än. Får se hur det blir med den saken.
nilsson
May 12 2003, 21:11
QUOTE (fairfax @ May 12 2003, 21:14 )
Som nilsson antyder skall ungdomarna bära "förbandsmärke" på vänster arm.
UniR FM kallar märket för föreningsmärke eftersom ungdomsverksamheten inte är några förband i ordets rätta bemärkelse.
fairfax
May 12 2003, 23:13
Korrekt! Rätt skall vara rätt, ananrs kommer väl svenska freds!
nilsson
May 13 2003, 09:21
Ärligt talat så tycker jag att hela "barnsoldatsdebatten" är absurd.
Jag brukar vilja se enkelt på saker och det jag ser när jag tittar på vår ungdomsavdelning är att vi sysselsätter alla dessa ungdomar med något vettigt.
Utan vår verksamhet skulle mest troligt dessa grabbar och töser springa runt på stan och ställa till med diverse jävulskap.
Frågan är då - kan man inte se genom fingrarna för denna verksamhet som kostar betydligt mindre än om samhället skulle behöva rensa klotter och byta ut krossade fönster efter en kväll på stan?
(Inlägget är OT, men va fan...)
Shoulder
May 13 2003, 11:12
Jo, jag håller med om att "barnsoldatsgejen" är ganska överdriven. Som en viss furir sa till oss när vi pratade om det: För att räknas som barnsoldat så måste man TVINGAS in i en försvarsorganistation.
Jag är i alla fall där helt frivilligt...
nilsson
May 13 2003, 11:25
Bara för att ta tråden lite mer inom topicen så kan jag berätta att när jag började som ungdom så hade vi, förutom svenska flaggan, även en båge med texten "HEMVÄRNSUNGDOM" och Hemvärnets eget "förbandstecken" samt de välkända skolstrecken på vänster arm.
På kragspeglarna (och på axelklaffarna på Tröja m/87) fanns en galon för ungdomsgruppchefer och tre galoner för ungdomsplutonchefer. Kan noteras att det var kragspeglar utan något tryck på.
Ungdomar över 18 år använde hemvärnets vanliga kragspeglar.
De var tider de...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.